• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany czekają Żuławy Gdańskie? Mieszkańcy mogą przedstawić pomysły

Krzysztof Koprowski
19 listopada 2023, godz. 18:00 
Opinie (114)
Żuławy Gdańskie, które umownie rozciagają się na południe od Opływu Motławy, od lat borykają się z mnóstwem problemów. Jednocześnie cieszą się rosnącym zainteresowaniem deweloperów. Żuławy Gdańskie, które umownie rozciagają się na południe od Opływu Motławy, od lat borykają się z mnóstwem problemów. Jednocześnie cieszą się rosnącym zainteresowaniem deweloperów.

W jakim kierunku powinien podążać kierunek rozwoju tzw. Żuław Gdańskich, czyli obszaru Oruni, Św. Wojciecha, Lipiec, Olszynki i Rudnik? To pytanie, z jakim będą mierzyć się przez najbliższe miesiące wspólnie urzędnicy i mieszkańcy. Na razie jednak dominuje promocja działań miasta i sceptyczne podejście do nich ze strony lokalnej społeczności.



Czy wierzysz w sens konsultacji społecznych dotyczących rozwoju miasta?

Przygotowanie masterplanu, czyli wieloaspektowego dokumentu wskazującego na problemy i potrzeby lokalnych mieszkańców, to pokłosie rozmów radnych dzielnic Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Olszynka oraz RudnikiBiurem Architekta Miasta.

Na to zagadnienie nałożyły się również kontrowersje związane z pominięciem w procesie rewitalizacji dzielnicy Olszynka, a także spór o prace prowadzone w obrębie Opływu Motławy.

Ze względów geograficznych oraz powiązań funkcjonalno-przestrzennych do obszaru masterplanu zdecydowano się włączyć również dzielnicę Rudniki, a jednocześnie wyłączyć z opracowania "wyżynną" (na Górnym Tarasie) część dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce. W efekcie masterplan Żuław Gdańskich obejmuje znaczny obszar trzech dzielnic, ale nie do końca zgodnie z granicami podziału administracyjnego.



  • Pierwsze spotkanie odbyło się w Szkole Podstawowej nr 16 na Oruni (ul. Ubocze 3).
  • Podsumowanie analizy dla dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.
  • Podsumowanie analizy dla dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.
  • Podsumowanie analizy dla dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.

Godzinny monolog na temat dynamicznego rozwoju Żuław



W środę podczas spotkania wprowadzającego do opracowania masterplanu dla Żuław Gdańskich w Szkole Podstawowej nr 16 (ul. Ubocze 3Mapka) urzędnicy zaserwowali mieszkańcom ponadgodzinną prezentację na temat rozległego planu inwestycyjnego - od drobnych inwestycji, jak tor do gry w boule, przez remonty kamienic i działania rewitalizacyjne, a na budowie PKM Południe kończąc.

Kolejny wykład poświęcony był badaniom statystycznym w najdrobniejszych szczegółach. I tak na Oruni dominuje nieco wyższa przestępczość oraz bezrobocie na tle Gdańska. Do tego mieszkańcy dowiedzieli się, że mają na swoim terenie 3 apteki czy ponad 60 podmiotów o profilu edukacyjnym, a wśród przestępstw 41 proc. to tzw. przestępstwa przeciwko mieniu.

- Dzisiaj chcemy spojrzeć na ten obszar - Żuław Gdańskich - w sposób strategiczny, zastanowić się, w jakim kierunku chcemy, by się rozwijał. Ważne są drogi, mieszkania komunalne, ale wyobraźmy sobie, jak mogą wyglądać Żuławy za kilkanaście lat - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
(Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie rozwoju dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Oruni (Artykuł z 2015 r.) Mikrostrategie rozwoju dla czterech dzielnic Gdańska, w tym Oruni

Czy południowa część Żuław Gdańskich powinna zachować rolniczy charakter? Tu pojawiają się sprzeczne głosy, choć dotychczasowa polityka miasta broniła ten obszar przed intensywną zabudową. Czy południowa część Żuław Gdańskich powinna zachować rolniczy charakter? Tu pojawiają się sprzeczne głosy, choć dotychczasowa polityka miasta broniła ten obszar przed intensywną zabudową.

Problemy wskazane przez mieszkańców na spotkaniu



Dopiero po tym wstępie, podczas którego mieszkańcy wykazali się anielską cierpliwością wobec organizatorów, rozpoczęto dyskusje nad problemami dotyczącymi Żuław Gdańskich m.in.:
  • braku "plombowania" zabudowy i zagospodarowania pustych działek po zburzonych kamienicach,
  • wprowadzenia zabudowy TBS lub/i komunalnej zamiast przekazania całości procesu inwestycyjnego w ręce deweloperów,
  • ogromnym ryzyku powtórzenia chaosu przestrzennego wzorem Gdańska Południa na terenach wciąż niezabudowanych,
  • niewykorzystaniu potencjału planowanej PKM Południe w kontekście mieszkańców Oruni (tylko jeden przystanek),
  • zapotrzebowaniu na usług społeczne, kulturalne, dla seniorów, miejsce integracji lokalnej społeczności - zwłaszcza w obszarze Olszynki,
  • braku tworzenia powiązanych ze sobą nowych przestrzeni zieleni ponad to, co już istnieje,
  • wprowadzeniu lub podtrzymaniu zakazu (pojawiły się sprzeczne postulaty) zabudowy mieszkaniowej na terenach użytkowanych jako rolnicze - zwłaszcza w południowej części Olszynki (na południe od torów do portu),
  • braku przejazdów bezkolizyjnych przez tory kolejowe - zarówno na Oruni, jak i Olszynce.

Powstaną nowe mosty na skrzyżowaniu rzek przy Południowej Obwodnicy Gdańska Powstaną nowe mosty na skrzyżowaniu rzek przy Południowej Obwodnicy Gdańska
Dzisiejsza bariera zaledwie dwóch torów kolejowych w przyszłości znacznie się powiększy. Dalsze istnienie przejazdów w poziomie szyn wydaje się być absolutnie wykluczone w takiej sytuacji. Dzisiejsza bariera zaledwie dwóch torów kolejowych w przyszłości znacznie się powiększy. Dalsze istnienie przejazdów w poziomie szyn wydaje się być absolutnie wykluczone w takiej sytuacji.

Żuławy Gdańskie jako wielki węzeł kolejowy



W kontekście tego ostatniego zagadnienia należy zauważyć, że Żuławy Gdańskie w najbliższych dekadach przekształcą się w gigantycznych rozmiarów węzeł kolejowy, który pogłębi separację terenów wzdłuż Traktu św. Wojciecha i obszaru na wschód od torów. Mowa tu o m.in.:
  • nowym układzie torowym PKM Południe,
  • rozbudowie istniejącej magistrali kolejowej do Tczewa o dodatkowe tory,
  • budowie węzła przesiadkowego Gdańsk Lipce,
  • wprowadzeniu przypuszczalnie dwóch nowych wlotów torów dalekobieżnych w południowej części Gdańska.

Odpowiedzią miasta na ten układ torowy jest budowa jednego-dwóch bezkolizyjnych przejazdów drogowych oraz nowych przejść pieszo-rowerowych pod torami kolejowymi. Terminy realizacji tych przedsięwzięć nie są w żaden sposób określone.

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii


Planowany układ drogowo-torowy w obrębie Żuław Gdańskich. Planowany układ drogowo-torowy w obrębie Żuław Gdańskich.

Obszar tuż przy centrum miasta, ale BRG wciąż woli auta



- Przypuszczalnie nawet w skali kraju nie ma tak niedoinwestowanego obszaru i tak świetnie położonego - zaledwie 10 minut samochodem i 20-30 minut pieszo od centrum miasta. To jest wielki potencjał, który trzeba wykorzystać - przekonuje Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Świetna lokalizacja Żuław pozostaje jednak niedostrzeżona przez Biuro Rozwoju Gdańska. Choć wszystkie dokumenty strategiczne nakazują priorytetowe podejście do ruchu pieszego i rowerowego, podczas warsztatów Biuro Rozwoju Gdańska z dumą prezentowało układ drogowy z ul. Nową Sandomierską.

  • Tzw. odwrócona piramida transportowa, gdzie największy nacisk kładzie się na transport pieszy i rowerowy, zawarta w studium Gdańska.
  • Zawartość Strategii 2030 Plus, w której podkreśla się znaczenie transportu pieszego i rowerowego.
  • Slajd BRG prezentujący podejście urbanistów do tematyki transportowej Żuław Gdańskich - obszaru, gdzie priorytetem powinna być dostępność pieszo - rowerowa do Śródmieścia.

Główna droga dzielnicy jak miejska autostrada



Nowa Sandomierska to droga stanowiącą obwodnicę Śródmieścia, która połączy rejon (Nowej) Małomiejskiej - Podmiejskiej przez Orunie i Olszynkę z Trasą Sucharskiego. Nie stosuje się wobec niej żadnych standardów estetycznych, czego najlepszym przykładem jest nowy plan zagospodarowania południowej Olszynki.

W sytuacji gdy BRG snuje wizje o nowych drogach dla aut, Orunia i Olszynka borykają się z problemem braku wygodnego i bezpiecznego połączenia rowerowego ze Śródmieściem. Główna trasa rowerowa aż do Pruszcza Gdańskiego to chodnik pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni. Ponadto na Olszynce nie ma ani jednej stacji roweru Mevo, a chodniki istnieją tylko szczątkowo wzdłuż wybranych ulic.

- Naszym zadaniem nie było przedstawienie koncepcji powiązań pieszo-rowerowych czy zieleni Żuław ze Śródmieściem. Takie opracowanie możemy przedstawić na kolejnym spotkaniu - broniła wizji Biura Rozwoju Gdańska Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi jeszcze poczekać Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi jeszcze poczekać
  • Korytarz ekologiczny i obszar chronionego krajobrazu Żuław Gdańskich.
  • Gospodarka wodna na terenie Żuław Gdańskich. W obrębie ujęcia Lipce znajduje się szeroki pas ochronny, ciągnący się aż po rejon ul. Wschodniej.
  • Wyrys ze studium bez objaśnienia problematyki ochrony zieleni prezentowany podczas spotkania.

Nie deweloper, a przyroda zdecyduje o zabudowie?



Pomimo długiego wstępu, ogromu danych statystycznych i powoływaniu się na Strategię 2030 Plus urzędnicy niemal w całości pominęli aspekt zieleni na Żuławach Gdańskich, który determinuje potencjalną zabudowę znacznie bardziej niż pasmo dotychczasowych sukcesów inwestycyjnych. Są to m.in.:
  • korytarz ekologiczny regionalny Dolin Raduni i Motławy,
  • obszar chronionego krajobrazu Żuław Gdańskich,
  • ujęcia wody ze strefami ochronnymi,
  • bardzo wysoki poziom wód gruntowych, obszary częściowo depresyjne,
  • wysokie ryzyko powodzi - tereny odwadniane mechanicznie,
  • problematykę utrzymania rowów odwadniających.

Niezbędne inwestycje w podstawową infrastrukturę



Ponadto w kategorii komfortu życia pominięte zostało zacofanie infrastrukturalne w obrębie wielu domostw i potencjalnych nowych osiedli - zwłaszcza na terenach zabudowy jednorodzinnej:
  • braku dostępu do kanalizacji sanitarnej i potencjalnych zanieczyszczeń z szamb w obszarze o wysokim poziomie wód gruntowych,
  • braku centralnej sieci ciepłowniczej i ogrzewania domostw piecami, co przekłada się na zanieczyszczenie powietrza,
  • braku sieci gazowej, która mogłaby stanowić alternatywne źródło ogrzewania.

Wydaje się zatem, że jeszcze ważniejszym dokumentem od masterplanu byłoby przygotowanie precyzyjnego planu inwestycyjnego na kolejne lata zamiast dokumentu składającego się z marzeń i pomysłów, które mogą nigdy nie doczekać się realizacji.

Które inwestycje są najważniejsze dla Gdańska? Które inwestycje są najważniejsze dla Gdańska?
  • Schemat przygotowania i wdrażania masterplanu przedstawiony przez urzędników.
  • Schemat przygotowania i wdrażania masterplanu przedstawiony przez urzędników.

Spotkanie z mieszkańcami na Olszynce



Kolejne spotkanie dot. masterplanu Żuław Gdańskich odbędzie się w środę, 22 listopada, o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 59 przy ul. Modrej 2 na OlszynceMapka.

W grudniu i styczniu planowane jest przeprowadzenie stacjonarnych spotkań warsztatowych - zapisy odbywają się przez elektroniczny formularz na stronie bit.ly/zulawy_masterplan

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zagospodarować teren nad Opływem Motławy na Olszynce? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak zagospodarować teren nad Opływem Motławy na Olszynce?
Dzielnice - wizje przestrzeni. Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu Dzielnice - wizje przestrzeni. Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (114)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane