• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużyć PKM Południe do pętli Ujeścisko?

Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień
28 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (230)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Planowane stworzenie Centrum Południe, czyli obszaru łączącego funkcje usługowe, mieszkaniowe i rekreacyjne w pobliżu pętli UjeściskoMapka, powinno współgrać z budową linii PKM Południe, którą należy już w pierwszym etapie przedłużyć do węzła Ujeścisko - uważa Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień. Co na to PKM?



Czy będziesz korzystał z nowej linii PKM Południe?

Gdańskie "Południe" od kilku dekad rozwija się bez większego ładu i składu, głównie według wizji deweloperów. Powstają osiedla stanowiące niepołączone wyspy z niedoborem lokali usługowych, kulejącą komunikacją i infrastrukturą publiczną.

A jest to obszar, na którym według projekcji Biura Rozwoju Gdańska niedługo mieszkać będzie jedna trzecia mieszkańców miasta. To setki tysięcy ludzi.

Dwie inwestycje mają w zamierzeniu poprawić sytuację tamtejszych dzielnic:

  1. PKM Południe ma diametralnie usprawnić komunikację z resztą miasta
  2. Centrum Południe zapewni usługi, przestrzenie miejskie i całoroczne lodowisko.

Zaskakujące jest zatem, że obydwa projekty mają powstać w funkcjonalnym i geograficznym oderwaniu od siebie.



Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe. Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe.

1,5 km bez infrastruktury komunikacyjnej



Centrum Południe powstanie przy węźle UjeściskoMapka, u zbiegu al. Adamowicza, ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

PKM Południe zakończy swój bieg przy ul. ŚwiętokrzyskiejMapka przy granicy z Kowalami.

Między tymi dwoma miejscami, oddalonymi o ok. 1,5 km, nie ma żadnej infrastruktury komunikacyjnej. Pasażerowie PKM nie skorzystają z usług Centrum, a mieszkańcy jego okolic nie dotrą do stacji kolejki.

Tramwaj zamiast PKM to nie jest rozwiązanie



Władze Gdańska co prawda rozważają załatanie dziury przedłużeniem linii tramwajowej, ale nie oszukujmy się - dokładanie pasażerom kolejnej przesiadki sprawi, że takie połączenie będzie zupełnie nieatrakcyjne.

Rozwiązaniem mogłoby być zakończenie pierwszego etapu PKM Południe przystankiem przy węźle integracyjnym Ujeścisko, czyli przy Centrum Południe.

Nie chodzi o budowę całego kosztownego odcinka PKM przez Jasień. Wystarczy krótki fragment, jeden tor od Kowal do Pętli Ujeścisko, gdzie pociąg będzie zmieniał kierunek biegu. Takie rozwiązanie znane jest np. z przystanków końcowych SKM w Gdańsku Głównym.

Myślmy o Południu Gdańska całościowo



Powiązanie Centrum Południe i PKM Południe sprawi, że miejsce to stanie się prawdziwym, tętniącym życiem ośrodkiem ponad dzielnicowym. Z jednej strony - węzeł komunikacyjny autobusowo-tramwajowy-kolejowy, z drugiej - doskonale dostępne nagromadzenie usług, rozrywki i kultury. Miejsce to otworzy się ponadto dla całego miasta, zapewniając m.in. szybki dojazd do całorocznego lodowiska, bez przesiadek.

Razem, a nie osobno - najwyższy czas zacząć o Południu myśleć całościowo, zrywając z niechlubną historią chaotycznego rozwoju tych terenów.

Tomasz Konopacki - rzecznik PKM:

Znamy opinię pana Tomasza Torcza, gdyż spotykaliśmy się z nim osobiście i korespondowaliśmy mailowo na ten temat. Wyjaśniliśmy mu wówczas szczegółowo, z jakich powodów optymalnym rozwiązaniem umożliwiającym w ogóle realizację projektu PKM Południe jest wybudowanie w pierwszym etapie odcinka Gdańsk Śródmieście - Kowale, a dopiero w kolejnych etapach trzech następnych odcinków, jakie pokazujemy w naszym projekcie na stronie pkm-poludnie.pl.

Przede wszystkim należy pamiętać, że stacja końcowa linii kolejowej wiąże się z koniecznością wybudowania przy niej ogromnej infrastruktury towarzyszącej w postaci m.in. torów odstawczych dla taboru, bazy technicznej itp.

Na Ujeścisku musiałyby powstać potężne estakady



Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie. Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie.
Ukształtowanie terenu na Kowalach umożliwia schowanie całej tej infrastruktury pod ziemią. W Kowalach planowany jest też duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem oraz przystankami autobusowymi, a docelowo niewykluczone, że także z tramwajem.

Dzięki temu od samego początku będą mogli z PKM Południe korzystać również mieszkańcy sąsiednich dzielnic, m.in. Ujeściska, oraz sąsiednich gmin: Pruszcz Gdański i Kolbudy.

Gdybyśmy natomiast - zgodnie z sugestią pana radnego - stację końcową PKM Południe mieli zrobić na Ujeścisku, to wziąwszy pod uwagę ukształtowanie tamtego terenu, zarówno przystanek kolejowy, jak i wszystkie dodatkowe tory odstawcze oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędnej dla stacji końcowej musiałyby powstać nad istniejącą już tam pętlą tramwajową (dlatego w projekcie planowanego tu odcinka 5 PKM Południe jest przewidziana właśnie estakada). To oznaczałoby konieczność budowy potężnych (i kosztownych) konstrukcji opartych na wiaduktach wyniesionych na wysokość drugiego lub nawet trzeciego piętra! Nie trzeba być architektem, aby wyobrazić sobie, jak ogromnym krajobrazowym koszmarkiem byłaby taka budowla.

Pierwszy etap za 2 mld zł



Warto też uświadomić sobie, jak skomplikowana jest tak duża inwestycja. Realizacja samego odcinka od Śródmieścia do Kowal, jeśli chcemy pierwszy etap PKM Południe zrealizować w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego do końca 2029 r., jest niezwykle trudnym, inżynieryjnie (większość trasy pod ziemią lub na estakadach) i finansowo (koszt budowy około 2 mld zł) przedsięwzięciem. Dołożenie do tego kolejnego kosztownego odcinka, który również w dużej części musiałby powstać na estakadach, mogłoby spowodować, że projekt ten stałby się niemożliwy do zrealizowania w tej dekadzie.

A przecież wszystkim nam - a mieszkańcom najbardziej - zależy, aby jak najszybciej zakończyć komunikacyjny paraliż południowych dzielnic metropolii, w czym może pomóc tylko szybki transport kolejowy. Dlatego właśnie projekt PKM Południe został podzielony na takie etapy, które zwiększają szansę na osiągnięcie tego celu jak najszybciej.
Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Jedyne rozwiazanie, to odlaczyc poludnie od Gdanska i niech sobie sami to finansuja (3)

    • 6 6

    • To my finansujemy twoje komunalne mieszkanie słoiku

      • 3 4

    • Ale by było zdziwko, jakby się okazało że nie ma już kasy na Twój darmowy parking :D

      • 5 2

    • to zostaną ci sami emeryci z nędznymi pitami :D

      • 3 1

  • Szkoda że miasto postanowilo zbudować przystanek PKM na Kowalach gmina Kolbudy (2)

    a nie na Zakoniczynie w Gdańsku tak jak było planowane 20 lat temu

    • 3 5

    • Ach jednak i pojawił się Zakoniczyn (1)

      I jego żale, bo teraz PKM nie mają, a nowy autobus tylko dla ich dzielni będzie

      • 1 3

      • No i dobrze w czym problem?

        • 0 0

  • Kowale już są zakorkowane

    Brak dróg dwujezdniowych w jednym kierunku, Świętokrzyska i Jabłoniowa są zakorkowane. Osiedle Olimp zakorkowane.
    To chyba pomysły miast 15 minutowych, no ale tu nawet porządnych ścieżek rowerowych nie ma.
    Najpierw niech wrócą ławki nad Zbiornik Świętokrzyska, zostaną opróżnione kosze pełne śmieci, brak toalety. No co to są za plany, jak utrzymanie tego, co jest szwankuje. Ręce opadają.

    • 3 1

  • Częstotliwość zwiększyć na tym odcinku co jest (1)

    A nie że z Karwiny do bretowo co godz albo sztuka i dwa pod rząd w 12 min a potem posucha regio + urząd Marszałkowski se nie radzą z rozkładem

    • 1 3

    • Pkm obecna, a PKM południe to dwa różne twory

      Obecna to turystyczno lotniskowa trasa, a ta Południowa ma być przedłużeniem SKM

      • 3 0

  • Nie ma szans powstać (2)

    Sorry ale dla mnie to literacka fikcja. Ta linia nie ma szans powstać, o ile władze nie zamierzają puścić pociągu tunelem od traktu św Wojciecha do pętli na Havla. Tam po prostu nie ma miejsca na trakcję kolejową. To będzie wymagało wyburzenia setki budynków mieszkalnych na Oruni. A w miejscach gdzie jest te 20m pasa, linia powstałaby pod balkonami mieszkańców w inwestycjach wybudowanych w przeciągu ostatnich 10 lat, kompletnie rujnując jakąkolwiek ich wartość.

    • 3 5

    • I co z tego?

      Tam od zawsze była planowana przynajmniej droga po dwa pasy w obu kierunkach, więc dobrze było wiadomo, że ta zieleń i chaszcze będą kiedyś zastąpione czymś

      • 2 1

    • nie jest to prawda. miejsce jest. wyburzonych zostanie ledwie kilka budynków które i tak są do rozbiurki

      • 3 0

  • Niepotrzebne :>

    A ja napiszę kontrowersyjnie: nikomu na południu Gdańska pkm nie będzie potrzebne, jeśli będzie wyglądać tak, jak w tej chwili... Malutkie składziki jeżdżące dwa razy na godzinę, bez wygodnych uchwytów dla osób stojących. Sama mieszkam na Jasieniu, okazjonalnie przemieszczam się do Gdyni i za każdym razem muszę sobie kalkulować, czy opłaca mi się jechać na PKM Jasień (spóźniona przesiadka z autobusu 155, który spóźnia się prawie zawsze = pół godziny czekania na kolejną PKM albo jazdę PKM do Wrzeszcza i stamtąd przesiadkę na skm = 1 dodatkowy bilet) czy od razu jechać do Wrzeszcza na skm. To przecież absurdalne.
    Tak absurdalne, jak małe parkingi przy PKM Jasień czy Kiełpinek.
    Jak kompletnie nieczytelny system kupowania biletów (serio, w automacie już nie kupuję, w aplikacji z rzadka, najlepiej kupić u konduktora, ale nie wiem, jak to wygląda np. o 8 rano, gdy bilet chce kupić 50 turystów wracających z lotniska).

    • 7 2

  • bueheheheheheeh

    30 lat gadki o pkmce a rury dulczasowej 300m ulicy przy niepołomickiej od 15 lat nie potrafią zrobić. ale dla deweloperków wszystko się da załatwić w pare dni tylko nie dla mieszkańców. dlaczego wy gnoje nie łączycie osiedli???? z lawendowego wsgórze gdzie jest tranwaj żeby się dostać na kowale i dalej trzeba objechać wszystko dookoła w korku. to samo z havla do człuchowskiej...wszystko trzeba na około objerzdzać a wystarczy 200-300 ulicy...

    • 9 0

  • za pozno

    Malomiejska, Madalinskiego i bliskie rejony stanowia jedna wielka tragedie. Jakie centrum, jaka algomeracja??? to sa fantasmagorie. Obecnie te rejony sa wizytowka nieudolnosci wladz i patodeweloperki. dodac do tego smrod z szadolek. Kto robi wysypiska pod chmurka w tak duzych miastach. TO tyle w temacie bo nie wierze w poprawe. Korek na korku i korkiem pogania, 1 Biedronka i Lidl...

    • 5 0

  • Piramidalna bzdura. Tramwaj zawsze będzie szybszy z Ujesciska. PKM powinna iść dalej na zachód.

    • 0 2

  • Najpierw obiecują, potem plany zmieniają

    Najpierw obiecują, potem plany zmieniają. Taki standard...
    Szkoda że plany omijają teraz jedno z najbardziej zamieszkałych osiedli, które wciąż się rozbudowuje. Jeszcze tyle bloków jest w planach. Za kilka lat drogi które są będą nie wystarczające i tylko szybki pociąg dałby radę...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane