• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Michał Stąporek
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (362)
Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza. Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza.

Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. GrunwaldzkąMapkadworcem Wrzeszcz PKPMapka ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.




Jaki dystans dzieli cię od najbliższego przystanku tramwajowego?

W lakonicznym komunikacie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała w środę, że "w najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej fragmentu linii tramwajowej, która połączy al. Grunwaldzką z dworcem PKP we Wrzeszczu. Prace projektowe mają potrwać ok. 1,5 roku od podpisania umowy."

- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. KlonowejMapka, wykreować plac miejski zagospodarowany zielenią i elementami małej architektury i poprawić dostępności budowanego węzła integracyjnego Wrzeszcz - informuje Aneta Niezgoda z DRMG - Projektanci będą musieli rozważyć możliwość etapowania inwestycji, w szczególności wydzielenie linii tramwajowej wraz z niezbędnym zakresem infrastruktury towarzyszącej. Ponadto planowane jest uwzględnienie osobnego etapu związanego z zagospodarowaniem Placu Czerwonych Gitar.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca

Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne



Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.

Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:

  • będzie miała niespełna 250 metrów długości,
  • pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
  • pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.




Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności



Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.

- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką. Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.

Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia



Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.

Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza. Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera. Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera.

Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak



Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.

- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.


Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?



Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.

- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.

Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.

Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów

Opinie (362) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież tym urzędnikom już totalnie odp...la (2)

    masakra

    • 34 6

    • Dlaczego? (1)

      • 3 7

      • dlaczego?

        Z powodu braku odpowiedzialnosci i bezkarnosci.

        • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Jestem za... Ale węzły integracyjne w koncepcji miasta szwankują! (30)

    Każda integracja komunikacji cieszy. Nie mniej jednak już teraz nie jest w pełni wykorzystywana. Patrz na węzeł Brętowo, na który jeździ pusta linia nr 10! W ogóle PKM woła o pomstę do nieba! Kompletnie niewykorzystana linia! 2 maksymalnie 3 kolejki na godzinę! Absurd!!! Powinny kursować co 10 minut, przynajmniej do przystanku Port Lotniczy. Wczoraj (czwartek) kolejka o 14,05 do Kościerzyny o pojemności autobusu lub tramwaju. W środku ścisk i duchota... Kto za to odpowiada???

    • 265 35

    • Odpowiadam (16)

      Za PKM odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Infrastruktury: tel. 58 32 68 614, e-mail: dif@pomorskie.eu.
      Tramwaj jeździ często, ale co z tego jak nie ma na co się przesiąść.

      • 43 6

      • (2)

        I pozostaje brak prawdziwego wspólnego biletu na tramwaj i pociąg PKM. Póki na jednym zwykłym jednorazowym bilecie nie można przesiąść sią w Brętowie z tramwaju na pociąg i odwrotnie, integracja komunikacji w Trójmieście nie istnieje. A co do odpowiedzialności za częstotliwość kursowania PKM. A co robią władze Trójmiasta, by na Urząd Marszałkowski wpłynąć?

        • 40 7

        • Na miesięcznym daje radę

          Na miesięcznym masz kolej w granicach miasta. I to jest super. Gdynia i Sopot tego nie mają.

          • 13 2

        • Ale już był wspólny bilet i ktoś mocno przy tym grzebał!

          • 3 0

      • Niestety miasto tez ma swoje za pazurami (9)

        Do Brętowa powinny jeździć (chociaż jedna) linia z Ujeściska... Tam jest deficyt połączeń z Wrzeszczem a nie na dobrze skomunikowanej Morenie... Ale planowana linia 13 poszła w kosmos... A linie 2,4,11 z uporem maniaka skierowano na Lawendowe Wzgórza.... Zamiast choć jedną puścić do Brętowa.... I teraz miasto wyskakuje z koncepcja węzła integracyjnego... Jak to rozumieć? Integracja przez alienację??? Ha ha ha :D

        • 28 3

        • (8)

          i też jaki był problem, by chociażby linię 11 wydłużyć do pętli w Oliwie?!

          • 9 4

          • Pieniądze? (7)

            Trzeba kupić dodatkowe tramwaje, trzeba zatrudnić motorniczych, zapłacić za prąd, trzeba rozbudować pętlę w Oliwie... itd.

            • 8 2

            • (1)

              Istnienie linii 11 w obecnym kształcie to jakieś nieporozumienie i marnowanie środków na powielanie kilku innych linii, zamiast na wprowadzenie czegoś sensownego do oferty komunikacyjnej Gdańska.

              • 9 3

              • 11 ma duży sens

                Odciąża linię 6 na odcinku na którym jeździ najwięcej pasażerów.

                • 4 2

            • Nie trzeba rozbudowywać. Podobno po to kupiono jazz duo i duewagi, aby można było głupim łącznikiem (3)

              załatwić nawrotkę w każdym miejscu. 15 mb toru i kawałek drutu.

              • 4 2

              • Tak to nie działa (1)

                Motorniczy też jest człowiekiem i na przystanku końcowym powinien mieć dostęp do toalety. Raz na godzinę.

                • 4 1

              • I jak chcesz jechać od Wrzeszcza do Środmieścia godzinę tramwajem?

                • 0 0

              • witamy specjalistę od wszystkiego

                będziesz ten tramwaj w pionie stawiał na bocznicy? bo 15m toru wystarczy ledwo na pół tramwaju

                • 0 0

            • więcej kursów z Głównego do Oliwy!

              przecież 11 kończy bieg, podobnie jak 9, na Strzyża PKM - naprawdę tak ogromnym kosztem jest wydłużenie tej trasy o te kilka przystanków? 12 i 6 zazwyczaj jeżdżą jeden tuż po drugim, a potem niestety trzeba czekać, bo następne kursy typu właśnie 9-tka są tylko do Strzyża.

              • 4 0

      • Gorzelak ma tam matkę?

        • 4 4

      • Lol nie potraficie się nawet dogadać

        • 1 0

      • czyli integracja transportu wyglada w miescie tak ze pasażerowi podaje sie adres i telefon do innego operatora zeby z nim sam negocjowal... aha

        • 3 1

    • (2)

      PKM powstało żeby przepalić kasę z Unii. Niestety ludzie zaczęli z tego korzystać, no i mamy teraz wygibasy.

      • 27 6

      • To jest dokladnie to! (1)

        Cala ta PKM powstala po to by unijna kase przepalic.Miei juz gotowy gmach dyrekcji w Matarni,mieli juz wszystkie stolki obstawione ,a zapomnieli o takim szczegole jak ...sposob sprzedazy biletów.Pamietam konduktora wypisującego osłupiałym Norwegom jakieś bazgroły na kartce jako bilet.Tak samo bedzie ze wszystkim pozostałym-od razu widać że zarzad PKM to banda kolesi przyssanych do kasy,a nie jacys fachowcy.

        • 15 8

        • Oczerniasz bezpodstawnie

          PKM S.A. jest zarządcą infrastruktury. Tak jak Zarząd Dróg Wojewódzkich nie sprzedaje biletów na PKS-y, tak i PKM nie sprzedaje biletów na Polregio.
          A w Norwegii także można kupić bilet w pociągu od konduktora. Nic w tym dziwnego.

          • 3 2

    • hahah ale ty jestes własnie propaganda głupoty i potwierdzasz to wpisem (1)

      • 0 4

      • Jakiś argument?

        Czy powielasz przekaz z centrali?

        • 4 1

    • (2)

      Klucz to integracja tramwaju z południa Gdańska na bretowo PKM i częste kursy. Inwestycja w infrastrukturę żadna, ale miasto Gdańsk celowo tego nie robi.

      • 7 1

      • Dlaczego? (1)

        • 1 0

        • Bo on ma taką trasę : Dom- praca.

          • 0 0

    • Węzeł Brętowo to mistrzostwo świata (2)

      Żeby z niego pojechać na lotnisko albo w Kaszuby, czyli w główny kierunek zakładanego potoku pasażerskiego, trzeba zejść na dół do ulicy i wejść spowrotem na górę na drugi peron.

      • 3 1

      • Nie do ulicy... (1)

        ...tylko na półpiętro.

        • 1 0

        • ...raczej "ćwierćpietro"

          • 1 0

    • Tak?

      To proszę wytłumacz mi jaki jest sens owej trasy tramwajowej? Czyzby ciezko było ruszyć tyłek z przystanku klonowa na dworzec PKP wrzeszcz? Przeciez to 5 min piechoty

      • 2 0

    • No właśnie kto za to odpowiada

      Może Twój ojciec odbudowywał tę cześć miasta. A może I Sekretarz kw pzpr. a może nasi rodzice lub dziadkowie bo się cieszyli, że ktoś coś robi i odbudowuje miasto. Pytanie retoryczne.

      • 0 0

  • Zostawcie deptak w spokoju (1)

    Nawet walizki macie na kólkach,dla zbicia otyłosci i zdrowotnosci spacerek 3 minutowy od tramwaju sie przyda

    • 42 5

    • Gdybyś biegał ten odcinek 2 x 365 w roku, to byś zmienił zdanie.

      • 3 1

  • A może za te pieniądze doprowadzić (1)

    wreszcie do porządku pętlę w Oliwie i jej otoczenie, żeby przypominała choć cywilizowany kraj???

    • 36 3

    • A co ci w Oliwie nie odpowiada?

      Może przywrócic wersję sprzed budowy pętli. Wszak są trzy inne w sąsiedztwie dla jednokierunków.

      • 0 0

  • (11)

    To nie jest dobry pomysl. Zniszczy to charakter tego miejsca. Wszystko zabudowywane jest. Zostawcie troche przestrzeni bo dzie sie udusic w tej ciasnocie miasta. Wrzeszcz mial tam zawsze deptak i bylo dobrze.

    • 85 47

    • (3)

      Charakter tego miejsca? Piszesz o menelach czy parkingu?

      • 39 7

      • (2)

        Co Ci parking przedzkadza

        • 6 11

        • Razem z menelami tworzy charakter tego miejsca :D

          • 8 0

        • zajmuje miejsce

          a mógłby być np. podziemny

          • 4 0

    • Nie chce narzekać tylko czemu... (1)

      Urbaniści nie przewidzieli takiej potrzeby przy okazji budowy wiaduktu nad Słowackiego. Przecież mozna było to uwzględnić w ramach tej inwestycji. I to się właśnie nazywa wizja przyszłości, której tak brakuje. Połączenie dwóch stron Zaspa/Przymorze oraz Wrzesz i docelowo taras górny jest jak najbardziej słuszne. Popieram.

      • 17 1

      • W samo sedno to był wielki błąd

        • 6 1

    • Jaki sens jest budować tramwaj na odległość 250 metrów (2)

      Rachunek za to wyniesie miliony.

      • 10 11

      • W Gdańsku im głupsza inwestycja tym bardziej potrzebna według Włodarzy

        • 8 7

      • masz w artykule

        • 4 1

    • Wszystko co niszczy charakter tego miejsca

      Jest z definicji dobrym pomysłem

      • 6 0

    • Sam nie wiem co o tym myśleć

      Z jednej strony to niepotrzebna, warta miliony inwestycja.
      A z drugiej - zniszczy charakter tego miejsca

      • 1 1

  • Co dziennie chodzę od pętli w Oliwie do SKM i wcale mi to (mimo późnego wieku) nie przeszkadza. (1)

    Wprost przeciwnie, cieszę się, że mogę przejść kilkaset metrów szybkim krokiem! Od tego nikomu korona z głowy nie spadnie, a trochę ruchu dobrze zrobi!

    • 42 6

    • No pewnie, można robić nawet i kilka kilometrów, a potem narzekać dlaczego ludzie nie chcą się przesiadać i wybierają auto.

      • 9 3

  • To jest akurat priorytet (1)

    Proponuje, aby od razu zrobić przystanek tramwajowy w Galerii Bałtyckiej i kolejny w Metropolii. Kto jest za?

    • 18 4

    • Skm, wyjdzie taniej, bo dwie galerie juz mają.

      Choć w Gdańsku im trochę nie pykło.

      • 3 0

  • Lepiej kolejkę do Nowego Portu reaktywować (4)

    Dlaczego decydenci nie biorą pod uwagę dużych zakładów pracy i nowych osiedli?

    • 42 7

    • (1)

      I kto miałby jeździć pociągiem z Letnicy do centrum Gdańska na osobnym bilecie?

      • 5 1

      • W Gdańsku na bilecie miesięcznym można jeździć wszystkim w granicach miasta.

        • 3 1

    • Do samego nowego portu nigdy nie pojedzie pociąg. (1)

      tory przecinają drogę krajową , a droga krajowa nie może być przecinana torami ze szlabanem.

      • 1 5

      • Może być. Ktoś dał ciała z wjazdem do portu, ale to można łatwo poprawić i przenieść terminal na Westerplatte.

        • 0 0

  • W takim przypadku mieszkańcy oczekują rekompensaty. (5)

    Nalejpiej deptak na Wajdeloty.

    A już byłby kosmos gdyby połączyli deptakiem Park Kuźniczki z Parkiem Nas Strzyżą!

    • 7 13

    • Blachosmrodziarze minusują (2)

      • 0 1

      • Gdyby to kosztowało 2 zlote i budowa trwała jeden dzień, spoko. Ale tu widać kompletny brak pomysłu na zbiorkom. (1)

        • 0 0

        • Rozumiem że od dzisiaj nie robimy nic dla kierowców

          Co kosztuje więcej niż 2 zł i trwa dłużej niż 1 dzień

          • 0 0

    • rekompensata za poprawę komunikacji (1)

      i wzrost wartości nieruchomości?

      • 1 0

      • Przeczytaj ze zrozumieniem

        Ci co mieszkają na Klonowej mają doskonałą komunikację. Chyba najlepszą w Gdańsku i nie potrzebują tramwajów pod oknem

        • 0 0

  • jaja (2)

    a może tak tramwaj do Centrum Handlowego Matarnia ????, po drodze na Srebrzysko ????.........

    • 21 3

    • tak

      ja proponuje tramwaj na starogardzkiej do centrum.

      • 1 0

    • przez sanktuarium w Matemblewie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane