• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Michał Stąporek
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (362)
Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza. Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza.

Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. GrunwaldzkąMapkadworcem Wrzeszcz PKPMapka ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.




Jaki dystans dzieli cię od najbliższego przystanku tramwajowego?

W lakonicznym komunikacie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała w środę, że "w najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej fragmentu linii tramwajowej, która połączy al. Grunwaldzką z dworcem PKP we Wrzeszczu. Prace projektowe mają potrwać ok. 1,5 roku od podpisania umowy."

- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. KlonowejMapka, wykreować plac miejski zagospodarowany zielenią i elementami małej architektury i poprawić dostępności budowanego węzła integracyjnego Wrzeszcz - informuje Aneta Niezgoda z DRMG - Projektanci będą musieli rozważyć możliwość etapowania inwestycji, w szczególności wydzielenie linii tramwajowej wraz z niezbędnym zakresem infrastruktury towarzyszącej. Ponadto planowane jest uwzględnienie osobnego etapu związanego z zagospodarowaniem Placu Czerwonych Gitar.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca

Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne



Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.

Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:

  • będzie miała niespełna 250 metrów długości,
  • pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
  • pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.




Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności



Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.

- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką. Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.

Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia



Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.

Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza. Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera. Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera.

Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak



Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.

- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.


Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?



Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.

- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.

Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.

Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów

Opinie (362) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (12)

    Kompletnie bezsensowny projekt.Pieniądze wyrzucone w błoto.Ale kto tam będzie słuchał mieszkańców.

    • 109 58

    • I tak i nie (4)

      Zdecydowanie dojazd do dworca "zbiorkomem" potrzebuje poprawy oraz należałoby starać się dążyć do powstawania alternatyw dla wiecznie zakorkowanych przejazdów ponad lub pod torami (Wyklętych, Lewoniewskich, Wajdeloty, Mieszewskiego) właśnie dla komunikacji zbiorowej. Jednocześnie niejestem przekonany czy to jest właściwa droga.

      • 5 3

      • To taniej będzie zrobić zadaszenie (1)

        Taki tunel, nad tymi 150 metrami, pomiędzy dworcem, a p.Klonowa.

        • 3 0

        • Zwłaszcza, jak pomiedzy torami walną płotek i trzeba będzie

          gonic do przejścia ze światłami przy Grunwaldzkiej.

          • 3 0

      • Zgodziłbym się, gdyby nie fakty. (1)

        W 3city nie istnieje komunikacja zbiorowa. To, co jest obecnie, to nieudolna kombinacja pks Wąchock z kolejką górską na Kasprowy. Czy kogokolwiek z decydentów interesuje ilu ludzi dokąd jedzie i kiedy? Ile tracą na przesiadki, bo ,,tramwaj może, czyt. odjedzie minutę przed czasem rozkładowym,, To po co rozkład? I jak się przesiąść z skm ( obecnie w weekendy co 30 min) na autobus, który potrafi jechać i co godzinę, skoro odjechał minutę przed przyjazdem skm.

        • 11 1

        • skoro odjechał minutę przed

          Coś w tym stylu przerabiam systematycznie na pętli Łostowice - Świętokrzyska. Autobus wjeżdża na pętlę, otwiera drzwi, pasażerowie wysiadają, a w tym samym momencie po drugiej stronie peronu tramwaj zamyka drzwi i robi dzyń dzyń na pożegnanie. Coś pięknego.

          • 11 0

    • A mieszkancy mają dużą wiedzę o tworzeniu sieci tramwajow w miescie (2)

      I ekonomice transportu publicznego?

      • 18 11

      • Może większą od ciebie?

        • 3 1

      • może nie mają wiedzy o "ekonomice transportu publicznego"... Szczególnie w wydaniu urzędniczym

        Za to mają wybitną wiedzę o ekonomice swojego życia.
        I nijak w tych pojęciach nie mogą znaleźć synergii...

        A kto tworzy sferę publiczną?
        Mieszkańcy czy urzędnicy?

        • 6 1

    • Zastanawiam się (1)

      co miasto kombinuje zrobić z przystankami autobusowymi - tam się zaczyna co najmniej 10 linii, które rozwożą ludzi po całym mieście. Na tych projektach widać jakieś budynki. Znowu jakieś dile?
      Czy co z autobusami ?

      • 15 1

      • Popatrz na dwa przykłady; Wałowa i PKS Wrocław Główny.

        • 0 0

    • Twórcza myśl

      jak zwykle zresztą.Czlowieku,jak nie masz nic mądrego i konstruktywnego do powiedzenia to milcz.Domniemam,ze gdyby Kacperek wyszedł z takim pomysłem to piał byś z zachwytu

      • 3 7

    • pewnie, po co. Mieszkańcy z największą przyjemnością dołożą po 2 złote do biletu tramwajowego żeby puste wozy mogły śmigać do Strzyży, prawda?

      • 0 0

  • To tylko 269 m (7)

    Niby mało ale bardzo potrzebny odcinek

    • 25 96

    • Jak jedziesz na Zaspe (3)

      to pomyśl że obecnie musisz jechać przez Żabianke albo Opere by tam dojechac

      • 17 5

      • nie zapomnij o autobusach Jeżdzą z dworca pkp wrzeszcz na zaspe

        • 7 2

      • I dobrze, są też autobusy na Zaspę spod dworca (1)

        • 3 1

        • Jeszcze są...

          • 2 0

    • (1)

      Odcinek na krótki spacer.

      • 18 4

      • A nie można zrobić tak aby tramwaj wjeżdżał na peron SKM ?

        Tak tylko pytam . 300 metrów spaceru to mega wysiłek !!!

        • 11 0

    • potrzebny niby do czego? tak ciężko przejść te 250 metrów? ludzie, litości.

      • 11 2

  • Ta. Wszystko rewolucjonizuje komunikacje miejską (1)

    250 metrową linia tramwajową, FALA. Fala to wprowadzi taka rewolucję że będzie kontrrewolucja. Wałek który aż razi w oczy.

    • 93 13

    • Kazali pisać, to piszę :D

      Naprawdę ktoś wierzy w tą bezczelną propagandę?

      • 5 2

  • jakieś to takie koślawe (5)

    • 46 10

    • (2)

      Patrzysz na swoje nogi?

      • 1 12

      • Nie. Na kolejne szatkowanie tkanki miejskiej (1)

        • 7 2

        • Mówisz że wpasowanie torów w asfalt cokolwiek szatkuje?

          • 1 3

    • Jak milo poczytać (1)

      "specjalistów".Polak ma to w naturze,że na wszystkim doskonale się zna,baaa,jest nawet ekspertem.I tu,na tym portalu mamy ich wysyp. Większość adwersarzy występuje w myśl zasady...co wymyślą władze miasta to dno i metr mułu.To nic,ze uzasadnienie swoich negatywnych odczuć jest na poziomie zawodówki czy podstawówki,ale katolcka zasada...nie znam się ale i tak dokopię jest tu aktywna.

      • 1 3

      • Na tym polega dialog. Czy wiesz, jak działa telefonia komórkowa gsm. Co to jest korekcja błedów lub QPSK? Ale masz smartfona i

        oceniasz czy działa lepiej lub gorzej od innych. Z komunikacji miejskiej korzystają głównie mieszkańcy. Dlatego mają prawo opiniować czy działa dobrze, źle czy tragicznie. A wielu z nich ma też wiedzę, bo się tym od lat interesuje.

        • 1 1

  • Moze i krotki odcinek ale jakze wazny (3)

    Moim marzeniem jest podwojenie dlugosci linii tramwajowych w Gdansku do 2040, szczegolnie laczacych dolny i gorny taras. Dodatkowo, z Chelmu, przez Morene po Niedzwiednik powinien byc duzo szybszy dojazd szynowy

    • 27 33

    • obok twojego domu? (2)

      • 3 3

      • Może być. (1)

        Tramwaj nie jest głośniejszy niż przejeżdżająca po ulicy obok ciężarówka.

        • 5 4

        • ale na Klonowej jest deptak a nie droga dla ciężrówek a ma być tramwaj jak na BohaterowGettaW

          • 3 2

  • (1)

    Wdg i ich odklejka, wpierw doprowadzić te drogi z kraterami jak na księżycu do stanu używalnosci 21 wiecznej, europejskiej metropolii A potem myśleć nad takimi rzeczami

    • 30 14

    • Tramwaju

      Przecież to oszustwo prima aprlis ludzie dajecie się nabrać.

      • 0 0

  • Budować i tyle. (5)

    To miasto a nie wieś.

    • 22 87

    • widac ze jestes ze wsi (1)

      • 16 6

      • Wracaj do Bisztynka.

        • 1 1

    • W mieście powinien panować porządek i ład, a nie chaos (2)

      • 11 1

      • Ba, a nawet prawo i sprawiedliwość. (1)

        • 2 1

        • No z tym to już bym polemizował ;)

          • 2 1

  • Papier wszystko przyjmie :)

    • 54 6

  • Jak to ma iść dalej, do Legionów to ma sens... (4)

    Ale jak to ma być tylko występek do dworca kolejowego to szkoda hajsu i zachodu.... Można to było robić równolegle z przebudową dworca, która tam trwa w nieskończoność, a teraz w nieskończoność ma trwać budowa kawałka torów tramwajowych? Takie absurdy tylko w Gdańsku!

    • 70 8

    • (3)

      Dworzec buduje PKP, a tramwaj samorząd. Czasy komunizmu, gdy wszystko budowało państwo skończyły się ponad 30 lat temu. Warto wybudzić się z letargu.

      • 3 11

      • Stany już testowały pozostawienie transportu w prywatnych rękach. (1)

        Efekt? Nie ma nawet chodników, *musisz* jeździć samochodem.

        • 12 5

        • I ciągłe

          wykolejenia pociągów

          • 0 1

      • Co nie znaczy że ma być 0 spójnej wizji, komunikacji i współpracy pomiędzy organami miejskimi i państwowymi.

        • 15 2

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Ten plac to taka kwintesencja powojennej wizji odbudowy Wrzeszcza. Pierzeja pięknych kamienic wyburzona i cofnięta pod miejsce na autostradę puszczona przez miasto oraz na rzecz cofniętej do tyłu socrealistycznej zabudowy, mocno inspirowanej modernizmem. Dużo betonu i bylejakości, z deptakiem i placem czerwonych nosów na czele. Do tego wolny rynek dołożył tam "gwizdek"(h..j wie po co) oraz PKP dobije to miejsce nowym dworcem, co wygląda jak Lidl za Kartuzami. No i ci menele, se facto wielu z nich wyemigrowało tam z dworca w Gdańsku Głównym, na czas jego remontu. W tej kwestii mam duzo podziękowań dla pobliskich sklepikarzy z żabki i sklepu monopolowego z pawilonów, którzy mają wylane na to, że są współautorami menelskiego eldorado w okolicy.
    Miejsce ma potencjał, tory to też ciekawy pomysł, byle to jakoś sensownie zabezpieczyli, nie raz jest tam bardzo ciężko spotkać trzezwego człowieka...

    • 151 61

    • (7)

      Akurat na wysokości placu Czerwonych Gitar były wiejskie rudery postawione w kompletnie losowy sposób. Tam nie było żadnej pierzei.

      • 22 5

      • (6)

        Nie zmienia to faktu, jak piękna była ta okolica przed wojna, a jak to wygląda dziś.

        • 8 17

        • (5)

          Była i się zmyła. Zamiast rozpaczać, lepiej zastanowić się co można dzisiaj realnie zmienić. Wystarczy wywalić po jednym pasie Grunwaldzkiej, by w perspektywie kilku lat stworzyć nową pierzeję - okazałych drzew.

          • 34 12

          • (1)

            widzę, że mózg już dawno "wywaliłeś"

            • 7 19

            • Standardowy argument Januszy zza kółka

              Wszystko ma być podporządkowane samochodom!
              Dlaczego?
              Eeeee, yyyy, bo tak, a każdy kto się nie zgadza jest głupi!

              • 14 7

          • (1)

            Żeby wywalić jeden pas trzeba poprawić komunikację zbiorową żeby zmniejszyła się ilość samochodów. Tutaj wracamy do budowy łącznika tramwajowego między al. Grunwaldzką, Dworcem i ul. Legionów.

            • 7 0

            • Tylko z tego łącznika w którą stronę? Wzorem miast typu Szczecin, Wrocław, Warszawa w każdym możliwym, czy wzorem Grudziądza

              jak się uda? Wszak planowane jest połączenie o nazwie ,,nowa politechniczna,, w kilku wariantach. Miało być połączenie ,,nowa Abrahama,, a teraz ,,Klonowa,,. Widać totalny brak pomysłu!

              • 4 1

          • Odbudować. Skoro mamy odbudowywać carski pałac suski!

            • 2 1

    • Socliberalmodernizm

      • 3 1

    • (1)

      Tymczasem już na tych wizualizacjach mamy pokazany piękny, nowoczesny biurowiec, który pasuje tam jak pięść do nosa. Jedyne co może się udać, to konkurencja w dziedzinie gwizdania i wzmagania wiatru w przejściach między budynkami. A to, co funduje PKP... tylko dowodzi, że w tej firmie jest beton zalany betonem. Futuryzm z lat dziewięćdziesiątych.

      • 14 2

      • PKP to instytucja zarzadzana z Warszawy

        i jej celem jest zbierac kase na Warszawke (budowa ogromnego dworca Zachodniego) kosztem reszty Polski.Dlatego we Wrzeszczu taki blaszak najtańszy budują.

        • 8 0

    • estetyka aktualna jest na dużo wyższym poziomie niż ta proponowana przez współczesnych deweloperów (1)

      • 4 1

      • Estetyka współczesnych deweloperów jest bezpośrednim efektem dwóch dekad walki z "pastelozą" w środowisku architektów.

        • 3 0

    • jeszce czekan na trajmwaj przez moncioak w Sopocie i przez ulice długą :) Kolejny prezykład głupoty i szkodliwości urzedników (1)

      • 2 7

      • Akurat tramwaj przez Długą ma więcej sensu, niż Klonowa.

        Długa i Długi Targ, Zielony Mist do obecnej trasy tramwaju, to wiecej, niz 250 m.

        • 0 0

    • No 200 metrów nie można przejść

      Tory tramwajowe w tym miejscy tnące Grunwaldzką są kolizyjne także dla pieszych

      • 0 1

    • Jeszcze dodaj tory kolejowe które przecieły dzielnice na pół

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane