• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły

Krzysztof Koprowski
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych. Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych.

Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.



Czy należy wprowadzić również wspólny bilet jednorazowy i 1-godz. na lokalną komunikację i kolej?

W środę poznaliśmy więcej szczegółów dotyczących nowego biletu dla Trójmiasta i okolic. Potwierdziły się nasze wtorkowe informacje o wspólnym bilecie metropolitalnym w cenie 150 zł miesięcznie.

Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG



Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).

Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.

Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.

Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł. Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł.

Większe obciążenie budżetowe dla samorządów



Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
  • 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
  • 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.

Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
  • 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
  • 16 zł będzie trafiało do MZKZG.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.

W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.

Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.

Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu



Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
  • pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
  • do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
  • 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.

Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?



Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.

Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).

- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł.

Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją



Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.

Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).

Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.

- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:


- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.

Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę



Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.

- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.

Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.

Miejsca

Opinie (266)

  • Ciągle nie wiemy komu będą

    przysługiwały jakie ulgi. Inne osoby uprawnione są do przejazdów komunikacją miejską, a inne koleją. Na przykład honorowi dawcy krwi mają bezpłatne przejazdy autobusowe, ale w pociągach już płacą. Studenci mają ulgi w autobusach bez względu na wiek, w pociągach do dnia ukończenia 26 rż. Osoby w wieku 70 lat i więcej jeżdżą gdańską komunikacją bezpłatnie, na kolei nie.

    W obecnych biletach metropolitalnych oddzielnie kupuje się bilety na komunikację miejską, a oddzielnie na pociągi, więc jest tak, że jak ktoś ma ulgi u jednych, to u drugich musi kupować pełnopłatny bilet.

    Kiedy poznamy jakieś szczegóły biletów ulgowych?

    • 9 0

  • W samym Tricity... (2)

    ...mieszka około 750 tys. mieszkańców. Załóżmy, że wszyscy korzystają z KM co oczywiście nie jest prawdą, to przy cenie biletu 150PLN daje 112,5 mln rocznie kosztów, gdyby bilety były kompletnie za darmo dla wszystkich.

    Teraz tak - kontrakt na falę 106 mln, utrzymanie fali 22 mln rocznie, dopłacanie do przyszłego biletu łączącego całą aglomeracje ok 10 mln rocznie przez Gdynię, Sopot i Gdańsk, utrzymanie MZKZG zapewne jakieś horrendalne sumy itd. itd.

    Chodzi mi o to, ze chyba taniej jest zrobić jeden jasny bilet typu 100 zł normalny i 50 zł ulgowy, bez znaczenia gdzie ktoś mieszka, pracuje, się uczy, zlikwidować te wszystkie spółki utrzymujące Urzędników, zrobić taryfę czytelną itp. Zapewne wyszłoby na to, że jakby skm, gait, pkm, mzkzg i inne tego typu twory miały jedną barwę, centralę w jednym mieście, to komunikacja miejska może wychodziłaby nawet na plus.

    • 16 0

    • Piszę o tym pod kazdym artykulem o komunikacji od lat choc mam wrazenie ze tylko garstka ludzi takich jak Ty to rozumie. (1)

      Pomijając oczywiste koszty / korzysci o których piszesz warto wspomniec o innych nie tak od razu oczywistych finansowo - jak np. mniejsze naklady na remonty dróg , zmniejszenie sie zanieczyszczenia powietrza a tym samym chorób cywilizacyjnych, polepszenie jakosci zycia etc. Na komunikację nie powinno sie patrzec jak na producenta batonika ktorego sprzedaz musi przyniesc prosty zysk wytworcy.

      • 6 0

      • ale tak chcą patrzeć mieszkańcy liberalnego matecznika

        i ich "naukowe" zaplecze w Gdańskiego Uniwersytetu.

        • 1 0

  • Ale w ten koszt są wliczone pensje kolejarzy, autobusiarzy, paliwa, utrzymania taboru SKM na terenie 3miasta

    , utrzymanie autobusów itd. Tak? Czy sam system informatyczny (nie wiem w sumie jaki, bo to dopisanie wpisu w bazie danych, a potem przelewanie co miesiąc części kasy tu, części tam)... i prezesi z sekretarkami? WTF?

    • 3 0

  • Podstawowym elementem zrównoważonego systemu transportowego aglomeracji trójmiejskiej (2)

    jest i będzie transport szynowy: skm, pkm i PR. Żaden transport publiczny nie zapewni serwisu drzwi drzwi. Dlatego podstawowym kierunkiem działań to nie tylko integracja taryfowa ale również promocja sprzedaży zintegrowanych biletów okresowych: nie tylko miesięcznych, ale i kwartalnych oraz rocznych, a także zadbanie o komfortowy i bezpieczny dostęp do stacji lokalnego i regionalnego transportu szynowego dla pieszych i rowerzystów. Może redaktorzy tego portalu skłonią zarządców transportu miejskiego do publikowania danych o tym, jaki procent mieszkańców trójmiasta posiada bilet okresowy? Bez zdecydowanego stawiania na transport pieszy, rowerowy i dobrze skoordynowany transport publiczny nie wyleczymy się z samochodozy.

    • 12 3

    • co to jest samochodoza? ładnie zacząłeś wypowiedź a zakończyłeś jakimś piętnującym neologizmem

      • 0 0

    • Smród brudasów wracających z roboty, chwalących się kołtunami pod pachami

      • 0 0

  • Dobrze (1)

    Dobrze ze myślenie nie boli tyle lat im to zajmuje i nadal mało wiadomo
    Mieszkam w trójmiescie i chciałbym żeby też wprowadzili bilety kwartalne dla wszystkich

    • 7 1

    • są bardzo potrzebne

      • 3 0

  • Ostatnie słowo: 100 pln i jeden system, ale skuteczny i dobrze zorganizowany!

    • 5 2

  • Decydenci! Po nauki jedźcie do Paryża, nie wzorujcie się na nieklarownych systemach obowiązujących...

    np. w Portugalii (Lizbona). Uczmy się na błędach innych, nie tworząc u nas kosmosu.

    • 5 0

  • Ręce opadają jak oni obliczyli cenę że jest wyższa niż Warszawie a to taka prosta matematyka.

    20 lat myśleli a nadal jest zamieszanie. Podzielcie ten obszar na cztery strefy A B C D. Każda pierwsza strefa niech kosztuje 60 zł. Każda następna dodatkowe 20 zł. Czyli jeśli jeżdżę pociągiem PKM z Gdańska do Gdyni to płacę 60 zł plus 20 zł. Jeśli ktoś potrzebuje jechać dalej powinien płacić kolejne 20 zł za każdą następną strefę. To takie proste nie trzeba 20 lat żeby to obliczyć. Np. gdy jadę PKP z Żukowa przez Gdańsk do Gdyni, za pierwszą strefę Żukowo płacę 60 zł. Najwięcej bo tutaj mieszkam i tutaj najwięcej będę się przemieszczać.potem płacę za Gdańsk 20 zł i za Gdynię 20 zł. Na bilecie będą umieszczone nazwy stref w takim przypadku łatwo rozliczyć kto najwięcej korzysta i komu należą się największe środki. To takie proste jedynie w ten sposób będziemy w stanie ograniczyć korki i przyzwyczaić ludzi do transportu zbiorowego. Po co mam płacić za oddaloną strefę jeśli mieszkam w Gdańsku i do Wejherowa jeżdżę raz na 10 lat. To jest bez sensu wolę zapłacić więcej czyli 60 zł za pierwszą strefę w którym mieszkam bo w jej obrębie najwięcej korzystam z transportu.

    • 8 2

  • 106 mln za wprowadzenie systemu?

    I będzie działał jak tristar, czyli nie będzie. Mają rozmach .....ny

    • 11 0

  • Czy ten bilet będzie zezłota ,lub w edycji limitowanej, okolicznościowej bądż kolekcjonerskiej.Jedynie w takm przypadku będzie s

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane