• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znak "stop" przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów

Piotr
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (554)
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?
  • Znaki "stop" stoją przed przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerów wzdłuż drogi biegnącej pod wałem przy kanale Raduni. Z kolei dla kierowców przecinających tę drogę ustawiono znaki "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Który znak jest ważniejszy?

Znaki "stop" skierowane do pieszych i rowerzystów przy przejściach i przejazdach przez ulice przecinające wał biegnący wzdłuż kanału Raduni to ewenement i kuriozum - uważa pan Piotr. Jego zdaniem nie mają one podstaw prawnych i prowokują niebezpieczne sytuacje na drodze. Policjanci uważają inaczej.



Jak oceniasz rozwiązanie ze znakiem Stop przed przejściem dla pieszych i przejazdem?

Oto jego obserwacje dotyczące sytuacji, jaka ma miejsce na wale biegnącym wzdłuż Kanału RaduniMapka w Gdańsku.

Od lat był problem z rowerzystami przekraczającymi nielegalnie jezdnie na przejściach dla pieszych znajdujących się na wale wzdłuż ul. Trakt św. Wojciecha (z ul. NowinyMapka, PodmiejskąMapka czy ZaroślakMapka). Wiem, co mówię, bo to moja codzienna droga do pracy od kilku lat, a pokonuję ją głównie rowerem.

Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów ze znakami



W ubiegłym roku hucznie udało się stworzyć bezpieczne - jak się wydawało - przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez te ulice. Wymalowano pasy i przejazd dla rowerów, postawiono niezbędne znaki (D-6B, oznaczające "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów").

Dla kierowców znak D-6B, oznaczający "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Dla pieszych i rowerzystów znak B-20, czyli "Stop". Dla kierowców znak D-6B, oznaczający "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów". Dla pieszych i rowerzystów znak B-20, czyli "Stop".
Temat zamknięty? Otóż nie. Kilka tygodni po tej zmianie przed przejściami z przejazdami rowerowymi stanęły - już nie tak hucznie - znaki B-20 ("stop") z linią zatrzymania... na CHODNIKU, przed przejściem i przejazdem rowerowym.

Chciałbym zauważyć, że na tej trasie, od granicy z Pruszczem Gdańskim do wiaduktu przed Urzędem Wojewódzkim, obowiązuje znak C-16 z warunkowym dopuszczeniem ruchu rowerzystów, powtarzany co skrzyżowanie.

Który znak ważniejszy: "przejście/przejazd" czy "stop"?



W efekcie doszło do absurdu, gdzie piesi i rowerzyści przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu (tak stanowi przecież znak B-20).

Uważam, że znaki stanęły tam bez absolutnie żadnej podstawy prawnej - bo kto widział "stop" na chodniku dla pieszych? Znak "stop" winien stać na skrzyżowaniu. Tylko ktoś gdzieś to przepuścił - nikt nie wie kto, nikt nie wie dlaczego.

Komenda Wojewódzka odsyła do Wydziału Ruchu Drogowego w Gdańsku, Wydział Ruchu Drogowego w Gdańsku milczy. [Od redakcji: Udało nam się uzyskać stanowisko Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku. Znajduje się ono na końcu artykułu]

Znak B-20 "stop" oznacza:
1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem,
2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.


Sprawę można by zignorować, gdyby nie fakt, że kierowcy samochodów jeżdżą tam na pamięć. Wielce zdziwieni, że pieszy czy rowerzysta chcą przekroczyć jezdnię.

Użytkownicy ruchu są zagubieni



Powszechnym zjawiskiem w "sezonie rowerowym" są obelgi i wulgaryzmy sfrustrowanych kierowców, którzy oczekują, że piesi będą czekać na zatrzymanie pojazdów, a rowerzyści mają "przeprowadzać rowery przez przejście".

W ubiegłym tygodniu nieomal zabił mnie tam kierowca komunikacji miejskiej. Z piskiem opon zatrzymał się na przejściu - otworzył okno i zaczął wykrzykiwać w niecenzuralny sposób:"... po to masz znak STOP, że masz się zatrzymać...".

Znak "stop" na chodniku skierowany w drugą stronę dostrzegł, a znaku "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" (D-6B) przed nosem już nie?

O ironio...



Znak ustawiony dla bezpieczeństwa



Szperając w otchłaniach internetu i FB znalazłem pewien trop w trakcie burzliwych dyskusji z okresu postawienia owego kontrowersyjnego oznakowania. Radni dzielnicy Orunia Górna informowali, że znaki stanęły na wniosek mieszkańców Oruni w celu poprawy bezpieczeństwa.

Rozumiem cel - ale do jego osiągnięcia są inne metody. Progi zwalniające, zwężanie ulic - czemu w 2023 r. w UE ktokolwiek dyskutuje o pierwszeństwie na prawidłowo oznakowanym, zmodernizowanym przejściu dla pieszych i przejeździe rowerowym?

Zaraz zrobi się cieplej. Obserwuję, że rowerzystów przybywa. Będziemy czekać na tragedię? Dochodzi do absurdalnej sytuacji, gdzie znacznie bezpieczniej jest jechać jezdnią (ul. Trakt św. Wojciecha), niż idealnym dla tego celu nasypem. Oczywiście z licznymi pozdrowieniami od kierowców, którzy niezwykle życzliwie kierują "na wał, gdzie jest ŚCIEŻKA ROWEROWA". No nie, nie ma jej.



St. sierżant Justyna Chabowska St. sierżant Justyna Chabowska
St. sierż. Justyna Chabowska, WRD KMP Gdańsk

Zgodnie z treścią § 21 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych znak "STOP" nakłada na kierującego obowiązek zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem oraz ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.

W związku z powyższym to rowerzyści poruszający się wzdłuż kanału Raduni w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha na skrzyżowaniu mają obowiązek zatrzymać się w związku ze znakiem B-20 "STOP", przed wjazdem na skrzyżowanie.

Znak ten stosuje się w celu wprowadzenia obowiązku zatrzymania pojazdu w określonych warunkach np. gdy na skrzyżowaniu brakuje odpowiedniej widoczności, która umożliwiłaby bezpieczne poruszanie się uczestników ruchu.

Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu w miejscu wskazanym w artykule - szczególnie występujący tam podjazd - zasadne jest ustawienie tam znaku B-20. Ma on na celu poprawę bezpieczeństwa przede wszystkim rowerzystów.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (554) ponad 10 zablokowanych

  • Nie znam osobiście tego skrzyżowania, ale widzę pewne błędy w oznakowaniu. Jeżeli ta droga techniczna jest przeznaczona tylko dla pieszych z możliwością ruchu rowerów to w zasadzie powinny być tam stosowane rozwiązania jak dla chodnika, czyli normalne przejście dla pieszych, a dla samochodów oznakowanie znakiem informacyjnym D-6 i zebrą na drodze. Rowerzysta schodzi na przejściu i prowadzi rower, znak stop niepotrzebny. Jeżeli jednak miałby być tam przejazd rowerowy (jak sugeruje malunek na asfalcie) ze znakiem stop, to wtedy oznaczenie drogi technicznej powinno być C13 z tabliczką "nie dotyczy pieszych". Dla samochodów mógłby być wtedy D6b jak teraz. Wtedy wszystko miałoby sens. D6 i D6b to znaki informacyjne tak w ogóle, nie nakazują zatrzymania, a STOP B20 to nakaz. Spieniony autor artykułu mógłby się najpierw wczytać w przepisy.

    • 3 2

  • znak jest co najmniej od 2019 ROKU (1)

    znak jest co najmniej od 2019 ROKU, ale kto by się tam tego dopatrywał, może Redakcja portalu? tzw. rzetelność dziennikarska... Serdeczności

    • 6 3

    • to nie pierwszy artykuł na ten temat

      • 4 0

  • Stop dla pieszych, także dla nich (2)

    Chodnik to cześć pasa drogowego na którym obowiązują te same przepisy co kierujących. Obowiązują go również znaki drogowe. Odsyłam do PORD:
    Art. 5.
    1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

    B-20 stop oznacza: 1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymywania się przed drogą z pierwszeńśtwem; 2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.

    • 1 7

    • Pieszy nie wjeżdża, pieszy wchodzi

      A przejście dla pieszych czy przejazd rowerowy to nie są skrzyżowania. Zanim się zapędzisz do artykułu 5, przyswój może podstawowe pojęcia z artykułu 2...

      • 1 1

    • Przerażajace jest, jak wielu ludzi nie rozumie nawet tego, co są gotowi sami cytować.

      • 1 1

  • Ciekawy pomysł.
    "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić". Pieszym również. Chyba jednak należy zrobić tam porządek z ruchem samochodowym.

    • 5 2

  • Gdańsk najbardziej przyjznym kierowcom miastem w Polsce (1)

    A to zobowiązuje
    I dlatego wymyśla się takie innowacje i stawia się znak STOP - piesi i rowerzysci maja sie zatrzymac...

    • 4 4

    • w warunkach nadmiaru samochodów (we wszystkich miastach Polski)

      żadne miasto nie jest postrzegane przez większość kierowców jako miasto przyjazne dla nich. Po prostu nadmiar samochodów jest głównym źródłem trudności poruszania się innych samochodów.

      • 2 0

  • Tylko kierowca zrozumie że ten znak jest dobry. Ci co jeżdżą tylko rowerami, autobasami etc nie zrozumieją. Przy słabej widoczności ze strony kierowcy, czasem nawet zachowanie szczególnej ostrożności nie pomoże jeśli drogę przetnie nagle rozpedzony rowerzysta który uważa że ma zawsze i wszędzie pierwszeństwo. Wpajanie takich absurdów jest niebezpieczne. Każdy dla własnego i cudzego bezpieczeństwa powinien na maxa zwolnić przed takimi przejściami i dotyczy to zarówno kierowców jak i rowerzystów, hulajnogi, rolkarzy i pieszych

    • 7 7

  • (1)

    Jak można nazywać kuriozum znaki postawione dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów? Czy tak ogromnym problemem jest przed wejściem na pasy się zatrzymać i upewnić czy można wejść bezpiecznie? Kodeks ruchu drogowego obowiązujący pieszego pomimo zmiany przepisów nie zniósł obowiązku zatrzymania się i upewnienia czy nic nie nadjeżdza! Nadal utrzymany jest też przepis zakazujący pieszemu wejścia na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd gdyż jest to wymuszenie pierwszeństwa! Po zmianie przepisów większośc pieszych ignoruje przepisy i wchodzi na pasy nawet nie przystając i nie upewniając się czy nic nie jedzie najczęściej przed maskę jadącego samochodu ryzykując własne życie i zdrowie!

    • 8 3

    • Nie zniósł obowiązku zatrzymania się, bo nigdy takowego nie było

      Wejście na jezdnię przed jadący pojazd akurat w żadnych okolicznościach nie jest wymuszeniem pierwszeństwa. Jest co najwyżej czynnikiem wyłączającym winę kierującego lub powodującym współwinę pieszego, w zależności od okoliczności konkretnego zdarzenia. A to "że coś jedzie" nie jest wejściem bezpośrednio przed jadący pojazd. Skończ waść fantazjować.

      • 0 0

  • Znowu prawne dywagacje rowerzystów udających głupa (5)

    Jak jest znak Stop to masz się zatrzymać i już. Nie ważne jaki znak ma kierowca.

    Jak jest droga rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż jezdni to masz obowiązek z niego korzystać. Nie ważne że jest po drugiej stronie ulicy.

    Jak masz przejście dla pieszych bez przejazdu rowerowego to grzecznie masz zejść z roweru i go przeprowadzić przez jezdnię. Nie ważne że ci się nie chce.

    Jak masz czerwone światło to masz stać i czekać na zielone. Nie ważne że nic nie jedzie.

    Niby dorośli ludzie a trzeba ich uczyć takich podstaw.

    • 16 8

    • w punkt (1)

      • 5 4

      • W punkt jest to że jesteś id .ta

        • 0 1

    • to się nazywa interpretacja życzeniowa

      • 6 0

    • głupi gnoyu przypomnę ci że znaki drogowe ustawia się zgodnie z ogólnopolskimi zasadami i rozporządzeniami a nie jak i gdzie wąsaty czesiek sobie uważa

      • 5 0

    • "Jak jest droga rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż jezdni to masz obowiązek z niego korzystać. Nie ważne że jest po drugiej stronie ulicy."

      Bzdura do kwadratu. Wytyczona dla jego kierunku ruchu, który zgodnie z Konwencją Wiedeńską (którą ratyfikowaliśmy) oznacza prawą stronę jezdni. Poza tym, rowerzystę, jak każdego uczestnika ruchu, obowiązuje oznakowanie po jego prawej stronie.

      • 2 1

  • Uprzejmość

    Zostawmy przepisy ustawodawcom - stawiajmy na zdrowy rozsądek. To skrzyżowanie jest nieprzejrzyste i zanim przejdę/przejadę to się porządnie rozejrzę, nawet jeśli mam pierwszeństwo. Wiadomo, że autobusowi będzie ciężko się rozjechać na górce, czy to taki problem chwilę poczekać i ustąpić, nawet jeśli się ma pierwszeństwo?

    • 2 1

  • Nie ma znaków bardziej i mniej ważnych. Każdy jeden ma swoje znaczenie.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane