• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.




Czy dyskusje nad planami zagospodarowania powinny odbywać się w lipcu i sierpniu?

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego "Zaspa Młyniec - południowa część dawnego pasa startowego przy al. Jana Pawła II", obejmującego obszar od ul. Hynka aż do kładki nad al. Rzeczypospolitej, to końcowy etap prac planistycznych dla tego rejonu miasta.

Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.

O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.

Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście


  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).

Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla



Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.

Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we WrzeszczuMapka (ok. 45 tys. m kw.).

Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
  • na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
  • minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
  • wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
  • w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.

  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).

Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni



Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.

Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.

W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.

  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.

Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne



Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum GdańskaMapka.

W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.

Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego



Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4Mapka, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i bibliotekiMapka po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.

Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla. Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla.

Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas



W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1Mapka) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. PilotówMapka do Dywizjonu 303Mapka.

Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.

Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.



Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).

Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).

Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny. Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny.

Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej



Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
  • maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
  • minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
  • przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
  • wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.

Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew



W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.

Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.

Czytaj też:

Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa



Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II.

Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej



W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.

Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.

Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).

Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.

Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303.

Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).

Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy



Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (804) ponad 10 zablokowanych

  • Wszyscy tak narzekają, a jak przychodzą wybory to wszyscy i tak głosują Olę developerke...a później lament,

    • 1 0

  • Serdczny urząd

    Trochę przesada. Teren rzeczywiście można zabudować, bo średnio tam wygląda, ale zaburzenie całego układu osiedla i te 18 pięter to trochę dużo. Na szczęście mamy fantastyczny urząd, jak wnioskowałem o warunki zabudowy trochę poniżej 50% działki to nie bo pani wyszło trochę ponad 30% maksymalnie. A wiadomo zasada dobrego sąsiedztwa obowiązuje. Widocznie nie wszędzie skoro dla dewelopera ustanowili plan zagospodarowania przestrzennego nawet na 65% zabudowy i dużo wyższe budynki niż znajdujące się obok z każdej strony. Na pewno wszyscy okoliczni mieszkańcy na to liczyli i są zadowoleni.

    • 1 0

  • To miasto juz jest przeludnione (5)

    Przepustowość dróg ledwo to wytrzymuje. Jak dojdą kolejne mieszkanka ze sloikami grozi nam codzienny paraliż. Stop dla przyjezdnych !

    • 14 8

    • to się wyprowadź

      • 0 0

    • Chyba przeludnionego miasta nie widziałeś (1)

      Polecam wycieczkę do Szanghaju. I jakoś tam się poruszają i docierają na miejsce... Ciekawe jak...

      • 2 5

      • 8 autostrad, szybka kolej do Pekinu, 16 linii metra, autobusy i tramwaje, tramwaje wodne, 40 tysięcy taksówek.

        Wszystko podpięte pod jedną kartę Shanghai Public Transportation Card, którą się płaci za cały transport.
        U nas się nawet nie da wprowadzić jednego biletu na ZTM i SKM.

        Z czym do ludzi?

        Poza tym porównywanie Gdańska, który w skali europejskiej jest małym miasteczkiem, do Szanghaju, który jest olbrzymem nawet na skalę światową, to jakiś wyższy poziom aberracji.

        Gdańsk gęstość zaudnienia ma raptem +/- 2x mniejszą niż Szanghaj (3823 os./km² vs 1787,1 os./km²). Ale spokojnie. Jeszcze trochę i dojdziemy do chowu klatkowego Polaka zwyczajnego. Zalążek szanghajskiej architektury już widać po nowych blokach robyga w Letnicy.

        • 1 0

    • 55% ruchu samochodowego w mieście to... uwaga...

      ludzie spoza tego miasta!

      • 5 3

    • rowerem bez problemu się przemieszcza

      może zmień przyzwyczajenia?

      • 5 5

  • betonoza

    Cały ten plan można streścić tak: władze Gdańska pozwolą na zabetonowanie tego pasa wieżowcami do 55 metrów z klitkami przypominającymi chód klatkowy, bez jakiegokolwiek skrawka zieleni. Brawo!

    • 1 0

  • O czym ten artykuł?

    O niczym. Z czego robić sensację, skoro deweloper 6 lat temu kupił od księdza teren, sprawa była dwa lata w sądzie, mieszkaniec Pilotów vs deweloper. Deweloper wygrał w 2019.

    • 0 1

  • Wypelnią szczelnie wolną przwstrzen tysiacem mieszkań (11)

    A gdzie parkingi, a.gdzie plac zabaw dla dzieci, skwer, ławka. Nic. komletne zero. Ci.ludzie będą mieszkać w swoich apartamentach ale uslug żądać od Spółdzielni Młyniec. A.miasto powie....my nic nie możemy przecież budżet bieżący czy obywatelski nie możemy wydawać na terenach prywatnych spoldzielni

    • 146 11

    • ci ludzie będą też wyprowadzać swoje dzieci, zwierzęta na tereny zielone spółdzielni Młyniec (7)

      Młyniec powinien się ogrodzić i pobierać opłaty od obcych!

      • 27 11

      • (5)

        Zamiast martwić się o to, że ktoś postawi stopę na Waszym terenie, to proponuję zacząć się rozglądać na nową lokalizacją parkingu.

        • 0 6

        • Mówisz o tych co będą tam wynajmować? (3)

          To faktycznie może być dla nich problem. Oby młyniec wprowadził swoje identyfikatory i wzywał SM do każdego nie posiadającego, szczególnie na słoiczych blachach.

          • 3 2

          • Nikt z nowego osiedla nie będzie od was wynajmować miejsc parkingowych xD Ten dziki parking na plycie lotniska zniknie, a mieszkancy beda mieli swoje miejsca na osiedlu.

            • 0 1

          • (1)

            Ale kase to bys chetnie przytulil za wynajem co? Najlepiej ro jakby wynajmowali zdlanie

            • 0 2

            • Jaką kasę? Dla mnie liczy się komfort życia we własnym (i okolicy) swojego "M", a nie kasa.

              • 1 0

        • Nie zdziwiłbym się, gdyby to nowe osiedle ogrodzili jak citypark po drugiej stronie wiaduktu.

          zostawiając tylko przepusty na chodniki, które muszą zrobić

          • 1 0

      • Nie, nie idźmy w tę stronę. Trzeba burzyć płoty, a nie stawić nowe.

        • 7 3

    • Z tego co rozumiem, to tam mają powstać też usługi społeczne (1)

      czyli przedszkola, żłobki, przychodnie i podobne - myślicie, że mieszkańcy SM Młyńca nie zaprowadzą tam swoich dzieci albo nie będą leczyć zębów? No chyba, ze się odgrodzą płotem 3 metrowym i zasiekami i nie mówię tu o "nowych" tylko o mieszkańcach Młyńca :)

      • 1 5

      • Akurat, bajka dla naiwnych. Albo tak po dewelopersku, w lokalu na paterze budynku :D

        • 2 0

    • podczepienie sie pod istniejaca infrastrukture to istota tego biznesu!

      • 6 2

  • Zaspa

    Prezydent Miasta i radni zadecyduje no wiadomo a coś skapnie dla Obajtka i Adamowicz

    • 0 0

  • No to paraliż komunikacyjny kolejnej dzielnicy mamy zapewniony. (7)

    Brak szerokiej dwupasmowej ulicy wzdłuż tej części pasa będzie gwoździem do trumny zapaści komunikacyjnej Zaspy.

    Poraża również gęstość zabudowy. Betonoza na maksa. O jakiekolwiek przestrzeni za oknem możemy zapomnieć. Wychodzi na to że zabudowa komunistyczna Przymorza i Zaspy to niedościgły ideał zapewnienia mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku i poczucia spokoju bez zaglądania sąsiadowi w okno.

    To się nazywa wyciągnąć maksa m2 mieszkań z hektara działki. Za 20 lat to będą slamsy zamieszkałe przez emigrantów. Zagęszczenie jak w miastach Azji. Szkoda że Gdańsk nie zna pojęcia urbanistyka.

    • 125 13

    • kogo kierofczykowe problemy mają obchodzić (5)

      masz skm tramwaj autobusy obok. to miasto , a nie jakaś wieś żeby po niej samochodem jeździć

      • 4 8

      • Tylko że deweloper tak ci to obmuruje parkingami i płotami że na przystanek skm oddalony o 100m (4)

        Będziesz szedł 900m.

        • 10 1

        • od alt nie można grodzic osiedli w miescie (3)

          pobudka

          • 0 4

          • Gdzie niby nie można? (1)

            City park na Zaspie to kiedy niby powstało? Trzy żagle, Przy Alejach - to nie są grodzone, nowe osiedla?! A to tylko w okolicach Zaspy/Przymorza

            • 0 0

            • Tak samo w Brzeźnie, nowe osiedla na Przymorzu Małym. Wszędzie płoty, zasieki.

              • 0 0

          • Nie można niby, a powstają.

            • 3 1

    • jaki paraliż?

      na zaspie jest zbiorkom działający idealnie - skm, autobusy, tramwaje. trudno o lepiej skomunikowaną dzielnicę

      • 12 17

  • po co ta dyskusja z miekszkańcami? (13)

    i tak miasto zbuduje jak i co chce....
    ".. Gdańsk, by żyło się lepiej..."
    Serdeczności.

    • 214 14

    • Czeka nas komunikacyjny paraliz (8)

      To dodatkowe +/- 1.5 tys aut, w miejscu gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych i na wyjazd z osiedlowej ulicy nie raz czeka klika aut w kolejce..

      • 8 5

      • od 2030 zakaz rejestracji spalinowych samochodow (6)

        wiec ubedzie ich znacznie , a mieszkania blisko komunikacji miejskiej pojda w gore

        • 2 6

        • (4)

          Stracicie wrogów, tzw. przez was "blachosmrodziarzy" i z kim będziecie się wtedy tłuc? Z właścicielami elektryków?

          • 6 3

          • (3)

            Jeśli będzie ich tak dużo jak właścicieli blachosmrodów, to tak. Nie samochód jest zły sam w sobie, a jego powszechne posiadanie.

            • 1 6

            • uuu widzę, że mamy tu komuszka, który chciałby ustawiać innym co mogą, a czego nie mogą posiadać. (2)

              • 3 1

              • No przecież jest cała masa rzeczy, której nie można posiadać. Np. broń, pewne substancje.

                • 0 0

              • Bo widać już jasno po tych latach III RP, że jeśli dać każdemu pełną, nieograniczoną swobodę wyboru, to często wybiera to co dla niego korzystne, nie licząc się z innymi.

                • 0 0

        • owszem ale nowych,

          uzywane nadal beda w obiegu wiec realnie trzeba bedzie poczekac do 2050 albo nieco dluzej.... raczej tego nie dozyjemy w gdansku bo lodowce maja stopniec ;-)

          • 3 3

      • No dobra, jak mocno trzeba kochać stanie w korkach żeby w tak świetnie skomunikowanym miejscu jak Zaspa poruszać się samochodem?

        • 5 5

    • (1)

      najpierw chwalą się, że mają najwięcej planów zagospodarowania w Polsce a potem: na prośbę dewelopera wyłączono handel i usługi i zmieniono na mieszkaniówkę. A teraz: na prośbę dewelopera przywrócono handel i może (!) zbudujemy market.

      • 7 3

      • Bo w Gdańsku rządzą deweloperzy i ci, którzy mają $. Nie łudźmy się.

        • 3 1

    • ...deweloperom.

      • 17 4

    • I sympatyczności)

      • 10 1

  • (5)

    Wiadomym jest, że trzeba to zabudować bo teren wyglada okropnie. Kolejną kwestią są w dużej mierze starsi ludzie którzy zamieszkują te tereny. Dla nich zapewne najlepiej, aby był tam jakiś ryneczek ale niestety- nie oszukujmy się ale z biegiem lat stan umysłu z komunizmu będzie zanikał i co wtedy? Dlatego trzeba patrzeć na to mocno przyszłościowo

    • 44 112

    • Co ja czytam. Przecież stan umysłu władz tego miasta to jest socjalizm i komuna do kwadratu (1)

      i to się nie zmieni gdy euro kołchoz narzuca trendy współczesnego komunizmu. Komuna w tym mieście i w tym kraju nigdy się nie skończyła i nigdy się nie skończy

      • 6 7

      • Niestety, nie tak dobrze, jesteś zbyt optymistyczny. To po prostu neoliberalizm.

        • 0 0

    • Stan umysłu starszych osób jest na o wiele wyższym poziomie niż byznesmenów deweloperów

      • 3 1

    • mam się o swój stan umysłu

      • 1 4

    • Przyszłość

      Tjaa, znakomita przyszłość. Dodatkowe conajmniej 600 samochodów na osiedlu które było zaprojektowane z myślą że na jedną klatkę w bloku (30mieszkan) będzie max kilka samochodów

      • 19 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane