• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólna walka o trzy nowe drogi na Pomorzu

Rafał Borowski
29 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym. Orientacyjny przebieg dróg, objętych porozumieniem samorządowców: Via Maris została oznaczona kolorem pomarańczowym, OPAT kolorem granatowym, a Droga Czerwona kolorem błękitnym.

Łącznie jedenaście samorządów lokalnych - w tym Gdynia - oraz samorząd województwa wspólnie walczą o powstanie ważnych dróg na Pomorzu. Chodzi o trzy trasy: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się m.in. do opracowania szczegółowych koncepcji wymienionych inwestycji.



Czy podpisanie listu przyczyni się do szybszego powstania dróg?

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w naszym województwie powstały dwie niezwykle ważne inwestycje drogowe. Mowa o autostradzie A1 w kierunku Łodzi oraz drodze ekspresowej S7 w kierunku Warszawy.

W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwie kolejne inwestycje, które także będą miały ogromne znaczenie dla podróżujących samochodem przez Pomorze. Tym razem chodzi o Trasę Kaszubską, która powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku, oraz Obwodnicę Metropolitalną, która powinna być gotowa do 2025 r.

Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Tym samym wydawałoby się, że pomorscy kierowcy nie powinni mieć większych powodów do narzekań. Jednak naszym stałym czytelnikom nie trzeba tłumaczyć, że od lat oczekują na realizację inne drogi, które także powinny znacznie usprawnić komunikację w naszym województwie.

Pomorska Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Rama komunikacyjna północy Pomorza



I niestety, pomimo powracających niczym bumerang zapowiedzi na ich budowę przyjdzie jeszcze poczekać. Chodzi oczywiście o trzy drogi: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta, które nie tylko utworzyłyby ramę komunikacyjną na północy Pomorza, ale również usprawniłyby dostęp do portu w Gdyni.

Jak informowaliśmy w połowie grudnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zadanie opracowania dokumentacji projektowej Drogi Czerwonej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta - a dokładnie węzeł Chylonia - z gdyńskim portem. To pokłosie zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który ogłosił sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej z budżetu centralnego. Ma ona bowiem stanowić jeden z elementów realizacji CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej: Droga Czerwona. Dokumentację przygotuje GDDKiA

W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań. W treści podpisanego we wtorek listu samorządowcy zobowiązali się do wspólnego wykonania czterech konkretnych zadań.

Gminy, powiaty i samorząd województwa



Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, grupa samorządowców z Pomorza postanowiła nawiązać współpracę na rzecz możliwie szybkiego powstania nie tylko Drogi Czerwonej, ale również powiązanych z nią Via Maris i OPAT. List intencyjny w tej sprawie zostanie docelowo podpisany przez jedenaście samorządów lokalnych - gminy Gdynia, Rumia, Reda, Puck (gmina i powiat), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, a także powiaty pucki i wejherowski - oraz przez samorząd województwa pomorskiego.

Większość przedstawicieli samorządów złożyła swoje podpisy we wtorek, 28 grudnia, w Pucku. Co ciekawe, władze Gdyni zapowiedziały podpisanie listu dopiero w styczniu. Sygnatariusze listu zobowiązali się do "współpracy i opracowania szczegółowych koncepcji" wspomnianych połączeń drogowych.

- Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (...), dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo - widnieje w treści listu.

Cele podzielone na cztery zadania



O ile ogólny cel podpisania listu mógł zabrzmieć dość enigmatycznie, o tyle zawarte w nim cztery zadania zostały przedstawione w klarowny sposób. Jakie zadania postawili przed sobą pomorscy samorządowcy?

- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Aleksander Olszak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Do Władysławowa, tej Wenecji Północy, nowa droga? Będzie używana przez dwa m-ce w roku (3)

    A na jej końcu wąski lej wjazdu na Półwysep. Mało w tym sensu, dużo chciejstwa. Jaki jest poza tym sens zachęcani do jeszcze większego zadeptywania Półwyspu latem?

    • 22 11

    • zadeptywania? (1)

      skutkiem tej inwestycji będzie i zadeptywanie i rozjeżdżanie półwyspu latem. Tylko poprawa jakości dojazdu pociągami na Hel stworzy jakąś szansę uniknięcia projektowanego obecnie, kosztownego scenariusza tworzonego pod oczekiwania mieszkańców chorych na samochodozę.

      • 9 4

      • sprawę załatwia parking w okolicy Swarzewa i zakaz wjazdu na półwysep

        Oraz elektryczne wahadło kolejowe na półwyspie.
        A to już "turystyka" może sobie sfinansować...
        Tylko kto ją do tego zmusi?

        • 8 2

    • Via Maris bez sensu

      Wytarczą obwodnice Pucka i Władka i tak wszystko stanie na rondzie we Władku.

      • 5 0

  • (5)

    Horała nie pomoże? Pewnie zajęty jest CPK, a o swoim regionie przypomni sobie jak będą wybory :)

    • 30 6

    • A ty myślisz, że to takie proste szczerego pola pilnować? (1)

      • 6 2

      • Jest to wybitnie trudne dla pisowskiego apartczyka. Dlatego ma do pomocy 200 ludzi oplacanych po 20 tys miesiecznie. Kiedys pastuchom sie placilo 2 tys, a teraz zobacz pan jak sie zmienilo na lepsze.

        • 7 6

    • a dlaczego ma sobie rękawy urywać? (2)

      dla ludzi, którzy go nie chcą?

      • 5 1

      • A w CPK go ludzie chcą? (1)

        • 1 1

        • a w CPK wybory byly?

          no fakt, byly...
          Tylko elektorat inny.

          • 2 0

  • Drogi

    Leszczynowe dziady przed wyborami obiecują znowu gruszki na wierzbie !!! Podpisują umowy które trafiają do koszy ! Gra pod publikę !!!

    • 18 7

  • (2)

    ...zaczac od korupcji w trojmiescie, to znajda sie pieniadze na drogi

    • 12 12

    • Masz dowody korupcji to zapraszam do prokuratury.

      Ukrywanie dowodów jest karalne. A jak nie masz to zamilcz, bo za pomówienie też cię mogą ukarać.

      • 3 6

    • Aboslutie popieram. Gdzie Zbigniew Ziobro. Czemu nic nie robi w tym temacie. Dopiero wszedl na urzad? Ile lat mu potrzeba , zeby to ogarnac? 20, 30? Ty ogarneles w trzy minuty, a on?

      • 7 0

  • Znając "prawdomówność" M.Morawieckiego to nie liczyłbym na szybką o ile w ogóle budowę Drogi Czerwonej. Tym bardziej dwóch pozostałych!

    • 19 6

  • Obwodnica dzielnicy Nowy Port (1)

    Na obwodnicę dzielnicy Nowy Port mieszkańcy czekają od ponad 40 lat.Ma wyprowadzić ciężki transport portowy z dzielnicy,który niszczy ulice NP,szczególnie ul.Wyzwolenia,odległą od portu gdańskiego.

    • 5 15

    • W nowym ladzie wybuduje. Tak samo, jak zrealizowli 1 pkt z 30 pkt z "Strategi na rzecz odpowiedzialnego rozwoju". Jest jeszcze "Piatka dla zwierzat Kaczynskiego" Daj im czas. Nie od razu faszysm zbudowano.

      • 2 3

  • Jakie nowe? Pis juz lata temu obiecal, ze będą i slowa nie dotrzymal

    • 19 3

  • Opinia wyróżniona

    VIA Maria, obwodnica OPAT i Droga Czerwona (26)

    Te drogi to marzenie. Mieszkam na ul. Morskiej na Cisowej i w godz szczytu ruszyć się gdziekolwiek to jest dramat, to ręce opadają. Wszystkie gminy pchają się przez tą jedną ulice bo nie ma żadnej innej alternatywy. Trzeba puścić ruch przelotowy bokiem więc te drogi są arcyważne

    • 114 22

    • no dokładnie tak! Zgadzam się w 100% (8)

      Ja z kolei mieszkam w Redzie i pracuje w Gdyni na Chyloni to te kilka km jadę czasem ponad godzinę. Juz nie wspominając co sie tu dzieje w sezonie letnim. Jeśli ktoś nie uratuje tej sytuacji w najbliższych latach to sie zakorkujemy na amen

      • 16 12

      • (5)

        Jedz SKM!

        • 26 11

        • (4)

          boje sie covida

          • 8 13

          • pusto (2)

            jest

            • 2 1

            • pusto jest bo sie wszyscy boją covida (1)

              • 2 1

              • raczej odpowiada im siedzenie w domu

                "efektywna" praca z obiadem, praniem i sprzątaniem w tle...

                • 1 0

          • To się zaszczep

            Noś maszeczkę, myj ręce, a nic nie będzie.

            • 4 5

      • Mieszkam w redzie pracuje w chylonii (1)

        Od wyjscia z domu do wejscia do pracy mam 25-30 minut.miesieczny kosztował 111zł. 2 lata temu sprzedalem samochod. Traficar itp jak trzeba wystarczają.

        • 2 0

        • Współczuję

          • 0 1

    • "puszczanie bokiem" przez budowę nowych rozwiązań drogowych wzmaga ruch na dojazdach do nich (9)

      to jest forma kontynuacji szybkiego podążania w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju. Bez rozbudowy linii SKM do Pruszcza/Tczewa, dzielnic Gdańska Południe i Gdyni Północ uciążliwości tworzone przez nadmierny ruch drogowy nie znikną.

      • 15 18

      • A po co rozbudowa SKM do Pruszcza? (8)

        Ludzie w Pruszczu mają szybki dojazd do Gdyni dzięki Regio. Jak im zamiast tego puścić SKM co będzie jechać jakieś pół godziny dłużej to wszyscy przesiądą się na samochody tak jak teraz nikt rozsądny z Rumii czy Redy do Gdańska pociągiem nie jedzie bo samochodem nawet w korkach jest szybciej. SKM z Redy to godzina jazdy!!! Tylko przyspieszenie pociągów zamiast zatrzymywania się co kilometr w każdej dziurze. Pociąg to nie tramwaj. Na trasie Wejherowo Gdańsk można osiągnąć 40 minut zamiast 70 jadąc regionalnym zamiast skm, tylko zwiększenie liczby szybkich pociągów ma sens a nie jakieś rozbudowy czegoś co i tak się wlecze.

        • 14 4

        • Zwłaszcza te: Pruszcz. Gd Przymorze czy Pruszcz Gdynia Redłowo ;-))) (2)

          O przesiadce po drodze z regio na skm nawet nie wspominaj, bo to dodatkowa strata czasu i dodatkowy bilet miesięczny ;-)

          • 4 7

          • bilet jest już wspólny

            na kolej. Nie tylko miesięczne ale i zwykłe są honorowane w Regio. Od jakichś dwóch (?) lat
            Tyle że 2,5 x droższy niż w Wa-wie

            • 5 3

          • Nie musisz mieć dodatkowego biletu. O czym mało kto wie

            Bo skm i polregio się tym nie chwalą. Kierownik pociągu czasem wyjawia tę metropolitalną tajemnicę

            • 1 0

        • co ma jedno do drugiego? (1)

          ile jest osób dojeżdżających do pracy w Gdyni z Pruszcza? Pociągi Regio będą kursować bez względu na to, czy się osobne tory SKM przedłuży do Pruszcza czy też nie. osobne tory SKM dają szansę zapewnienia wysokiej częstotliwości połączeń oraz równomiernego taktu w godzinach szczytu. Na torach tradycyjnej linii wykorzystywanej przez REGIO pociągi REGIO muszą się dostosowywać do ruchu innych pociągów - towarowych, osobowych i pospiesznych kursujących po tych samych torach.

          • 1 3

          • Nie dojeżdżaja bo nie mają za bardzo czym

            Ekonomicznie uzasadnione jest żeby to co na południe od Gdańska miało dostęp do rynku pracy w Gdyni, a jeszcze ważniejszy byłby kierunek odwrotny. To co północ od Gdyni powinno mieć rozsądną możliwość podjęcia pracy w centrum Gdańska

            • 1 0

        • Bingo (1)

          Ale dużo się nie zmieni. Oprósz SKM szybkiej tylko z nazwy potrzebna jest jeszcze prawdziwa szybka kolej, odpowiednik regio, ale bez opóźnień i w taki sposób pogodzony z SKM, żeby możliwa była szybka przesiadka- np. chcesz jechać do Zaspy? Wysiadasz z Regio w Oliwie i masz 3 minuty na przesiadkę, w efekcie z Rumi na zaspę jechałbyś 30 minut zamiast 45. No ale kto by o tym pomyślał. Dla SKM też ważniejszy jest nowoczesny tabor niż szybkość.

          • 1 0

          • System "przesiadkowy n a całym obszarze meteopolitalnym leży

            Jeśli już jest coś idealnie skoordynowane to raczej przez przypadek

            • 1 0

        • Racja. A w planach SKM Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Reda Ciechocino a nawet Gdynia Śródmieście

          Będziemy więcej stać niż jechać. Z nowych przystanków SKM tylko Bolszewo i Wejhe Zachodnie ma sens. Za 20 lat jak nie wcześniej i tak bedzię potrzeba szybkich częstych połączeń z bardziej oddalonych od 3m skupisk jak Tczew czy Puck. I nie mogą się zatrzymywać co chwila. Max po 3 przystanki w Gdańsku (Główny, Wrzeszcz i Oliwa) i 3 w Gdyni (Głowna, Maksymiliana i Redłowo) plus jeden w Sopocie. A reszta trasy bez zatrzymywania. Trzeba się zastanowić nad prostym pytaniem, gdzie ci wszyscy ludzie pracują. Mam na myśli większe grupy

          • 1 0

    • Te drogi muszą powstać bo region się rozwija tylko pytanie kiedy? (1)

      W zasadzie zatkana na maxa jest cała ul. Morska i Sobieskiego. Bez ciągu tych dróg o których mowa w artykule, nie wyobrażam sobie dalszego funkcjonowania regionu

      • 12 4

      • Region się rozbudowuje! A to nie to samo co rozwija!

        • 1 0

    • Oby te drogi powstały jak najszybciej. Mam dość jazdy zderzak w zderzak (2)

      Poza tym jak bedą mniejsze korki to i mniej spalin bedzie szło w srodowisko. Więc plusy z wybudowania tych dróg byłyby naprawdę duże

      • 10 6

      • rozbudowa dróg nie rozładowuje korków (1)

        tak jak popuszczanie pasa nie jest lekarstwem na nadwagę lub otyłość. Jazda zderzak w zderzak zdarza się na drogach "szybkiego" ruchu częściej niż sobie jesteś w stanie wyobrazić.

        • 7 9

        • znaj proporcyjum

          Mocium panie...

          • 4 0

    • Oby tylko droga czerwona powstała. (1)

      Przy trasie kaszubskiej opat niepotrzebny.

      • 0 0

      • Priorytetem nie jest ale żadna droga tego typu nigdy nie zaszkodzi

        • 0 0

  • Sa wazniejsze drogi. Takie, ktore umozliwiaja ekspansje ruskiego wegla. Jak np. vis Carpatia.

    • 5 9

  • Czy wszystko ma sens?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane