- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (174 opinie)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (239 opinii)
- 3 Zdejmowali dzikie roje pszczół (32 opinie)
- 4 Do kogo z pomocą przyleci śmigłowiec? (120 opinii)
- 5 Zatrzymani za narkotyki (i nie tylko) (30 opinii)
- 6 Znaki na Armii Krajowej do poprawki (60 opinii)
Chcą odkorkować Czarny Dwór. Zmiany na kluczowym skrzyżowaniu w pasie nadmorskim
Drogowcy chcą poprawić - nawet o 100 proc. - przepustowość wąskiego gardła w pasie nadmorskim, a więc skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II. W przyszłym roku ze środków deweloperów powstanie tam dłuższy prawoskręt, którym kierowcy będą mogli pokonać skrzyżowanie w kierunku Brzeźna także na wprost.
Opracowując projekt przebudowy skrzyżowania, drogowcy powracają niejako do pomysłu z 2018 r., gdy chcieli wybudować dodatkowe pasy, zarówno w kierunku Obrońców Wybrzeża, jak i w stronę al. Hallera. Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mówił nam wówczas, że jedno z głównych skrzyżowań w pasie nadmorskim jest niewydolne, przez co niweczy pozytywny efekt otwartego dwa lata wcześniej tunelu pod Martwą Wisłą.
Czarny Dwór się sypie. Będzie remont
- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki, jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne - tłumaczył wówczas Mieczysław Kotłowski.
Plany sprzed pięciu lat rozbiły się o brak pieniędzy oraz konieczność przeprowadzenia prac w oparciu o długotrwałą procedurę inwestycyjną.
3 powody powrotu do pomysłu sprzed 5 lat
- Po pierwsze, idea została ograniczona tylko do budowy jednego pasa w kierunku al. Hallera.
- Po drugie, przebudowa nie będzie ingerować w podziemne sieci.
- Po trzecie, są na to środki od deweloperów, którzy w okolicy realizowali lub realizują swoje inwestycje.
Prawdopodobnie prace zostaną przeprowadzone w ramach tzw. umowy szesnastkowej (w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych).
- Zakładamy, że po wydłużeniu prawoskrętu, "przebiciu się" przez skrzyżowanie i wyprostowaniu zatoki autobusowej przy Czarnym Dworze w kierunku Brzeźna przepustowość w tej relacji wzrośnie o 100 proc. - mówi nam Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Projekt przebudowy skrzyżowania jest już na ukończeniu. Chcemy, by prace zostały przeprowadzone w 2024 r.
Zmiany na skrzyżowaniu to nie koniec
Ale to nie koniec zmian. Drogowcy chcą też zwiększyć efektywność na innych relacjach. Gdy pas do jazdy w prawo na Czarnym Dworze pozwoli kierowcom pokonać skrzyżowanie z al. Jana Pawła II także na wprost, będzie można zredukować o kilka sekund długość zielonego światła w kierunku Brzeźna. Inaczej mówiąc: w krótszym czasie dwoma pasami przejedzie więcej aut. "Odzyskane" sekundy mają z kolei wydłużyć zielone światło dla kierowców jadących od strony Brzeźna i skręcających w lewo w al. Jana Pawła II.
Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze
- Trzecią korzyścią będzie też ułatwienie skrętu w prawo z al. Jana Pawła II w kierunku Brzeźna, bo kierowcy będą tam mogli płynnie wjechać w "wyprostowaną" zatokę. Uważamy, że drobne prace i niewielkie nakłady finansowe warto ponieść, nawet mając na uwadze, że w przyszłości, gdy powstanie Zielony Bulwar z linią tramwajową, całe skrzyżowanie będzie przewidziane do gruntownej, a nie kosmetycznej przebudowy - dodaje Wawrzonek.
Dokumentacja dotycząca przebudowy realizowana jest w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jeszcze w I kwartale nowego roku ma być gotowa.
Miejsca
Opinie (182) 10 zablokowanych
-
2023-12-07 14:28
Rondo 2 pasmowe i tyle w temacie
Olać te wasze skrzyżowania. Albo estakada albo rondo !
- 5 3
-
2023-12-07 14:31
Lata temu mialo byc rondo i do dzis nie zbudowali
- 5 1
-
2023-12-07 14:31
Po 2 pasy w obu kierunkach
I nie kombinowac
- 13 3
-
2023-12-07 14:32
Auta będą stać na zanikającym pasie połączonym z zatoką autobusową, część kierowców będzie zamulać i blokować skrzyżowanie, a autobus z al.JPII nie będzie mógł wjechać w zatokę. Tak będzie, nie kłamię.
- 11 1
-
2023-12-07 14:33
Tak powinno być rondo bez świateł!!!
To światła robią korki
- 4 2
-
2023-12-07 14:33
Bezsensowne rozwiązanie. (1)
To rozwiązanie nie ma sensu dlatego że:
-50 m daje będzie zwężenie do jednego pasa,
-autobus w zatoczce/przystanku spowoduje zablokowanie połowy pasa,
-auta czekające na wpuszczenie ich na lewy pas, będą blokowały przystanek,
-kierowcy będą wjeżdżać nie mając możliwości opuszczenia skrzyżowania przed zmianą światła na czerwone.
- wydłuży się korek na Jana Pawła bo będzie zablokowane skrzyżowanie z Czarnym Dworem,
-wydłuż się korek na Czarnym Dworze do skrętu w Jana Pawła.
To rozwiązanie nie ma sensu. Muszą powstać dwa pasy w stronę Hallera od Obrońców Wybrzeża i w drugą stronę zgodnie z zakładanym projektem budowy linii tramwajowej.- 22 3
-
2023-12-07 14:41
-kierowcy będą wjeżdżać nie mając możliwości opuszczenia skrzyżowania przed zmianą światła na czerwone.
Ten jeden punkt odkorkowałby większość skrzyżowań w Gdańsku...
- 2 0
-
2023-12-07 14:35
Dokończyć ul. Słowackiego przez Zaspę
Trzeba dokończyć budowę trasy Słowackiego od ETC do Uczniowskiej.
Czarny Dwór po 2 pasy na całym odcinku.- 26 3
-
2023-12-07 14:36
Wykopać tunel/rów i wpuścić auta do niego a u góry przejścia i ścieżki rowerowe
Tak się powinno budować nowoczesne dzielnice w nowoczesnych miastach!
- 8 3
-
2023-12-07 14:38
Ciekawe czy w pakiecie jest frezowanie kolein jakie tam są , w szczególności na skręcie w Jana Pawła
- 7 1
-
2023-12-07 14:38
Wawrzonek i Kotłowski
Wawrzonek i Kotłowski , dwa nazwiska i dwa słowa klucze. Jak ma się coś w Gdańsku spierniczyć , to te dwa klucze otworzą każdą Puszkę Pandory. ZDiZ, kocham tą instytucję, podejmowania decyzji o skrzyżowaniach zza biurek.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.