- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (53 opinie)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (111 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (94 opinie)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (118 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (198 opinii)
- 6 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (199 opinii)
Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej
Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.
Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.
- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.
Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.
Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.
Tramwaj wodny będzie znacznie droższy
Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.
- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.
Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.
- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.
Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne
Materiał archiwalny
Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.
Miejsca
Opinie (323) 4 zablokowane
-
2014-04-07 17:50
więcej informacji dla miszkańców a nie tylko dla turystów
w zeszłym roku chciałem płynąć tramwajem wodnym . ale jest brak jakiejkolwiek informacji o rozkładzie i trasach kursowania tramwajów wodnych .
NIE WSZYSCY MAJĄ INTERNET lub CHCĄ NIEGO KORZYSTAĆ NA CO DZIEŃ , a tym bardziej na ulicy być mobilnym .
wszystko jest w Internecie to trochę przesada , są gazety które czytam codziennie , jest radio . Ale za reklamę się teraz płaci nie tędy droga .- 1 3
-
2014-04-07 19:36
Wyliniałe kundle-gospodarze ryżego i kolesi-tylko t o potłafią:podnosić ceny!
Proszę pokazać choć j e d n ą obniżkę, cokolwiek z korzyścią dla człowieka?!
- 2 2
-
2014-04-07 21:01
Kiedy Kret zacznie kopać w Gdyni tunel
W Gdańsku przecież mają to i u nas trzeba zrobić
- 1 0
-
2014-04-07 22:35
SZKODA
ale teraz nie będę mogła sobie pozwolić popłynąć na plażę do Jastarni. W zeszłym roku byłam 2 razy, a teraz 70 zł w obie strony. To cena zaporowa!
- 2 0
-
2014-04-08 02:22
Nie dokładają zbyt wiele do SKM to by chociaż dali na tramwaj wodny :D
- 1 0
-
2014-04-08 08:38
Gdynia pewnie ma w zanadrzu lepszą atrakcję turystyczną
ze swojego nowiutkiego lotniska uruchomi loty Casą nad półwysep, połączone ze skokami spadochronowymi jak ktoś chce na plażę w Pucku, Władysławowie, Jastarni czy na Helu Powrót wpław. Wszystko sprzedawane pod hasłem szkolenie desantowe Marines - jak przystało na miarę miasta z morza i marzeń :-)
- 2 0
-
2014-05-25 20:50
Ku...ko Drogo
czyli płynę w trzy osoby z rowerami jadę do Juraty i wracam i za bilety płacę 240zł! kto tam siedzi za biurkiem? nie macie kalkulatorów w tych urzędach? 240zł za dojazd na plażę? coś trzeba zjeść wypić, banda złodziei!
- 1 0
-
2015-06-26 19:33
Jak zawsze
Ci panowie z PO zapominają o ludziach.tylko kasa i nic więcej,życzę powodzenia w zbieraniu dla siebie .rodziny i kolegów
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.