• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt tramwaju do dworca we Wrzeszczu. Miasto dołoży brakującą kwotę

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2023, godz. 15:00 
Opinie (165)
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.
  • Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Władze Gdańska zdecydowały o dołożeniu brakującej kwoty do najtańszej oferty na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy trasy tramwajowej do dworca we WrzeszczuMapka wraz z przebudową placu Czerwonych GitarMapka. Nowy odcinek torów będzie pierwszym elementem planowanej trasy do al. LegionówMapka, a docelowo nawet do Letnicy.



Ile linii tramwajowych z Górnego Tarasu powinno kończyć bieg we Wrzeszczu?

Pierwszy przetarg Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska na opracowanie dokumentacji obejmującej budowę torów tramwajowych od al. GrunwaldzkiejMapka przez ul. KlonowąMapka do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka oraz przebudowę pl. Czerwonych GitarMapka w oparciu o wytyczne konkursu architektoniczno-urbanistycznego, został unieważniony ze względu na przekroczenie zakładanego budżetu.

W kwietniu najtańsza oferta - Green Cities Infrastructure z Gdańska - opiewała na kwotę 1 mln 968 tys. zł, podczas gdy planowano na ten cel przeznaczyć nie więcej niż ok. 748 tys. zł.

  • Pierwszy etap trasy tramwajowej to krótki odcinek do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.
  • Początek trasy tramwajowej przewidziano w rejonie przystanku Klonowa.
  • Pracami projektowymi objęty jest również pl. Czerwonych Gitar, czyli teren przy Cristalu.

Ponad 700 tys. zł więcej na przygotowanie dokumentacji



W drugim postępowaniu budżet na inwestycję zwiększono do 1 mln 200 tys. zł, jednak złożone oferty ponownie okazały się droższe. Najkorzystniejsza cenowo - spółki Highway z Gdańska - wynosi ok. 1 mln 938 tys. zł. Co ciekawe, w tym postępowaniu spółka Green Cities Infrastructure ponownie złożyła ofertę - na kwotę ok. 2 mln 312 tys. zł.

- Podjęliśmy decyzję o dołożeniu środków na opracowanie projektu połączenia tramwajowego okolic dworca PKP we Wrzeszczu z al. Grunwaldzką. Dzięki temu rozwiązaniu część tramwajów będzie mogła zakończyć swój bieg w pobliżu dworca, a po uruchomieniu przyszłej trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wpłynie to na zoptymalizowanie ich ruchu - poinformował w środę na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Trasa tramwajowa zakończona torami odstawczymi przy dworcu



Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 64 tygodnie od podpisania umowy z wykonawcą. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenie przetargu na roboty budowlane - o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe na to przedsięwzięcie.

Przypomnijmy, że nowa trasa tramwajowa nie będzie zakończoną pętlą, lecz torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje na krańcówce Brętowo PKMMapka). Budowa tego odcinka jest niezbędna po wprowadzeniu na al. Grunwaldzką dodatkowych składów z trasy Nowej Politechnicznej (Gd. Południe - Wrzeszcz), które mogłyby zawrócić dopiero na niewielkiej pętli StrzyżaMapka lub w OliwieMapka.

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy Nowej Politechnicznej
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem do alei Legionów, Hallera, a nawet Letnicy



W kolejnych latach trasa będzie przedłużona wiaduktem nad torami kolejowymi do al. Legionów, co pozwoli na połączenie z torowiskami przez Zaspę i Przymorze.

Ambitna wizja rozwojowa miasta zakłada docelowe połączenie tramwajowe dworca we Wrzeszczu z al. Hallera, a stamtąd poprzez nowe torowisko wzdłuż ul. Uczniowskiej aż do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (165) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    I słusznie,kolejne projekty niech też zawsze planują plus 30% więcej,wszak inflacyja nie odpuszcza.

    • 7 16

    • Jeszcze ze 4 lata rządów nieudaczników z PiS a inflacja będzie trzy cyfrowa :))))))))))))))

      • 8 6

  • (1)

    Ktoś tam chce zarobić. Albo dać komuś zarobić. Linia tramwajową na 150m...

    • 58 14

    • Gdańsk płaci

      Gdanskiej firmie. I o to chodzi, jeszcze im dopłacili bo miało być taniej

      • 2 0

  • To potrzebna inwestycja :))))) Miło popatrzeć jak Gdańsk się rozwija pod rządami prawdziwych profesjonalistów :))) (4)

    • 11 50

    • miasto dobrze sie rozwija (3)

      mieszkancom zyje sie lepiej i z wysypiska nic nie smierdzi

      • 12 3

      • Z PiSuaru śmierdzi :)))))))))))))) (1)

        • 2 11

        • Peowczyki to jeszcze musza cos wybudować

          Bo jak na razie to same projekty. Juz nawet maja projekt tunelu pod pachołkiem. Najlepszy jest tramwaj z moreny do wrzeszcza. Jego juz nawet budują tylko caly czas sa w tym tunelu, dlatego ich nie widać.

          • 3 0

      • Szadółki waniają perfumami Dolce Dulczana :)))

        • 10 4

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Bardzo potrzebna inwestycja, choć powinna od razu być wykonana do Legionów. To byłby sztos jechać z Zaspy prosto do Wrzeszcza zamiast linii 127 dla emerytów.

    • 92 109

    • Kto to do diaska minusuje (8)

      • 21 31

      • między innymi osoby, które potrafią porównywać efektywność nakładów na różne rozwiązania komunikacyjne (6)

        zamiast wydawać miliony na projekty, które będą kosztować setki milionów, lepiej wydać pieniądze na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w całym mieście, przez np. budowę kładek lub tuneli nad lub pod liniami kolejowymi i ciekami wodnymi w mieście. Chodzi o pokazanie, że w wielu relacjach ruch rowerów może być konkurencyjny wobec przejazdu samochodem lub komunikacją zbiorową. Infrastruktura dla pieszych i rowerzystów bywa kilkatysięcy razy tańsza niż infrastruktura drogowa lub komunikacji szynowej. Lepiej inwestować w linie kolejowe do dzielnic Gdańska Południe niż w ten tramwaj, który nie będzie konkurencyjny wobec przejazdu samochodem.

        • 15 26

        • Na Jana z Kolna widać tylu rowerzystów na nowej ścieżce że ho ho

          Za to korki przez zwężenie głupie są większe. Ta rowerowa patologia powinna się skończyć. Zagarnia tereny chodników i jezdnie.

          • 36 13

        • rower konkurencyjny wobec komunikacji zbiorowej? Póki istnieje możliwość podwózki rowerów autobusem tramwajem SKM to nie ma takiej opcji.

          • 13 6

        • Mam zdanie odrębne.

          Społeczeństwo się starzeje a Ty namawiasz ich do spacerów czy jazdy rowerem ? Nie każdy jest harpaganem i jeździ podczas deszczu czy śniegu. Jak mają sobie poradzić rodzice dowożący dzieci do przedszkola czy szkoły. Co z seniorami którzy mają wizyty w przychodniach. Nie patrzmy tylko z własnego punktu widzenia.

          • 35 6

        • Proponujesz chodzenie pieszo z Zaspy i Przymorza (1)

          do Wrzeszcza?

          • 17 3

          • dzbanku jest juz nie potrzeby tramwaj z zaspy i przymorza

            • 1 6

        • Droga, niepotrzebnam, nierealna i powstanie za 20 lat

          Przecież miała być prosta trasa od lat planowana przez Miszewskiego i Wyspiańskiego do placu Komorowskiego

          • 0 0

      • ludzie trzezwo i logicznie

        myslacy.

        • 2 4

    • To prawda, wszystko jeździ albo do Opery albo naokoło przez Zaspę, nie można normalnie (1)

      dostać się do największego HUBu czyli do Wrzeszcza

      • 23 3

      • Dokładnie

        No do placu Komorowskiego jedzie tramwaj ale chciałoby się do Dworca Wrzeszcz

        • 0 0

    • POkemon inwestycje jest ostania która mogła by w miescie byc zrealizowana ale najpierw musial bys miec mózg by to wiedziec

      Wyjątkowo szkodliwa inwestycja koszmarne torowiska w przestrzeni pieszych i rowerzystów oraz przez plac dla dzieci !
      Wielokrotnie Pokemon ci odpowiadano ale ty z uporem maniaki przesz te swoje wypociny bo wiedza osbija sie od ciebie jak od sciany!
      Tutaj wszystko zależy od kaprysu urzednika

      • 4 5

  • (5)

    Zbędny wydatek. Tramwaj który będzie jechał wolniej od pieszego.

    • 70 24

    • (4)

      Połączenie pociągu, skm i z tramwajami to zbędny wydatek? To po co w ogóle nam komunikacja? Zaorać!

      • 9 23

      • oczywiście że to bez sensu

        • 13 7

      • (1)

        To zrób coś takiego w Oliwie - tam jakoś nikt się nie martwi że od dworca jest kawał drogi do tramwaju

        • 10 1

        • Dokladnie, oliwa powinna byc priorytetem

          • 5 0

      • jesli ma byc tak i**otycznie robiona, to faktycznie...

        lepiej aby jej nie bylo.

        Bo te i**otyzmy sa juz wielopietrowe, gdzie kazda glupota pociaga za soba nastepne. I to jest jedyna konsekwencja w dzialaniach miejskich planistow.

        Tak jak koncertowo spaprano Potokowa, usiluje sie to leczyc glupota BGW, ktora laczy sie teraz z bzdura przy dworcu Wrzeszcz...

        Kto wam dyplomy dal??!
        I czy aby urbanistyki??!

        • 7 0

  • (8)

    Ten projekt to jakas paranoja

    • 68 22

    • (6)

      Paranoja jest brak poprzecznych połączeń tramwajowych w Gdańsku. Z Przymorza i Zaspy nie można dojechać tramwajem do Wrzeszcza!

      • 15 9

      • a Hallera to co? (2)

        • 10 5

        • (1)

          Tramwajem do Wrzeszcza przez Operę to jak do Warszawy przez Szczecin. Można, ale to dobre tylko dla emerytów.

          • 8 9

          • to zapytaj mieszkańców jak mają dojechać tramwajem do ulicy Dworskiej - podpowiem jeździ tylko w jedną stronę

            • 2 0

      • A Rzeczpospolitej i Legionów, to co?

        • 5 0

      • Zgadzam się, ale to nie jest właściwe miejsce na takie polaczenie

        • 1 1

      • jest wiele mozliwosci, ktorych plany nawet istnialy

        Poczawszy od:
        tunelu do Klinicznej,
        przez:
        tramwajowy wiadukt przy "bandyckiej"
        Miszewskiego
        nowa Abrahama,
        tramwaj na Bazynskiego i Kolobrzeskiej
        po droge "zielona"

        To forsuje sie najglupszy i najmniej potrzebny wariant, wyjety z tylnej czesci ciala dewelopera...

        • 6 2

    • Połączenie pociągu, skm i z tramwajami to paranoja? Gratuluję

      • 5 8

  • uparli się na tej i**otyzm jak na falę, mavo i inne brednie. (4)

    • 73 15

    • (1)

      Połączenie pociągu, skm i z tramwajami to brednie ? Hah no mistrz

      • 4 18

      • masz 150m do trajtka.

        • 6 0

    • MEVO poszerzy wyobraźnię sceptyków (1)

      • 3 0

      • usmiech...

        raczej...

        Przez lzy...

        • 5 0

  • Szkoda, że pogrzebali SKM

    pokrywa się połączenie z centrum tylko autobus rozprowadzić po dzielnicach wzdłuż torów

    • 27 5

  • (1)

    zniszczyc deptak i puscic tramwaj - pieszy szybciej dojdzie pieszo do dworca niz dojedzie /postoj tramwaju na przystanku i swiatlach/

    • 59 11

    • Moja babcia nie - a to starsi ludzie jeżdżą częściej tramwajami

      • 1 17

  • Niepotrzebna inwestycja... (7)

    obecnie pokonanie trasy od przystanku tramwajuowego do dworca PKP trwa około 5 minut pieszo.

    • 85 19

    • Kolejny co nie zrozumiał ani artykułu ani założeń (3)

      To ma być (tymczasowo) krańcówka dla tramwajów jadących z górnego tarasu

      • 10 24

      • Tymczasowo ma święty nigdy! (1)

        • 21 1

        • budowa tego ogryzka do dworca jako osobnej inwestycji jest bez sensu. Powinni od razu budować do Legionów, gdyż to dałoby skrócenie przejazdu tramwajem na Przymorze z Wrzeszcza. Kawałek do dworca to tylko kwiatek do kożucha . Nic nie zmieni, nic nie usprawni . Rozgrzebią tylko deptak na jakieś dwa lata i w efekcie będzie kicha. Obecnei można szybciej dośc pieszo do dworca z przystanku Klonowa . To jest jakieś 200 m. Poza tym jakei linei będą tam jeżdziły i z jaką częstotliwością . Może jakaś jedna. W większości tramwaje jadą dalej przynajmniej do Strzyży.

          • 2 0

      • kawałek dalej na Wojska Polskiego można zrobić nawet klasyczną pętlę(to okolice dawnej krańcówki)

        • 5 0

    • (2)

      Połączenie pociągu, skm i z tramwajami to niepotrzebna inwestycja? To po co w ogóle nam komunikacja? Zaorać! Wszedzie chodzić pieszo!!!

      • 2 20

      • (1)

        nie ma tramwajów przy SKM na Żabiance w Oliwie Przymorzu Zaspie Oruni...Tam też planują wybudowanie linii?

        • 5 1

        • Mysle, ze chodzi o połączenie dwóch linii tramwajowych

          Grunwaldzka i hallera ze sobą I z skm + pkm

          • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane