- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (95 opinii)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (144 opinie)
- 3 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (101 opinii)
- 4 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (211 opinii)
- 5 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (10 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (79 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. Rzeczypospolitej, a nawet al. Hallera i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. Chłopska - al. Rzeczypospolitej) z Wrzeszczem Górnym (al. Grunwaldzkiej) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej
Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.
Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu
Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.
To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. Rakoczego (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).
Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych
Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.
Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.
Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli Strzyża, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej Oliwy, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".
Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?
Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:
- w Trasę Słowackiego (ul. Hynka) do al. Rzeczypospolitej lub...
- w ul. Kościuszki do al. Legionów.
Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.
- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu
Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego) - Letnicę do ul. Marynarki Polskiej.
Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
- wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
- wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
- wzdłuż Hallera,
- wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
- (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).
Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska
To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.
- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (294) 5 zablokowanych
-
2022-11-21 14:33
Jak można się przemieszczać tą zapyziałą komunikacją miejską
Wolę stać w korku ale jadę w komforcie.
- 3 5
-
2022-11-21 15:00
Głupota totalna i wyrzucanie naszych pieniędzy! Tramwaj pod dworzec Wrzeszcz zbędny jest tuż pod obecnie!
- 10 1
-
2022-11-21 16:01
"Dolny taras..."
Coś takiego nie istnieje... nowomowa deweloperska buahahaha
- 5 2
-
2022-11-21 16:27
to juz lepiej przedstawcie projekty kosmodromu w Gdansku
- 2 1
-
2022-11-21 16:51
My chcemy tramwaj do Osowy
Nasza dzielnica zawsze pokrzywdzona
- 1 2
-
2022-11-21 17:11
A kiedy metro? (1)
- 3 1
-
2022-11-23 00:41
Trójmiejskim metrem jest SKM, potrzebuje tylko lepszego zarządu, taboru i wspólnego biletu.
- 1 0
-
2022-11-21 17:23
Co za kompletna bezmyślność (1)
Nie rozumiem po co w czasach rozwijającej się elektromobilnosci, w tym elektrobusów niszczyć miasta poprzez budowę kolejnych torów tramwajowych. Przecież to jest relikt poprzedniej epoki...
- 7 3
-
2022-11-23 00:40
Chociażby dlatego, że tramwaj ma zdecydowanie większe możliwości przewozowe i raz kupiony może potem być co jakiś czas modernizowany i jeździć przez kilkadziesiąt lat - przy pojazdach akumulatorowych na taki przebieg nie ma szans.
- 1 0
-
2022-11-21 17:26
Nie dawno poruszano ten temat. Była mowa o końcówce we Wrzeszczu , przy dworcu . Tam trochę cienko z terenem. I druga możliwość. Dociągnięcia pod SKM Żabianka , gdzie jest więcej miejsca ,a przy okazji odciąża to pętlę w Oliwie. Ciekawe ,który wariant zwycięży. A może ona. Z Klonową i Łostowicką od Kartuskiej pod górę już wyskakiwał wielki znawca komunikacji tramwajowej imć pan Płażyński. A przy okazji chciał zlikwidować zajezdnię Wrzeszcz ,,przy okazji przebudowy i montażu jednej z najnowocześniejszych lakierni tramwajowych z zapleczem w Europie. Bo to szkodliwe dla środowiska i potęguje hałas, więc mieszkańcom będzie przeszkadzać. Tatuś się w grobie przewraca jak widzi z niebios bram poczynania syna.
- 1 5
-
2022-11-21 17:35
haha
Mają rozmach . Wiadomo, że nie ma kasy na zaplanowane inwestycje ,które miał byćrealizowane w przyszłym roku i nie wiadomo kiedy będą wykonane , a na takie wizualizacje jak i te z PKM-ką kasę mają. Miasto co roku pobija rekordy w deficytach budżetowych ,zadłużenie coraz większe mimo tylu sprzedawanych gruntów deweloperom i rosnących opłat z grunt ,czynszy od lokali itd ,a tu wydają na projekty .Plany, które nie mają żadnych zabezpieczeń ,gwarancji finansowych ,a co za tym idzie wykonania. Ciekawe kto tym razem dostał kasę za ten projekt jak i za projekt PKM ?
- 8 1
-
2022-11-21 17:40
Witaj w świecie fantazji!
Witaj w świecie fantazji, gdzie wszystko jest bardziej niż możliwe, gdzie ci, którzy rządzą tym światem, trzymają twoją głowę pełną bzdur!.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.