• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • A 122

    Autobus kursujący raz na godzinę w "wielkim miescie" i jeszcze do tego prawie zawsze spóźniony. Wstyd i zenada

    • 2 0

  • Szkoda, że Morena tez nie ma bezposredniego połączenia. Piecki migowo- alchemia 45 min z przesiadką.

    • 0 0

  • Przecież w Gdańsku komunikacja nie

    jest dla pasażerów, a pasażerowie dla komunikacji. Jak się komuś nie podoba, to niech jeździ autem.

    Dlatego od kilku lat znowu jeżdżę samochodem po mieście i zbiorkom nie ma już szans, by mnie odzyskać.

    • 4 0

  • Gdańskie władze może chcą coś zmienić...

    ale w miejskim transporcie mają niestety ludzi bez wyobraźni. Zrobili badania i im wyszło, że nie. A w normalnych krajach robi się lepszy dojazd komunikacją i czeka, często na początku efekty są mierne, ale w dłuższym czasie są. Tak to działa, tylko my mamy geniuszy, którzy np. robiąc Słowackiego zrobili odwrotnie pochylone zakręty, żeby zmusić kierowców do wolniejszej jazdy. Teraz co jakiś czas ktoś tam wypada z drogi jadąc z prawidłową prędkością, bo np. popadało trochę. I co roku albo częściej trzeba robić uszorstnienie drogi. Zastanówcie się drodzy radni, czy nie trzeba w tych firmach zatrudnić prawdziwych fachowców zamiast marnych filozofów.

    • 4 0

  • Czysto kabaretowy tekst !

    Można jeszcze dodać: jakie jest obecnie zapotrzebowanie na piwo gdańskie ? Albo dla przykładu:
    ile osób podróżuje autobusem miejskim pomiędzy Gdańskiem a Gdynią (kiedyś była taka linia nr101)?
    Obecnie mieszkańcy Osowy korzystają z komunikacji indywidualnej, bo innej możliwości zwyczajnie nie ma. Nie ma, więc nie ma chętnych. Dokładnie jak u Szwejka czy Yossariana (Paragraf 22).

    • 4 0

  • sarkazm

    no przeciez urzednicy widza lepiej czego chca mieszkancy, i autobusu mieszkancy nie potzrebuja ,dlatego trzeba jezdzic samochodem i tworzyc korki

    • 2 0

  • ZTM nie widzi to zapraszamy do okulisty..

    • 2 0

  • ZTM nie widzi potrzeby

    ZTM to jest dopiero problem !!!!!!!!

    • 4 0

  • To jest 950m

    Do Olivia Star... Czyli jakieś 12 minut spacerem. Do alchemii może 20 minut. Bez przesady. Rano autobus będzie w korku jechał tyle samo.
    Pogięło?

    • 1 0

  • Na str. ZTM Warszawa czytam o konsultacjach społecznych (1)

    Zarząd Transportu Miejskiego prowadził konsultacje dotyczące proponowanych zmian w układzie linii autobusowych (...)
    Konsultacje trwały 2 miesiące.
    Przedstawiamy raport z prowadzonych konsultacji społecznych. Łącznie we wszystkich spotkaniach uczestniczyło ok. 680 osób, na konsultacyjny adres mailowy wpłynęło ok. 3700 wiadomości od mieszkańców. Otrzymaliśmy również ponad 480 ankiet, wypełnionych podczas spotkań.
    Wszystkie otrzymane sugestie i uwagi zostały przeanalizowane przez merytorycznych pracowników ZTM. Efektem pracy zespołu konsultacyjnego jest projekt nowego układu komunikacyjnego...
    To w Warszawie. A w Gdańsku???

    • 4 0

    • W Gdańsku "nie ma potrzeby",

      bo badania sobie sami przeprowadzimy

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane