- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (32 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (256 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (115 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (24 opinie)
Wspólna walka o trzy nowe drogi na Pomorzu
Łącznie jedenaście samorządów lokalnych - w tym Gdynia - oraz samorząd województwa wspólnie walczą o powstanie ważnych dróg na Pomorzu. Chodzi o trzy trasy: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się m.in. do opracowania szczegółowych koncepcji wymienionych inwestycji.
W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwie kolejne inwestycje, które także będą miały ogromne znaczenie dla podróżujących samochodem przez Pomorze. Tym razem chodzi o Trasę Kaszubską, która powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku, oraz Obwodnicę Metropolitalną, która powinna być gotowa do 2025 r.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Tym samym wydawałoby się, że pomorscy kierowcy nie powinni mieć większych powodów do narzekań. Jednak naszym stałym czytelnikom nie trzeba tłumaczyć, że od lat oczekują na realizację inne drogi, które także powinny znacznie usprawnić komunikację w naszym województwie.
Pomorska "zakopianka" coraz bliżej
Rama komunikacyjna północy Pomorza
I niestety, pomimo powracających niczym bumerang zapowiedzi na ich budowę przyjdzie jeszcze poczekać. Chodzi oczywiście o trzy drogi: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta, które nie tylko utworzyłyby ramę komunikacyjną na północy Pomorza, ale również usprawniłyby dostęp do portu w Gdyni.
Jak informowaliśmy w połowie grudnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zadanie opracowania dokumentacji projektowej Drogi Czerwonej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta - a dokładnie węzeł Chylonia - z gdyńskim portem. To pokłosie zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który ogłosił sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej z budżetu centralnego. Ma ona bowiem stanowić jeden z elementów realizacji CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Czytaj więcej: Droga Czerwona. Dokumentację przygotuje GDDKiA
Gminy, powiaty i samorząd województwa
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, grupa samorządowców z Pomorza postanowiła nawiązać współpracę na rzecz możliwie szybkiego powstania nie tylko Drogi Czerwonej, ale również powiązanych z nią Via Maris i OPAT. List intencyjny w tej sprawie zostanie docelowo podpisany przez jedenaście samorządów lokalnych - gminy Gdynia, Rumia, Reda, Puck (gmina i powiat), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, a także powiaty pucki i wejherowski - oraz przez samorząd województwa pomorskiego.
Większość przedstawicieli samorządów złożyła swoje podpisy we wtorek, 28 grudnia, w Pucku. Co ciekawe, władze Gdyni zapowiedziały podpisanie listu dopiero w styczniu. Sygnatariusze listu zobowiązali się do "współpracy i opracowania szczegółowych koncepcji" wspomnianych połączeń drogowych.
- Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (...), dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo - widnieje w treści listu.
Cele podzielone na cztery zadania
O ile ogólny cel podpisania listu mógł zabrzmieć dość enigmatycznie, o tyle zawarte w nim cztery zadania zostały przedstawione w klarowny sposób. Jakie zadania postawili przed sobą pomorscy samorządowcy?
- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Aleksander Olszak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Opinie (213) 2 zablokowane
-
2021-12-29 14:59
Duda czy inny Prezydent i tak tam poleci Helikopterem. Także artykuł bez sensu. Trzeci i czwarty pas na obwodnicy ma sens.
- 9 5
-
2021-12-29 15:52
A nie można by tak normalnie budować a nie walczyć.
- 9 4
-
2021-12-29 16:13
Horała &Co wbijali łopaty pod to wszystko w Chyloni chyba już w 2013 czy 2014 roku. (1)
Kiepsko im idzie
- 13 7
-
2021-12-29 17:18
nie musieli by niczego wbijać lub nie mieli by na to szansy
Gdyby rok wcześniej premier Tusk nie był raczył skreślić tych dróg z planu budowy dróg krajowych.
Przy głośnym rechocie "kolegów" z południa.- 5 6
-
2021-12-29 16:15
I do tego PKM do północnej Gdyni
- 15 2
-
2021-12-29 16:29
Pociągi, autobusy (1)
Zamiast nowych dróg. W tamtych rejonach to jakiś koszmar, szczególnie latem wszędzie korki. Kiedy nasze województwo zamiast na drogi znacznie wydawać pieniądze na komunikację publiczną?? Ponad 11 milionów Polaków jest wykluczonych komunikacyjne. Nie każdy może lub nie każdy chce jeździć autem.
- 8 8
-
2021-12-29 17:16
komunikacja publiczna
To również drogi.
I jaką komunikację publiczną może/może finansować województwo?- 3 1
-
2021-12-29 16:30
Na co komu Via Maris? (1)
Jaki sens na być w tej drodze skoro i tak na końcu będą stać w korku na rondzie we Władysławowie????
Lepiej zbudować drugi tor by pociągiem dojechać sztbciej i ekologiczniej!
Na miejscu zresztą w lecie i tak nie ma gdzie aut stawiać!
Tylko Pociąg! Szczególnie gdy będzie zelektryfikowany!!!- 9 8
-
2021-12-29 21:52
samochodem na parking pod Władysławowem
a dalej pociągiem...
- 3 1
-
2021-12-29 16:31
I kiedy będzie bilet metropolitalny??? (3)
Samorządowcy 20 lat nad tym myślą. Więcej pociągów i autobusów, mniej autostrad i ekspresówek!
- 8 4
-
2021-12-29 18:22
(1)
A kiedy będzie bilet na cały kraj?
- 0 2
-
2021-12-29 21:06
jest i to od dawna
ale musisz być... posłem.
Albo senatorem.- 3 0
-
2021-12-29 20:19
tylko gdzie i czym
na tym bilecie jezdzic?!
- 3 0
-
2021-12-29 16:32
Kiedy samorządowcy zaczną walczyć o nowe połączenia kolejowe??? (3)
- 14 2
-
2021-12-29 21:50
oni nie mają walczyć
Oni mają za nie zapłacić.
Taki ich job.
Inne samorządy poszły we własne koleje, bo uważały, że będzie taniej. Bywa... różnie. Co rusz któreś województwo flituje z "niezależnymi" przewoźnikami. Bywa... różnie, zwykle krótko... U nas oddano takiemu przewoźnikowi najintratniejszą linię autobusową do Tczewa. I jakoś się kula.
Regio zesłano do Chojnic a gdańskie ZNTK niszczeje...
Tu nie jest potrzebna walka a systematyczna wizja i praca...
U nas od lat 90 wyobraźnię opanowała "skóra, fura i komóra"...- 4 0
-
2021-12-29 22:49
Dobra Zmiana obiecała połączenie kolejowe do Bytowa.Ludzie dobrze pamiętają. (1)
- 1 3
-
2021-12-30 08:25
nie zadna "zmiana", tylko zasiedzialy marszalek
Z jednym sie zgodze, ludzie pamietaja. Ale ty chyba tego kryterium nie spelniasz...
Uruchomienie komunikacji kolejowej do Bytowa obiecywal pomorski marszalek, osierocony przez swojego wice, "demiurga" komunikacyjnego... Wolal sie on ewakuowac w senatory i tam robic to co lubi najbardziej. Czyli nic...
No i cos trzeba bylo rzucic buntujacemu sie interiorowi wojewodztwa, bo baty wyborcze w powietrzu wisialy. Dzieki temu (grozbie kleski wyborczej) i wytrwalej pracy lokalnych samorzadowcow odrestaurowano linie Ustka - Szczecinek. Tylko na tabor i utrzymanie kursow juz nie bardzo stalo. A co dopiero otwieranie nowych polaczen...- 1 0
-
2021-12-29 17:33
Tyle zostało z obiecanek Horały (1)
3xP : propaganda, pustosłowie i partactwo
- 9 6
-
2021-12-29 19:34
no widzisz, jak "władza" mówi że da, to mówi
Ale jak "władza" mówi, że nie da... to nie daje
2014, tuż przed europejską "przygodą"...
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."
"Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane."
Obiecanki - macanki, głupiemu najwyżej stanie...
Ale wyrzucenie przedsięwzięcia z planu, to dużo większy kaliber.- 4 1
-
2021-12-29 17:36
rozumiem że Władysławowo i Hel w sezonie mają być zawalone autami? (3)
a gdzie parkingi? czy ta droga ma być konkurencją dla pociągów na Hel? Swoją drogą widać jaka tu hipokryzja - w centrum np zamykają drogi lub maksymalnie utrudniają życie kierowcom zaś w innych częściach miasta już im korki przeszkadzają że chcą budować nowe drogi
- 17 19
-
2021-12-29 18:05
nie mają (2)
Parking powinien być na wysokości Swarzewa a stamtąd efektywna komunikacja lokalna.
Jednak do tego Swarzewa trzeba dojechać...- 9 1
-
2021-12-31 09:51
Najpierw mijanki dla pociągów, potem parkingi
- 1 0
-
2021-12-31 09:54
Raczej w Mrzezinie gdzie łączą się trasy szlaki z Redy I Dębogórza i jest mnóstwo miejsca przy stacji Mrzezino na wielki parking
Takie rozwiązanie spowoduje że trochę ludzi w sezonie od półwyspu i Władka przejmie czasowo także Puck
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.