- 1 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (59 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (223 opinie)
- 3 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (96 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (260 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (90 opinii)
- 6 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (87 opinii)
Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu
W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.
- Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
- Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
- Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
- Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
- Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
- Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
- Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
- Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
- Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
- Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
- Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.
O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.
Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście
Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.
Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we Wrzeszczu (ok. 45 tys. m kw.).
Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
- na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
- minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
- wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
- w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.
Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.
Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.
W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.
Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum Gdańska.
W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.
Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i biblioteki po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.
Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.
Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. Pilotów do Dywizjonu 303.
Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.
Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).
Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).
Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
- maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
- minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
- przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
- wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.
Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.
Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.
Czytaj też:
Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa
Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.
Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.
Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).
Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.
Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).
Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (804) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-30 19:40
Wszyscy tak narzekają, a jak przychodzą wybory to wszyscy i tak głosują Olę developerke...a później lament,
- 1 0
-
2021-07-30 11:58
Serdczny urząd
Trochę przesada. Teren rzeczywiście można zabudować, bo średnio tam wygląda, ale zaburzenie całego układu osiedla i te 18 pięter to trochę dużo. Na szczęście mamy fantastyczny urząd, jak wnioskowałem o warunki zabudowy trochę poniżej 50% działki to nie bo pani wyszło trochę ponad 30% maksymalnie. A wiadomo zasada dobrego sąsiedztwa obowiązuje. Widocznie nie wszędzie skoro dla dewelopera ustanowili plan zagospodarowania przestrzennego nawet na 65% zabudowy i dużo wyższe budynki niż znajdujące się obok z każdej strony. Na pewno wszyscy okoliczni mieszkańcy na to liczyli i są zadowoleni.
- 1 0
-
2021-07-28 09:58
To miasto juz jest przeludnione (5)
Przepustowość dróg ledwo to wytrzymuje. Jak dojdą kolejne mieszkanka ze sloikami grozi nam codzienny paraliż. Stop dla przyjezdnych !
- 14 8
-
2021-07-30 11:12
to się wyprowadź
- 0 0
-
2021-07-28 10:22
Chyba przeludnionego miasta nie widziałeś (1)
Polecam wycieczkę do Szanghaju. I jakoś tam się poruszają i docierają na miejsce... Ciekawe jak...
- 2 5
-
2021-07-29 09:39
8 autostrad, szybka kolej do Pekinu, 16 linii metra, autobusy i tramwaje, tramwaje wodne, 40 tysięcy taksówek.
Wszystko podpięte pod jedną kartę Shanghai Public Transportation Card, którą się płaci za cały transport.
U nas się nawet nie da wprowadzić jednego biletu na ZTM i SKM.
Z czym do ludzi?
Poza tym porównywanie Gdańska, który w skali europejskiej jest małym miasteczkiem, do Szanghaju, który jest olbrzymem nawet na skalę światową, to jakiś wyższy poziom aberracji.
Gdańsk gęstość zaudnienia ma raptem +/- 2x mniejszą niż Szanghaj (3823 os./km² vs 1787,1 os./km²). Ale spokojnie. Jeszcze trochę i dojdziemy do chowu klatkowego Polaka zwyczajnego. Zalążek szanghajskiej architektury już widać po nowych blokach robyga w Letnicy.- 1 0
-
2021-07-28 10:05
55% ruchu samochodowego w mieście to... uwaga...
ludzie spoza tego miasta!
- 5 3
-
2021-07-28 10:01
rowerem bez problemu się przemieszcza
może zmień przyzwyczajenia?
- 5 5
-
2021-07-30 09:29
betonoza
Cały ten plan można streścić tak: władze Gdańska pozwolą na zabetonowanie tego pasa wieżowcami do 55 metrów z klitkami przypominającymi chód klatkowy, bez jakiegokolwiek skrawka zieleni. Brawo!
- 1 0
-
2021-07-30 08:33
O czym ten artykuł?
O niczym. Z czego robić sensację, skoro deweloper 6 lat temu kupił od księdza teren, sprawa była dwa lata w sądzie, mieszkaniec Pilotów vs deweloper. Deweloper wygrał w 2019.
- 0 1
-
2021-07-28 07:17
Wypelnią szczelnie wolną przwstrzen tysiacem mieszkań (11)
A gdzie parkingi, a.gdzie plac zabaw dla dzieci, skwer, ławka. Nic. komletne zero. Ci.ludzie będą mieszkać w swoich apartamentach ale uslug żądać od Spółdzielni Młyniec. A.miasto powie....my nic nie możemy przecież budżet bieżący czy obywatelski nie możemy wydawać na terenach prywatnych spoldzielni
- 146 11
-
2021-07-28 07:46
ci ludzie będą też wyprowadzać swoje dzieci, zwierzęta na tereny zielone spółdzielni Młyniec (7)
Młyniec powinien się ogrodzić i pobierać opłaty od obcych!
- 27 11
-
2021-07-28 10:44
(5)
Zamiast martwić się o to, że ktoś postawi stopę na Waszym terenie, to proponuję zacząć się rozglądać na nową lokalizacją parkingu.
- 0 6
-
2021-07-28 11:25
Mówisz o tych co będą tam wynajmować? (3)
To faktycznie może być dla nich problem. Oby młyniec wprowadził swoje identyfikatory i wzywał SM do każdego nie posiadającego, szczególnie na słoiczych blachach.
- 3 2
-
2021-07-30 07:11
Nikt z nowego osiedla nie będzie od was wynajmować miejsc parkingowych xD Ten dziki parking na plycie lotniska zniknie, a mieszkancy beda mieli swoje miejsca na osiedlu.
- 0 1
-
2021-07-28 19:13
(1)
Ale kase to bys chetnie przytulil za wynajem co? Najlepiej ro jakby wynajmowali zdlanie
- 0 2
-
2021-07-29 08:00
Jaką kasę? Dla mnie liczy się komfort życia we własnym (i okolicy) swojego "M", a nie kasa.
- 1 0
-
2021-07-29 07:58
Nie zdziwiłbym się, gdyby to nowe osiedle ogrodzili jak citypark po drugiej stronie wiaduktu.
zostawiając tylko przepusty na chodniki, które muszą zrobić
- 1 0
-
2021-07-28 09:56
Nie, nie idźmy w tę stronę. Trzeba burzyć płoty, a nie stawić nowe.
- 7 3
-
2021-07-28 17:20
Z tego co rozumiem, to tam mają powstać też usługi społeczne (1)
czyli przedszkola, żłobki, przychodnie i podobne - myślicie, że mieszkańcy SM Młyńca nie zaprowadzą tam swoich dzieci albo nie będą leczyć zębów? No chyba, ze się odgrodzą płotem 3 metrowym i zasiekami i nie mówię tu o "nowych" tylko o mieszkańcach Młyńca :)
- 1 5
-
2021-07-28 20:42
Akurat, bajka dla naiwnych. Albo tak po dewelopersku, w lokalu na paterze budynku :D
- 2 0
-
2021-07-28 12:37
podczepienie sie pod istniejaca infrastrukture to istota tego biznesu!
- 6 2
-
2021-07-29 21:52
Zaspa
Prezydent Miasta i radni zadecyduje no wiadomo a coś skapnie dla Obajtka i Adamowicz
- 0 0
-
2021-07-28 07:28
No to paraliż komunikacyjny kolejnej dzielnicy mamy zapewniony. (7)
Brak szerokiej dwupasmowej ulicy wzdłuż tej części pasa będzie gwoździem do trumny zapaści komunikacyjnej Zaspy.
Poraża również gęstość zabudowy. Betonoza na maksa. O jakiekolwiek przestrzeni za oknem możemy zapomnieć. Wychodzi na to że zabudowa komunistyczna Przymorza i Zaspy to niedościgły ideał zapewnienia mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku i poczucia spokoju bez zaglądania sąsiadowi w okno.
To się nazywa wyciągnąć maksa m2 mieszkań z hektara działki. Za 20 lat to będą slamsy zamieszkałe przez emigrantów. Zagęszczenie jak w miastach Azji. Szkoda że Gdańsk nie zna pojęcia urbanistyka.- 125 13
-
2021-07-28 09:50
kogo kierofczykowe problemy mają obchodzić (5)
masz skm tramwaj autobusy obok. to miasto , a nie jakaś wieś żeby po niej samochodem jeździć
- 4 8
-
2021-07-28 10:23
Tylko że deweloper tak ci to obmuruje parkingami i płotami że na przystanek skm oddalony o 100m (4)
Będziesz szedł 900m.
- 10 1
-
2021-07-28 10:50
od alt nie można grodzic osiedli w miescie (3)
pobudka
- 0 4
-
2021-07-29 08:41
Gdzie niby nie można? (1)
City park na Zaspie to kiedy niby powstało? Trzy żagle, Przy Alejach - to nie są grodzone, nowe osiedla?! A to tylko w okolicach Zaspy/Przymorza
- 0 0
-
2021-07-29 21:38
Tak samo w Brzeźnie, nowe osiedla na Przymorzu Małym. Wszędzie płoty, zasieki.
- 0 0
-
2021-07-28 13:06
Nie można niby, a powstają.
- 3 1
-
2021-07-28 07:31
jaki paraliż?
na zaspie jest zbiorkom działający idealnie - skm, autobusy, tramwaje. trudno o lepiej skomunikowaną dzielnicę
- 12 17
-
2021-07-28 07:02
po co ta dyskusja z miekszkańcami? (13)
i tak miasto zbuduje jak i co chce....
".. Gdańsk, by żyło się lepiej..."
Serdeczności.- 214 14
-
2021-07-28 13:55
Czeka nas komunikacyjny paraliz (8)
To dodatkowe +/- 1.5 tys aut, w miejscu gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych i na wyjazd z osiedlowej ulicy nie raz czeka klika aut w kolejce..
- 8 5
-
2021-07-28 14:56
od 2030 zakaz rejestracji spalinowych samochodow (6)
wiec ubedzie ich znacznie , a mieszkania blisko komunikacji miejskiej pojda w gore
- 2 6
-
2021-07-28 17:10
(4)
Stracicie wrogów, tzw. przez was "blachosmrodziarzy" i z kim będziecie się wtedy tłuc? Z właścicielami elektryków?
- 6 3
-
2021-07-28 20:20
(3)
Jeśli będzie ich tak dużo jak właścicieli blachosmrodów, to tak. Nie samochód jest zły sam w sobie, a jego powszechne posiadanie.
- 1 6
-
2021-07-29 07:36
uuu widzę, że mamy tu komuszka, który chciałby ustawiać innym co mogą, a czego nie mogą posiadać. (2)
- 3 1
-
2021-07-29 21:26
No przecież jest cała masa rzeczy, której nie można posiadać. Np. broń, pewne substancje.
- 0 0
-
2021-07-29 21:25
Bo widać już jasno po tych latach III RP, że jeśli dać każdemu pełną, nieograniczoną swobodę wyboru, to często wybiera to co dla niego korzystne, nie licząc się z innymi.
- 0 0
-
2021-07-28 21:21
owszem ale nowych,
uzywane nadal beda w obiegu wiec realnie trzeba bedzie poczekac do 2050 albo nieco dluzej.... raczej tego nie dozyjemy w gdansku bo lodowce maja stopniec ;-)
- 3 3
-
2021-07-28 14:43
No dobra, jak mocno trzeba kochać stanie w korkach żeby w tak świetnie skomunikowanym miejscu jak Zaspa poruszać się samochodem?
- 5 5
-
2021-07-28 14:02
(1)
najpierw chwalą się, że mają najwięcej planów zagospodarowania w Polsce a potem: na prośbę dewelopera wyłączono handel i usługi i zmieniono na mieszkaniówkę. A teraz: na prośbę dewelopera przywrócono handel i może (!) zbudujemy market.
- 7 3
-
2021-07-29 07:37
Bo w Gdańsku rządzą deweloperzy i ci, którzy mają $. Nie łudźmy się.
- 3 1
-
2021-07-28 07:42
...deweloperom.
- 17 4
-
2021-07-28 07:11
I sympatyczności)
- 10 1
-
2021-07-28 14:35
(5)
Wiadomym jest, że trzeba to zabudować bo teren wyglada okropnie. Kolejną kwestią są w dużej mierze starsi ludzie którzy zamieszkują te tereny. Dla nich zapewne najlepiej, aby był tam jakiś ryneczek ale niestety- nie oszukujmy się ale z biegiem lat stan umysłu z komunizmu będzie zanikał i co wtedy? Dlatego trzeba patrzeć na to mocno przyszłościowo
- 44 112
-
2021-07-29 05:51
Co ja czytam. Przecież stan umysłu władz tego miasta to jest socjalizm i komuna do kwadratu (1)
i to się nie zmieni gdy euro kołchoz narzuca trendy współczesnego komunizmu. Komuna w tym mieście i w tym kraju nigdy się nie skończyła i nigdy się nie skończy
- 6 7
-
2021-07-29 21:11
Niestety, nie tak dobrze, jesteś zbyt optymistyczny. To po prostu neoliberalizm.
- 0 0
-
2021-07-29 10:48
Stan umysłu starszych osób jest na o wiele wyższym poziomie niż byznesmenów deweloperów
- 3 1
-
2021-07-29 07:10
mam się o swój stan umysłu
- 1 4
-
2021-07-28 19:29
Przyszłość
Tjaa, znakomita przyszłość. Dodatkowe conajmniej 600 samochodów na osiedlu które było zaprojektowane z myślą że na jedną klatkę w bloku (30mieszkan) będzie max kilka samochodów
- 19 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.