• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance

Krzysztof Koprowski
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nowa trasa będzie rozpoczynać się na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Subisława.
  • Przez pierwsze ok. 400 m tramwaj będzie poruszał się po torach w jezdni.
  • Na wysokości przystanku SKM Gdańsk Żabianka AWFiS planowany jest przystanek tramwajowy, który wraz z torowiskiem będzie znajdował się równolegle do jezdni ul. Subisława.
  • W pobliżu Drogi Zielonej będzie zlokalizowany przystanek końcowy wraz z torami odstawczymi.

Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.



Czy należy poprawić dojazd tramwajami do przystanków SKM?

Potencjalna budowa nowego odcinka torowiska od ul. PomorskiejMapka w ciągu ul. SubisławaMapka jest obecnie na etapie koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który rezerwuje niezbędne tereny pod taką funkcję.

Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. HalleraMapka do ul. Obrońców WybrzeżaMapka i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. ChłopskiejMapka wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.

Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Planowany układ sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Porównanie ustaleń transportowych w obowiązującym planie oraz koncepcji nowego planu zagospodarowania.
  • Przeznaczenie terenów w koncepcji nowego planu zagospodarowania.

Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej



- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do JelitkowaMapka, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do OliwyMapka, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKMMapka, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.

- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.

Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku


  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego na bazie ustaleń Gdańskich Przestrzeni Lokalnych - materiału pomocniczego przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Kierunki wyznaczone w Gdańskich Przestrzeniach Lokalnych - materiale pomocniczym przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Struktura własności gruntów w granicach koncepcji planu.

Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku



Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - PomorskaMapka, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.

Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.

- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.

  • Na skrzyżowaniu Pomorska - Subisława przewiduje się skrzyżowanie tramwajowe na pełne relacje skrętne - zarówno w stronę Oliwy, jak i Przymorza oraz Jelitkowa.
  • Początkowy odcinek ul. Subisława tramwaje będą pokonywać jezdnią wspólne z kierowcami aut.
  • Układ torowy będzie pozwalał na ewentualne przedłużenie trasy pod Ergo Arenę, lecz obecnie nie ma takich planów inwestycyjnych.

Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości



Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. RybackiejMapka. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKMMapka lub Lawendowe WzgórzeMapka.

Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan. Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan.

Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej



Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - RybackaMapka).

Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.

Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym



Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).

Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy. Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy.

Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława



Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. SubisławaMapka na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa SportowegoMapka.

Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.

Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania



Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania. Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (248) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Nareszcie myślenie o tym, jak poprawić ofertę komunikacyjną zamiast propozycji półkilometrowych przesiadek z przejściami podziemnymi.

    • 28 24

    • to absurd. te pare minut spacerkiem to samo zdrowie. (1)

      Wiec po co? Kto ma w tym interes?

      • 5 4

      • Super, to zlikwidujmy przystanki Os. Wejhera i Helska. Z przystanku na Pomorskiej jest blisko do plaży, spacer jest zdrowy a ja nie będę musiał słyszeć tramwaju przy otwartym oknie.

        • 2 3

    • pomarzcie sobie.

      tramwaje i tak nie dojada bo juz teraz awarie na kazdym kroku

      • 2 3

    • ?

      Zrób sobie tory pod własnym oknem, zabierajcie miejskie łapy od jeszcze spokojnej i cichej Żabianki !

      • 0 1

  • Nie łatwiej puścić skład SKM to torach tramwajowych? (7)

    • 10 45

    • Co? xD (4)

      SKM ma inny rozstaw osi. Tory tramwajowe i ich podbudowa nie jest w stanie przenieść ciężaru SKMki xD

      • 11 3

      • (1)

        inny rozstaw? to dziwne
        tramwaj: 1435 mm
        kolej w PL (poza kilkoma odcinkami wąskotorówki czy LHS): 1435mm
        może chodziło o puszczeniu tramwaju po torach SKM

        • 7 2

        • Niecale półtora metra?

          Ja tyś to obliczył?

          • 3 6

      • xD

        Dobrze że mamy takich wybitnych specjalistów jak Ty!

        • 13 0

      • I sieć trakcyjna SKM ma inne napięcie (3 kV ) niż tramwajowa (600V)

        • 0 0

    • Nie!

      Pomimo, że szerokość torów jest taka sama (1435mm), to promienie łuków są inne. Tramwaj przejeżdża przez łuk o promieniu 20m, a pociąg 250m. Poza tym rozstaw osiowy torów tramwajowych też na to nie pozwala - pociągi są szersze - zahaczałby o słupy, a na łukach nawet same o siebie. Kolejna sprawa to wysokość pociągów - nie zmieściłyby się pod większością wiaduktów. No i jeszcze napięcie w sieci trakcyjnej - tramwaj 600V=, pociąg 3000V=. Itd.

      • 5 1

    • szczyt astronomicznej glupoty jak zwykle lipa

      A moze tramwaj po torach skm ;) jak zwykle lipa a tak notabene ten pan, co zeznawal, ze lipa to nie siedzi?

      • 0 0

  • obiecanki cacanki (5)

    zaczyna się kampania wyborcza Jej Serdeczności

    • 64 17

    • Jasne, tobie bardziej pasuje propaganda w stylu... (2)

      odkupimy Żabki i nazwiemy je / narodowe / Kaczki ! To jest to na co suweren czeka!

      • 9 11

      • nie irytuj się Grzelak :) (1)

        Serdeczności!

        • 11 7

        • no to jak nie Kacperek i odkupienie żabek to na kogo będziesz głosował? na jawnego agenta brauna? xD

          • 5 9

    • wladze, ktore powiekszaja tylko chaos winny odejsc. np na wolontariat do hospicjow i nabrac tam pokory, (1)

      Prawda jest taka, ze nie maja pomyslu na komunikacje dla dobrego zycia tutaj

      • 5 3

      • a jaki ty masz pomysł na komunikację?

        przypuszczalnie drogę o przekroju 2x2 pasy i parking pod domem. To jest przepis na przekształcenie miasta w prymitywny komis sprzedaży używanych samochodów.

        • 1 0

  • bez sensu (5)

    W tym planie nie ma logiki, tereny rekreacyjne są potrzebne, a w tym planie zabieramy teren boiska i pod usługi, po co w okolicy dużo usług, koszt odnogi tramwaju zbyt drogi, po to żeby kawałek przejechać c si e tramwajem. Żabianka jest dobrze skomunikowania, zaplanowane osiedle nie ma po co dogęszczać. Problemem jest hala sportowa, ale to poza planem. Właściwie nie wiadomo po co ten plan.

    • 97 20

    • Usługi sportu i rekreacji, ale to już zbyt skomplikowane dla suwerena.

      • 12 5

    • Nie tereny boiska, tylko nieużytki dookoła niego

      • 10 6

    • jak zreszta zawsze w ostatnich latach.

      i w sumie od 2000 roku

      • 2 2

    • Bez sensu i to totalnie. (1)

      Albo kogoś bardzo świerzbią rączki. Od Pomorskiej do SKM Żabianka jest 10 min spacerowym krokiem, puszczenie tramwaju przez ten kawałek, wzdłuż istniejących torów skmki i trasy 148, to absurd i marnowanie kupy naszych podatków. Ktoś chyba powinien pójść siedzieć za to, że w czasach narastającego kryzysu w ogóle rozpatruje taką głupotę. Zbędne wydatki na równie zbędny tam tramwaj mają zapewne tylko sankcjonować zmiany w mpzp. Znamienny jest tu fragment" Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska..." m. in. pod cele usługowe. Skąd my to znamy, funkcje sportowe i usługowe tak jak np. na terenach przekazanych przez miasto na rzecz rozwoju awfis? Co tam teraz stoi każdy może zobaczyć. Tu pewnie będzie podobnie i w miejscu Championa wyrośnie nowe osiedle z funkcją sportowo-usługową w parterze. I to jest pewnie sedno tego chorego, tramwajowego pomysłu.

      • 15 1

      • Ja rozumiem, że dla Ciebie zaparkowanie auta 10 min drogi od celu jest ok

        Komunikacja być wygodna

        • 0 9

  • Już niech młody Tusk nie uszczęśliwia mieszkańców na siłę. (7)

    Wcześniej, jeszcze jako redaktorzyna GW, scalał Śródmieście, czego skutkiem jest zakorkowane centrum miasta! W przeciwieństwie do swojego ojca ma g**ne i odrealnione pomysły!

    • 49 48

    • (1)

      W Śródmieściu nie powinno być w ogóle aut. Tylko tramwaje, a w pierwszej kolejności tramwaj na Szerokiej pod Żuraw, jak do 1945 r. Wtedy można mówić o normalnym mieście, a nie makiecie dla turystów.

      • 17 14

      • Jeśli rozumienie Śródmieścia ograniczone jest do starówki

        to gratuluję głupoty!

        • 11 4

    • A ty pewnie byś wolał żeby nas uszczęśliwiał dalej dziadek leśny z Nowogrodzkiej ? :) (4)

      Absolwent socjalistycznego prawa oraz syn działacza PZPR :)

      • 12 17

      • Żaden z nich! (1)

        • 9 4

        • no to może święty Hołownia? Taki sam jak pis tylko pod inną nazwą

          • 3 5

      • z dwojga zlego

        Wybieram bardziej dla mnie znosne...

        • 2 2

      • Na jednym z twoich przodków

        Wanda Wasilewska ze ZSRR do Polski przyjechała.

        • 2 1

  • (7)

    Polikwidowali tramwaje, pozmieniali trasy (dziecko do szkoly 25 min musi jechac z przesiadką) a teraz nowe linie wymyślają.

    • 34 21

    • Ostatnia zlikwidowana linia tramwajowa w Gdańsku... (3)

      ...była na ul. Łąkowej w 1995 r.

      • 7 5

      • (2)

        Nie.nr 4 na Zaspę.

        • 8 3

        • Linia a trasa drobna roznica

          • 5 0

        • Linia 4 nadal istnieje

          i jeździ przez Zaspę. Szach i mat!

          • 4 0

    • bo to glupcy i ignoranci obsadzuli urzedy w gdansku

      widac to jak nic. szkol nowych zadnych. szpitale tez bez sensu skoncetrowane i braki podstawowej infrastruktury w planach.

      • 2 3

    • dajcie sobie spokoj z wciskaniem wszedzie tramwajow.

      wiecej sciezek pieszych wsrod zieleni

      • 2 4

    • Szkołę podstawową to dziecko ma zazwyczaj w sąsiedztwie.

      A jeśli chodzi do szkoły średniej, to chyba już nie takie dziecko? Na imprezę z kolegami to pewnie i ze 40 minut da radę jechać komunikacją.

      • 1 2

  • To po to zlikwidowano Champion Żabianka? a (1)

    gdzie tu jest jakaś logika dla tego tramwaju?

    • 62 8

    • w UM i u prezydent nie ma logiki

      oni jej nie znaja.

      • 5 4

  • aż mi się łezka zakręciła w oku (2)

    po 50 latach od wybudowania osiedli i przystanku
    nareszcie ktoś pomyślał o mieszkańcach
    szkoda że rodzice nie dożyli

    • 40 37

    • ha ha .. ty glupi czy naiwny ?

      szczescie, ze ci rodzice nie dozyli.. zobaczyli by geniuszy obecnego planowania to by im sie odechcialu tu mieszkac bardzo szybko.

      • 10 4

    • no i git

      • 0 1

  • (14)

    Tak tylko przypomnę, że mieszkańcy Przymorza nie zgodzą się na zrobienie tramwaju wzdłuż obrońców wybrzeża i będziemy blokować tą inwestycję tak długo jak tylko się da.

    • 58 58

    • (4)

      Tak, tak, kilku Januszy boi się, że nie będzie już klepiska na ich szroty, bo kto to widział, by tramwaj dla kilku tysięcy mieszkańców był ważniejszy od ich nielegalnego dzikiego miejsca parkingowego

      • 30 12

      • pokaż mi klepisko na szroty. A wówczas pogadamy (2)

        widac , że ostatnio tu byłeś ze 20 lat temu

        • 9 12

        • Klepisko negujesz... (1)

          ...ale szrotów już nie.

          • 3 4

          • tylko pokazuję, że kłamiesz

            • 2 2

      • Tramwaj masz kawalek dalej,na Chlopskiej/Kołobrzeskiej. Rusz d...i sobie tam podejdz.Nie trzeba kopac Obroncow,bo jasnie pan

        • 3 1

    • patologia z falowca nie ma nic do gadania (2)

      • 18 17

      • To raczej nie z falowca będą protesty (1)

        a tych nowych wieżowców

        • 13 0

        • A tak

          Za duży hałas od tych złomiastych tramów

          • 8 4

    • Hmm (4)

      Na do studzienki i getta warszawskiego to nie przeszło, miasto wie lepiej co dla nas dobre nowa politechniczna będzie mimo że jej nikt nie chce.

      • 7 16

      • Ja chce (2)

        Więc twój argument został właśnie obalony!

        • 11 5

        • (1)

          aha więc zamiast jechać SKM 15 min będziesz wolał korzystać z tramwaju jadącego 40 min.

          • 7 2

          • gdzie ty masz niby skm pod nowa politechniczna??

            chyba najbliżej we wrzeszczu, a ten tramwaj dla morenki będzie dobrym rozwiazniem

            • 0 2

      • a ja chcę

        i co teraz powiesz? idealnie mam nie daleko szkole i ułatwi mi dojazd

        • 0 2

    • Obsadzi się falowce kartoflami i mieszkańcy będą mieli jak w rodzinnych stronach.

      Zanim sprowadzili się do miasta.

      • 1 7

  • Bardzo słuszna koncepcja tylko skąd wziąć kasę na tę inwestycję ? (4)

    Rząd PiS tak wydrenował kasę od Samorządów że na oświetlenie latarni w zimie może zabraknąć :)

    • 25 44

    • (2)

      a Ty dalej słuchaj opowieści z TVN , Kudłatego i Serdecznej Pani Oli, Jakoś na owce i barany i inne misie miasto stać

      • 17 11

      • Zawsze to lepsze od gebelsowskiej propagandy TVP PiS oraz słuchania starego nudziarza i jego durnych wizji a`la PRL :) (1)

        • 9 15

        • Sławek Grzywa z Interii?

          Sławciu to Ty tutaj też dorabiasz?

          • 10 5

    • ty wplacisz

      albo jurek uzbiera. jak na ecs

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane