• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance

Krzysztof Koprowski
14 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Nowa trasa będzie rozpoczynać się na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Subisława.
  • Przez pierwsze ok. 400 m tramwaj będzie poruszał się po torach w jezdni.
  • Na wysokości przystanku SKM Gdańsk Żabianka AWFiS planowany jest przystanek tramwajowy, który wraz z torowiskiem będzie znajdował się równolegle do jezdni ul. Subisława.
  • W pobliżu Drogi Zielonej będzie zlokalizowany przystanek końcowy wraz z torami odstawczymi.

Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.



Czy należy poprawić dojazd tramwajami do przystanków SKM?

Potencjalna budowa nowego odcinka torowiska od ul. PomorskiejMapka w ciągu ul. SubisławaMapka jest obecnie na etapie koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który rezerwuje niezbędne tereny pod taką funkcję.

Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. HalleraMapka do ul. Obrońców WybrzeżaMapka i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. ChłopskiejMapka wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.

Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Planowany układ sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Porównanie ustaleń transportowych w obowiązującym planie oraz koncepcji nowego planu zagospodarowania.
  • Przeznaczenie terenów w koncepcji nowego planu zagospodarowania.

Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej



- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do JelitkowaMapka, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do OliwyMapka, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKMMapka, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.

- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.

Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku


  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego na bazie ustaleń Gdańskich Przestrzeni Lokalnych - materiału pomocniczego przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Kierunki wyznaczone w Gdańskich Przestrzeniach Lokalnych - materiale pomocniczym przy sporządzaniu koncepcji planu.
  • Struktura własności gruntów w granicach koncepcji planu.

Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku



Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - PomorskaMapka, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.

Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.

- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.

  • Na skrzyżowaniu Pomorska - Subisława przewiduje się skrzyżowanie tramwajowe na pełne relacje skrętne - zarówno w stronę Oliwy, jak i Przymorza oraz Jelitkowa.
  • Początkowy odcinek ul. Subisława tramwaje będą pokonywać jezdnią wspólne z kierowcami aut.
  • Układ torowy będzie pozwalał na ewentualne przedłużenie trasy pod Ergo Arenę, lecz obecnie nie ma takich planów inwestycyjnych.

Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości



Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. RybackiejMapka. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKMMapka lub Lawendowe WzgórzeMapka.

Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan. Układ torowy będzie realizowany w sposób maksymalnie chroniący istniejący drzewostan.

Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej



Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - RybackaMapka).

Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.

Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym



Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).

Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy. Na prawo od przejścia do przystanku SKM, pomiędzy drzewami, planowany jest przystanek tramwajowy.

Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława



Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. SubisławaMapka na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa SportowegoMapka.

Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.

Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania



Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania. Boisko, którego przebudowa i modernizacja będzie możliwa dzięki przyjęciu nowego planu zagospodarowania.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (248) 9 zablokowanych

  • XYZ (2)

    Pętlę tramwajową można zlokalizować na terenie ogródków za ergo areną i po problemie. A tramwaje puścić ul. Chłopską i Gospody, a nie Subisława!!!

    • 24 7

    • Gospody? Nigdy! Nie po to my blokowali rozszerzenie jezdni, żeby nam tera budowaly tory jakoweś.

      • 1 4

    • po co pętle na ogródkach jak kawałek dalej masz pętle w jelitkowie

      • 3 1

  • Tramwaj wzdłuż ul. Gospody (1)

    Czy gospody nie było by lepszą opcją na lokalizację torowiska tramwajowego? Jest tam o wiele więcej miejsca na takie przedsięwzięcie, wzdłuż ulicy ale także na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z ul. Gospody. Tramwaj mógł by kończyć bieg na parkingu Ergo Areny lub też na parkingu przy ul. Władysława Łokietka. Lecz nie jestem w stanie określić czy wiadukt nad przejściem podziemnym ma taką nośność by wytrzymać przejazd tramwaju. Oraz w trakcie prac przy torowisku można by zbudować dodatkowe pasy jezdni, które były tam już wcześniej planowane.

    • 23 14

    • Mieszkasz w Gdyni ?

      • 4 4

  • Budowac, nie debatowac w nieskonczonosc.Inflacja postepuje w zawrotnym tempie, nie ma co czekac. Inwestycja potrzebna, tramwaj popowadzic do Ergo Areny najlepiej. Te zdjecia z drona, to swietna sprawa, zupelnie inna perspektywa.

    • 12 15

  • Może jeszcze do wjocherowa pociągnąć te tramwaje żeby potrykusy miały czym obornik wywozić.

    • 11 6

  • (3)

    Po jakiego ciągnąć tory po wąskiej Subisława ? Połozyć na Gospody , tramwaj dojedzie do ergo areny -dowiezie ludzi na imprezy i ulatwi zycie mieszkancom.!

    • 34 13

    • Powiedz to ludziom, którzy codziennie dojeżdżają do SKM Żabianka (1)

      a w tej hali nigdy nie byli i nie wiadomo czy kiedyś będą.

      • 8 5

      • Przeciez tam jezdzi 148 ! Dojezdzający tramwaj pod halę widowiskową choć częściowo ograniczy zalew aut i parkowanie gdzie sie da podczas imprez.

        • 7 7

    • Lepiej ul Gospody i dalej do skm żabianka

      • 3 2

  • Obietnice wyborcze czas zacząć. (1)

    Ile myśmy się już naczytali i nasłuchali takich obietnic. No tak, ale najpierw można obiecać co się planuje, potem, że się stara o fundusze, następnie, że się stara o realizację... Na trzy kampanie wyborcze wystarczy. A na końcu można stwierdzić, że myśmy chcieli ale ktoś tam......

    • 25 2

    • Nowy Port

      A ile zebrań,narad,wizualizacji było przez lata w sprawie lokalizacji Nowej Wyzwolenia,której i tak nie ma.

      • 4 2

  • Wincyj tramfajuf

    • 10 2

  • bzdura kolejna naszych włodaży (3)

    Przecież autobus 148 jeździ. Można się przesiąść z tramwaju w autobus i dojechać bezproblemowo do SKM Żabinka, i odkąd pamiętam wiele lat tak było, a teraz jakiś młot chce wywalać kasę na linię tramwajową. A czy wziął pod uwagę że nasze gdańskie tramwaje lubią ulegać różnego rodzaju awariom i wtedy jest paraliż w mieście. Lepiej tworzyć BUS pasy inwestować w autobusy czy to normalne, czy elektryczne które jak ulegną awarii można szybko zastąpić, ominąć i jechać dalej!

    • 41 12

    • "Przecież autobus 148 jeździ."

      To przestanie.
      Tak jak przestał jeździć 142 i wiele innych.

      • 10 4

    • Można dołożyć nowe przystanki autobusowe wzdłuż falowca,i to wystarczy.

      • 2 5

    • pętla w Oliwie

      czy przypadkiem w planach nie ma projektu zabudowania części terenu przy pętli w Oliwie i to jest główny powód szukanie nowych terenów do zbudowania pętli, bo bardziej racjonalna jest budowa torów na Gospody do Ergo

      • 1 0

  • Są ważniejsze inwestycje w mieście (2)

    Nowe trasy tramwajowe są potrzebne przede wszystkim na południu Gdańska.

    Tam ludzie zmagają się z gigantycznymi korkami.

    Po co na Żabiance kilkuset metrowa odnoga linii tramwajowej?

    Jelitkowo pętla została przed laty poszerzona z myślą zwiększonej ilości linii i likwidacji pętli w Oliwie.

    Niech mieszkańcy korzystają z plaży i tramwajów.

    Przypomnę tylko, że mieszkańcy Osowej też z chęcią widzieliby połaczenie tramwajowe z Oliwą.

    Miato ma trochę bujną wyobraźnię, tylko dokąd to prowadzi?
    Po co tak fantazjować. Lepiej więc
    Projektować linie tam gdzie trzeba likwidować korki.
    Na Żabiance korków jest jak na lekarstwo.

    • 37 9

    • (1)

      Macie PKM, to z niej korzystajcie!

      • 1 6

      • sprobuj

        Skorzystac...
        To sie dowiesz.

        • 3 1

  • chore i bezsensowne

    to miejsce jest dobrze obsługiwane przez SKM i autobus.

    "wypustka" linii tramwajowej tylko spowoduje wydłużenie czasu dojazdu do/z Jelitkowa. Nowe zakończenie linii dubluje istniejącą komunikację. Pod tym pretekstem likwidowano 142.

    Widać że tramwajowe lobby ma się dobrze i się nudzi. A z nudów przychodzą im do głowy same głupoty.

    • 39 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane