• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólna walka o trzy nowe drogi na Pomorzu

Rafał Borowski
29 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym. Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym.

Łącznie jedenaście samorządów lokalnych - w tym Gdynia - oraz samorząd województwa wspólnie walczą o powstanie ważnych dróg na Pomorzu. Chodzi o trzy trasy: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się m.in. do opracowania szczegółowych koncepcji wymienionych inwestycji.



Czy podpisanie listu przyczyni się do szybszego powstania dróg?

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w naszym województwie powstały dwie niezwykle ważne inwestycje drogowe. Mowa o autostradzie A1 w kierunku Łodzi oraz drodze ekspresowej S7 w kierunku Warszawy.

W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwie kolejne inwestycje, które także będą miały ogromne znaczenie dla podróżujących samochodem przez Pomorze. Tym razem chodzi o Trasę Kaszubską, która powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku, oraz Obwodnicę Metropolitalną, która powinna być gotowa do 2025 r.

Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Tym samym wydawałoby się, że pomorscy kierowcy nie powinni mieć większych powodów do narzekań. Jednak naszym stałym czytelnikom nie trzeba tłumaczyć, że od lat oczekują na realizację inne drogi, które także powinny znacznie usprawnić komunikację w naszym województwie.

Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Rama komunikacyjna północy Pomorza



I niestety, pomimo powracających niczym bumerang zapowiedzi na ich budowę przyjdzie jeszcze poczekać. Chodzi oczywiście o trzy drogi: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta, które nie tylko utworzyłyby ramę komunikacyjną na północy Pomorza, ale również usprawniłyby dostęp do portu w Gdyni.

Jak informowaliśmy w połowie grudnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zadanie opracowania dokumentacji projektowej Drogi Czerwonej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta - a dokładnie węzeł Chylonia - z gdyńskim portem. To pokłosie zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który ogłosił sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej z budżetu centralnego. Ma ona bowiem stanowić jeden z elementów realizacji CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej: Droga Czerwona. Dokumentację przygotuje GDDKiA

W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań. W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań.

Gminy, powiaty i samorząd województwa



Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, grupa samorządowców z Pomorza postanowiła nawiązać współpracę na rzecz możliwie szybkiego powstania nie tylko Drogi Czerwonej, ale również powiązanych z nią Via Maris i OPAT. List intencyjny w tej sprawie zostanie docelowo podpisany przez jedenaście samorządów lokalnych - gminy Gdynia, Rumia, Reda, Puck (gmina i powiat), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, a także powiaty pucki i wejherowski - oraz przez samorząd województwa pomorskiego.

Większość przedstawicieli samorządów złożyła swoje podpisy we wtorek, 28 grudnia, w Pucku. Co ciekawe, władze Gdyni zapowiedziały podpisanie listu dopiero w styczniu. Sygnatariusze listu zobowiązali się do "współpracy i opracowania szczegółowych koncepcji" wspomnianych połączeń drogowych.

- Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (...), dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo - widnieje w treści listu.

Cele podzielone na cztery zadania



O ile ogólny cel podpisania listu mógł zabrzmieć dość enigmatycznie, o tyle zawarte w nim cztery zadania zostały przedstawione w klarowny sposób. Jakie zadania postawili przed sobą pomorscy samorządowcy?

- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Aleksander Olszak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Duda czy inny Prezydent i tak tam poleci Helikopterem. Także artykuł bez sensu. Trzeci i czwarty pas na obwodnicy ma sens.

    • 9 5

  • A nie można by tak normalnie budować a nie walczyć.

    • 9 4

  • Horała &Co wbijali łopaty pod to wszystko w Chyloni chyba już w 2013 czy 2014 roku. (1)

    Kiepsko im idzie

    • 13 7

    • nie musieli by niczego wbijać lub nie mieli by na to szansy

      Gdyby rok wcześniej premier Tusk nie był raczył skreślić tych dróg z planu budowy dróg krajowych.
      Przy głośnym rechocie "kolegów" z południa.

      • 5 6

  • I do tego PKM do północnej Gdyni

    • 15 2

  • Pociągi, autobusy (1)

    Zamiast nowych dróg. W tamtych rejonach to jakiś koszmar, szczególnie latem wszędzie korki. Kiedy nasze województwo zamiast na drogi znacznie wydawać pieniądze na komunikację publiczną?? Ponad 11 milionów Polaków jest wykluczonych komunikacyjne. Nie każdy może lub nie każdy chce jeździć autem.

    • 8 8

    • komunikacja publiczna

      To również drogi.

      I jaką komunikację publiczną może/może finansować województwo?

      • 3 1

  • Na co komu Via Maris? (1)

    Jaki sens na być w tej drodze skoro i tak na końcu będą stać w korku na rondzie we Władysławowie????
    Lepiej zbudować drugi tor by pociągiem dojechać sztbciej i ekologiczniej!
    Na miejscu zresztą w lecie i tak nie ma gdzie aut stawiać!
    Tylko Pociąg! Szczególnie gdy będzie zelektryfikowany!!!

    • 9 8

    • samochodem na parking pod Władysławowem

      a dalej pociągiem...

      • 3 1

  • I kiedy będzie bilet metropolitalny??? (3)

    Samorządowcy 20 lat nad tym myślą. Więcej pociągów i autobusów, mniej autostrad i ekspresówek!

    • 8 4

    • (1)

      A kiedy będzie bilet na cały kraj?

      • 0 2

      • jest i to od dawna

        ale musisz być... posłem.
        Albo senatorem.

        • 3 0

    • tylko gdzie i czym

      na tym bilecie jezdzic?!

      • 3 0

  • Kiedy samorządowcy zaczną walczyć o nowe połączenia kolejowe??? (3)

    • 14 2

    • oni nie mają walczyć

      Oni mają za nie zapłacić.
      Taki ich job.
      Inne samorządy poszły we własne koleje, bo uważały, że będzie taniej. Bywa... różnie. Co rusz któreś województwo flituje z "niezależnymi" przewoźnikami. Bywa... różnie, zwykle krótko... U nas oddano takiemu przewoźnikowi najintratniejszą linię autobusową do Tczewa. I jakoś się kula.
      Regio zesłano do Chojnic a gdańskie ZNTK niszczeje...
      Tu nie jest potrzebna walka a systematyczna wizja i praca...
      U nas od lat 90 wyobraźnię opanowała "skóra, fura i komóra"...

      • 4 0

    • Dobra Zmiana obiecała połączenie kolejowe do Bytowa.Ludzie dobrze pamiętają. (1)

      • 1 3

      • nie zadna "zmiana", tylko zasiedzialy marszalek

        Z jednym sie zgodze, ludzie pamietaja. Ale ty chyba tego kryterium nie spelniasz...

        Uruchomienie komunikacji kolejowej do Bytowa obiecywal pomorski marszalek, osierocony przez swojego wice, "demiurga" komunikacyjnego... Wolal sie on ewakuowac w senatory i tam robic to co lubi najbardziej. Czyli nic...
        No i cos trzeba bylo rzucic buntujacemu sie interiorowi wojewodztwa, bo baty wyborcze w powietrzu wisialy. Dzieki temu (grozbie kleski wyborczej) i wytrwalej pracy lokalnych samorzadowcow odrestaurowano linie Ustka - Szczecinek. Tylko na tabor i utrzymanie kursow juz nie bardzo stalo. A co dopiero otwieranie nowych polaczen...

        • 1 0

  • Tyle zostało z obiecanek Horały (1)

    3xP : propaganda, pustosłowie i partactwo

    • 9 6

    • no widzisz, jak "władza" mówi że da, to mówi

      Ale jak "władza" mówi, że nie da... to nie daje

      2014, tuż przed europejską "przygodą"...
      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

      "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane."

      Obiecanki - macanki, głupiemu najwyżej stanie...
      Ale wyrzucenie przedsięwzięcia z planu, to dużo większy kaliber.

      • 4 1

  • rozumiem że Władysławowo i Hel w sezonie mają być zawalone autami? (3)

    a gdzie parkingi? czy ta droga ma być konkurencją dla pociągów na Hel? Swoją drogą widać jaka tu hipokryzja - w centrum np zamykają drogi lub maksymalnie utrudniają życie kierowcom zaś w innych częściach miasta już im korki przeszkadzają że chcą budować nowe drogi

    • 17 19

    • nie mają (2)

      Parking powinien być na wysokości Swarzewa a stamtąd efektywna komunikacja lokalna.
      Jednak do tego Swarzewa trzeba dojechać...

      • 9 1

      • Najpierw mijanki dla pociągów, potem parkingi

        • 1 0

      • Raczej w Mrzezinie gdzie łączą się trasy szlaki z Redy I Dębogórza i jest mnóstwo miejsca przy stacji Mrzezino na wielki parking

        Takie rozwiązanie spowoduje że trochę ludzi w sezonie od półwyspu i Władka przejmie czasowo także Puck

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane