• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za rok kolejne nowe trolejbusy w Gdyni

Patsz
8 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sześć kolejnych nowych trolejbusów trafi do Gdyni do czerwca 2020 roku. Sześć kolejnych nowych trolejbusów trafi do Gdyni do czerwca 2020 roku.

Sześć kolejnych trolejbusów trafi do Gdyni do czerwca 2020 roku. Będą kosztowały 16,6 mln zł. 5 mln zł dołoży Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Jechałe(a)ś nowymi trolejbusami?

Przypomnijmy:

  1. O zamiarze zakupu przez Gdynię sześciu nowych "elektryków" w ramach projektu "Gepard" pisaliśmy w czerwcu 2018 roku.
  2. Przetarg na ich dostawę rozpisano jesienią.
  3. Pojazdy miały być wyposażone w akumulatory, zdolne m.in. do obsługi zmodyfikowanej trasy linii 170.
  4. W dokumentacji przetargowej gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zdefiniowano je jako "Autobusy elektryczne, ładowane w ruchu i na postoju - trolejbusy".
  5. Postawiono na trolejbusy, bo autobusy elektryczne wymagałyby budowy dodatkowych stacji ładowania.

Przetarg rozstrzygnięto w czwartek. Jedyną ofertę zgłosiła firma Solaris. Do Gdyni trafi do połowy 2020 roku sześć kolejnych pojedynczych trolejbusów Solaris Trollino 12. To jednoczłonowe pojazdy niskopodłogowe napędzane bateriami litowo-tytanowymi. Pomieszczą 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

- Trollino 12 to kolejny etap, realizowanej przez nas od lat strategii, zastępowania autobusów o napędzie konwencjonalnym pojazdami elektrycznymi - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Będą kosztowały 16,6 mln zł. To nieco ponad milion więcej niż szacowali urzędnicy, którzy zdecydowali się ofertę przyjąć zwłaszcza, że 5 mln zł będzie pochodziło ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu "Gepard".

Rozkład ZKM Gdynia



Pojazdy mają pojawić się na linii 170.

Jej dotychczasowa trasa z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do Placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Przypomnijmy, że w ostatnich dniach pierwsze zamówione przegubowe trolejbusy wyjechały na ulice Gdyni. Od 13 marca, w dni powszednie, obsługiwać będą linię 27, a w soboty i niedziele linie 24 i 25. Docelowo zostaną tylko na linii 27. Finalnie będzie ich 16. Na razie nie ma nawet połowy pojazdów.

Awaria nowego trolejbusu na Świętojańskiej


Po ulicach jeździ za to 10 pojedynczych trolejbusów Solaris. Na ulice wyjadą jeszcze cztery. Całe zamówienie obejmuje też zakup 21 baterii litowo-jonowych.

Łączna wartość tego zamówienia to 95 mln zł.

Nowe przegubowe trolejbusy w Gdyni

Patsz

Miejsca

Opinie (109) 6 zablokowanych

  • aż dziwne że nic nie piszali że projekt został finansowany ze środków UE

    • 8 1

  • ile kosztuje utrzymanie gdyńskiego podatnika (3)

    prezesów i dyrektorów spółek komunikacyjnych?

    • 15 3

    • (1)

      Dodać jeszcze przewodniczących związków zawodowych

      • 3 2

      • i członków rad nadzorczych

        • 2 2

    • Dużo , są to osobniki z nadania.

      • 0 3

  • (1)

    Kiedyś stare trolejbusy się naprawiało , remontowało i jeździły dalej. To była ekonomia. Teraz moda na kupowanie. Nowych. Za ogromne miliony. Jaki tu zysk? Dla środowiska ??? Kolejne tony plastiku , akumulatorów ...

    • 12 5

    • To prawda...

      ...choć nie wszystko da się w kółko remontować. Starymi O405 już prawie nikt nie jeździ. Powoli zaczyna być problem z częściami do tych pojazdów. Egzemplarze, które ostatnio poznikały, miały już zapewne dość eksploatacji. Pękające kratownice, przegnite kluczowe dla konstrukcji miejsca mocowania zawieszenia, do tego częste kolizje, niszczenie przez wandali, czy po prostu zwykłe zużycie, które poza sprawami tak oczywistymi jak bezpieczeństwo, wpływa choćby na estetykę takiego pojazdu. Aby taki pojazd doprowadzić do ładu, trzeba byłoby go tak naprawdę rozpruć do ostatniej śrubki i poskładać od nowa. A do tego potrzebny jest przede wszystkim czas, wcale niemałe pieniądze, dodatkowo taki remontowany pojazd na długo zabiera miejsce w hali napraw, które jest cenne przy likwidowaniu innych bieżących szkód. Czasem jednak łatwiej kupić nowe, które po prostu przyjedzie i zacznie jeździć. A jak się będzie psuło, to przynajmniej ma jakąś gwarancję. Jedyne co szkoda, to to, że nowe konstrukcje są coraz bardziej skomplikowane, nie dąży się do ich uproszczenia, wręcz przeciwnie...

      • 9 2

  • Trollino 12 i 18 (1)

    Te trolejbusy dysponują dość dużą mocą. Wersja 12 metrowa ma moc 175 kW, a 18 metrowa 250 kW co w przeliczeniu na KM da odpowiednio 240 KM i 340 KM. Praktycznie od autobusów Solaris Urbino 12/18 niewiele się różnią z jednym istotnym mankamentem wewnątrz , bo jednak w środku kosztem 5 miejsc siedzących jest "skrzynia na baterie"..No i pojazd już nie "mruczy" i nie słychać gwizdu turbo jak ostrzej ciśnie...Dla mnie mogą jeżdzić.
    A 0405N jeszcze jeżdżą ,=dzisiaj na l/a 28 taki trochę już z klekocącym przednim zawieszeniem ale na prostej jeszcze się "zbierał"..

    • 6 4

    • No i właśnie pytanie. Skoro tam jest mniej miejsca i są mniej komfortowe niż starsze modele, po co je kupować ? Nie lepiej wziąć tylko te przegubowe?

      • 1 2

  • i one tak pieknie pojadą tą piękną ulicą Kwiatkowskiego pod górę, po drodze zaliczając setki dziur i dokładnie zakorkują (1)

    skrzyżowanie Kwiatkowskiego i Płk. Dąbka

    • 9 2

    • w głowie masz dziury

      a chcesz prawdziwych to daleko jechać nie trzeba

      • 1 0

  • a zapytajcie gdzie oni te trolejbusy trzymają, bo w zajezdni tylko prywatne samochody. (4)

    • 5 6

    • (1)

      I po co ta zazdrosc??

      • 4 1

      • bo Gdynią rządzą takie barany że jak budowali tę zajezdnię to zarzekali się że przegubowców nie potrzeba teraz nagle mądrość etapu się zmieniła tylko zajezdnia za mała

        • 6 2

    • (1)

      Kiedy prywatne samochody tam stoją baranie? Od 8 do 15 jak wszystkie trajtki na trasie, nie wiesz, to się nie udzielaj ignorancie

      • 4 1

      • a baza za mała i na parkingu policyjnym trzeba wozy trzymać nie?Śmieszni poj..bańcy zajezdni nawet nie umiecie wybudować takiej jak trzeba i teraz problemik

        • 0 4

  • Fantastycznie niestety,w Gdańsku kupili trujące stare diesle jak zawsze bo kolesie maja uklad z mietkami z Turcji (1)

    • 2 6

    • a Turcja z Rosją

      • 1 0

  • Przecież już dziś na węźle Cegielskiej nie ma miejsca

    I wkrótce odbędzie się tam malowanko biała farba wyznaczając dokładnie gdzie autobusy maja parkowac.

    • 0 1

  • mydlenie oczu po gdyńsku

    czy naprawdę jest tak, że z każdym autobusem, trolejbusem będziemy w mieście robili atmosferę wow. Wstyd, że pani Spychała nie spowodowała żadnej istotnej inwestycji czy inwestora w Gdyni wraz z miejscami pracy. Tendencje są wręcz odwrotne, kto może ucieka do Gdańska. Miasto się cofa z każdym rokiem.

    • 2 7

  • Nowe trajtki

    Będą stały w starych korkach. Bo w Gdyni nie ma zbiorkomu który jest szybszy od aut - pociągów i tramow. Traktem jeździ po gdyńskich ulicach a wiec stoi w korkach, jak samochodziarze. Równie ważne, a może ważniejsze od zakupu nowego taboru jest uprzywilejowanie tych pojazdów. A wiec bus pasy i śluzy na skrzyzowaniach, jak na Swietojanskiej pod UM!

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane