• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance

Krzysztof Koprowski
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nowa trasa będzie rozpoczynać się na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Subisława.
  • Przez pierwsze ok. 400 m tramwaj będzie poruszał się po torach w jezdni.
  • Na wysokości przystanku SKM Gdańsk Żabianka AWFiS planowany jest przystanek tramwajowy, który wraz z torowiskiem będzie znajdował się równolegle do jezdni ul. Subisława.
  • W pobliżu Drogi Zielonej będzie zlokalizowany przystanek końcowy wraz z torami odstawczymi.

Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.



Czy należy poprawić dojazd tramwajami do przystanków SKM?

Potencjalna budowa nowego odcinka torowiska od ul. PomorskiejMapka w ciągu ul. SubisławaMapka jest obecnie na etapie koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który rezerwuje niezbędne tereny pod taką funkcję.

Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. HalleraMapka do ul. Obrońców WybrzeżaMapka i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. ChłopskiejMapka wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.

Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Planowany układ sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Porównanie ustaleń transportowych w obowiązującym planie oraz koncepcji nowego planu zagospodarowania.
  • Przeznaczenie terenów w koncepcji nowego planu zagospodarowania.

Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej



- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do JelitkowaMapka, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do OliwyMapka, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKMMapka, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.

- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.

Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku


  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego na bazie ustaleń Gdańskich Przestrzeni Lokalnych - materiału pomocniczego przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Kierunki wyznaczone w Gdańskich Przestrzeniach Lokalnych - materiale pomocniczym przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Struktura własności gruntów w granicach koncepcji planu.

Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku



Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - PomorskaMapka, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.

Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.

- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.

  • Na skrzyżowaniu Pomorska - Subisława przewiduje się skrzyżowanie tramwajowe na pełne relacje skrętne - zarówno w stronę Oliwy, jak i Przymorza oraz Jelitkowa.
  • Początkowy odcinek ul. Subisława tramwaje będą pokonywać jezdnią wspólne z kierowcami aut.
  • Układ torowy będzie pozwalał na ewentualne przedłużenie trasy pod Ergo Arenę, lecz obecnie nie ma takich planów inwestycyjnych.

Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości



Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. RybackiejMapka. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKMMapka lub Lawendowe WzgórzeMapka.

Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan. Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan.

Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej



Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - RybackaMapka).

Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.

Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym



Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).

Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy. Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy.

Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława



Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. SubisławaMapka na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa SportowegoMapka.

Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.

Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania



Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania. Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (248) 9 zablokowanych

  • (5)

    Ludzie kupowali mieszkania w nowym budownictwie przy Obrońców Wybrzeża , a teraz im tramwaj puszczą pod balkonami . .

    • 22 32

    • Czyli ich wartość wzrośnie, ze względu na lepsze skomunikowanie.

      • 30 5

    • Właśnie dlatego, że jest więcej mieszkańców, ten tramwaj nabiera sensu ekonomicznego. Bardzo potrzebna inwestycja na wczoraj.

      • 23 5

    • Wartość mieszkania wydatanie wzrośnie.

      Powinni zapłacić podatek katastralny. No ale kartofle będą marudzić, że hurdur nie po to mieszkam w mieście, by cokolwiek się tu zmieniało. I w ogóle fuj inne ludzie są obok.

      Parking by zrobili.

      Więcej linii tramwajowych na wczoraj!

      • 8 6

    • Plany "puszczenia" tam tramwaju...

      ...są jeszcze z czasów PRL-u. Przed kupnem trzeba było się zapoznać z planem zagospodarowania okolicy. Teraz możesz mieć pretensje tylko do siebie samej.

      • 6 4

    • A w NP ul.Wyzwolenia wali cięzki transport portowy pod oknami.

      • 1 1

  • (2)

    Może lepiej więcej kursów 148 puścić ?

    • 39 8

    • Żeby utkęły w korku?

      • 12 2

    • 148 powinien objeżdżać Żabiankę w drugą stronę, tak jak kiedyś. Było b. dobrze, to zmienili, bo kilku dziadków napisało pismo.

      • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    Czas wykreślić rezerwę drogi Czerwonej z planów miasta (19)

    Środek metropolii, wzdłuż torów Gdańsk - Gdynia i jaka tam panuje patologia przestrzenna. Zrobić park liniowy, wygodne chodniki, ścieżki rowerowe, a w miejscu węzłów autostradowych - miejską zabudowę.

    • 152 66

    • Rowerostrada (4)

      Tam powinna iść rowerostrada. Bez kolizyjnych skrzyżowan. A nie wzdłuż grunwaldzkiej gdzie się wdycha spaliny a hałas i smród jest nie do zniesienia

      • 37 33

      • Pieszostrada (1)

        Dosyć tych rowerów

        • 27 6

        • gdy powstanie rowerostrada, piesi będą mieli bardziej komfortowe i bezpieczne warunki do poruszania się po mieście

          ważne, by była ona częścią szerszego planu uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących (często na chodnikach) samochodów.

          • 3 4

      • (1)

        i przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną aby rowerzyści mieli bezwzględne pierwszeństwo

        • 3 13

        • kontakt wzrokowy pieszego i rowerzysty wystarcza w większości przypadków sytuacji potencjalnie kolizyjnych

          kontakt wzrokowy pieszego z kierowcą jest dużo trudniejszy, zwłaszcza w sytuacji nagminnego lekceważenia limitów prędkości przez kierowców na ulicach o przekroju 2x 2 pasy, których domagają się osoby cierpiące na samochodozę.

          • 2 4

    • (3)

      a nie chcial bys sie wykraslic z klientow dostawcy internetu?

      • 19 9

      • chcialbym (2)

        mam zamowic vectre czy upca? :P

        • 0 2

        • (1)

          dial-up w tpsa

          • 0 2

          • co to tpsa?

            • 0 1

    • i wybiegi dla zapchlonych psów

      • 13 10

    • Wyprowadzić się

      Na swoją wioskę.

      • 12 12

    • Apage!

      ---

      • 6 5

    • Czas to ją wybudować w końcu

      • 7 9

    • te ich marzenia o dziwnych siatkach polaczen to glupota

      juz dzisiaj wladze nie ogarniaja konserwacji i bezpieczenstwa przejazdow

      • 8 1

    • Tory kolejowe powinny być wkopane pod ziemię. Miasto przestałoby być podzielone koleją. (3)

      W to miejsce - bulwary, parki, ścieżki rowerowe

      • 4 5

      • moje miasto kolejka podzielone (1)

        to nasza sprawa

        • 4 1

        • Trójmiasto jest podzielone głównie drogami o przekroju 2x2 pasy

          Kolejka SKM bardziej łączy niż dzieli, choć przydałoby się zadbać o częstsze i bardziej wygodne przepusty dla ruchu pieszego i rowerowego co najmniej w pobliżu stacji SKM (np. na stacji Gdańsk Oliwa czy Gdańsk Stocznia)

          • 2 6

      • wystarczy zwiększyć liczbę komfortowych i bezpiecznych przepustów dla pieszych i rowerzystów pod linią SKM/PKP

        W ten prosty sposób zwiększając konkurencyjność połączeń rowerowych w stosunku do przejazdów samochodem.

        • 1 0

    • Patologią jest Grunwaldzka w swoim obecnym kształcie.

      Cały ruch powinien być właśnie przerzucony na DCz po jej wybudowaniu, jak najszybszym!!! Pomysły masz rodem z Podlasia.

      • 2 4

  • (3)

    Budujcie wreszcie ten tramwaj na Drodze Zielonej, a najlepiej od razu przez tory do Letnicy, bo się udusimy od tych aut

    • 23 11

    • (1)

      A kiedy reaktywacja SKM do Nowej Letnicy?

      • 8 1

      • Pociągiem nie dojedziesz stamtąd do Wrzeszcza.

        • 0 0

    • Przecież nie chodzi o tramwaj, on jest tylko dodatkiem, aby wyciągnąć kasę na budowę tranzytowej trasy w pasie nadmorskim vel Drogi Zielonej.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    a nie lepiej od razu przedłużyć go do ergo areny? może częściowo rozwiązałoby problem z parkowaniem gdzie popadnie podczas eventów

    • 201 25

    • Chciałbym że była uliczna pęlta jak u Nowym Portcie i Brźenie (1)

      Jak zastąpić linię autobusową 148
      Czy Linia 148 miała nową trasą lub likwidacji lini
      Linia 48 Tramwajowa albo 1X lub 2X
      Przystanki jak 148 jedził bez PCK i Dworska i Zespół Szkół.... ,Wyzwolenia
      148 że jedzi innym Żabianka SKM prze Brzeźno i Nowy Port myślę Żabianki do Dzielnicy Gdańska np.Jasień,Siedlce, Olszynka,Śródmieście, Suchanino, Orunia Górna

      • 3 22

      • czy w niedziele sklepy będa otwarte. sprawdz czy w niedziele zrobisz zakup. zobacz liste sklepów otwartych w niedziele

        • 7 2

    • Tramwaj powinien dojeżdżać do Ergo Areny (5)

      Z Gdyni jeździ trolejbus do Ergo Areny, a nie ma do niej bezpośredniego dojazdu z Gdańsku. Poza tym taka pętla trolejbusowo-tramwajowa mogłaby być przydatnym węzłem przesiadkowym.

      • 40 4

      • To może...

        ...niech trolejbus dojedzie do nowego przystanku końcowego tramwajów.

        • 14 3

      • (1)

        Jak nie ma dojazdu? Wysiadasz przy osiedlu Wejhera i masz 5 min drogi do Ergo. Ale każdy przecież musi dojechać pod same drzwi........

        • 26 4

        • No taki jest sens węzłów przesiadkowych

          A jak trzeba chodzić między przystankami albo czekać na wiecznie spóźnioną skmkę (albo raczej komunikat o awarii) to nic dziwnego że ludzie wybierają samochód

          • 6 2

      • Nie ma czegos takiegi co opisujesz

        Jest PrzedRumie lub Zasopocie. A tam jest tak biednie że trolejbusy zostaną zastąpione omnibusami. parterowymi. i jest to ekonomiczne dla Zasopocia. Przy obecnych cenach prądu i węgla... taniej jest palić owsem... No to taki kuń zeżre mniej owsu niż cena prądu co nie? A i guano można przetworzyc na ekologiczny kompost pod warzyw albo inny metan. No i tankować gaz do woli, hehe

        • 3 7

      • Można by zrobić pętlę przez Gospody do Subisława

        • 0 1

    • (1)

      petla tramwajowa przy ergo mogla by byc w przyszlosci wykorzystana przez Sopot

      • 18 0

      • Od strony Sopotu...

        ...to tam są tylko ogródki działkowe i hipodrom. Trochę mało. Trasa musiałby iść wgłąb Sopotu. Pytanie czy "Sopot" tego chce i czy ich na to stać?

        • 5 4

    • A co to som eventy?

      pytom po raz enty

      • 9 5

    • jestescie tak niewiarygodni jak tylko sie da

      No tak oszczedzaja urzednicy w gdansku

      • 1 4

    • Ale po co akurat tam ?

      Żeby większość czasu wozić powietrze ?

      • 5 1

    • O pętli Zaspa zapomniano...

      • 2 2

  • Nowe trasy tramwajowe. Najpierw trzeba naprawić stare. Wieczny, ogłuszający pisk tramwaji na ul. Jana z Kolna doprowadza ludzi do szału. Co dziennie o 4-tej rano tramwaje budzą ludzi swoim piskiem. Niech się tym zajmą bo już chodzą słuchy że co niektórzy chcą tam wysmarować szyny jakieś smarem. Nie wiem czy ZKM nie wie o tym problemie, czy nie chce wiedzieć. Może czekają jak jakiś desperat naprawdę wysmaruje szyny, a jak można się domyśleć, pisk zginie, ale tramwaje będą miały słabiutkie hamowanie.

    • 25 3

  • (3)

    Taaa dojadą, ciekawe kiedy. W tym mieście się nie buduje tylko planuje, a potem zmienia plany. Gdzie nowa jabłoniowa? Świętokrzyska? Politechniczna? Gdzie trasa GPW? Gdzie przedłużenie Słowackiego do Hallera i tunelu? Gdzie droga zielona? Nowa kielnieńska? Nie ma i nie będzie.

    • 64 20

    • Wszystko w Gdańsku się buduje tylko tam gdzie rządzi PiS ( na wsiach) jest Polska w ruinie :)

      • 5 11

    • A kiedy Nowa Wyzwolenia?Stara Wyzwolenia ledwo zipie zasypana miałem węglowym ze składowisk portowych.

      • 3 1

    • ojoj a kto tu takim pesymistą jest?

      • 0 0

  • Pan Michał tramwaj zbudowałby wszędzie (1)

    Jestem zwolennikiem tramwajów, ale nie w Gdańsku. Wszystkie zmodernizowane w poprzednich latach trasy tramwajowe sypią się. Zwrotnice przekładane ręcznie, codzienne opóźnienia z powodu awarii, przestoje na każdych światłach, czy ergonomia w dwukierunkowych pesach wyleczy najwytrwalszych z korzystania z tramwajow.
    Panie Michale - podniesienie prędkości z 50 km na 70 nie wystarczy, to musi być bezpieczne, a zdaniem motorniczych nie jest. Po kolejne, nawet gdy tramwaj i sprawnie przejedzie ze 3 przystanki to stanie i czeka na odjazd zgodny z rozkładem.
    Pokładałem w Panu wielkie nadzieje, na pozytywne zmiany w gdańskiej komunikacji jednak widzę, że trochę się pan odrealnił.
    A przy obecnych trendach nowe inwestycje rozpoczną nasze kilkuletnie dzieci gdy wejdą w dorosłość. Do tego czasu reszta infrastruktury się rozsypie jak tory na Hallera przy Operze.

    • 28 6

    • Marcin & Michał?

      Wprowadzanie priorytetów w sygnalizacji trwa długo, bo w GZDiZ jest jeden specjalista od tych spraw. A przecież ma także inne zadania oprócz "tramwajowych".

      • 1 0

  • Jeśli już to zróbcie normalną pętlę

    a nie tory odstawcze. Tory odstawcze wymuszają używanie tramwajów dwukierunkowych, a one mają bardzo mało miejsc siedzących.

    • 30 7

  • WTF is

    krańcówka?

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane