• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd nie planuje zmian na Piramowicza w tym roku

Maciej Korolczuk
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Do końca roku potrwa analiza ewentualnej możliwości przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu na Piramowicza. Ale tylko pod warunkiem, że nie pogorszy to bezpieczeństwa rowerzystów. Do końca roku potrwa analiza ewentualnej możliwości przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu na Piramowicza. Ale tylko pod warunkiem, że nie pogorszy to bezpieczeństwa rowerzystów.

Po początkowym twardym obstawaniu przy swoim zdaniu magistrat nie wyklucza już, że przywróci pierwotną organizację ruchu przy ul. PiramowiczaMapka. Zastrzega jednak, że w tym roku będzie to niemożliwe, ponieważ urzędnicy potrzebują więcej czasu na przeanalizowanie wszystkich propozycji. Jedna z nich zakłada przejęcie fragmentu sąsiedniej działki od Pracodawców Pomorza. Tak się składa, że organizacja ta także domaga się przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu.



Władze miasta w sprawie ul. Piramowicza:

Na temat wąskiego gardła, jakim stała się al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką po odwróceniu ruchu na Piramowicza wypowiedzieli się już niemal wszyscy: kierowcy, mieszkańcy, radni miasta, kierowcy i motorniczowie Gdańskich Autobusów i Tramwajów i radni dzielnicy.

Dyskusje rozgrzały też fora internetowe i media społecznościowe, a pod pięcioma artykułami na Trojmiasto.pl poświęconymi skutkom decyzji urzędników zamieszczono przeszło 3,8 tys. komentarzy. W dużej części krytycznych wobec nowej organizacji ruchu.

Krytyka przyniosła skutek, bo urzędnicy - początkowo twardo obstający przy swoim zdaniu - analizują możliwość przywrócenia ruchu na Piramowicza. Ale pod warunkiem, że nie odbędzie się to kosztem bezpieczeństwa rowerzystów.

Wzajemną widoczność kierowców włączających się do ruchu i jadących drogą rowerową rowerzystów miałaby poprawić przebudowa ogrodzeń na sąsiednich działkach. Wzajemną widoczność kierowców włączających się do ruchu i jadących drogą rowerową rowerzystów miałaby poprawić przebudowa ogrodzeń na sąsiednich działkach.
- Chcielibyśmy spróbować dogadać się z sąsiadami, a więc stowarzyszeniem Pracodawcy Pomorza oraz szkołą Conradinum, w zakresie ewentualnego przejęcia części działek albo przebudowy ogrodzenia, by poprawić wzajemną widoczność rowerzystów i pojazdów wyjeżdżających z Piramowicza na al. Zwycięstwa. To bardzo wstępna koncepcja, więc trudno powiedzieć, o jakim zakresie prac mówimy. Czy będzie to metr, trzy czy pięć. Nie wiemy, czy możliwe będzie wywłaszczenie za odszkodowaniem, ile by to mogło kosztować i jak długo potrwałyby ewentualne kwestie formalne przy wydzieleniu działek i włączeniu ich w pas drogowy. Na razie dajemy sobie czas na rozmowy i analizy do końca roku. Nie zmienia się jedno i chcę to podkreślić - najważniejsze jest bezpieczeństwo rowerzystów - mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Pracodawcy Pomorza: zmiany były niezasadne i szkodliwe



Niewykluczone, że zamiary urzędników spotkają się z przychylnością sąsiadów. Jak się bowiem okazuje, wspomniana organizacja Pracodawcy Pomorza to kolejny podmiot domagający się przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu. Prezes Tomasz Limon w piśmie skierowanym do Piotra Grzelaka, wiceprezydenta Gdańska, podkreślił, że odwrócenie ruchu na Piramowicza jest decyzją "niezasadną i szkodliwą zarówno dla okolicznych mieszkańców, jak i samej organizacji".

- W naszym przekonaniu argumentacja pojawiająca się w przestrzeni publicznej, jakoby zmiana miała być podyktowana sytuacją związaną z COVID-19 oraz priorytetem komunikacji rowerowej nad innymi formami komunikacji, nie powinna być uznawana jako podstawowy argument przy opracowywaniu tego typu rozwiązań jako docelowych i stałych - uważa Limon. - Pragniemy zaznaczyć, iż komunikacja rowerowa jest komunikacją sezonową, natomiast zmiany w organizacji ruchu powinny służyć optymalizacji funkcjonowania całego miasta. Niestety w wyniku powyższej zmiany pojawiają się dodatkowe miejsca zakorkowania ulic, natomiast ograniczenie dostępności komunikacyjnej powoduje dodatkowe kilometry objazdów celem dotarcia do miejsca docelowego.

Radni dzielnicy oczekują zmian na skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej



Poza Pracodawcami Pomorza w ostatnim czasie do miasta z wnioskiem o zmiany w tym obszarze zwrócili się też radni dzielnicy Wrzeszcz Dolny: Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy, oraz Roger Jackowski, członek zarządu. Według nich miasto w pierwszej kolejności powinno rozważyć zmiany na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa.

- Proponowana zmiana obejmuje przyporządkowanie każdego z dwóch pasów jezdni al. Hallera na wlocie w al. Zwycięstwa do jednego z kierunków ruchu, tj. prawy pas wyłącznie do skrętu w prawo w al. Zwycięstwa w stronę centrum Wrzeszcza, a lewy pas wyłącznie do skrętu w lewo w al. Zwycięstwa w kierunku Śródmieścia Gdańska - czytamy w propozycji radnych dzielnicy.
  • Radni apelują, by auta na skrzyżowaniu Hallera z al. Zwycięstwa włączały się do ruchu po dedykowanych pasach. Z lewego - tylko w kierunku centrum, z prawego - wyłącznie w stronę Wrzeszcza.
  • Obecnie z prawego pasa można jechać w obu kierunkach. Zdaniem radnych to ogranicza przepustowość skrzyżowania.
  • Z analizy radnych wynika, że więcej aut z Hallera jedzie w kierunku centrum niż w stronę Wrzeszcza.

Zmiana polegałaby na korekcie oznakowania poziomego i pionowego w rejonie skrzyżowania oraz ustawieniu czytelnego oznakowania i tablic informacyjnych przed dojazdem do skrzyżowania. Ponadto zmiana obejmowałaby modernizację sygnalizacji świetlnej na wlocie al. Hallera do al. Zwycięstwa.

Co ciekawe, radni - podobnie jak nasza redakcja - przeprowadzili w terenie badania natężenia ruchu. Tyle że kontrola dotyczyła skrzyżowania al. Hallera ze Zwycięstwa.



Z ich obserwacji wynika, że na skrzyżowaniu al. Hallera w al. Zwycięstwa ok. 43 proc. kierowców samochodów korzysta ze skrętu w prawo (do centrum Wrzeszcza), a ok. 57 proc. aut jedzie w lewo (w stronę Śródmieścia).

- Z naszych obserwacji wynika, że 22 sekundy zielonej strzałki z Hallera w Zwycięstwa jest obecnie wykorzystywane zaledwie w ok. 26 proc. przepustowości (w ciągu 65 min obserwacji przejechały 73 pojazdy, mogło przejechać ok. 280 pojazdów). Dzieje się tak z dwóch powodów - po pierwsze kierowcy oczekujący na prawym pasie na skręt w lewo blokują wykorzystanie fazy zielonej strzałki kierowcom oczekującym na tym samym pasie na skręt w prawo. Ponadto, ze względu na mało czytelne, nieergonomiczne umieszczenie małego sygnalizatora zielonej strzałki na maszcie z prawej strony jezdni, pewna część kierowców oczekujących na prawym pasie na skręt w prawo nie widzi lub nie interpretuje właściwie sygnału zielonej strzałki i nie wykorzystuje dodatkowego czasu - tłumaczą radni.
10:25 5 PAźDZIERNIKA 20

Pomysł czytelnika dotyczący ul. Piramowicza (75 opinii)

Drodzy Państwo, chciałbym na tacy podać skuteczne, tanie i mega proste rozwiązanie dotyczące przywrócenia wcześniejszej organizacji ruchu na ul. Piramowicza. Ponieważ rowerzyści nie są osobami niepełnosprawnymi, oraz są osobami które przepisy wszechobecne znać muszą to:

1) stawiamy znak stopu z białą tabliczka pod spodem ze dotyczy rowerów
2) konstruujemy barierki tak, żeby rowerzyści nie mogli wpaść na pełnej
3) możemy dołożyć próg zwalniajacy
4) przywracamy ruch na piramowicza w kierunku poprzednim.

Rozwiązanie NUMER 2:
-skoro został odwrócony ruch na piramowicza to dlaczego nie odwrócić go na równoległej Konarskiego i tam wpuszczać auta na grunwaldzka w kierunku oliwy? Tam jest szerzej i widoczniej z tym przejazdem, tam będzie bezpieczniej. Dodatkowo na Hallera tak można przemalowac pasy, żeby skrecajacy w Konarskiego nie blokowali jadących pod operę.
Rozwiązanie NUMER 3:
-przecież sygnalizacja świetlna i stanie na czerwonym to żadna ujma. Dlaczego na piramowicza nie może być normalnie po ludzku świateł na ścieżce+przejściu oraz wyjeżdżających z piramowicza?

Czy naprawdę nie da się tego jakoś po ludzku załatwić, tylko urzędnicy muszą pokazać swoją upartosc i zawzięcie? Tam wystarczy trochę pomyśleć, lekki nakład finansowy i wszystko się da. A moje rozwiązania nie wywlaszczają nikomu działek i nie przebudowują płotów, no ludzie. Ja myślałem że miasto jest dla nas i powinno działać tak jak ludzie tego chcą, a tu zaczyna się "postaw się, a zastaw się".
Zobacz więcej
Drodzy Państwo, chciałbym na tacy podać skuteczne, tanie i mega proste rozwiązanie dotyczące przywrócenia wcześniejszej organizacji ruchu na ul. Piramowicza. Ponieważ rowerzyści nie są osobami niepełnosprawnymi, oraz są osobami które przepisy wszechobecne znać muszą to:

1) stawiamy znak stopu z białą tabliczka pod spodem ze dotyczy rowerów
2) konstruujemy barierki tak, żeby rowerzyści nie mogli wpaść na pełnej
3) możemy dołożyć próg zwalniajacy
4) przywracamy ruch na piramowicza w kierunku poprzednim.

Rozwiązanie NUMER 2:
-skoro został odwrócony ruch na piramowicza to dlaczego nie odwrócić go na równoległej Konarskiego i tam wpuszczać auta na grunwaldzka w kierunku oliwy? Tam jest szerzej i widoczniej z tym przejazdem, tam będzie bezpieczniej. Dodatkowo na Hallera tak można przemalowac pasy, żeby skrecajacy w Konarskiego nie blokowali jadących pod operę.
Rozwiązanie NUMER 3:
-przecież sygnalizacja świetlna i stanie na czerwonym to żadna ujma. Dlaczego na piramowicza nie może być normalnie po ludzku świateł na ścieżce+przejściu oraz wyjeżdżających z piramowicza?

Czy naprawdę nie da się tego jakoś po ludzku załatwić, tylko urzędnicy muszą pokazać swoją upartosc i zawzięcie? Tam wystarczy trochę pomyśleć, lekki nakład finansowy i wszystko się da. A moje rozwiązania nie wywlaszczają nikomu działek i nie przebudowują płotów, no ludzie. Ja myślałem że miasto jest dla nas i powinno działać tak jak ludzie tego chcą, a tu zaczyna się "postaw się, a zastaw się".
Zobacz więcej

Opinie (493) ponad 20 zablokowanych

  • Odwdzięczę się urzędnikom p. Dulkiewicz przy urnie wyborczej. (2)

    • 12 4

    • Myslisz ,ze ich sie wybiera w wyborach bezposrednich?

      Cha,cha cha...oni tam maja dozywotni cieply etat komputerek,kawcie i swieza prase.I czas na wymyslanie durnych uzasadnien dla swoich glupich decyzji.

      • 2 0

    • Spokojnie i tak wygra. Większość ludzi zagłosuje przeciwko PiS.

      • 1 0

  • Ale dziadostwo!

    • 8 1

  • Kolejny tendencyjny artykuł na temat Piramowicza

    W artykule pomijane są argumenty bezpieczeństwa oraz głos rowerzystów przejeżdźających przez ten przejazd koło Conradinum. Rowerzystów z roku na rok jest więcej a ich ruch jest co raz bardziej całosezonowy. W opinii redaktora pomijane są jakiekolwiek inne opcje uregulowania sytuacji na tym skrzyżowaniu oprócz tej jedynej słusznej w mniemaniu autora, która pokazuje jak bardzo jest stronniczy i gdzie ma bezpieczeństwo mieszkańców.
    Wydłużenie czasu zielonego światła dla Hallera przy Operze Bałtyckiej może znacznie poprawić sytuacje. Ulica Zwycięstwa nie musi mieć priorytetu na tym skrzyżowaniu.

    • 11 17

  • W komentarzach ładnie widzimy jaką roszczeniową dziczą są kierowcy (6)

    Specjaliści od BRD i organizacji ruchu to dla nich d**ile, urzędnicy (którzy zapewniają im kilka nowych dróg rocznie) to wrogowie, a w imię swojej wygody są chętni poświecić bezpieczeństwo innych. W ich głowach tylko oni używają dróg i tylko oni płacą podatki, a wiec tylko ich interesy mają być zabezpieczone. Moja rada - przyzwyczaicie się do myśli, że wasz samochód to tylko i wyłącznie wasz problem.

    • 9 18

    • Przydałoby się gdyby władze miasta powiedziały jasno i dobitnie: lepiej dla samochodów już było. Korki będą większe, parkowanie droższe i płatne w kolejnych dzielnicach a z czasem pewnie wjazd do centrum będzie płatny. Zmiana nie nastąpi z dnia na dzień, ale już teraz można się przyzwyczajać do tego co będzie za 5 czy 10 lat. Prywatny samochód to prywatny problem.

      • 5 3

    • Nie odwracaj kota ogonem. (2)

      Nie sa krytykowane przemyslane decyzje urzednikow ,tylko takie ,ktore sa najkrocej mowiac -nie przemyslane aby nie nazwac ich inaczej.W decyzji o odwroceniu ruchu np na Piramowicza nie widac troski o korki,kierowcow straty w paliwie-tylko przejawiana falszywa troske o bezpieczenstwo -rowerzystow .Bezczelnosc urzednicza polega tez na tym ,ze ta decyzja kamufluje prawdziwe intencje i nastawia kierowcow przeciwko rowerzysta i odwrotnie.Ujme to tak:Co jest dobre dla spoleczenstwa nie zawsze jest dobre dla jednostki i decydenta ..Co zadecydowalo w tym przypadku odpowiednie koneksje?Nie bylo by wscieklosci kierowcow gdyby nie ta falszywa urzednicza obluda i kierowanie sie wlasna wyzszoscia w stosunku do innych.Radze przyjac do siebie prawde ze nic nie trwa wiecznie a zle decyzje sa jeszcze dlugo pamietane.Czasami zwyczajnie nie warto stawiac na swoim.

      • 5 4

      • (1)

        Nie wiem czy powoływanie się na starty w paliwie ma tu sens. Jakby kierowcom przeszkadzałby straty w paliwie to jeździliby autobusem. A powód tej decyzji został ogłoszony, to że pewna grupa najgłośniej narzeka wynika z tego, że ta właśnie grupa była sprawcą sytuacji. Doszukiwanie się ukrytych motywów i konekcji jest efektem tego, że nie dajemy wiary że to można zwyczajnie przestać ulegać lobby samochodowemu i powiedzieć: STOP. Prawdę mówiąc mi też ciężko uwierzyć że ktoś się odważył ale jednak, widocznie można.

        • 4 5

        • Tymi przepełnionymi autobusami i tramwajami, gdzie "grasują", samozwańczy "ormowcy", robiący zdjęcia stłoczonym ludziom? Potem je publikują w raporcie, a trole ich wyzywają od potencjalnych morderców? Dziękuję, ale nie.

          • 3 2

    • niestety to imb3cyle w puszkach

      • 1 5

    • Sorry - ale ci "specjaliści" z BRD nie posiadają żadnych danych....

      potwierdzających ich działania. Nie ma żadnych pomiarów natężenia ruchu. W Gdańsku jest wiele bardziej niebezpiecznych miejsc. Tu w ciągu ostatnich lat doszło do kilku kolizji co potwierdziła policja.

      • 1 2

  • Zaczynam zbierać podspisy pod petycją (1)

    Żeby wywalić tego urzędnika ze stanowiska i przywrócić poprzedni stan. Kto dla kogo Pani Prezydent, kto dla kogo ?

    • 15 4

    • Brawo

      Chętnie podpiszę, gdzie?

      • 2 0

  • Zmiana (1)

    Najwyszy czas na zmiane żądzących !

    • 9 1

    • 5 wyrazów, 3 z błędami.
      Do szkoły.

      • 1 0

  • Chyba jakiś redaktor z Trojmiasto.pl tamtędy codziennie przejeżdża (1)

    Nie ma tygodnia, żeby nie było żali na ten temat. I jeszcze te tendencyjne tytuły jak na paskach w TVP

    • 9 17

    • Akursat to tvp interesuje...Ich interesuje tylko Czajka i odwracanie uwagi od powolnego upadku pisu .

      • 1 1

  • Przyczyna: kierowcy nie ustępujący pierwszeństwa bo nie po to jadą "skrótem" żeby jechać zgodnie z przepisami. Efekt: kierowcy chcą odwołać "faszystów" z UM. Tylko w Polsce.

    • 7 9

  • Mam prostą propzycję (5)

    Zrobić pętle indukcyjne w drodze rowerowej ( coś takiego jak we Wrzeszczu liczy rowerzystów) i sygnalizator dla kierowców z migającym żółtym na którym byłby symbol roweru. Pojawia się rowerzysta zaczyna migać sygnalizator to powinno wystarczyć.

    PS
    Jakby co to inżynierowie ruchu na to nie pójdą z jednego powodu, to nie oni wymyślili. Zgłaszałem już kilka spraw do nich i z doświadczenia wiem że realizują tylko swoje pomysły bo są najmądrzejsi. Dlatego nie chcą przywrócić poprzedniej organizacji ruchu tylko ściemniają.

    • 13 2

    • Raczej nie pójdą na to ponieważ kierowcy i tak za nic mieliby takie światła.

      • 0 1

    • Pomysl swietny zgadzam sie -ale przypomnij sobie baner -Nie kosimy z powodu suszy....

      Kasa pusta a panowie i panie z urzedu dobrze wiedza gdzie te miliony poszly...

      • 3 0

    • Najlepsze są najprostsze rozwiązania. Propozycja z pętlą taka właśnie jest. Ciekawe że inżynieria miasta rozważa przebudowy płotów na które muszą się zgodzić ich właściciele, a nie rozważa pętli i sygnalizacji. Przecież podobne rozwiązania są stosowane przy tramwajach i autobusach, dając im pierwszeństwo przejazdu.

      • 4 0

    • Tam już było pełno ułatwień dla kierowców i wszystkie były ignorowane. (1)

      Wyniesiony próg, zwężona jezdnia, barierki spowalniające rowerzystów - wszystko to było ignorowane. Myślisz że migające światło coś zmieni?

      • 0 1

      • Jeśli migające żółte by się nie sprawdziło wtedy zmiana szkiełka w sygnalizatorze na czerwone i zamiast migania światło ciągłe :-)

        • 1 0

  • Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane