- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (14 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (47 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (32 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (125 opinii)
- 6 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (165 opinii)
Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu
W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.
- Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
- Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
- Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
- Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
- Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
- Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
- Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
- Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
- Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
- Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
- Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.
O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.
Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście
Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.
Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we Wrzeszczu (ok. 45 tys. m kw.).
Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
- na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
- minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
- wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
- w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.
Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.
Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.
W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.
Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum Gdańska.
W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.
Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i biblioteki po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.
Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.
Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. Pilotów do Dywizjonu 303.
Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.
Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).
Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).
Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
- maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
- minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
- przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
- wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.
Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.
Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.
Czytaj też:
Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa
Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.
Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.
Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).
Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.
Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).
Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (804) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-29 13:52
Czy mieszkańcy mogą cokolwiek zrobić w tym temacie? (1)
wydaje mi się że jakikolwiek sposób spotka się z serdecznością, wsłuchaniem się w potrzeby mieszkańców, zrozumieniem, oraz ciepłą troską, ale koniec końców ten plan zostaje wystawiony do konsultacji bo tak musi być,.
wątpie by jakiekolwiek uwagi zostały wysłuchane? czy bredzę głupoty?- 2 0
-
2021-07-29 14:00
Nic nie mogą, bo to zgodne z prawem i tak jest obecnie w całym Trójmieście
- 0 0
-
2021-07-29 12:27
Bombelki.. (1)
Genialny pomysł między dwiema wieżami plac zabaw Ci z parteru i niższych pięter na pewno odpoczną :D Kwik i ryk rozwydrzonych bombelków all day all night haha :D
- 0 0
-
2021-07-29 12:47
a co ja mam powiedzieć
Mieszkam na Młyńcu w wielkiej płycie i mam mały plac zabaw prawie pod oknem, Ryki i krzyki od rana, a w ieczorem tam miejscowa Patola pije piwo na ławeczce. Jestem przeciwnikiem placów zabaw i ławeczek
- 0 0
-
2021-07-28 10:13
Deweloperom w Gdańsku od wielu lat daje się za dużo tej swobody.. (1)
Miasto tym samym krzywdzi przyszłych ( i obecnych) mieszkańców. Potem nie ma jak wyjechać z takiego osiedla o 7 rano... bo na tych 100m2 zamiast 4 rodzin mieszka ich 40.
Ale liczy się tylko kasa kasa kasa..
patrz przykłady: Nowa Letnica (ROBYG), Piekarnicza (również ROBYG).- 16 3
-
2021-07-29 12:45
Przy ulicy Piekarniczej nie ma żadnego bloku zbudowanego przez Robyg. Prawdopodobnie masz na myśli osiedle Słoneczna Morena - mieszkam i więcej niż 2 minuty z osiedla nigdy nie wyjeżdżałem, czy to rano czy popołodniu.
- 0 0
-
2021-07-29 12:20
Jestem z Gdańska to widać i czuć :) (1)
Jupi nowa Galeria i Mieszkania dla przyjaciół że wschodu.i bardzo bystrych studentów ehm. Gdzie tego jest pełno. Bym napisał w ch..j ale w tym kraju nie ma wolności słowa. No bardzo pomysłowe naprawdę.
- 3 0
-
2021-07-29 12:28
Blisko SKM i tramwaju, chętni się znajdą
- 1 0
-
2021-07-29 12:09
Zamaist betonu powinien być park z drzewami (1)
Czy ta władza jest tak zacofana i nie widzi problemu związanego ze środowiskiem, zmianami klimatycznymi itd. Oczywiście mieszkania tez muszą powstawać ale w centrum miast powinno sadzić się zieleń, tworzyć parki. Gdańsk chce zrobić betonową pustynię, tylko potem niech się nie dziwią, że będą zalania bo woda nawet nie ma gdzie wsiąkać, powietrze będzie brudne itd. Dopóki zyski materialne będą stawiane na pierwszym miejscu świat będzie zmierzał w kierunku katastrofy.
- 3 2
-
2021-07-29 12:10
Tam obok jest park Jana Pawła II
więcej parków nie potrzeba
- 1 3
-
2021-07-29 11:45
betonowanie Trójmiasta (1)
może najlepiej wszystko zabetonować i sztuczne drzewa posadzić albo nie lepiej murale z nimi zrobić, tragedia co się dzieje.
Deweloperka w Trójmieście rządzi się jak u siebie a Urząd Miasta trzyma w kieszeni bez względu na wszystko bo tylko kasa się liczy.
Potem wielkie zdziwienie że jak jest ulewa to moment zalane wszystko, studzienki wodę wywalają bo się nie mieści no sory ale w beton woda nie wsiąknie.
Trzeba nie mieć rozumu aby stawiać wieżowce innym blokom dostęp do światła zasłaniać, nigdzie nie ma przestrzeni wszystko wciskane na siłę blok w blok, potem człowiek okna nawet odsłonić nie może bo wszystko widać każdy z innego bloku się gapi.- 4 1
-
2021-07-29 11:55
To kup sobie rolety, lub żaluzje
- 0 3
-
2021-07-29 11:33
Proszę podać mail pod którym można składać uwagi do planu
Skoro komentarze i tak kasujecie
- 3 1
-
2021-07-28 07:42
Idealne miejsce na park (3)
szkoda, że zostanie bezpowrotnie zabetonowane
- 68 10
-
2021-07-29 11:30
Dzięki budyniowej
- 0 0
-
2021-07-28 10:22
(1)
Obok są 2 parki.
- 8 7
-
2021-07-29 08:45
Jeden jest, a gdzie drugi?
- 0 1
-
2021-07-28 07:33
(1)
Ta pani pozwoli na wszystko,kasa,kasa,ja nie obchodzą mieszkańcy,wybraliście takie coś to macie
- 51 7
-
2021-07-29 11:29
Przecież to nie jej Ojczyzna
- 0 0
-
2021-07-28 07:21
Dulkiewicz Ciebie juz do konca pogrzało kobieto !! (3)
Prędzej na PIS zagłosuje niż na Ciebie w następnych wyborach.
- 103 20
-
2021-07-29 11:28
Niszczy Gdańsk
- 1 0
-
2021-07-29 11:02
To po co głosowałeś na tą bliższą kulturowo
- 0 0
-
2021-07-28 07:25
Drogie gdańszczanki, drodzy gdańszczanie. Proszę o więcej serdeczności, aby nasze miasto wypełniła miłość, której PiS chce nam zakazać.
- 14 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.