- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (95 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (127 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść
Podwyższenie i intensyfikacja zabudowy przy al. Grunwaldzkiej oraz deklaracje uwzględnienia głosów mieszkańców w kwestii zmian w przestrzeni publicznej - tak wyglądają prace nad Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej. Jednocześnie władze miasta nie zgadzają się na nowe nasadzenia drzew i zmianę planu zagospodarowania we Wrzeszczu, na bardziej wymagający wobec deweloperów.
Założono, że planujący inwestycje właściciele nieruchomości położonych przy alei uszanują taką koncepcję i będą budować jak w obszarze śródmiejskim, a nie trójmiejskiej "przelotówce".
Po roku plac przedstawiono pierwsze wnioski. Niestety, wynika z nich zupełnie inna wizja: agresywnej, intensywnej zabudowy deweloperskiej oraz niemocy urzędników. Choć deklarują oni chęć przeprowadzenia rewolucji, to odrzucają dotychczasowe wnioski. Na tym etapie prac nad Studium nie znajdziemy też źródeł finansowania poza ewentualną współpracą z inwestorami.
Cztery wieżowce mieszkalne zamiast centrum Manhattan
W środę w Kunszcie Wodnym Biuro Architekta Miasta przeprowadziło warsztaty dotyczące odcinka nazwanego roboczo "Wrzeszcz Centrum", czyli obszaru rozciągającego się od rejonu Politechniki Gdańskiej po al. Wojska Polskiego.
Na wielkiej makiecie umieszczono planowane założenia deweloperskie, w tym budzącą najwięcej zainteresowania propozycję nowej zabudowy w miejsce obecnego centrum handlowego Manhattan.
Inwestor - spółka Futureal Investment, należąca do węgierskiej grupy Futureal (w jej skład wchodzi również deweloper Cordia, który z kolei przejął dewelopera Polnord) - zamierza zburzyć centrum handlowe i w jego miejsce wybudować cztery ponad 100-metrowe budynki mieszkalne.
Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu
Deweloperzy chcą budować wysoko przy Grunwaldzkiej
Obecny na spotkaniu przedstawiciel inwestora podkreślał, że przedstawiony na makiecie kształt budynków nie do końca odpowiada założeniem m.in. w kwestii wysokości wieżowców, które mają być "wyrównane" od strony al. Grunwaldzkiej.
Jak tłumaczył, istniejące centrum handlowe "nie spina się finansowo", a jednocześnie konstrukcyjnie nie nadaje się do przebudowy na inną funkcję i formę urbanistyczną (zwłaszcza wieżowce).
Po sąsiedzku na makiecie umieszczono także planowany biurowiec, który miałby powstać w miejsce dawnego Domu Kupca, stojącego w narożniku al. Grunwaldzka - ul. Jaśkowa Dolina.
Na makiecie pojawiły się ponadto luźne koncepcje zmian na Wysepce (na ten moment całkowicie nierealne, choć grunt należy do miasta), wieżowca na pętli autobusowej przy dworcu Gd. Wrzeszcz (tu również szanse na realizację są minimalne) czy na terenie centrum handlowego City Meble (wysoka zabudowa planowana przez dewelopera).
Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne
Niezbędna wielka przebudowa układu komunikacyjnego
Tak duże zwiększenie kubatury wzdłuż al. Grunwaldzkiej będzie wymagać istotnych zmian komunikacyjnych. Na potrzeby tej wizji zabudowy zaproponowano:
- obsługę Pasma Alei Grunwaldzkiej koleją dalekobieżną (stacje Gd. Główny, Gd. Wrzeszcz oraz Gd. Przymorze zamiast Oliwy), regionalną oraz aglomeracyjną (w tym nowe przystanki Wyspiańskiego oraz Strzyża - Abrahama)
- budowę dodatkowej pary torów na potrzeby PKM, od stacji Wrzeszcz do Gd. Głównego w śladzie Drogi Czerwonej (co oznacza wyburzenie kamienic wzdłuż ul. Białej)
- budowę drogi rowerowej najwyższej kategorii (tzw. ekostrady) w śladzie Drogi Czerwonej
- realizację trasy tramwajowej Grunwaldzka - przez ul. Klonową - dworzec we Wrzeszczu do al. Legionów i dalej do Letnicy; w ul. Kołobrzeskiej, a także korektę przebiegu w rejonie węzła Kliniczna i dopuszczenie torowiska w al. Grunwaldzkiej między Strzyżą a Oliwą
Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Największa kubatura przy przystankach kolejowych
Całość zagospodarowania ma się odbywać zgodnie z modelem TOD (ang. Transit-Oriented Development). Oznacza to, że największa kubatura będzie realizowana w miejscach najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym, dzięki czemu zdecydowana większość przejazdów będzie odbywać się bez potrzeby korzystania z samochodu.
Ważnym elementem jest także założenie, że nowa zabudowa nie będzie wyłącznie biurowa czy handlowa, lecz pojawią się w niej również lokalne mieszkalne.
Urzędnicy oczekują propozycji ze strony mieszkańców
Jaki jest udział mieszkańców w procesie PAG? Urzędnicy oczekiwali dyskusji nad kształtem przyszłej al. Grunwaldzkiej oraz przyległej zabudowy - w obrębie odcinka "Wrzeszcz Centrum" głównie w zakresie Manhattanu oraz Galerii Bałtyckiej i tzw. Wysepki.
Wśród zgłoszonych przez mieszkańców postulatów pod względem zabudowy należy wymienić m.in.:
- Brak zgody na proponowany kształt Manhattanu w zakresie jego wysokości dominującej nad całą dzielnicą. Domagano się zabudowy bardziej wkomponowanej w sąsiedztwo, z obligatoryjną pierzeją wzdłuż przyległych ulic i ogólnodostępnego dziedzińca wewnątrz. Postulowano także utrzymanie funkcji handlowo-usługowej, co najmniej w najniższych kondygnacjach
- Zachowanie istniejącego Manhattanu jako świadectwa swoich czasów lub potraktowanie jego bryły jako punktu wyjścia do ewentualnej przebudowy, lecz w podobnej skali
- Odstąpienie od rozbudowy Galerii Bałtyckiej jako galerii handlowej na rzecz zabudowy quasi-kwartałowej, otwartej na zewnątrz, z przejściem do dworca kolejowego oraz ogólnodostępnym placem/skwerem z elementem wody w nawiązaniu do Potoku Strzyży i zlikwidowanego Stawu Browarnego
- Na wysokości Domu Kupca zachowanie istniejącej wysokości jako "otwarcia bramowego" al. Grunwaldzkiej na Śródmieście (podtrzymanie ustaleń urbanistycznych Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej) lub jego niewielkie podwyższenie (zdecydowanie niżej niż Olimp)
- Zabudowę terenu przy ul. Brackiej - Łukasiewicza w modułach przedwojennych kamienic (luźna propozycja akademików Politechniki Gdańskiej)
- Pogłębienie analizy ewentualnych zmian na Wysepce, jako obszarze wyjątkowo trudnym pod względem przebudowy i zachowania (bądź wyburzenia) jej zabudowy
- Przeanalizowanie przekształcenia skweru Walentynowicz jako miejsca pod zabudowę społeczną i kulturalną, w nawiązaniu do powojennej koncepcji Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej z kinem i Domem Kultury w tym miejscu
Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz
Pod względem szeroko rozumianej przestrzeni publicznej:
- Zadrzewienie i zazielenienie alei Grunwaldzkiej
- Wprowadzenie na Grunwaldzkiej wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego pasa ruchu (tu nie wszyscy uczestnicy warsztatów byli zgodni)
- Pozostawienie parkowania aut, ale z ich uporządkowaniem (w tym likwidacja parkowania skośnego)
- Ukształtowanie układu drogowego w taki sposób, aby wymuszał on przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h
- W sytuacji budowy dodatkowej pary torów kolejowych, usytuowanie ich na estakadzie z lokalami handlowo-usługowymi w parterze, wzorem np. rozwiązania przy stacji Wrocław Główny
Pod względem wprowadzenia przejść dla pieszych przez aleję Grunwaldzką:
- Na wysokości ul. Lendziona lub/i De Gaulle'a w układzie powiązania międzydzielnicowego: plac Wybickiego - dawny browar - dworzec (nowy tunel pod torami) - Partyzantów - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości Manhattanu i dawnego rynku wrzeszczańskiego
- Na wysokości skweru Walentynowicz w układzie powiązania osiowego: pl. Komorowskiego - skwer Walentynowicz - tzw. Wzgórze Telewizyjne (Zinglera) - park Jaśkowej Doliny
- Na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego w układzie powiązania osiowego wzdłuż Potoku Królewskiego: Park Królewskiej Doliny - Trasa Nowa Politechniczna zgodnie z koncepcją BAM - park Uphagena - zieleń przy ul. Wyspiańskiego (rezerwa Drogi Czerwonej) - akademiki PG - park Nad Strzyżą - al. Hallera
- Na wysokości Teatru Miniatura (jako alternatywa lub dodatkowe względem Boh. Getta Warszawskiego)
Władze miasta odrzucają jednocześnie postulaty zmian
Te postulaty mieszkańców mają jednak niewielkie szanse na wdrożenie, czego dowodem mogą być negatywne rozstrzygnięcia władz miasta względem znacznie mniej kosztownych w realizacji postulatów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
W 2022 r. Rada Dzielnicy złożyła uchwałę o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania dla tzw. kwartału wstydu w obrębie ulic Partyzantów - Matki Polki - Batorego - Sosnowa.
Zdaniem Rady ustalenia urbanistyczne sprzed 12 lat nie gwarantują odpowiedniej jakości zabudowy, a ponadto Rada zaproponowała model współpracy z potencjalnym deweloperem celem realizacji basenu dzielnicowego oraz dla szkoły podstawowej.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ obszar znajduje się w Studium PAG, które musi być wpierw zakończone. Podczas warsztatów okazało się jednak, że w PAG znajduje się tylko fragment ul. Partyzantów. Jednocześnie miasto wszczyna już procedurę sprzedaży atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów pod zabudowę deweloperską.
Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację
Drzew nie będzie, bo miejsca parkingowe są ważniejsze
W 2020 r. oraz czerwcu 2023 r. Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w formie uchwały przyjęła wniosek o zmianę sposobu parkowania ze skośnego na równoległe na wysokości hotelu Szydłowski celem poszerzenia chodnika (dopuszczony jest tu również ruch rowerów) i wprowadzenia nasadzeń drzew.
Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe, a ponadto parkowanie równolegle ograniczałoby widoczność przy wyjeździe z zaplecza hotelu.
Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji
Wielkie możliwości dla deweloperów i marzenia dla mieszkańców
Pozostaje zatem postawić otwarte pytanie: czy dokument Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej odmieni aleję Grunwaldzką w Gdańsku? Wydaje się, że tak - ale z korzyścią dla deweloperów i nikłą lub żadną szansą na realizację postulatów zgłaszanych przez mieszkańców.
Miejsca
Opinie (372) ponad 10 zablokowanych
-
2023-10-06 16:18
Budować wysoko !!!!! (2)
Zabudowa we Wrzeszczu powinna być wysoka, jak nie tam to gdzie???. Na Młodym Mieście nie można wysoko (bo zabytki w pobliżu ) , blisko morza też nie można - to jak Gdańsk ma się rozwijać???.
Mieszkańcy Wrzeszcza nie mogą decydować i blokować zabudowy ponieważ ta dzielnica spełnia funkcje ogólno-miejskie.
Należy zagęszczać zabudowę w śródmieściu aby ludzie mieszkali blisko pracy, szkoły , przedszkola itp. i nie musieli stać w korkach i tracić czas na dojazd. Lepiej budować rzadziej i wysoko niż nisko i gęsto , nie chciałbym aby sąsiad zaglądał w moje okno. Określenie i zaplanowanie zabudowy powinno być domeną urbanistów i architektów a nie mieszkańców ,którzy nie maja pojęcia o urbanistyce. Jak ktoś bardzo kocha zieleń i duże przestrzenie powinien rozważyć przeprowadzkę poza miasto.- 14 49
-
2023-10-06 18:02
Coś dużo szczekasz
Ciekawe od którego dewelopera jesteś
- 9 3
-
2023-10-06 19:28
spedzanie ludzi w jedno miejsce, aby sobie po glowach deptali??!
Nazywasz rozwojem?
Ktos tu chyba 100 lat przespal...- 10 1
-
2023-10-06 16:19
ale co za pierdl...
przeciez normalnym ludziom obok blokuja nawet dobudowe balkonu ! bo procent zabudowy bo miejsca postojowe, a tu miejsc nie ma , niby przystanki zalatwiaja sprawe ? a jak idziesz do urzedu to takiego przepisu nie ma
- 26 0
-
2023-10-06 16:19
Deweloperzy już całkowicie powariowali
Jak najwięcej trzepią kasę i wiecznie im mało. Chcą burzyć istniejące, funkcjonalne budynki i stawiać wysokie klocki z mikro apartamentami z cenami z kosmosu. Patodeweloperka i tyle.
- 54 0
-
2023-10-06 16:23
Czy na pewno tej zieleni aż tak bardzo spragnieni są mieszkańcy? (2)
Raczej chyba nie ponieważ każdy gdańszczanin wie, że kilkaset metrów od ul. Grunwaldzkiej mamy potężny pas zieleni ciągnący się aż do Gdyni a nawet dalej bo do Wejherowa i Lęborka. Często tam chodzę a spotykam ludzi mniej niż w Bieszczadach.
- 12 36
-
2023-10-06 18:02
Nawet głęboko upośledzony absolwent szkoły specjalnej odróżnia park miejski od lasu gospodarczego. Masz tak od urodzenia, czy ktoś cię później skrzywdził?
- 9 3
-
2023-10-07 09:24
Ja jestem.
Grunwaldzka powinna być deptakiem. Kierowczyki na wieś, albo w tunel. Za ten tunel ich obciążyć winietami.
- 1 4
-
2023-10-06 16:26
Kolejne konsultacje, ktorymi wladze sie wogole nie przejmuja i robia na bezczela po swojemu. Jak dlugo ta nieszczesna wysepka bedzie straszyc i wciaz brakuje odwaznych do podjecia sensownych decyzji.
- 27 0
-
2023-10-06 16:27
Wyjatkowo popieram projekty planistow!
Jesli wiezowce ,to przy Grunwaldzkiej.Miejsce jest zupelnie OK.
- 12 42
-
2023-10-06 16:30
Jest jeszcze to prawo odkupu? Odkupić to, bo to jest mega ważny punkt! Zrobić tam jakiś punkt przesiadkowy!!!
Przecież tam już teraz są mega korki! Kto na to pozwala! Ludzie!!!
- 16 0
-
2023-10-06 16:32
Zaraz, zaraz
To kto w końcu wybiera władze miasta? Władze spółek deweloperskich czy mieszkańcy? Pani Prezydent ze swoją świtą zdaję się zapominać, że za moment są wybory i ten dziwnie okazywany liberalizm obecnych władz wobec propozycji (?) budowlańców może władzom odbić się czkawką.
- 40 0
-
2023-10-06 16:33
Jest dużo terenów w Nowym Porcie, Brzeźnie - tam potrzebne są inwestycje (1)
"Zrównoważony rozwój" w gdańskim wydaniu, to zagęszczanie najlepszych dzielnic - pogłębianie nierówności.
- 34 3
-
2023-10-07 09:24
No to inwestuj, nasz ty biznesmanie.
- 2 7
-
2023-10-06 16:34
Więcej betonu, drzewa to fabaneria, tylko miejsca parkingowe!
- 5 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.