• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą odkorkować Czarny Dwór. Zmiany na kluczowym skrzyżowaniu w pasie nadmorskim

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2023, godz. 13:30 
Opinie (182)
Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy. Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy.

Drogowcy chcą poprawić - nawet o 100 proc. - przepustowość wąskiego gardła w pasie nadmorskim, a więc skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II.Mapka W przyszłym roku ze środków deweloperów powstanie tam dłuższy prawoskręt, którym kierowcy będą mogli pokonać skrzyżowanie w kierunku Brzeźna także na wprost.



Czy poruszając się po mieście, próbujesz "oszukać" korki?

Zmiana ma być kosmetyczna, ale jej efekty już nie, z czego ucieszą się wszyscy kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór - jednej z najbardziej zakorkowanych ulic w Gdańsku.

Opracowując projekt przebudowy skrzyżowania, drogowcy powracają niejako do pomysłu z 2018 r., gdy chcieli wybudować dodatkowe pasy, zarówno w kierunku Obrońców Wybrzeża, jak i w stronę al. Hallera. Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mówił nam wówczas, że jedno z głównych skrzyżowań w pasie nadmorskim jest niewydolne, przez co niweczy pozytywny efekt otwartego dwa lata wcześniej tunelu pod Martwą Wisłą.

Czarny Dwór się sypie. Będzie remont Czarny Dwór się sypie. Będzie remont



- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki, jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne - tłumaczył wówczas Mieczysław Kotłowski.
Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła. Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła.
Plany sprzed pięciu lat rozbiły się o brak pieniędzy oraz konieczność przeprowadzenia prac w oparciu o długotrwałą procedurę inwestycyjną.

3 powody powrotu do pomysłu sprzed 5 lat



  • Po pierwsze, idea została ograniczona tylko do budowy jednego pasa w kierunku al. Hallera.
  • Po drugie, przebudowa nie będzie ingerować w podziemne sieci.
  • Po trzecie, są na to środki od deweloperów, którzy w okolicy realizowali lub realizują swoje inwestycje.

Prawdopodobnie prace zostaną przeprowadzone w ramach tzw. umowy szesnastkowej (w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych).



- Zakładamy, że po wydłużeniu prawoskrętu, "przebiciu się" przez skrzyżowanie i wyprostowaniu zatoki autobusowej przy Czarnym Dworze w kierunku Brzeźna przepustowość w tej relacji wzrośnie o 100 proc. - mówi nam Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Projekt przebudowy skrzyżowania jest już na ukończeniu. Chcemy, by prace zostały przeprowadzone w 2024 r.

Zmiany na skrzyżowaniu to nie koniec



Ale to nie koniec zmian. Drogowcy chcą też zwiększyć efektywność na innych relacjach. Gdy pas do jazdy w prawo na Czarnym Dworze pozwoli kierowcom pokonać skrzyżowanie z al. Jana Pawła II także na wprost, będzie można zredukować o kilka sekund długość zielonego światła w kierunku Brzeźna. Inaczej mówiąc: w krótszym czasie dwoma pasami przejedzie więcej aut. "Odzyskane" sekundy mają z kolei wydłużyć zielone światło dla kierowców jadących od strony Brzeźna i skręcających w lewo w al. Jana Pawła II.

Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze

- Trzecią korzyścią będzie też ułatwienie skrętu w prawo z al. Jana Pawła II w kierunku Brzeźna, bo kierowcy będą tam mogli płynnie wjechać w "wyprostowaną" zatokę. Uważamy, że drobne prace i niewielkie nakłady finansowe warto ponieść, nawet mając na uwadze, że w przyszłości, gdy powstanie Zielony Bulwar z linią tramwajową, całe skrzyżowanie będzie przewidziane do gruntownej, a nie kosmetycznej przebudowy - dodaje Wawrzonek.
Dokumentacja dotycząca przebudowy realizowana jest w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jeszcze w I kwartale nowego roku ma być gotowa.

Miejsca

Opinie (182) 10 zablokowanych

  • Rondo 2 pasmowe i tyle w temacie

    Olać te wasze skrzyżowania. Albo estakada albo rondo !

    • 5 3

  • Lata temu mialo byc rondo i do dzis nie zbudowali

    • 5 1

  • Po 2 pasy w obu kierunkach

    I nie kombinowac

    • 13 3

  • Auta będą stać na zanikającym pasie połączonym z zatoką autobusową, część kierowców będzie zamulać i blokować skrzyżowanie, a autobus z al.JPII nie będzie mógł wjechać w zatokę. Tak będzie, nie kłamię.

    • 11 1

  • Tak powinno być rondo bez świateł!!!

    To światła robią korki

    • 4 2

  • Bezsensowne rozwiązanie. (1)

    To rozwiązanie nie ma sensu dlatego że:
    -50 m daje będzie zwężenie do jednego pasa,
    -autobus w zatoczce/przystanku spowoduje zablokowanie połowy pasa,
    -auta czekające na wpuszczenie ich na lewy pas, będą blokowały przystanek,
    -kierowcy będą wjeżdżać nie mając możliwości opuszczenia skrzyżowania przed zmianą światła na czerwone.
    - wydłuży się korek na Jana Pawła bo będzie zablokowane skrzyżowanie z Czarnym Dworem,
    -wydłuż się korek na Czarnym Dworze do skrętu w Jana Pawła.

    To rozwiązanie nie ma sensu. Muszą powstać dwa pasy w stronę Hallera od Obrońców Wybrzeża i w drugą stronę zgodnie z zakładanym projektem budowy linii tramwajowej.

    • 22 3

    • -kierowcy będą wjeżdżać nie mając możliwości opuszczenia skrzyżowania przed zmianą światła na czerwone.

      Ten jeden punkt odkorkowałby większość skrzyżowań w Gdańsku...

      • 2 0

  • Dokończyć ul. Słowackiego przez Zaspę

    Trzeba dokończyć budowę trasy Słowackiego od ETC do Uczniowskiej.
    Czarny Dwór po 2 pasy na całym odcinku.

    • 26 3

  • Wykopać tunel/rów i wpuścić auta do niego a u góry przejścia i ścieżki rowerowe

    Tak się powinno budować nowoczesne dzielnice w nowoczesnych miastach!

    • 8 3

  • Ciekawe czy w pakiecie jest frezowanie kolein jakie tam są , w szczególności na skręcie w Jana Pawła

    • 7 1

  • Wawrzonek i Kotłowski

    Wawrzonek i Kotłowski , dwa nazwiska i dwa słowa klucze. Jak ma się coś w Gdańsku spierniczyć , to te dwa klucze otworzą każdą Puszkę Pandory. ZDiZ, kocham tą instytucję, podejmowania decyzji o skrzyżowaniach zza biurek.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane