• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Michał Stąporek
31 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (362)
Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza. Krótka trasa tramwajowa przez ul. Klonową ma poprawić efektywność wykorzystywania tramwajów w tej części miasta oraz pozwolić na połączenie sieci tramwajowych Górnego i Dolnego Wrzeszcza.

Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. GrunwaldzkąMapkadworcem Wrzeszcz PKPMapka ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.




Jaki dystans dzieli cię od najbliższego przystanku tramwajowego?

W lakonicznym komunikacie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała w środę, że "w najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej fragmentu linii tramwajowej, która połączy al. Grunwaldzką z dworcem PKP we Wrzeszczu. Prace projektowe mają potrwać ok. 1,5 roku od podpisania umowy."

- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. KlonowejMapka, wykreować plac miejski zagospodarowany zielenią i elementami małej architektury i poprawić dostępności budowanego węzła integracyjnego Wrzeszcz - informuje Aneta Niezgoda z DRMG - Projektanci będą musieli rozważyć możliwość etapowania inwestycji, w szczególności wydzielenie linii tramwajowej wraz z niezbędnym zakresem infrastruktury towarzyszącej. Ponadto planowane jest uwzględnienie osobnego etapu związanego z zagospodarowaniem Placu Czerwonych Gitar.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca

Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne



Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.

Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:

  • będzie miała niespełna 250 metrów długości,
  • pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
  • pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.




Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności



Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.

- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką. Wstępny projekt "odbicia" torów tramwajowych z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową. Skręt został zaplanowany przed przystankiem Klonowa i przejściem dla pieszych przez al. Grunwaldzką.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.

Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia



Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.

Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza. Zapowiedziany na najbliższe dni przetarg dotyczy wyłącznie projektu na trasę tramwajową od al. Grunwaldzkiej do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Jednak ma być to dopiero początek rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części Wrzeszcza.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera. Według założeń tramwaj ma się wspiąć nasypem biegnącym wzdłuż torów kolejowych, pokonać je na wiadukcie, a następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów i al. Hallera.

Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak



Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.

- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.


Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?



Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.

- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.

Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.

Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów

Opinie (362) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Nie chodzi o tramwaje od strony Śródmieścia tylko o tramwaje z nowej politechnicznej. Na strzyży nie ma przepustowości. W oliwie też nie. Poza tym to początek dalszej trasy.

    • 14 6

    • Dokąd? Gdy zaczynasz,, ścianą,, to jak kończysz?

      Z Klonowej w kierunku Legionów dołem, górą czy przez Grunwaldzką?

      • 0 0

  • (4)

    Deptak z tramwajami? To nie skończy się dobrze

    • 34 15

    • Serio?

      Jedź do Croydon zobaczyć jak deptak z tramwajem funkcjonuje. W Katowicach zdaje się także. Setki ofiar upolowanych przez przebiegły pojazd szynowy...

      • 10 3

    • Stan na Alexanderplatz, gdzie krzyżuje się kilka linii tramwajowych z natężeniem ruchu jak na Zwycięstwa i powiedz, że to nie jest dobry pomysł. Nigdzie dalej niż Braniewo nie byłeś, a zabierasz głos.

      • 7 4

    • Grudziądz

      W Grudziądzu tramwaje przejeżdżają przez Rynek Starego Miasta i jakoś nic się nie dzieje.

      • 5 4

    • W Gdańsku potrafiły śmigać po Głównym i Starym mieście.

      • 3 0

  • (1)

    Tramwaj swoją drogą, ale co to za stercząca dominanta w tle, pasująca jak kwiatek do kożucha??

    • 20 4

    • No.

      250metrów Za.6 złotych.Już widzę rzeszę fanów.Kto tam siedzi i wymyśla takie farmazony topowi ien siedzieć

      • 3 8

  • Nikt tyle nie da co gdanska wladza obieca. Przed wyborami

    • 15 3

  • Pustoszeją przy Bałtyckiej? (7)

    Serio? Nikt nie jeździ na Uniwerek, do OBC czy Alchemii??

    • 49 5

    • No, nie jezdzi (1)

      Ja wysiadam z tramwaju na Wojska Polskiego, czyli na pierwszym przystanku za galerią, i w tramwaju jest mniej niż połowa ludzi, którzy byli w nim wcześniej.

      • 9 7

      • czyli jednak sa ludzie

        • 9 0

    • W pewnych godzinach tak. Przez większą część dnia jest pusto

      • 4 4

    • Na obc to jedziecie się rano (1)

      W ciągu dnia tramwaj pusty

      • 5 4

      • po co komu tramwaj w ciagu dnia jak sie siedzi w biurze

        • 3 1

    • Dokładnie-a skoro nikt nie jeździ, to może likwidacja strefy płatnego parkowania przy OBC i Oliwie?
      Cały Gdańsk- zabrać komunikację, wprowadzić 5h za godz postoju.

      • 0 0

    • Co ci jeżdżą na uniwerek, do obc i alchemii nie mają jak dojechać komunikacją publiczną.

      • 1 0

  • Pęla (2)

    Należy odbudować pętlę na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Grunwaldzkiej. Na przeciwko Żaka.
    Na szczęście skweru nie zabudował jeszcze developer.

    • 23 12

    • (1)

      Przecież stamtąd jest już na rzut beretem od pętli Strzyża. To byłaby zupełnie nieopłacalna inwestycja, tworzyć dwie pętle w odstępie trzech przystanków od siebie.

      • 3 1

      • Obecnie nie trzeba placu. Wystarczy łącznik obok GB i możesz wracać do Śródmieścia.

        Ba, obok obecnego Żaka taki łącznik był.

        • 1 0

  • Teorie, teorie (1)

    Gdy się wysnuwa teoretyczne wizje tłumów przekierowanych w inne miejsca warto skorzystać z praktycznej wiedzy. Oto węzeł Gdańsk Śródmieście , który miał być zatłoczonym pępkiem miasta, w związku z czym budowa przejścia przed dworcem głównym jawiła się nonsenem a okazał się inwestycją, z której nawet psy korzystają rzadko. O pracownikach pobliskich gmachów nie mówię.

    • 35 2

    • Sam jesteś teoretyk

      Ludzie korzystają z Węzła Śródmieście. Dużo ludzi przesiada się z tramwajów na SKM i odwrotnie. Ale skąd to możesz wiedzieć pisząc zdalnie.

      • 0 6

  • Nie rozumiem tych działań (2)

    Tam gdzie są deptaki, miejsca dla pieszych chcą je zniszczyć dla ruchu, puścić transport...
    Tam gdzie są ulice robią deptaki.
    Czy ktoś rozumie działania tych władz?

    • 50 7

    • Jak się coś dzieje to jest kaska

      • 5 1

    • PO CO?

      • 0 0

  • (2)

    A mi się marzy więcej kolejek PKM w stronę Gdyni a nie jedną na godzinę.

    • 40 4

    • (1)

      Pisz do Struka. Jego ludzie decydują ile pociągów pojedzie.

      • 3 0

      • A co mają wysłać? WM15 z lorką? Czy SM42 z bonanzą?

        • 0 0

  • Pustoszeją od G. B. absurd. (2)

    Są często pełne ludzi niczym puszka sardynek, jeżdżę często więc osoba, która odpowiada za przepływ pasarzerow śmiga autem lub pracuje zdalnie.

    • 38 9

    • (1)

      mam jedynie nadzieję,że nie pracujesz na polonistyce UG.

      • 1 1

      • Na hemji

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane