• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą odkorkować Czarny Dwór. Zmiany na kluczowym skrzyżowaniu w pasie nadmorskim

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2023, godz. 13:30 
Opinie (182)
Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy. Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy.

Drogowcy chcą poprawić - nawet o 100 proc. - przepustowość wąskiego gardła w pasie nadmorskim, a więc skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II.Mapka W przyszłym roku ze środków deweloperów powstanie tam dłuższy prawoskręt, którym kierowcy będą mogli pokonać skrzyżowanie w kierunku Brzeźna także na wprost.



Czy poruszając się po mieście, próbujesz "oszukać" korki?

Zmiana ma być kosmetyczna, ale jej efekty już nie, z czego ucieszą się wszyscy kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór - jednej z najbardziej zakorkowanych ulic w Gdańsku.

Opracowując projekt przebudowy skrzyżowania, drogowcy powracają niejako do pomysłu z 2018 r., gdy chcieli wybudować dodatkowe pasy, zarówno w kierunku Obrońców Wybrzeża, jak i w stronę al. Hallera. Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mówił nam wówczas, że jedno z głównych skrzyżowań w pasie nadmorskim jest niewydolne, przez co niweczy pozytywny efekt otwartego dwa lata wcześniej tunelu pod Martwą Wisłą.

Czarny Dwór się sypie. Będzie remont Czarny Dwór się sypie. Będzie remont



- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki, jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne - tłumaczył wówczas Mieczysław Kotłowski.
Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła. Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła.
Plany sprzed pięciu lat rozbiły się o brak pieniędzy oraz konieczność przeprowadzenia prac w oparciu o długotrwałą procedurę inwestycyjną.

3 powody powrotu do pomysłu sprzed 5 lat



  • Po pierwsze, idea została ograniczona tylko do budowy jednego pasa w kierunku al. Hallera.
  • Po drugie, przebudowa nie będzie ingerować w podziemne sieci.
  • Po trzecie, są na to środki od deweloperów, którzy w okolicy realizowali lub realizują swoje inwestycje.

Prawdopodobnie prace zostaną przeprowadzone w ramach tzw. umowy szesnastkowej (w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych).



- Zakładamy, że po wydłużeniu prawoskrętu, "przebiciu się" przez skrzyżowanie i wyprostowaniu zatoki autobusowej przy Czarnym Dworze w kierunku Brzeźna przepustowość w tej relacji wzrośnie o 100 proc. - mówi nam Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Projekt przebudowy skrzyżowania jest już na ukończeniu. Chcemy, by prace zostały przeprowadzone w 2024 r.

Zmiany na skrzyżowaniu to nie koniec



Ale to nie koniec zmian. Drogowcy chcą też zwiększyć efektywność na innych relacjach. Gdy pas do jazdy w prawo na Czarnym Dworze pozwoli kierowcom pokonać skrzyżowanie z al. Jana Pawła II także na wprost, będzie można zredukować o kilka sekund długość zielonego światła w kierunku Brzeźna. Inaczej mówiąc: w krótszym czasie dwoma pasami przejedzie więcej aut. "Odzyskane" sekundy mają z kolei wydłużyć zielone światło dla kierowców jadących od strony Brzeźna i skręcających w lewo w al. Jana Pawła II.

Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze

- Trzecią korzyścią będzie też ułatwienie skrętu w prawo z al. Jana Pawła II w kierunku Brzeźna, bo kierowcy będą tam mogli płynnie wjechać w "wyprostowaną" zatokę. Uważamy, że drobne prace i niewielkie nakłady finansowe warto ponieść, nawet mając na uwadze, że w przyszłości, gdy powstanie Zielony Bulwar z linią tramwajową, całe skrzyżowanie będzie przewidziane do gruntownej, a nie kosmetycznej przebudowy - dodaje Wawrzonek.
Dokumentacja dotycząca przebudowy realizowana jest w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jeszcze w I kwartale nowego roku ma być gotowa.

Miejsca

Opinie (182) 10 zablokowanych

  • to już jak dodawany jest pas (1)

    to niech dociągną go do Hallera !
    No to jakaś prowizorka jest, nie wierzę, że usprawni ruch. To w przeciwnym kierunku są mega korki i również tworzą się na Jana Pawła !
    Nie rozumiem, czemu tam od lat nic się nie dzieję, tam są korki nawet w niedzielę !

    • 29 5

    • Jesteś przecież w mieście wolności solidarności, to co ma się...dziadż

      • 1 1

  • Tylko dodatkowe wieżowce mogą tam uzdrowić sytuację. (1)

    • 27 3

    • Najpierw dali wolną rękę deweloperom,a teraz myślą o dojazdach

      • 3 0

  • Dlaczego na tych symulacjach miasto w ogóle nie wygląda jak to, które znam z codziennej trasy? (4)

    • 187 7

    • Bo to propaganda PO (2)

      • 29 18

      • wizualizacje?

        • 4 3

      • dajcie studentom,opracują gotowe rozwiązania a UM nagrody zasponsoruje,jak z projektem przy falowcu w Nowym Porcie i schowa do zamrażarki na kilkanaście lat.

        • 14 1

    • majster

      Bo, go nie ma tak jak od kilkunastu lat tej potrzebnej drogi, oczywiście dwupasmowej inna opcja to porażka.

      • 6 2

  • Na ta degradacje srodowiska i zabetonowanie łąki w parku Reagana nie zgadza sie nawet rada dzielnicy Przymorze!

    Wiec niech ten szkodnik z ZDiZ nie opowiada bajek bo niema na to zgody

    • 13 3

  • Gdańsk ginie przez deweloperkę (1)

    Zniszczyli piękne miasto.

    • 21 0

    • To nie deweloperka niszczy to miasto

      Tylko przeskalowany ruch samochodowy i przeskalowana infrastruktura drogowa.

      • 0 1

  • jest coś tak wspaniałego jak rondo (7)

    A czy takie rozwiązanie jak samoregulacja ruchu za pomoca ronda a jeszcze lepiej turboronda (prawoskręt na osobnym pasie) to już historia, czy obawy przed na prawde dobrymi zmianami???

    • 22 25

    • Musicie poczekać aż developerzy sprzedadzą wszystkie mieszkania i wtedy pójdzie po 3 pasy w każda stronę

      • 3 2

    • nie w tym miejscu

      • 2 4

    • Rondo w Polsce nie bywa wspaniałe

      Kiedy to jeden za drugim, zderzak w zderzak, cisną kierowcy z bardziej obciążonego kierunku. A wystarczy w czytelny sposób odpuścić i na pewno ktoś inny skorzysta, żeby się włączyć.

      • 3 2

    • (2)

      Myślę że Mieszkańcy Chwaszczyńska, Żukowa i Osowy się z Tobą nie zgodzą

      • 6 3

      • Tam nie ma prawdziwych rond.

        Jak niemal w całej Polsce.

        • 0 3

      • tam są "rondziątka"

        • 4 0

    • bo większość nie potrafi jeździć na rondzie

      • 3 0

  • Mam jedno ale

    Wydłużenie zielonego dla lewoskrętu z Brzeźna kierunku Jana Pawła spowoduje że jeszcze więcej kierowców jadących z Brzeźna w kierunku przymorza będzie korzystało z tego lewego pasa by w ostatniej chwili próbowało zmienić pas na prawy więc korek wcale się nie skróci a może nawet wydłuży.
    Jaka jest propozycja rozwiązania tego problemu który już teraz jest dość kłopotliwy?

    • 11 0

  • Oj tam, oj tam. Zóbcie dodatkowe pasy, po jednym z każdej strony i ...zróbcie bus-pas. Tak robi niejaki Szczurek z ucykiem w

    Gdyni. To jest ich plan na odkorkowanie miasta. Szurek - to stan umysłu.

    • 3 0

  • Działki i łaki obok do likwidacji

    W to miejsce postawić piękne osiedle dla zakredytowanych na wieki gminiarzy.Wtedy wypełni się proroctwo Jana.

    • 10 1

  • Bzdura! (2)

    To będzie rozwiązanie chwilowe.
    Jeśli będzie przybywało nowych bloków a w ślad za tym zwiększy się liczba mieszkańców, to nic nie rozwiąże trwale problemu.
    Te dodatkowe miejsca do skrętu będą co najwyżej zachętą dla innych kierowców co spowoduje wzrost liczby pojazdów.
    Czas zacząć myśleć o racjonalnym wprowadzaniu rozwiązań w zakresie transportu zbiorowego.
    Nawet należy brać pod uwagę budowę sieci linii metra pod całą aglomeracją.
    Środki by się na to znalazły z UE w ramach rozbudowy ekologicznego transportu zbiorowego czyli infrastruktura i środowisko.
    Trzeba tylko chcieć.

    • 6 3

    • Przecież to mieszkańcy na godziny.Płacą podatki do miasta za korzystanie z dróg?

      • 1 0

    • Tusk 'da' z KPO

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane