- 1 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (241 opinii)
- 2 Nie boicie się dilerów narkotyków? (126 opinii)
- 3 Mgła morska. Była piękna i niebezpieczna (16 opinii)
- 4 17-letni złodziej paczek zatrzymany (17 opinii)
- 5 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (356 opinii)
- 6 Pracujemy nie tam, gdzie mieszkamy (141 opinii)
Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść
Podwyższenie i intensyfikacja zabudowy przy al. Grunwaldzkiej oraz deklaracje uwzględnienia głosów mieszkańców w kwestii zmian w przestrzeni publicznej - tak wyglądają prace nad Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej. Jednocześnie władze miasta nie zgadzają się na nowe nasadzenia drzew i zmianę planu zagospodarowania we Wrzeszczu, na bardziej wymagający wobec deweloperów.
Założono, że planujący inwestycje właściciele nieruchomości położonych przy alei uszanują taką koncepcję i będą budować jak w obszarze śródmiejskim, a nie trójmiejskiej "przelotówce".
Po roku plac przedstawiono pierwsze wnioski. Niestety, wynika z nich zupełnie inna wizja: agresywnej, intensywnej zabudowy deweloperskiej oraz niemocy urzędników. Choć deklarują oni chęć przeprowadzenia rewolucji, to odrzucają dotychczasowe wnioski. Na tym etapie prac nad Studium nie znajdziemy też źródeł finansowania poza ewentualną współpracą z inwestorami.
Cztery wieżowce mieszkalne zamiast centrum Manhattan
W środę w Kunszcie Wodnym Biuro Architekta Miasta przeprowadziło warsztaty dotyczące odcinka nazwanego roboczo "Wrzeszcz Centrum", czyli obszaru rozciągającego się od rejonu Politechniki Gdańskiej po al. Wojska Polskiego.
Na wielkiej makiecie umieszczono planowane założenia deweloperskie, w tym budzącą najwięcej zainteresowania propozycję nowej zabudowy w miejsce obecnego centrum handlowego Manhattan.
Inwestor - spółka Futureal Investment, należąca do węgierskiej grupy Futureal (w jej skład wchodzi również deweloper Cordia, który z kolei przejął dewelopera Polnord) - zamierza zburzyć centrum handlowe i w jego miejsce wybudować cztery ponad 100-metrowe budynki mieszkalne.
Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu
Deweloperzy chcą budować wysoko przy Grunwaldzkiej
Obecny na spotkaniu przedstawiciel inwestora podkreślał, że przedstawiony na makiecie kształt budynków nie do końca odpowiada założeniem m.in. w kwestii wysokości wieżowców, które mają być "wyrównane" od strony al. Grunwaldzkiej.
Jak tłumaczył, istniejące centrum handlowe "nie spina się finansowo", a jednocześnie konstrukcyjnie nie nadaje się do przebudowy na inną funkcję i formę urbanistyczną (zwłaszcza wieżowce).
Po sąsiedzku na makiecie umieszczono także planowany biurowiec, który miałby powstać w miejsce dawnego Domu Kupca, stojącego w narożniku al. Grunwaldzka - ul. Jaśkowa Dolina.
Na makiecie pojawiły się ponadto luźne koncepcje zmian na Wysepce (na ten moment całkowicie nierealne, choć grunt należy do miasta), wieżowca na pętli autobusowej przy dworcu Gd. Wrzeszcz (tu również szanse na realizację są minimalne) czy na terenie centrum handlowego City Meble (wysoka zabudowa planowana przez dewelopera).
Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne
Niezbędna wielka przebudowa układu komunikacyjnego
Tak duże zwiększenie kubatury wzdłuż al. Grunwaldzkiej będzie wymagać istotnych zmian komunikacyjnych. Na potrzeby tej wizji zabudowy zaproponowano:
- obsługę Pasma Alei Grunwaldzkiej koleją dalekobieżną (stacje Gd. Główny, Gd. Wrzeszcz oraz Gd. Przymorze zamiast Oliwy), regionalną oraz aglomeracyjną (w tym nowe przystanki Wyspiańskiego oraz Strzyża - Abrahama)
- budowę dodatkowej pary torów na potrzeby PKM, od stacji Wrzeszcz do Gd. Głównego w śladzie Drogi Czerwonej (co oznacza wyburzenie kamienic wzdłuż ul. Białej)
- budowę drogi rowerowej najwyższej kategorii (tzw. ekostrady) w śladzie Drogi Czerwonej
- realizację trasy tramwajowej Grunwaldzka - przez ul. Klonową - dworzec we Wrzeszczu do al. Legionów i dalej do Letnicy; w ul. Kołobrzeskiej, a także korektę przebiegu w rejonie węzła Kliniczna i dopuszczenie torowiska w al. Grunwaldzkiej między Strzyżą a Oliwą
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Największa kubatura przy przystankach kolejowych
Całość zagospodarowania ma się odbywać zgodnie z modelem TOD (ang. Transit-Oriented Development). Oznacza to, że największa kubatura będzie realizowana w miejscach najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym, dzięki czemu zdecydowana większość przejazdów będzie odbywać się bez potrzeby korzystania z samochodu.
Ważnym elementem jest także założenie, że nowa zabudowa nie będzie wyłącznie biurowa czy handlowa, lecz pojawią się w niej również lokalne mieszkalne.
Urzędnicy oczekują propozycji ze strony mieszkańców
Jaki jest udział mieszkańców w procesie PAG? Urzędnicy oczekiwali dyskusji nad kształtem przyszłej al. Grunwaldzkiej oraz przyległej zabudowy - w obrębie odcinka "Wrzeszcz Centrum" głównie w zakresie Manhattanu oraz Galerii Bałtyckiej i tzw. Wysepki.
Wśród zgłoszonych przez mieszkańców postulatów pod względem zabudowy należy wymienić m.in.:
- Brak zgody na proponowany kształt Manhattanu w zakresie jego wysokości dominującej nad całą dzielnicą. Domagano się zabudowy bardziej wkomponowanej w sąsiedztwo, z obligatoryjną pierzeją wzdłuż przyległych ulic i ogólnodostępnego dziedzińca wewnątrz. Postulowano także utrzymanie funkcji handlowo-usługowej, co najmniej w najniższych kondygnacjach
- Zachowanie istniejącego Manhattanu jako świadectwa swoich czasów lub potraktowanie jego bryły jako punktu wyjścia do ewentualnej przebudowy, lecz w podobnej skali
- Odstąpienie od rozbudowy Galerii Bałtyckiej jako galerii handlowej na rzecz zabudowy quasi-kwartałowej, otwartej na zewnątrz, z przejściem do dworca kolejowego oraz ogólnodostępnym placem/skwerem z elementem wody w nawiązaniu do Potoku Strzyży i zlikwidowanego Stawu Browarnego
- Na wysokości Domu Kupca zachowanie istniejącej wysokości jako "otwarcia bramowego" al. Grunwaldzkiej na Śródmieście (podtrzymanie ustaleń urbanistycznych Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej) lub jego niewielkie podwyższenie (zdecydowanie niżej niż Olimp)
- Zabudowę terenu przy ul. Brackiej - Łukasiewicza w modułach przedwojennych kamienic (luźna propozycja akademików Politechniki Gdańskiej)
- Pogłębienie analizy ewentualnych zmian na Wysepce, jako obszarze wyjątkowo trudnym pod względem przebudowy i zachowania (bądź wyburzenia) jej zabudowy
- Przeanalizowanie przekształcenia skweru Walentynowicz jako miejsca pod zabudowę społeczną i kulturalną, w nawiązaniu do powojennej koncepcji Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej z kinem i Domem Kultury w tym miejscu
Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz
Pod względem szeroko rozumianej przestrzeni publicznej:
- Zadrzewienie i zazielenienie alei Grunwaldzkiej
- Wprowadzenie na Grunwaldzkiej wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego pasa ruchu (tu nie wszyscy uczestnicy warsztatów byli zgodni)
- Pozostawienie parkowania aut, ale z ich uporządkowaniem (w tym likwidacja parkowania skośnego)
- Ukształtowanie układu drogowego w taki sposób, aby wymuszał on przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h
- W sytuacji budowy dodatkowej pary torów kolejowych, usytuowanie ich na estakadzie z lokalami handlowo-usługowymi w parterze, wzorem np. rozwiązania przy stacji Wrocław Główny
Pod względem wprowadzenia przejść dla pieszych przez aleję Grunwaldzką:
- Na wysokości ul. Lendziona lub/i De Gaulle'a w układzie powiązania międzydzielnicowego: plac Wybickiego - dawny browar - dworzec (nowy tunel pod torami) - Partyzantów - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości Manhattanu i dawnego rynku wrzeszczańskiego
- Na wysokości skweru Walentynowicz w układzie powiązania osiowego: pl. Komorowskiego - skwer Walentynowicz - tzw. Wzgórze Telewizyjne (Zinglera) - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego w układzie powiązania osiowego wzdłuż Potoku Królewskiego: Park Królewskiej Doliny - Trasa Nowa Politechniczna zgodnie z koncepcją BAM - park Uphagena - zieleń przy ul. Wyspiańskiego (rezerwa Drogi Czerwonej) - akademiki PG - park Nad Strzyżą - al. Hallera
- Na wysokości Teatru Miniatura (jako alternatywa lub dodatkowe względem Boh. Getta Warszawskiego)
Władze miasta odrzucają jednocześnie postulaty zmian
Te postulaty mieszkańców mają jednak niewielkie szanse na wdrożenie, czego dowodem mogą być negatywne rozstrzygnięcia władz miasta względem znacznie mniej kosztownych w realizacji postulatów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
W 2022 r. Rada Dzielnicy złożyła uchwałę o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania dla tzw. kwartału wstydu w obrębie ulic Partyzantów - Matki Polki - Batorego - Sosnowa.
Zdaniem Rady ustalenia urbanistyczne sprzed 12 lat nie gwarantują odpowiedniej jakości zabudowy, a ponadto Rada zaproponowała model współpracy z potencjalnym deweloperem celem realizacji basenu dzielnicowego oraz dla szkoły podstawowej.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ obszar znajduje się w Studium PAG, które musi być wpierw zakończone. Podczas warsztatów okazało się jednak, że w PAG znajduje się tylko fragment ul. Partyzantów. Jednocześnie miasto wszczyna już procedurę sprzedaży atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów pod zabudowę deweloperską.
Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację
Drzew nie będzie, bo miejsca parkingowe są ważniejsze
W 2020 r. oraz czerwcu 2023 r. Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w formie uchwały przyjęła wniosek o zmianę sposobu parkowania ze skośnego na równoległe na wysokości hotelu Szydłowski celem poszerzenia chodnika (dopuszczony jest tu również ruch rowerów) i wprowadzenia nasadzeń drzew.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe, a ponadto parkowanie równolegle ograniczałoby widoczność przy wyjeździe z zaplecza hotelu.
Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji
Wielkie możliwości dla deweloperów i marzenia dla mieszkańców
Pozostaje zatem postawić otwarte pytanie: czy dokument Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej odmieni aleję Grunwaldzką w Gdańsku? Wydaje się, że tak - ale z korzyścią dla deweloperów i nikłą lub żadną szansą na realizację postulatów zgłaszanych przez mieszkańców.
Miejsca
Opinie (372) ponad 10 zablokowanych
-
2023-10-06 16:35
To jest szaleństwo z tymi wieżowcami (7)
Już obecnie mordory i inne wieże pokazują jaka nastąpiła degradacja Przymorza, Wrzeszcza. Kolejne wieżowce sprawia że ta dzielnica będzie jeszcze bardziej niewydolna. Postulaty tych niby mieszkańców, a w rzeczywistości aktywiszczów różnej maści to kolejne szaleństwo. Zabranie pasa z Al. Grunwaldzkiej dla rowerów to odlot jakiego świat nie widział.
Tych ludzi Olę i jej kompanów trzeba jak najszybciej odsunąć, bo taki nam Armagedon tu zrobią, że będzie gorzej niż w W- wie!!!- 40 11
-
2023-10-06 16:44
Lubisz jeździć w spalinach otoczony ryczącymi samochodami to kup sobie pojemnik ze spalinami w sprayu i wąchaj a samochody (2)
- 3 12
-
2023-10-06 16:50
Mam samochod elektryczny (1)
Łyso ci?
- 4 3
-
2023-10-06 21:15
Nie, kudłato. Jeździsz między spalinowcami.
- 0 2
-
2023-10-06 21:14
(1)
Trzypasmowa Grunwaldzką degraduje Wrzeszcz. Likwidacja jednego pasa w każdą stronę spodowałoby odrodzenie tej dzielnicy.
- 1 5
-
2023-12-27 16:41
Mieszkam we Wrzeszczu 25 lat
Nie wiem o czym mówisz
- 0 0
-
2023-10-07 18:03
(1)
kilka zdan: zwiekszanie ilosci pasow/szerokosci autostrad srodmiejskich trenowano przez 70 lat w USA.Efekt? Tylko pogorszenie i zwiekszenie korkow.I to jest fakt.A wiec dzisiejsze miasta zwijaja szerokie arterie miejskie i zwezaja je,przywracajac dzielnicom ich mieszkaniowy charakter.Gdanski problem transportowy to rozlanie miasta na zachod i poludnie-ludzie stamtad to wlasnie ci codzienni podroznicy samochodowi dojezdzajacy do pracy.Caly Tczew,Pruszcz,Orunia,Banino wali np do Oliwy do pracy lub nauki !!!
A oni wszyscy powinni tu w tej Oliwie/Wrzeszczu mieszkac,a nie w Baninach,Pruszczach itd....Tymczasem w Oliwie mamy ogrodki dzialkowe na kilku hektarach.Jakim cudem mogloby to wszystko komunikacyjnie dzialac?- 1 0
-
2023-12-27 16:43
Proponujesz rozwiązanie dla wiecznych studentów i planujących jedną pracę na całe życie...
- 0 0
-
2023-10-06 16:45
przed Szydłowskim
jakoś tylko tam zostały miejsca skośne, ciekawe dlaczego. Pewnie piekarz ma układy i tyle.
- 21 1
-
2023-10-06 16:45
Z jakiej racji pociągi dalekobieżne miały by się zatrzymywać na Przymorzu zamiast w oliwie? (1)
W oliwie są 2 pętle, autobusowa i tramwajowa. A na Przymorzu co?
- 31 2
-
2023-10-06 17:10
A na Przymorzu będą
Pętla autobusowa i linia tramwajowa.
- 0 6
-
2023-10-06 16:47
W miejscu Manhattanu wieżowców nie widzę (2)
Natomiast za skrzyżowaniem ze Słowackiego, w kierunku Oliwy, między Aleją Grunwaldzką i torami jak najbardziej.
No i wybudować ten z dawna planowany wieżowczyk przy dworcu Wrzeszcz- 18 16
-
2023-10-06 21:16
Za City Meble, w stronę Oliwy.
- 0 0
-
2023-10-07 10:17
wieżowiec przy dworcu to cyrk
- 1 2
-
2023-10-06 16:49
Odczepcie się od Wrzeszcza Do zabudowy jest cala Orunia dolna tam 70% budynków nadaje się do wyburzenia ,a blisko centrum !!!! (7)
- 44 4
-
2023-10-06 17:49
(3)
tam jest teren podmokły
- 4 1
-
2023-10-06 21:16
(1)
No i? Jakoś budynki na nim ponad 100 lat stoją.
- 2 0
-
2023-10-08 03:40
Stumetrowe?
- 0 0
-
2023-12-27 16:44
No ta...
Bo okolice Manhattanu nie są regularnie podtapiane ;]
- 0 1
-
2023-10-06 18:33
Orunia, nie ma Dolnej (1)
Orunia musi przejść głęboka rewitalizację i odnowę historycznej zabudowy
- 6 1
-
2023-10-06 21:17
Przez wyburzenie i budowę współczesnej.
- 4 2
-
2023-10-07 20:13
Dokładnie tak
- 0 0
-
2023-10-06 16:53
Oszolomy deweloperskie znowu w urzędzie zgubili portfele !!!!!!
- 28 2
-
2023-10-06 16:55
POmyłka
Mieszkańcy nie chcą nadmiaru przejść!
- 17 6
-
2023-10-06 16:57
Deweloperzy chcą budować jak najwięcej zamiast zieleni (3)
To dziwne, to tak jakby producenci samochodów chcieli sprzedać jak najwięcej aut zamiast siać trawę
- 20 5
-
2023-10-06 17:05
(1)
Masz zieleń pod nosem Trójmiejski Park Krajobrazowy a ja chcesz mieć ją pod oknami to wypad na wieś
- 0 14
-
2023-10-06 21:19
Zieleń być wokół naszych domów, szkół, zakładów pracy, osiedli, a nie oddalona, żeby iść do niej ekstra, od święta.
- 8 2
-
2023-10-06 17:25
Całkowicie zniszcza wrzeszcz ,a potem Resztę Gdańska !!!!
- 11 0
-
2023-10-06 16:57
udają że pytają a już dawno sprzedali deweloperom !
- 19 0
-
2023-10-06 16:57
Mnie się podoba (3)
Moim zdaniem Wrzeszcz jest idealną dzielnicą na tego typu inwestycje. Centrum handlowe Manhattan, po otwarciu Galerii Bałtyckiej faktycznie straciło swój handlowy charakter. Dlaczego więc nie przebudować go na taki większy obiekt usługowo/biurowo/mieszkalny? Osobiście nie widzę problemu, zwłaszcza że stojące obok Quattro całkiem dobrze wpasowało się w tą okolicę.
- 11 39
-
2023-10-06 17:59
W dolarowcu obok
To dopiero były usługi!
- 7 0
-
2023-10-06 18:27
(1)
tak quatro jest piekne...inaczej
- 16 1
-
2023-12-27 16:46
Pasuje tam jak pięść do oka. Część handlowo-usługowa tego kompleksu również kwitnie - poza żabką wszystko już stamtąd uciekło.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.