• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance

Krzysztof Koprowski
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nowa trasa będzie rozpoczynać się na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Subisława.
  • Przez pierwsze ok. 400 m tramwaj będzie poruszał się po torach w jezdni.
  • Na wysokości przystanku SKM Gdańsk Żabianka AWFiS planowany jest przystanek tramwajowy, który wraz z torowiskiem będzie znajdował się równolegle do jezdni ul. Subisława.
  • W pobliżu Drogi Zielonej będzie zlokalizowany przystanek końcowy wraz z torami odstawczymi.

Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.



Czy należy poprawić dojazd tramwajami do przystanków SKM?

Potencjalna budowa nowego odcinka torowiska od ul. PomorskiejMapka w ciągu ul. SubisławaMapka jest obecnie na etapie koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który rezerwuje niezbędne tereny pod taką funkcję.

Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. HalleraMapka do ul. Obrońców WybrzeżaMapka i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. ChłopskiejMapka wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.

Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Planowany układ sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Porównanie ustaleń transportowych w obowiązującym planie oraz koncepcji nowego planu zagospodarowania.
  • Przeznaczenie terenów w koncepcji nowego planu zagospodarowania.

Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej



- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do JelitkowaMapka, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do OliwyMapka, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKMMapka, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.

- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.

Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku


  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego na bazie ustaleń Gdańskich Przestrzeni Lokalnych - materiału pomocniczego przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Kierunki wyznaczone w Gdańskich Przestrzeniach Lokalnych - materiale pomocniczym przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Struktura własności gruntów w granicach koncepcji planu.

Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku



Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - PomorskaMapka, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.

Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.

- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.

  • Na skrzyżowaniu Pomorska - Subisława przewiduje się skrzyżowanie tramwajowe na pełne relacje skrętne - zarówno w stronę Oliwy, jak i Przymorza oraz Jelitkowa.
  • Początkowy odcinek ul. Subisława tramwaje będą pokonywać jezdnią wspólne z kierowcami aut.
  • Układ torowy będzie pozwalał na ewentualne przedłużenie trasy pod Ergo Arenę, lecz obecnie nie ma takich planów inwestycyjnych.

Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości



Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. RybackiejMapka. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKMMapka lub Lawendowe WzgórzeMapka.

Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan. Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan.

Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej



Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - RybackaMapka).

Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.

Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym



Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).

Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy. Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy.

Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława



Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. SubisławaMapka na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa SportowegoMapka.

Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.

Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania



Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania. Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (248) 9 zablokowanych

  • W Gdańsku (i w całym Trójmieście) powinna być opracowana i wypromowana wśród mieszkańców

    całościowa wizja rozwoju systemu transportu i mobilności zakładająca priorytetowe traktowanie komunikacji szynowej (raczej SKM i PKM a niekoniecznie tramwajowej) oraz działań prowadzących do zapewnienia komfortowego i bezpiecznego dostępu do wszystkich jej przystanków i stacji dla pieszych i rowerzystów (oraz hulajnogowców). Inwestycje w rozbudowę sieci tramwajowej powinny mieć drugorzędne znaczenie: badania wykazują, że więcej osób przesiada się z samochodów na rowery i kombinacje rower+ SKM/PKM niż z samochodów na tramwaje. Okolice stacji Gdańsk Żabianka powinny być połączone wygodną drogą dla rowerów do budynków ERGO Hestii, której budowa będzie kilkaset razy tańsza niż budowa proponowanej linii tramwajowej w tym rejonie miasta. Oczywiście należy także zadbać o realizację rowerostrady (bezkolizyjnej arterii ruchu rowerowego) wzdłuż linii SKM od Gdańska Głównego do Sopotu i dalej do Gdyni

    • 8 17

  • G

    Misio Tusk nadal czuwa

    • 15 7

  • (2)

    Dojadą, ale kiedy. Jest wiele odłożonych inwestycji - Nowa Świętokrzyska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Politechniczna...

    • 14 4

    • Czekanie na dofinasowanie, to nie odłożenie. (1)

      Ale dla tego rządu ważniejsze są inwestycje na "ścianie wschodniej". Co w sumie nie dziwi, bo tam jest większość ich wyborców.

      • 0 3

      • wystarczy lepiej gospodarowac i nie wydawac latami na bzdury

        bo tak mamy tego skutki

        • 1 1

  • Jeszcze pod szpital na srebrzysku tramwaj niech podjeżdża - prosto z magistratu na oddział.

    • 27 3

  • A ja czekam (4)

    I czekam na moment, kiedy wreszcie będzie można dojechać tramwajem ze Stogow na Chełm bez przesiadki...

    • 20 6

    • Nie interesuje mnie ta trasa

      Ja wolałbym Stogi-Siedlce

      • 2 0

    • No to przegapiłeś. (1)

      Do 31 sierpnia jeździła linia 68. Ale nie martw się, od 24 czerwca 2023 r. znowu pojedzie.

      • 2 1

      • To jest linia sezonowa, ja czekam na caloroczna, normalna linie tramwajową, obiecana kilka lat temu.

        • 1 0

    • Po odebraniu Nowej Warszawskiej ma zacząć jeździć linia 13 na trasie Brętowo PKM - Stogi przez Chełm

      • 0 0

  • A może do Sopotu. (1)

    Kiedyś tramwaje dojeżdżały do pętli Reja w Sopocie.

    • 23 4

    • ja tam bym do Szczecina przedłużył

      • 6 4

  • Pętla powinna okrążać Żabiankę (3)

    Czy nie rozsądnie byłoby aby tramwaj w ramach pętli okrążał Żabiankę ulicami:
    - Gospody,
    - Rybacka,
    -Subisława.
    Jednocześnie pozwoliłoby to na dojazd do Ergo Areny. Bocznice mogłyby by być zlokalizowane na terenie nieużywanego boiska od strony Wyścigów. Zmieściłby się tam również parking w na wiele samochodów.

    • 20 17

    • Tak, ale moherowy elektrorat nie wyraża zgody na taką dewastację

      Poza tym ma nie być niczego, zmiany są niepotrzebne, a w ogóle to będzie głośno xD

      • 4 4

    • won! (1)

      sorry ale wystarczy nam juz huk pociagow, jeszce tramwaj pod samym balkonem to ja juz dziekuje. W zyciu nie dopuscimy do tego

      • 2 2

      • Haha :D Na szczęście nie masz nic do gadania :)

        • 0 3

  • Zmieńcie nagłówek na boga

    Pojedzie? Czyli już trwa budowa ? :)

    Jak już to projektują. Wy i te wasze klikbejty

    • 19 1

  • Już słyszę wycie babć i dziadków z Subisława i Rybackiej (2)

    NIE!!! Nie robić tramwaja! Nic nie robić, bo wszystko zepsujom! Dobrze jest jak jest! Tylko hałas panie i bendo jeżdzić i hałasować! Kto to wymyślił i komu to potrzebne!

    • 16 27

    • won (1)

      no ja dziadkiem ani babcia to na pewno nie jestem, wystarczy mi huk pociagow, tramwaj pod balkonem to juz apogeum glupoty

      • 5 2

      • To ciekawe, bo mieszkańcy ulicy Pułaskiego w Brzeźnie, którym tramwaj przejeżdża metr pod oknami nie narzekają, bo jest cicho. Ale egoiści zawsze powiedzą, że nie budować, bo im źle. Mieszkasz kobieto w mieście w centrum i bierz na to poprawkę.

        • 1 6

  • Okey (1)

    Ale 148 musi zostać szybszy od tramwaju

    • 14 4

    • Świetny żart!

      Wsiądź w 148 i zobacz jaki jest "szybki".

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane