• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (879)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (879) ponad 20 zablokowanych

  • I to ma być zachętą...

    do korzystania z komunikacji w Trójmieście?
    Do tego plany likwidacji części przejazdu niektórych linii?!
    Porażka, żenada i diabli wiedzą co jeszcze wymyślą,a wymyślają zapewne ci którzy jeżdżą swymi autami

    • 3 0

  • "Ułatwienia dla pasażerów"?!

    Nie trzeba było utrudniać!!! Osobniki, które to wprowadziły niech nie liczą na nasze głosy w wyborach lokalnych!

    • 7 0

  • Wystarczyłoby automaty do odbijania ustawić na przystankach zamiast w autobusach. Każdy by się odbił przed wejściem i nie byłoby zatoru przy wsiadaniu. Za granica bardzo dobrze to działa.

    • 1 1

  • Czy będzie można jeździć komunikacją miejską bez apki?

    • 3 0

  • cały sens biletu miesięcznego nie ma sensu z tym systemem, o to chodzi ze nie muszę go wyjmować i się martwić gdzie mam jakąś kartę żeby się odbić w pośpiechu wyjmować portfel, wchodzę wychodzę jest kontrola to wyjmuje a nie jakieś pitolenie się z kartą i odbijaniem

    • 7 0

  • i tak słabo

    uważam ze bilet miesięczny to bilet miesięczny i nie powinieneś się martwić o jego odbijanie, w szczególności ze jeżeli kota biegnie na sam to może o tym zapomnieć i co wtedy?? ten system to wałek

    • 4 0

  • System Fala, którego zadaniem jest utrudnienie przejazdów pasażerom, szczególnie posiadaczom biletów miesięcznych. Jego roczne utrzymanie ma kosztować 25 mln zł. !!!!!! Ile autobusów można byłoby kupić za taką kwotę? To jest ewidentny przekręt. Unia dofinansowała wprowadzenie systemu, który będzie nas kosztował miliony rocznie ! Co więcej, jeśli kupię bilet miesięczny, zapłacę z góry, to jeszcze będę zobowiązana meldować się w autobusie , ze wsiadam? czy ktoś z decydentów jechał autobusem miejskim w godzinach szczytu ? Na pewno nie. Odnośnie biletów jednorazowych, to niewiele osób jest tak kompletnie zakręcona, żeby nie potrafiła sobie wyliczyć ceny biletu, co zrobi za nich za miliony złotych system Fala.. Aplikacje do zakupu biletów są ogólnodostępne i większośc osób z nich korzysta. Skandal i jeszcze raz skandal :(

    • 8 0

  • (1)

    a co z biletami miesięcznymi na karcie mieszkanca Gdanska za 109 pln na terenie miasta?

    • 9 0

    • Nie martw sie. Bedzie podwyzka

      • 0 0

  • Amsterdam (1)

    Trzeba odbijać kartę wszędzie w komunikacji (metro, autobusy, tramwaje) na wejściu i przed wyjściem
    Także d....ne przepisy nie tylko w Gdańsku

    • 1 11

    • Skoro mamy juz przyklad zlego rozwiązania to ma boga nie kopiujmy go. Uczmy się na blędach innych a nie na swoich.

      • 5 0

  • Pomysłodawcy są dalej na haju.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane