- 1 Nocna komunikacja do poprawki (205 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (388 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (74 opinie)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (54 opinie)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (18 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (335 opinii)
Wspólna walka o trzy nowe drogi na Pomorzu
Łącznie jedenaście samorządów lokalnych - w tym Gdynia - oraz samorząd województwa wspólnie walczą o powstanie ważnych dróg na Pomorzu. Chodzi o trzy trasy: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Sygnatariusze porozumienia zobowiązali się m.in. do opracowania szczegółowych koncepcji wymienionych inwestycji.
W najbliższych latach zostaną zrealizowane dwie kolejne inwestycje, które także będą miały ogromne znaczenie dla podróżujących samochodem przez Pomorze. Tym razem chodzi o Trasę Kaszubską, która powinna zostać oddana do użytku już w przyszłym roku, oraz Obwodnicę Metropolitalną, która powinna być gotowa do 2025 r.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Tym samym wydawałoby się, że pomorscy kierowcy nie powinni mieć większych powodów do narzekań. Jednak naszym stałym czytelnikom nie trzeba tłumaczyć, że od lat oczekują na realizację inne drogi, które także powinny znacznie usprawnić komunikację w naszym województwie.
Pomorska "zakopianka" coraz bliżej
Rama komunikacyjna północy Pomorza
I niestety, pomimo powracających niczym bumerang zapowiedzi na ich budowę przyjdzie jeszcze poczekać. Chodzi oczywiście o trzy drogi: Via Maris, Drogę Czerwoną oraz OPAT, czyli Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta, które nie tylko utworzyłyby ramę komunikacyjną na północy Pomorza, ale również usprawniłyby dostęp do portu w Gdyni.
Jak informowaliśmy w połowie grudnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zadanie opracowania dokumentacji projektowej Drogi Czerwonej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta - a dokładnie węzeł Chylonia - z gdyńskim portem. To pokłosie zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który ogłosił sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej z budżetu centralnego. Ma ona bowiem stanowić jeden z elementów realizacji CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Czytaj więcej: Droga Czerwona. Dokumentację przygotuje GDDKiA
Gminy, powiaty i samorząd województwa
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, grupa samorządowców z Pomorza postanowiła nawiązać współpracę na rzecz możliwie szybkiego powstania nie tylko Drogi Czerwonej, ale również powiązanych z nią Via Maris i OPAT. List intencyjny w tej sprawie zostanie docelowo podpisany przez jedenaście samorządów lokalnych - gminy Gdynia, Rumia, Reda, Puck (gmina i powiat), Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, a także powiaty pucki i wejherowski - oraz przez samorząd województwa pomorskiego.
Większość przedstawicieli samorządów złożyła swoje podpisy we wtorek, 28 grudnia, w Pucku. Co ciekawe, władze Gdyni zapowiedziały podpisanie listu dopiero w styczniu. Sygnatariusze listu zobowiązali się do "współpracy i opracowania szczegółowych koncepcji" wspomnianych połączeń drogowych.
- Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (...), dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo - widnieje w treści listu.
Cele podzielone na cztery zadania
O ile ogólny cel podpisania listu mógł zabrzmieć dość enigmatycznie, o tyle zawarte w nim cztery zadania zostały przedstawione w klarowny sposób. Jakie zadania postawili przed sobą pomorscy samorządowcy?
- Za zadanie pierwsze odpowiadać będzie Rumia. W jego ramach zostanie aktualizowana koncepcja przebiegu OPAT pomiędzy węzłem Gdynia Północ a drogą wojewódzką nr 100. Zadanie drugie to aktualizacja koncepcji przebiegu OPAT w rejonie Redy. Gmina Władysławowo odpowiedzialna będzie za trzecie zadanie, czyli koncepcję modernizacji lub budowy zupełnie nowej drogi do portu we Władysławowie. Ostatnie zadania to opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Władysławowa. Wszystkie zadania realizowane będą we współpracy z Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego - wylicza Aleksander Olszak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Opinie (213) 2 zablokowane
-
2021-12-29 22:53
poszerzenie drogi na polwysep nic nie da (1)
zazwyczaj nie mozna z niego wyjechac latem. Moze polaczenie promowe + lepsze wykorzystanie polaczen kolejowych
- 3 2
-
2021-12-30 12:48
a ten prom to gdzie będzie kończył/zaczynał?
i którędy te samochody z/do niego przyjadą?
Szansa dla Westerplatte?- 0 0
-
2021-12-30 01:09
Te drogi to jakaś kpina z mieszkańców (1)
Wywalić wkońcu tych nieudaczników pełowskich peselowskich i poubeckich z samorządów bo to ciemnota niedorozwinięta.
- 7 1
-
2021-12-30 12:35
Pisowskoch przestępcow w pierwszej kolejności. Osądzić i zamknąć za wszystkie kradzieże i przekręty.
- 0 1
-
2021-12-30 01:14
REDA
co to zmieni jak to wszystko się opiera na skrzyżowaniu w Redzie ?? z tym jest tam dramat , z wąskim gardłem w Redzie
- 1 2
-
2021-12-30 06:29
Niech sie wypowie Marcin z Baranowa dlaczego pis nie realizuje swoich obietnic
- 2 1
-
2021-12-30 10:34
Jeśli w czymkolwiek biorą udział władze Gdyni, to z założenia nie może się udać
no chyba, że chodzi o szybkie opchnięcie terenu deweloperowi, ewentualnie zamknięcie parkingu, to tak :)
- 5 1
-
2021-12-30 17:36
Osiedle semeco na granicy reda rumia
Powstaje potezne osiedle opcjonalnie 50tys.mieszkancow i goscie aqa parku l auschan a panowie krzeminski i pasieczny nic kompleetnie nie robia aby rozwiazac problem na jedynej osiedlowej drodze cz. Kosynierowwydaja zezwolenia na budowy bez opamietani powinni za to beknac nawet po zakonczeniu kadencji
- 1 0
-
2023-03-01 18:58
A co z drogą na pld-zach, od trójmiasta
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.