• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie. Mieszkańcy obawiają się nowych budynków

Ewa Budnik
21 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
  • Koncepcja zabudowy pasa startowego na Zaspie współpracujących ze sobą pracowni Kwadrat i Wolski Architekci. Na końcu zabudowy, bliżej wiaduktu nad al. Rzeczpospolitej widać budynek wysoki. To czy powstanie będzie wiadomo dopiero po uchwaleniu nowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  • Wizualizacja siedemnastopiętrowych budynków, które powstać mają przy ulicy Hynka. Wjazd do garaży podziemnych będzie tu od strony Hynka. Wzdłuż ulicy powstaną lokale usługowe.
  • Wiadomo już, że w pierwszym etapie za wysokimi budynkami powstaną niższe, czteropiętrowe. Pomiędzy nimi będą przejścia. W parterach powstaną lokale usługowe.
  • Zwycięska koncepcja przewiduje powstanie docelowo 13 budynków mieszkalnych. Dojazd do nich prowadziłby głównie od strony ulicy Hynka i al. Jana Pawła II.

Na niezagospodarowanym od lat pasie startowym na Zaspie powstanie osiedle, które zbuduje warszawski deweloper Budimex Nieruchomości. Gęstość i wysokość budynków budzą obawy okolicznych mieszkańców. Na spotkanie z przedstawicielami inwestora, miasta oraz architektów przyszło około 200 osób.



Co powinno powstać na części pasa startowego?

Działka przy al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pasie startowym, znalazła kupca w 2015 r. 5,1 ha gruntu za 11 milionów euro kupiła wówczas firma Budimex Nieruchomości. Kilka miesięcy później deweloper zorganizował zamknięty konkurs architektoniczny na zagospodarowanie tego terenu. Wzięło w nim udział sześć pracowni z Trójmiasta, a wygrała koncepcja zaproponowana przez współpracujące ze sobą w tym przypadku pracownie Kwadrat i Wolski Architekci.

Według niej na pasie startowym mają powstać budynki mieszkalne z usługami na parterach. Problem w tym, że na potrzeby konkursu powstała koncepcja obejmująca dwa etapy inwestycji.

Etap A ma powstać na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego - bliżej ulicy Hynka zobacz na mapie Gdańska. Mowa w nim o powstaniu budynków mieszkalnych wysokości 55 metrów (17 pięter) oraz niższej zabudowy wysokości do 15 metrów (cztery piętra).

Ale koncepcja powstała także dla części, gdzie obowiązujący dzisiaj plan zagospodarowania przestrzennego wymaga budowy obiektów usługowych (handlowych) o powierzchni 50 tys. m kw., czyli większych niż Galeria Bałtycka.

Budowa takiego obiektu w tej części Gdańska nie ma sensu, tym bardziej że w promieniu 2-3 km powstała już Galeria Metropolia oraz zmodernizowana Galeria Zaspa (dawne ETC). Zamiast budowy kolejnych handlowych molochów znacznie rozsądniejsze wydaje się zlokalizowanie tu niewielkich punktów usługowych i handlowych o lokalnym znaczeniu. Tak chciałby Budimex, a także - na co wskazuje przeprowadzona przez Radę Dzielnicy ankieta - 75 proc. mieszkańców.

Czytaj także: bloki zamiast biur na Zaspie

Jednak pozostali mają obawy co do przyszłego funkcjonowania ich dzielnicy po powstaniu tak dużej liczby nowych mieszkań. Według obliczeń architektów, w tym miejscu powstać by miało około 1 600 mieszkań, zaś w pierwszym etapie 800 (dla około 1800 mieszkańców).

- Żeby zrozumieć nasze obawy, trzeba zrozumieć jak żyje się na Zaspie. Tu wraca się po pracy, zastawia samochód pod domem i całe popołudnie korzysta z infrastruktury osiedla na piechotę. Mamy tu wszystko, co jest potrzebne do życia: sklepy, szkoły, przychodnię, korty, place zabaw dla dzieci. Wielu rzeczy nadal brakuje - tłumaczyła jedna z uczestniczek spotkania. - Kiedy powstanie tak wielka zabudowa i przybędzie tylu mieszkańców, nie będzie już takiego komfortu, bo będzie tu zbyt wielu ludzi. Już teraz dwie pizzerie, które mamy do dyspozycji, są ciągle pełne.
Podobnych obaw jest więcej. Duże, nowe osiedle, wymusi większy ruch samochodowy, z którym istniejący układ komunikacyjny może sobie nie poradzić. Podczas spotkania, głosy z sali wskazywały na zakorkowany wiadukt w ciągu ul. Braci Lewoniewskich, trudności w poruszaniu się al. Jana Pawła II (zwłaszcza w czasie deszczu) oraz obawy o dociążenie drogi wewnętrznej, jaką jest ulica Dywizjonu 303.

  • Teren należący do Budimex Nieruchomoości.
  • Według obliczeń SM Młyniec pas startowy stanowi 12 procent jej powierzchni.
  • Zestawienie koncepcji zabudowy, różnice widoczne są w części, gdzie plan ma być zmieniony. U góry proponowana koncepcja z zabudową mieszkaniową, u dołu koncepcja oparta o istniejący plan - z dużymi obiektami handlowymi.
Dlatego mieszkańcy powołali "Stowarzyszenie na rzecz zrównoważonego rozwoju Zaspy Centralnej". Zbierają podpisy pod oświadczeniem dotyczącym nowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zawarto w nim stwierdzenie: "nie wyrażam zgody na taką zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego centrum Zaspy w Gdańsku, która umożliwi (...) zabudowę mieszkalną o wysokości powyżej 15 m (5 kondygnacji).". Wielu z nich wysłało pisma do Urzędu Miasta. Ten odesłał je do spółdzielni, bo to ona będzie stroną w postępowaniu administracyjnym. Spółdzielnia sformułowała ogólne pismo, w którym zwraca uwagę na wszystkie obawy mieszkańców. Swoje poparcie wyraziło w nim około 300 mieszkańców.

Przedstawiciele dewelopera przekonywali, że budowa osiedla poprawi, a nie pogorszy komfort mieszkania na Zaspie.

- Budowa osiedla będzie wiązała się ze zmianami w układzie komunikacyjnym, nowe rozwiązania dotyczyć będą skrzyżowania al. Jana Pawła z ulicą Hynka, sama Jana Pawła będzie nową drogą. Nie będzie już problemu z wodą stojącą na pasie startowym i drodze, bo przewidziane zostanie odwodnienie, z resztą na samym osiedlu będzie dużo terenów zieleni, które będą pochłaniać wody opadowe. Wszystkie te elementy są w tej chwili projektowane, ustalane z ZDiZ dlatego nie możemy jeszcze mówić o szczegółach. Prowadzone są także analizy ruchu uwzględniające zmianę, jaką jest otwarcie tunelu - tłumaczył Łukasz Taraszkiewicz, dyrektor biura regionalnego Budimex Nieruchomości.
Czytaj także: mieszkańcy Zaspy niezadowoleni z budowy osiedla Impuls

Części mieszkańców nie podoba się sama koncepcja urbanistyczna nowego osiedla.

- Przecież na naszym osiedlu jest mnóstwo zieleni, budynki zakomponowane są w układzie plastra miodu, nikt nie zagląda sobie w okna. To co zostało zaprojektowane niszczy strukturę naszej dzielnicy - przekonywała jedna z mieszkanek.
Deweloper i architekci bronią rozwiązań urbanistycznych.

- Od czasów, kiedy Zaspa była projektowana, minęło 50 lat. Nie budujemy już domów z wielkiej płyty, nie będziemy nawiązywać do rozwiązań, których już się nie stosuje. Nie ma tu nawet takiej możliwości, bo działka należąca do inwestora ma inny kształt - tłumaczył Jacek Droszcz z pracowni Kwadrat, współautor koncepcji. - Szukaliśmy rozwiązania prostego, silnie podporządkowanego głównej osi, którą tworzy pas startowy.
Jaki jest plan działań?

Prace budowlane zostały podzielone na dwa etapy. Najpierw, na terenie objętym istniejącym planem zagospodarowania przestrzennego, powstaną cztery 18-kondygnacyjne budynki, które stworzą wysoki ciąg od strony ulicy Hynka. Ich przyziemie będzie nieco wyniesione nad poziom gruntu, by osłonić od hałasu komunikacyjnego dalszą część osiedla. Pomiędzy budynkami będą przejścia i chodniki. Stąd będzie się wchodziło do lokali usługowych, które łącznie zajmą 4 tys. m kw. Według planu inwestora znajdą się tu restauracje i bary, komercyjne usługi medyczne, punkt przedszkolny, bank i sklepy.

Za wysokimi budynkami powstać ma ogólnodostępna przestrzeń, w której powstaną miejsca rekreacji z elementem wodnym, plac zabaw dla dzieci, zieleń. Dalej domy czteropiętrowe.
W etapie tym powstać ma około 900 miejsc parkingowych pod ziemią (w budynkach wysokich hale będą dwukondygnacyjne) oraz około 200 ogólnodostępnych miejsc postojowych naziemnych. Inwestor deklaruje, że miejsca kupić będą mogli także mieszkańcy Zaspy, nie tylko jego przyszli klienci.

- Planujemy, że do końca roku zakończone zostaną prace projektowe dla pierwszych budynków i uda nam się uzyskać pozwolenie na budowę. Budowa rozpocznie się od strony ulicy Hynka. Pierwsze mieszkania uzyskają pozwolenie na użytkowanie w 2019 roku - zapowiada Łukasz Taraszkiewicz.
Co do drugiej części osiedla, jej ostateczny kształt poznamy później. Pomysł, który zwyciężył w konkursie przewiduje powstanie budynków niższych od strony Dywizjonu 303 i nieco wyższych od strony Jana Pawła II. Mógłby też powstać wysoki budynek "zamykający" założenie - bliżej wiaduktu dla pieszych. Czy będzie to możliwe okaże się dopiero po uchwaleniu nowego planu zagospodarowania.

- Trwają w tej chwili prace nad Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. To ogólny dokument wskazujący kierunki rozwoju miasta na kolejne lata. Po ukończeniu prac nad studium będzie można przystąpić do prac nad nowym planem zagospodarowania przestrzennego. Procedura ta, o ile nie ma komplikacji, trwa około półtora roku - tłumaczyła Irena Grzywacz, planista z Biura Rozwoju Gdańska, obecna na spotkaniu z mieszkańcami.
Rozmowy mieszkańców z deweloperem mogą (ale nie muszą) pomóc uwzględnić w projekcie ich potrzeby; póki co na etapie powstawania projektu dla etapu pierwszego. Swoje uwagi do części drugiej projektu mieszkańcy będą mogli wnosić na etapie powstawania nowego planu miejscowego. Będzie to czas, kiedy potrzebne będzie pełne zaangażowanie mieszkańców w sprawy swojej dzielnicy.

Miejsca

Opinie (274) 1 zablokowana

  • (1)

    Dla kogo budujecie.Coraz młodsi ludzie umierają.Wszędzie rak,nadcisnienie,cukrzyca ,zawały ,udar itp A skąd z przepracowania ,stresu i ciągłej gonitwy...

    • 29 13

    • Dokładnie tak

      Głupota ludzka nie zna granic, sami siebie zabijamy. Śmiać się chce z tych d.rniów, którzy tak podniecają się betonem i odsyłają resztę świata do lasu. Za chwilę zamiast lasu też będzie beton.

      • 14 4

  • g macie sasiedzi do powiedzenia. (1)

    Adam zatwierdził i tak będzie. Za Malo was na akcje jak w Brzeźnie przeciw betonowaniu parku czy wierzowcom na krasickiego. Cofna im budynek wysoki za to dadzą odstwpstwo od miejsc postojowych i większy procent zabudowy. To podpucha.

    • 15 12

    • neganci nie klikac -wypowiadac sie

      Co wiecie . Co macie wspólnego z rzędami warunkami lub z deweloperem..... Bo innej opcji nie ma.

      • 3 0

  • BUDOWAĆ WYŻEJ (4)

    Należy wykorzystać uzbrojony teren i budować wyżej - budynki powinny być co najmniej 30 piętrowe w tym miejscu - gdzie budować wysoko jak nie na Zaspie.
    Planowanie przestrzenne nie znosi demokracji - nie się pytać mieszkańców, każdy ma inne zdanie - nowi mieszkańcy chcieli by tam mieszkać a tubylcy chcą aby zostało po staremu -nigdy nie będzie porozumienia. Miasto musi się rozwijać do wewnątrz a nie rozlewać się na wiele kilometrów- a dojazdy do pracy nowa infrastruktura to są olbrzymie koszty.

    • 26 32

    • Pajacu , nie wiem gdzie mieszkasz (1)

      ale chciałbym , żeby pod twoją altaną wybudowali 30 piętrowy motłoch !!!!

      • 15 7

      • Czyli ty mieszkasz w altanie, może razem z pomidorami, gratulacje

        • 6 4

    • jak nastepnym razem pojedziesz po słoiki

      to juz nie wracaj

      • 6 5

    • danziger

      A wypłata z Budimexu dobra była?

      • 0 0

  • Ankieta

    Z propozycji w ankiecie nie ma nic co by można było wybrać :/ Wszędzie zabudowa betonowa :/

    • 21 5

  • Po prostu niech się mieszkańcy przyznają, że nie będą mieli gdzie postawić samochodów. (1)

    Ten zaniedbany pas wygląda paskudnie - nie rozumiem, jak można się czepiać jego likwidacji. A jeszcze jak czasami widuje tam jakieś stoiska, to już ogólnie paskudztwo.

    • 21 25

    • Tylko ze mieszkańcy Zaspy chcą żeby wybudowano na pasie startowym.protest dotyczy wysokości zabudowy przy blokach6 pipiętrowych bo tam chcą postawić 18 piętrowe i nie wycofywania się z budowy drugiej nitki al Jana Pawła tak jak było to zaplanowane.chcemy również zwiększenia miejsc parkingowych.teraz dla nowej inwestycji zaplanowano ich 200.NIKT nie mówi aby na pasie nie budować.

      • 2 0

  • Pizzerie pełne żart

    • 14 4

  • Oczywiście wieśniaki zawsze mają problem z wysokością.... (1)

    W ziemianki powsadzać swołocz!!!

    • 18 25

    • Wysoko

      Wieżowce to można budować w NY, gdzie komunikacja mska dzieła doskonale, a taxi kosztuje grosze i samochód nie jest potrzebny. W Gdańsku jak wiecie bez samochodu nie da rady, bo komunikacja mska funkcjonuje fatalnie. Architekci zaprojektowali tylko tyle msc postojowych, że nawet dla samych mieszkańców nie wystarczy, nie mówiąc już o tym, że do tych ludzi czasem ktoś przyjedzie. Katastrofa korkowa, ulice zastawone autami. Projektowanie od d... strony.

      • 3 1

  • mieszkam w mieście i mam problem, bo są ludzie w okolicy (1)

    • 25 10

    • wiesz cwaniaczku co to jest równowaga?

      • 2 1

  • Nie budowac gesto i wysoko, juz jest ciasno z wyjazdem po zabudowie wzdluz JPawla i rog Rzeczypospolitej, wyjazd wiaduktem na Grunwaldzka stoi a i do Baltyckiej tez ciemno. Dac park, skatepark, basen, teren na rekreacje

    • 24 9

  • Wizja (1)

    To co proponuje się w Gdańsku - jest wbrew zrównoważonemu rozwojowi. Rozbudowuje się kolejne getto - sypialnie na Zaspie -rezygnując z usług i biur. Efekt jest taki że od rana tworzymy niesamowite korki bo wszyscy wyjeżdżają do pracy i to samo po południu wracamy z pracy a potem na zakupy. Nic nie pomoże rozbudowa dróg jeżeli nie zmieni się myślenie o budowie centralnej strefy usługowej. Włodarze -Budować biura i usługi na zaspie. Powstaną bary, restauracje, fitnessy, sklepiki - dzielnica zacznie żyć.Miasto ma być dla ludzi - jak najmniej konieczności korzystania z aut w codziennym życiu.

    • 38 9

    • nie mebluj komuś mieszkania

      Słusznie, mieszkańcom Zaspy " Włodarze -Budować biura i usługi na zaspie." Zaspa pisze się z dużej literki, "Powstaną bary, restauracje, fitnessy, sklepiki - dzielnica zacznie żyć.Miasto ma być dla ludzi - jak najmniej konieczności korzystania z aut w codziennym życiu." osiedle w 50 % składa się z mieszkańców będących na emeryturze , nie sądzę jest to akurat usługi pierwszoplanowe.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane