• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • planowanie?

    myślę sobie , że to ciągłe wrzucanie nowych koncepcji ma na celu wybadanie opinii publicznej i społeczeństwa na jakie ustępstwa pójdzie lub jakie mniejsze zło wybierze. te wszystkie propozycje są kompletnie niespójne, dotyczą małych wycinków aglomeracji. jak na dłoni widać, że włodarze nie mają strategii i koncepcji. szukają po omacku jakiś rozwiązań. wciskają tramwaje w najbardziej zatłoczone rejony równocześnie wydając pozwolenia na rozległe zabudowy w obszarach, w których można by poprowadzić nowe ciągi komunikacyjne. dla mnie to ciągła amatorszczyzna i brak koncepcji dla całego miasta.

    • 11 4

  • Popieram!

    Bardzo słuszna koncepcja. W gdańsku generalnie brakuje prostopadłych połączeń do istniejącego przebiegu większości tras.

    • 6 7

  • Dajcie już spokój z tymi tramwajami, to przecież najdroższy środek transportu i do tego bardzo zawodny (6)

    Wciąż nie rozumiem dlaczego jeden tramwaj jest kilkukrotnie droższy od najnowocześniejszego autobusu miejskiego o takiej samej lub większej liczbie pasażerów, dodając do tego koszt zbudowania całej infrastruktury oraz olbrzymi teren który na nią należy zarezerwować inwestycje w tramwaje są nadzwyczaj kosztowne.

    • 16 8

    • Tramwaj jest tańszy w eksploatacji. zdecydowanie. (2)

      Po kilkunastu latach się zwróci.
      Autobus miejski o większej liczbie pasażerów niż tramwaj? Jakiś 5 przegubowy chyba :D

      • 4 4

      • Co zmusza takich jak ty by klepac bzdury ,chwalis sie głupota.

        Tramwaj nie zwraca się wcale jest nie ekonomiczny kosztowny i i jednocześnie przestarzały.

        • 2 4

      • Miałem na myśli miejsca siedzące : autobus Solaris Urbino 18 ma 49 takich miejsc, tramwaj Pesa Swing tylko 40

        • 2 0

    • Tramwaj to juz dano przeszłosc epoki gdy nie było alternatywy dla innych srodków bez emisji spalin (2)

      obecnie się z niego właśnie z wielu powodów rezygnuje .

      • 2 4

      • W kilku niemieckich miastach zlikwidowano tramwaje a w miejscu torów powstały buspasy (1)

        • 0 3

        • Bzdura! Przeniesiono je pod ziemię i tam jeżdżą dalej jako szybkie, bezkolizyjne tramwaje jak mini metro.

          Patrz Düsseldorf, Dortmund i inne.

          • 1 1

  • Jestem za tramwajem przez Morenę ale tory powinny biec rezerwą terenową pod sądem

    przy okazji można byłoby podciągnąć drogę do Kartuskiej, żeby odciążyć Piekarniczą i dolny odcinek Myśliwskiej

    • 3 4

  • Proponuje tramwaje napowietrzne albo kolejke gondolowa na Kołobrzeskiej i w całym miescie .Podobno miasto niemówi Nie :)

    Takie rozwiązania sa stosowane na całym swiecie i nawet w Polsce !!I nie szkodzą nikomu nie zmniejszają pasów nie powodują hałasu . Najlepsze rozwiązanie tylko ciut droższe od przestarzałych tramwajów .Na dodatek atrakcja turystyczna .Wczoraj oglądałem 5 element z Brusem i tak komunikacja była powietrzna :) powinniśmy iść w tym kierunku.

    • 7 3

  • Ale po co?? (2)

    Przecież tam jeżdżą 3 autobusy. Pomysł tramwaju trochę nie z tej ziemi. Ścieżkę rowerową pociągnijcie aż do Polanek i wzdłuż całych Polanek też.

    • 19 4

    • Dokladnie tak ale kto głupiemu zabroni chwalic sie głupotą :)

      • 6 1

    • jeżdzą trzy autobusy naokoło, niby ludzie jeżdzą, ale głównie ci co mieszkają na suchaninie i pochodnych. Chcesz się dostać do głównego? jedynie przepełniona SKMka albo tramwaj.

      • 0 0

  • Bez sensu

    • 9 4

  • Szanowna Pani Prezydent (5)

    A kiedy tramwaj przez Łostowicką? To jest główny korytarz łącznosci południa Gdańska z resztą częscią miasta.

    • 9 5

    • jest autobus wiec poco?zamiast tramwaju zrobic bus pas (1)

      • 3 2

      • Nigdy. W Gdańsku tramwaj MUSI jeździć opłotkami

        i światła co 100 metrów

        • 3 2

    • Nigdy , za duży promil wzniesienia ... (2)

      • 3 0

      • Przecież można wybudować wiadukt nad ulicą. (1)

        • 1 1

        • ale poco wiadukt kolejke gondolową :)

          • 1 0

  • Młody rowerzysta projektant (1)

    który nie docenia potencjału rozwoju systemu komunikacji rowerowej powiązanej z komunikacją szynową (SKM i PKM) w aglomeracji gdańskiej. Już zbiera opór generowany przez przyspawanych mentalnie do samochodu, ale nie zauważa, że dużo tańszym kosztem można poprawić komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM w Trójmieście i okolicach. Inwestycje podnoszące jakość infrastruktury dla pieszych i rowerzystów są inwestycjami o najwyższych wskaźnikach produktywności. Podstawowym problemem jest brak wyobraźni wielu mieszkańców i decydentów nie rozumiejących sensu i korzyści z uspokajania i redukcji skali ruchu samochodów w mieście.

    • 4 10

    • Nie rowerzysta projektant tylko lesny głupek rower "inteligencie " przedewszystkim jest dla zdrowia

      I zdrowego poruszania się po mieście jazda na pasie w ulicy jest tego przeciwieństwem wdychasz trujące cię spaliny ,a wysiłek powoduje ze trujesz się nimi bardziej niż pieszy.

      • 4 2

  • Ludzie, nie rozumiecie chyba tego, (4)

    że teraz są podkłady tramwajowe z gumy, które można położyć pod asfaltem i jak tramwaj jedzie to on nie hałasuje i nie powoduje drgań, jak miasto chce zbudować tramwaj przez Bohaterów Getta Warszawskiego to źle, jak ktoś proponuje tramwaj przez Kołobrzeską to źle, ludzie, widać, że chcecie stać autobusami i samochodami w korkach oraz chcecie, by środowisko zanieczyszczało, a GAiT kupuje autobusy z silnikiem, który najbardziej zanieczyszcza środowisko, czyli z silnikiem Diesla, a mówią, że są ekologiczne, GAiT kupi elektryczne autobusy za rok dopiero. Tramwaje są ekologiczne i nie ma za to korków, a na alei Żołnierzy Wyklętych są często korki i tam tramwaj by się przydał, nawet mogliby go zrobić ul. Słowackiego (dokładniej ,,Starą" Słowackiego).

    • 5 12

    • Nie mieszkasz chyba przy trasie tramwajowe. (1)

      Są mniejsze drgania, ale hałas jest większy. We Francji stosują koła pokryte kauczukiem. My chyba nie doczekamy.

      • 4 1

      • Nie mieszkam przy trasie tramwajowej,

        ale tramwajem często jeżdżę, dużo miast europejskich i na świecie myśli o tramwajach. Nowoczesne tramwaje są teraz ciche i aż tak nie hałasują. W wielu miastach europejskich przez starówki i blisko budynków mieszkalnych tramwaj przebiega i nikomu hałas nie przeszkadza. Tramwaj teraz jest nowocześniejszy niż autobus i przynajmniej nie powoduje korków. Główny minus to że jak jeden tramwaj się zepsuje to inne tramwaje nie mogą go wyminąć i trzeba budować rozjazdy takiego typu co są przy przystanku Migowo, Brętowo PKM i przy nowym przystanku przy szkole przy Lawendowym Wzgórzu.

        • 1 1

    • Gimbus ty jak kazdy kolejny niemasz zielonego pojecia co za bzdury klepiesz (1)

      gdybys niebył głupi to bys nawet sprawdzi ale jesteś cos gdzies słyszałeś i ci się wydaje ze wiesz .
      Niema w Gdańsku miejsca gdzie tramwaj nie hałasuje.I jeszcze jedno gdybyś gimbus myślał co kolwiek to bys wiedział ze inwestycje tramwajowe trwają o wiele dłużej .I dla miasta najlepszym rozwiązaniem jest Bus pas z autobusem bez emisji spalin ,najbardziej ekonomicznym i najszybciej wdrożonym .

      • 3 3

      • Nie nazywaj mnie gimbusem

        To, że jesteś starszy, to nie znaczy, że znasz się bardziej na komunikacji miejskiej, ja się na tym znam dobrze i jest coś takiego jak gumowy podkład tramwajowy i są pod asfaltem a tramwaj jedzie to wtedy tramwaj nie powoduje drgań i hałasu.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane