- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (110 opinii)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (162 opinie)
- 3 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (149 opinii)
- 4 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (13 opinii)
- 5 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (228 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (81 opinii)
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.
Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. Chłopskiej wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.
Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej
- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do Jelitkowa, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do Oliwy, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKM, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.
- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.
Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku
Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku
Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - Pomorska, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.
Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.
- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.
Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości
Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. Rybackiej. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKM lub Lawendowe Wzgórze.
Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej
Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - Rybacka).
Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.
Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym
Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).
Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława
Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. Subisława na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego.
Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.
Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania
Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (248) 9 zablokowanych
-
2022-10-14 14:16
michał tusk sie za to bierze
razem z tatą wiedzą, że to jest kolokwialnie mowiac lipa
- 19 7
-
2022-10-14 14:17
Po raz pierwszy czytam aby "mozliwość mogła nie istnieć" (1)
Ciekawy tekst - to wypowiedź urzędnika czy kalambur słowny autora tekstu?
- 13 1
-
2022-10-14 15:30
urzednika
z gdanskiego balaganu
- 1 3
-
2022-10-14 14:25
Linia Tramwajowa przy SKM Żabianka - absurd
Tyle w temacie. Niepotrzebny wydatek przy bardziej elastycznej formule autobusu. Inwestycja w stylu "po co to komu, bo na pewno nie mieszkańcom".
- 35 6
-
2022-10-14 14:33
Ignorowanie nadrzednego dokumentu
W Studium nie ma mowy o tramwaju na SKM Żabianka. Wojewoda odrzuci plan miejscowy, bo naruszy ustalenia Studium, czyli dokumentu na podstawie, którego tworzony jest plan miejscowy. Należy zmienić Studium, a następnie tworzyć plany miejscowe.
- 10 2
-
2022-10-14 14:46
(1)
Taki dojazd do dworca skm był potrzebny gdy dzielnica była młoda, a większość mieszkańców dojeżdżała do pracy, szkoły itd. transportem miejskim. Teraz ludzie mają samochody, a emerytom wystarcza obecne połączenie autobusowe. Budowanie pod ergo arenę wygenerowałoby nieproporcjonalne koszty do zysku.
- 20 5
-
2022-10-14 16:48
I pod każdym blokiem jest miejsce na te auta. Tak samo jak na zaspie...
- 1 2
-
2022-10-14 15:17
Ale po co?
to absurd. te pare minut spacerkiem to samo zdrowie.
- 19 3
-
2022-10-14 15:24
Jeśli już padają pomysły o budowie linii tramwajowej do SKM Żabianka, to tylko przez ul. Gospody i przy ErgoArenie (2)
- 25 14
-
2022-10-14 17:36
lepiej ! (1)
niech SKM jedzie przez gospody ..łatwiej i taniej
- 2 2
-
2022-10-14 17:45
Bzdura.
- 1 0
-
2022-10-14 15:31
No tak oszczedzaja urzednicy w gdansku
jestescie tak niewiarygodni jak tylko sie da
- 13 1
-
2022-10-14 15:32
(1)
Nie lepiej i taniej zaplanować tramwaj ul Gospody do ergo areny i dalej do skm żabianka
Myślę że więcej pożytku z takiej trasy by było!!!!!- 7 7
-
2022-10-14 16:25
100% racji
- 1 1
-
2022-10-14 15:33
tramwaje i tak nie dojada bo juz teraz awarie na kazdym kroku
pomarzcie sobie.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.