• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólna walka o trzy nowe drogi na Pomorzu

Rafał Borowski
29 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym. Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym.

Łącznie jedenaście samorządów lokalnych - w tym Gdynia - oraz samorząd województwa wspólnie walczą o powstanie ważnych dróg na Pomorzu. Chodzi o trzy trasy: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się m.in. do opracowania szczegółowych koncepcji wymienionych inwestycji.



Czy podpisanie listu przyczyni się do szybszego powstania dróg?

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w naszym województwie powstały dwie niezwykle ważne inwestycje drogowe. Mowa o autostradzie A1 w kierunku Łodzi oraz drodze ekspresowej S7 w kierunku Warszawy.

W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwie kolejne inwestycje, które także będą miały ogromne znaczenie dla podróżujących samochodem przez Pomorze. Tym razem chodzi o Trasę Kaszubską, która powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku, oraz Obwodnicę Metropolitalną, która powinna być gotowa do 2025 r.

Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Tym samym wydawałoby się, że pomorscy kierowcy nie powinni mieć większych powodów do narzekań. Jednak naszym stałym czytelnikom nie trzeba tłumaczyć, że od lat oczekują na realizację inne drogi, które także powinny znacznie usprawnić komunikację w naszym województwie.

Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Rama komunikacyjna północy Pomorza



I niestety, pomimo powracających niczym bumerang zapowiedzi na ich budowę przyjdzie jeszcze poczekać. Chodzi oczywiście o trzy drogi: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta, które nie tylko utworzyłyby ramę komunikacyjną na północy Pomorza, ale również usprawniłyby dostęp do portu w Gdyni.

Jak informowaliśmy w połowie grudnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zadanie opracowania dokumentacji projektowej Drogi Czerwonej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta - a dokładnie węzeł Chylonia - z gdyńskim portem. To pokłosie zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który ogłosił sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej z budżetu centralnego. Ma ona bowiem stanowić jeden z elementów realizacji CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej: Droga Czerwona. Dokumentację przygotuje GDDKiA

W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań. W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań.

Gminy, powiaty i samorząd województwa



Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, grupa samorządowców z Pomorza postanowiła nawiązać współpracę na rzecz możliwie szybkiego powstania nie tylko Drogi Czerwonej, ale również powiązanych z nią Via Maris i OPAT. List intencyjny w tej sprawie zostanie docelowo podpisany przez jedenaście samorządów lokalnych - gminy Gdynia, Rumia, Reda, Puck (gmina i powiat), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, a także powiaty pucki i wejherowski - oraz przez samorząd województwa pomorskiego.

Większość przedstawicieli samorządów złożyła swoje podpisy we wtorek, 28 grudnia, w Pucku. Co ciekawe, władze Gdyni zapowiedziały podpisanie listu dopiero w styczniu. Sygnatariusze listu zobowiązali się do "współpracy i opracowania szczegółowych koncepcji" wspomnianych połączeń drogowych.

- Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (...), dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo - widnieje w treści listu.

Cele podzielone na cztery zadania



O ile ogólny cel podpisania listu mógł zabrzmieć dość enigmatycznie, o tyle zawarte w nim cztery zadania zostały przedstawione w klarowny sposób. Jakie zadania postawili przed sobą pomorscy samorządowcy?

- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Aleksander Olszak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Opinie (213) 2 zablokowane

  • OPAT mógłby północą ominąć małe trójmiasto i wejść do 6-ki w terenie niezabudowanym (3)

    • 15 10

    • północą

      Czyli na Puszczą Darżlubską.
      Tak. I kiedyś pewnie ktoś pójdzie po rozum do głowy...

      Ale warunek konieczny, to wygodna i sprawna przeprawa samochodowa przez (nad/pod) tereny kolejowe w Gdyni.
      One są jak korek w d....ie.

      • 5 0

    • Małe Trójmiasto? Buhahahahahaha! Na wsi niech jeżdżą w kunie.

      • 0 7

    • Opat niepotrzebny

      S6 odkorkuje cisowe rumie rede i wejherowo odcwrześnia do czerwca. Moze w wakacje troche bedzie się korkowac ale kto mądry na półwysep samochodem jeździ?

      • 0 0

  • jak PiS doszedł do władzy to pan Horała obiecywał via Maris, a było to w 2015 roku (6)

    • 37 5

    • Ale teraz Horała jest przy korycie i o obietnicach już nie pamięta :) (2)

      • 18 5

      • (1)

        No , ale chyba Horala ogarnal by sidmy etat. To jest wybitna postac i geniusz. Da rade. trzymam kciuki.

        • 8 2

        • Chochała jest tak samo wiarygodny jak były rzecznik prasowy Rady Ministrów Jerzy Urbach.

          • 3 2

    • Z niego pan jak ze mnie biskup.

      • 11 2

    • nie miałby szans się lansować

      Gdyby rok wcześniej Tusk nie uwalił OPAT, skreślając ją z planu dróg krajowych.
      Robiąc wielką przyjemność prezydentowi Gdańska, który nie omieszkał z wyraźnym "schadenfreunde" wielokrotnie podkreślać niepowodzeń (lotnisko, droga, upadek stoczni, ...) "sąsiadki" podczas swych wystąpień w mediach.
      Im gorzej, tym lepiej...

      • 4 5

    • A co ten typ może??? Przeciesz on nic nie znaczy!! Pionek!!

      • 2 1

  • #nowy wał - będziesz kradł będziesz jadł. (2)

    Z chwilą wprowadzenia #nowego wału jeszcze więcej pieniędzy z Samorządów trafi do budżetu centralnego, żeby nasze kochane Prawo i ZPRawiedliwość mogło płacić niepracującej patologii za oddane na nich głosy wyborcze. Ten kraj naprawdę zasługuje na rządy PiSu po wsze czasy.

    • 33 14

    • "płacić niepracującej patologii za oddane na nich głosy"

      Jeśli ktoś dopuszcza do powstania tak dużego obszaru "patologii", że jest on w stanie (demokratycznie) decydować o wyniku wyborów, to nie ma kwalifikacji politycznych do sprawowania władzy.
      Sukces PiS, to wytężona, wytrwała i ofiarna praca obecnej opozycji.
      Kaczyński każdego wieczora klepie paciorek, że jest ona aż tak głupia!

      • 3 0

    • a kto wiecej przeje?

      Paru zlodziei w Wa-wie czy tysiace w calej Polsce?
      Na pewno bedzie mniej irytujacych wydumkow, jak garaz dla kolegi czy wsparcie dla zaprzyjaznionego artysty...

      • 1 0

  • Drogi w Gdyni to porażka

    Niech najpierw zabiorą się za drogi już istniejące.

    • 30 13

  • (8)

    patrząc ile turystyka tu zostawia haj$u, a drogi z czasów 2 wojny, praktycznie żadnej nowej drogi dojazdowej do trójmiasta, ileż to roboty zrobić chociaż 2 nowe drogi, a nie tylko słowackiego i spacerowa

    • 90 27

    • No dokładnie. Maris, OPAT i Czerwona potrzebne są na wczoraj!

      Od kilkunastu lat mówi się o budowie tych dróg i tylko mówi tymczasem całe województwo wiecznie stoi w niekończących się i nieublagalnych korkach

      • 22 6

    • No to słucham, ile? (3)

      Turystyka zostawia, ale w prywatnych biznesach, hotele, restauracje, taksówki, sklepy

      • 11 11

      • (1)

        W prywatnych biznesach pracują mieszkańcy Trójmiasta, i zarówno firmy jak i mieszkańcy płacą podatki, a turyści dodatkowo płacą opłatę klimatyczną.

        • 14 8

        • i mieszkańcy ze swoich pensji (turystyka to śmieciówki)

          Mają sfinansować infrastrukturę dla turystyki?!

          Takie rzeczy (bezczelność przedsiębiorców) to tylko w Polsce...

          • 5 2

      • turystyka to tania i dewastująca życie społeczne działalność.

        Powodująca wzrost cen i kosztów życia, zanik potrzebnych do życia usług, rugująca mieszkańców z nieruchomości.
        Dochody idą do "rajów" i w żaden sposób nie wspierają lokalnych społeczności.
        O nastawieniu "podsiębiorców" do rzeczywistości świadczą próby nielegalnej refulacji plaż....

        • 3 1

    • skupianie uwagi wyłącznie na infrastrukturze drogowej to prosta droga w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju

      Przedpiśca zapomniał o PKM, obwodnicy południowej Gdańska, wielu dwujezdniowych połączeniach zbudowanych z okazji Euro 2012 etc. etc. Samochodoza zaślepia.

      • 8 17

    • Szczurek nawet nie pofatygował się żeby podpisać list, taki zapracowany

      kilka lat temu jego zastępca mówił, że droga czerwona nie jest potrzebna Gdyni

      • 7 2

    • wlasnie nie zostawia hajsu w regionie...

      I to jest problem...

      • 1 1

  • (1)

    Wyremontowano moja ulicę osiedlową , jestem zadowolona w Gdyni

    • 5 11

    • a ja musiałem ją zbudować

      w Gdyni...

      I w zasadzie jestem zadowolony ale to kosztowna ścieżka. Żebyśmy chociaż bonifikatę z podatku dostali... Ale pies z michy sobie nie ujmie...

      • 2 0

  • walka,banda nierobów używająca wielkich słów,towarzystwo wzajemnej adoracji, w głowach sie poprzewracało.

    • 15 6

  • (1)

    A co z węzłem Kowale ,Szadółkami Nowa Świętokrzyską,południe Gdańska się dusi

    • 12 14

    • Gdańsk się dusi od nadmiaru samochodów

      węzły typu Kowale, Szadółki etc. etc. tylko przyczynią się do zwiększenia skali problemów wynikających z nadmiaru samochodów w Trójmieście. Tylko radykalne postawienie na poprawę połączeń kolejowych oraz zadbanie o komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów chcących docierać do ich przystanków może coś pomóc.

      • 2 2

  • Oj, to chyba najpierw władze w Polsce trzeba zmienić.

    Bo te obecne dążą do Polexitu bo tak chce naczelnik. I żegnajcie pieniążki, witajcie drugi iran czy afganistan.

    • 23 16

  • ZDiZ w Gdyni nic nie robi. (1)

    Tylko plany, przetargi i wizualizacje.
    Czy ktoś tam pracuje?

    • 23 7

    • Zdiz nie ma pieniędzy

      Remonty są wpisywane do kolejki. Dotyczy to zarówno mniejszych jak i grubszych inwestycji. Jeśli chodzi o drobnicę to tych potrzeb w Gdyni jest tyle, zwłaszcza jeśli chodzi o nawierzchnię dróg, że ja bym w ogóle darowal sobie zabierać się za to. Z dwóch powodów. Po pierwsze widziałem i wiem jak to się robi, jaką to prowizorka. Po drugie, gdybyśmy chcieli się są to zabrać porządnie to by wystarczyło na parę dzielnic może. Jednocześnie zapominając o jakimkolwiek większym remoncie czy przebudowie. Tu potrzebny jest bardzo duży budżet. Miasto powinno zapewnić taki mimo swojego zadłużenia. Przestać wydawać kasy na głupoty, zreorganizować UM i jednostki. Jak się topi pieniądze na takie rzeczy jak ppnt, lis i podwajanie/potrajanie jednostek/referatów o tym samym zakresie to potem nie ma pieniędzy na drogi. Plus oczywiście nieudane inwestycje miejski i tzw igrzyska "żeby coś się działo" (przynajmniej covid ukrócił to trochę) a gdyńskie drogi wyglądają jak w krajach postsowieckich, podobną mają też historię "napraw", czyli w wielu miejscach ostatnie prace miały miejsce w ubiegłym wieku

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane