• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusja o wizji Gdańska na najbliższe 30 lat

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk za 30 lat ma być silnym ośrodkiem gospodarczym z ponad pół milionem mieszkańców. Gdańsk za 30 lat ma być silnym ośrodkiem gospodarczym z ponad pół milionem mieszkańców.

Powoli dobiegają końca prace nad nowym studium zagospodarowania Gdańska. We wtorek, o godz. 17 odbędzie się publiczna dyskusja w ECS, a projekt dokumentu wyłożony jest już do publicznego wglądu. W porównaniu do wersji z czerwca niewiele się zmieniło.



Czy brałe(a)ś udział w dotychczasowych pracach nad nowym studium Gdańska?

Przypomnijmy, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, bo taką pełną nazwę nosi dokument, określa wizję rozwoju miasta na najbliższe trzy dekady.

Jest to dokument strategiczny, który ma przełożenie na tworzone plany zagospodarowania (muszą być one z nim zgodne) oraz działania inwestycyjne m.in. w zakresie sieci transportowej czy przeznaczenia gruntów.

Najnowsze i wciąż obowiązujące studium zostało uchwalone w 2007 roku. W ostatnich latach wiele jego zapisów stało się nieaktualnych, m.in. powstała Pomorska Kolej Metropolitalna (10 lat temu była traktowana tylko jako jeden z wariantów wykorzystania nasypu kolejowego), zmieniło się podejście do rozwiązań technicznych i przestrzennych niektórych dróg (np. Drogi Zielonej) czy zaproponowano dodatkowy przebieg tramwaju z Południa do Wrzeszcza przez Piecki-Migowo (tzw. Trasa GP-W lub Nowa Politechniczna).

W projekcie studium uwzględniono możliwość rozbudowy PKM w stronę Starej Piły oraz SKM w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. W projekcie studium uwzględniono możliwość rozbudowy PKM w stronę Starej Piły oraz SKM w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa.
- Od 2007 r. nastąpiły również zmiany w prawie, zostały skorygowane granice miasta, a także wpłynęły liczne szczegółowe wnioski dotyczące przeznaczenia terenu. Weryfikacja dokumentu okazała się konieczna tym bardziej, że przez 10 lat nie wprowadzono żadnej cząstkowej zmiany studium - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Prezentowany dokument jest efektem wspólnej pracy i kreacji projektantów BRG oraz mieszkańców, przy współudziale członków powołanej Rady Studium. W trakcie prac poszukiwano rozwiązań godzących indywidualne wnioski i interesy z dobrem wspólnym.
Czytaj też: Ile handlu i usług potrzebuje Gdańsk?

W ramach konsultacji społecznych nad dokumentem odbyły się aż 94 spotkania, poświęcone zagadnieniom lokalnym (m.in. rozmowy z radami dzielnic), jak i ogólnomiejskim. W efekcie udało się stworzyć dokument ze znacznie większym udziałem społeczeństwa niż przewiduje to ustawa. Same rozmowy toczyły się jeszcze przed wyłożeniem ostatecznego projektu studium do publicznego wglądu.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Zamierzeniem planistycznym na najbliższe 30 lat jest ograniczenie wykorzystania auta w codziennych podróżach. Jednocześnie przewidziano znaczną rozbudowę układu drogowego m.in. o tunel pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną i Czerwoną. Zamierzeniem planistycznym na najbliższe 30 lat jest ograniczenie wykorzystania auta w codziennych podróżach. Jednocześnie przewidziano znaczną rozbudowę układu drogowego m.in. o tunel pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną i Czerwoną.
Przewidziana ustawą dyskusja publiczna odbędzie się we wtorek (7 listopada) o godz. 17 w audytorium Europejskiego Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska. Uwagi do projektu, opublikowanego na stronie internetowej BRG składać można do 12 grudnia br.

Pierwszy pełny projekt studium poznaliśmy w czerwcu. Uwagi, które wówczas złożono, nie miały na celu wywrócić do góry nogami całego dokumentu. Dotyczyły głównie korekty zapisów oraz szerszego omówienia niektórych zagadnień.

Szczegółowe omówienie projektu studium w wersji z czerwca br.

Z ważniejszych postulatów, które zostały rozpatrzone pozytywnie, można wymienić: minimalizację negatywnego efektu barierowego Drogi Czerwonej, projektowania miejsc parkingowych w jezdni lub zatokach zamiast na chodnikach oraz prowadzenia infrastruktury technicznej pod chodnikami, a nie pasami zieleni celem możliwości wprowadzania nowych nasadzeń drzew.

Czytaj też: Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice

W studium uwzględniono rozwój sieci tramwajowej m.in. wzdłuż Nowej Politechnicznej, Nowej Świętokrzyskiej, Drogi Zielonej oraz Nowej Wałowej. W studium uwzględniono rozwój sieci tramwajowej m.in. wzdłuż Nowej Politechnicznej, Nowej Świętokrzyskiej, Drogi Zielonej oraz Nowej Wałowej.
Bez zmian pozostała idea miasta policentrycznego (z kilkoma centrami) ze Śródmieściem, Wrzeszczem i Oliwą jako dzielnicami koncentracji usług rangi metropolitalnej, racjonalnego wykorzystania terenów już zurbanizowanych zamiast rozlewania się miasta "na zewnątrz", ochrony krajobrazu i funkcji rolniczej Żuław i południowej części Wyspy Sobieszewskiej oraz ograniczenia ruchu samochodowego w codziennych podróżach na rzecz transportu zbiorowego i rowerowego.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Rozstrzygnięcia przestrzenne nowego studium stwarzają ramy dla rozwoju Gdańska jako półmilionowej [obecnie w Gdańsku mieszka ok. 463 tys. osób - dop. red.], policentrycznej, ukierunkowanej do wewnątrz centrum społecznego, gospodarczego i kulturowego metropolii. To będzie miasto o przestrzeniach publicznych wysokiej jakości, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniące walory kulturowe i przyrodnicze, które stanowią o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców - uzupełnia dyrektor BRG.
Obszar Żuław oraz południowa część Wyspy Sobieszewskiej mają zachować charakter rolniczy. Obszar Żuław oraz południowa część Wyspy Sobieszewskiej mają zachować charakter rolniczy.
Jeżeli dokument po wyłożeniu do publicznego wglądu oraz dyskusji publicznej w przedstawionej formie zyska aprobatę mieszkańców, będzie skierowany na sesję Rady Miasta Gdańska w przyszłym roku, kiedy zostanie poddany pod głosowanie.

Czyta też: Jak planowane są polskie miasta?

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • Na najbliższe 30 lat

    Taką mam wizję, jak budyń przez 30 lat drepcze po spacerniaku

    • 0 0

  • Jak to jest rolnik nie moze w tym kraju sprzedac swojej ziemii nikomu oprocz swojemu sasiadowi lub Agencji rynku rolnego....

    A taki deweloper kupuje hektary i wszystko jest cacy..Czasami nawet deweloper zagraniczny?Jak to jest?Ale zwykly Kowalski nie moze postawic sobie domku na wiekszej dzialce....a dla deweloperow..szast prast prosze bardzo....zapraszamy serdecznie. ..Stogi dla mieszkancow..Nie stogi dla terminalu...taki mamy klimat....na 3 miliony mieszkan...niewazne ze juz oddychac nie mozna...miejscy urzednicy sprzedaja kazda wolna niezabudowana przestrzen....KAZDA.

    • 0 0

  • Zaproscie do panelu dyskusyjnego DEWELOPEROW...niech Budynia ludzie zorganizuja takie spotkanie np w ECS IE.

    Niech opowiedza gdzie maja banki ziemii,i jakie maja plany na najblizsze 30 lat..i bedziecie mieli kapletna wizje rozwoju Gdanska...To jest proste...GORSKI,ROBYG iNWEST kOMFORT,POLNORD I TUZIN Innych..I wszystko bedzie jasne...Jak zloza ich plany i posiadane zasoby..to koncepcja rozwoju miasta bedzie juz 60 % okreslona....bo przeciez caly czas oni za sprzedane mieszkania kupuja nastepne tereny...Zapytajcie ich a nie omijacie temat panowie Z biura rozwoju miasta,panowie i panie radne,rado miasta,marszalku.prezydencie,zastepcy.....kWINTESENCJA ROZWOJU..zABRAC EMERYTA DZIALKI...NIECH SIEDZA W 4 SCIANACH WYCIAC SRODKI LASOW ABY ZABUDOWAC ILE SIE DA....tylko kasa.Niestety takie spotkanie nie ma racji bytu..dlaczego?Bo nikt nie podcina galezi na ktorej siedzi.

    • 0 0

  • Wizja budynia: meczty, euro, niemieckie flagi i niemiecki jako język urzędowy w Gdańsku (1)

    • 13 12

    • Niemcy dbaja o przyrode i nie robia z parkow -Manhattanu.

      • 0 0

  • Moja wizja.. (6)

    Ja,jako prawa ręka Pawła..budujemy mur a'la Trumph,pozbywamy się słoików i odbudowujemy niegdyś piękny Gdańsk...

    • 28 43

    • A co z blokersami których genetyczna ciągota do zapachu obornika wyciągnęła do szeregu w Baninie czy Straszynie? (3)

      Będzie dla nich loteria wizowa czy lepiej nie ryzykować?

      • 15 11

      • (2)

        Miastowi wyjeżdżają z zatęchłych, wrzeszczańskich kamienic nie mogąc pozbyć się zapachu grzyba ściennego, zgniłego ziemniaka piwnicznego i - to nie żart!!! - szczurzych odchodów.

        • 12 6

        • Tak tak lepiej wyburzyc i postawic wysokosciowce..na tym najwieksza kasa i to jest prawdziwy cel.

          Z wyzszych bloczysk -wieksza kasa.

          • 0 0

        • To prawda, najgorszy ten zapach, ale to dotyczy też nie tylko kamiennic ale i tych ponad 40 letnich płytowców.Coś jest na rzeczy , że w starych budach śmierdzi stęchliznà i szczurami.

          • 2 0

    • Nie spotkałem się jeszcze nigdy z niechęcią do słoików

      na żywo.
      Zawsze tylko trolle w internecie.

      • 18 2

    • Akurat pan Budyń to by chętnie cały ten chlew ściągnął do Gdańska w ramach integracji.

      • 6 5

  • Wiadomo co nas czeka beton beton beton (12)

    Nasze miasto jest pod batem deweloperow i tu liczy sie tylko kasa a nie zycie mieszkanca w otoczeniu zieleni spokoju i z widokiem nie zaslaniajacym okna.

    A zresztą za 30 lat Gdansk zaleje woda...

    • 152 39

    • (8)

      Wokół Gdańska tyle pięknych wsi i miasteczek. Po co marnujesz życie w miejscu, którego nie lubisz ? Sądząc po wypowiedzi jesteś mądry i błyskotliwy. Na pewno jesteś w stanie zapewnić sobie tam pracę a może i innym.

      • 24 7

      • Mirek urzędnik z UM się odezwał i broni Budynia- nie bądź taki cwany-my Gdańszczanie mamy (7)

        prawo żądać by Gdańsk nie był skorumpowany i w mafijnej sieci jak jest obecnie- dlatego takim lewackim cwaniakom z platformy podziękujemy przy wyborach

        • 14 19

        • (6)

          Panie Piotrze, dla meritum sprawy nie ma znaczenia czym się zajmuję ani gdzie pracuję. Jeżeli chciał mi Pan dokuczyć to muszę Pana rozczarować. Powyższy wpis więcej mówi o Pana cechach osobowych niż moich. Pozdrawiam.

          • 19 3

          • mirecxku wyjmij kija. Pan Panu blablabla język urzednika (5)

            Jesteś w necie od roku?

            • 4 12

            • (4)

              Nie ma znaczenia od jakiego czasu jestem w necie. Znaczenie ma to, że jakieś 50 lat temu odebrałem dobre wychownie.

              • 18 2

              • Proszę nie oczekiwać kultury (3)

                w komentarzach (zarówno tych płatnych, jak i pochodzących z własnej głupoty) na tym portalu. Zdziczenie ludzi, zwłaszcza w dyskusjach na tematy samorządowe, sądowe, czy dotyczące niektórych postaci (vide Bartoszewski) jest porażające.

                • 14 1

              • Trudno zachowac stoicki spokoj gdy obcy facet dmucha twoja zone.

                Trudno patrzec jak najpiekniejsze tereny,jak rekraacyjne miejsca oddaje rada miasta w rece deweloperow..Ty mozesz z etykieta zachowac usmiech na twarzy i jeszcze podziekowac ale nie wymuszaj tego samego od innych.Nie kazdy ma az tak mocne nerwy.

                • 0 0

              • (1)

                Dziękuję za sugestię. Może to donkiszoteria, ale nie zamierzam się poddawać. To moja wersja patriotyzmu, którego brak zarzucano mi na tych forach. Pozdrawiam.

                • 11 4

              • miło

                Miło się czyta wyważone wypowiedzi, gdzie autor stara się trzymać tematu i nie zaniżać poziomu dyskusji.

                Można się różnić w kwestii poglądów, ale kultura pozwala na rozstrzygnięcie kwestii spornych w taki sposób, żeby każdy był choć trochę zadowolony z rozwiązania.

                • 6 0

    • (1)

      I dominanta wciśnięta pomiedzy budynki. Pani ładnie opowiada ale wiadomo ze chodzi o zageszczenie zabudowy i ułatwienia dla deweloperów

      • 27 9

      • ciekawe dlaczego tylu ludzi mieszka w NY

        a jeszcze więcej jedzie zobaczyć Manhattan
        jedni chcą mieszkać w mieście, a drudzy na wsi, ale bardzo trudno to pogodzić
        a najlepiej ponarzekać sobie z rana, spuścić trochę żółci, powyzywać innych - jak miło zacząć tak dzień...
        każdy powinien znaleźć swoje miejsce na ziemi i tam zamieszkać, a nie wiecznie narzekać, bo do d*py takie życie i frustracja
        Zamiast tracić czas na narzekanie, poszukajcie takiego miejsca na ziemi gdzie będzie wam się dobrze żyło i będziecie szczęśliwi

        • 8 2

    • wizualizacje start

      • 1 0

  • Najważniejsze żeby zlikwidować ogrodki działkowe i bezsensowne rezerwy drogowe w centrum! (27)

    A nie przez małą podaż gruntów zmusza się ludzi do mieszkania za obwodnicą, a to jest przyczyną wszystkich innych problemów w mieście.

    • 139 94

    • G prawda

      Odwalce sie od dzialek emerytow...deweloperska bando.Juz i tak lasy pod bloki rzniecie bandyci.

      • 0 0

    • Proszę (8)

      się odczepić od ogródków działkowych. Wbrew pozorom to są zielone płuca miasta i tylko niewiedza zmusza Ciebie do pisania czegoś takiego. A swoją drogą są do kupienia mieszkania nie za obwodnicą tylko w centrum, znajdź tylko mega kasę. Sadowa, Grobla, Wyspa Spichrzów. Czemu piszesz bzdur, że zmusza się kogoś do mieszkania za obwodnicą?

      • 21 34

      • Szanowny Pan jest w "mylnym błędzie". (7)

        Zielone płuca miasta to są lasy, w pewnym stopniu parki i skwery, ale na pewno nie kilka grządek rzodkiewek i polewana moczem altanka.

        • 35 7

        • Szanowna/y Pani/Pani (5)

          nie polewana moczem altanka, bo tak pisze ignorant (mam toaletę z szambem) nie mam rzodkiewek tylko sporo drzew owocowych. A co do lasów to już jeden o mało nie został wycięty, ten przy Świętokrzyskiej, jak go miasto sprzedało w dziwnych okolicznościach prywatnej firmie. To jest jeden z nielicznych lasów w środku miasta, tylko dzięki inicjatywie okolicznych mieszkańców uratowano ten las. Można dyskutować ale po tym jak Pani/Pan napisał/a o polewanej moczem altance to szkoda słów.

          • 13 9

          • Proszę się nie obrażać. (4)

            To, że Pańska działka wygląda inaczej niż przeciętna jest chwalebne, ale niewiele zmienia w ich funkcji pełnionej dla miasta. Wystarczy przejść w sezonie obok działek a zapachy otulające te "płuca miasta" wskazują, że to ośrodki życia imprezowo/towarzyskiego: odchody, dym z grillów, smród spalanych śmieci, resztki jedzenia, plamy oleju z samochodów i smród spalin.

            • 17 7

            • Działki to smród, brud i trucizna. I nie chodzi o dym z grila czy spaliny z kosiarki. (1)

              Przykład - Olszynka. Na działkach mieszka tu łącznie około 1500 osób.
              Bez adresu.
              Bez gazu.
              Bez kanalizacji.
              Mają dziurawe szamba lub rurę bezwstydnie wywaloną do rowu.
              Grzeją się palonym plastikiem, śmieciami itp. Opał groszek to tu raczej luksus.
              Umów ze śmieciarką nie mają, bo przecież nie są zameldowani.
              Podatków tu też nie płacą, bo są gdzieś spod Elbląga, Braniewa lub Chojnic (to widać po rejestracjach).
              I nie ruszysz tego śmierdzącego systemu, bo pilnuje ich stary czerwony prezes i jego zarząd, którzy liczą, że kiedyś ktoś ich sprywatyzuje na tych działkach w środku miasta, które wówczas sprzedadzą deweloperom za grubą kasę.
              Nie można ich pogonić, bo w całym kraju to łącznie ze dwa miliony wyborców.
              Nie mówcie mi więc o działkach, że to zielone płuca miasta, bo umrę ze śmiechu , a wy będziecie za tę śmierć odpowiedzialni.

              • 15 8

              • No cóź

                Gdzieś te slumsy muszą być w Metropolii ;) Nasze i tak lepsze niż te w Rio, a wiadomo, że na skraju wielkich miast zawsze mieszkała biedota w warunkach urągających....
                I nie pomoga żadne lewicowe utopie i zaklęcia

                • 1 0

            • Litości (1)

              ale z tymi zapachami odchodów to już przesada. Więcej odchodów i smrodu z nich jest na miejskich chodnikach po psach.

              • 4 5

              • Właściciel

                Piesków głosowali na nie.

                • 2 0

        • Lasy to nie są już płuca miasta lecz miejsca rowerowych lanserów i paintbolowców

          Nie ma już parków i skwerów - wszędzie osiedla apartamentów np. Oliwa Park
          dla Ciebie najlepsza byłaby betonowa klatka

          • 5 1

    • (1)

      A ja właśnie z zabetonowanego Przymorza wyprowadziłem się za obwodnicę i jestem bardzo zadowolony. Żałuje tylko że prędzej tego nie zrobiłem.

      • 7 1

      • Świetnie, naprawdę dobrze ze jesteś zadowolony, tylko jak jedziesz do miasta, to auto zostaw na podjeździe

        • 2 0

    • tak tak

      I postawic beton dla budynia za koperty?!?

      • 2 0

    • (3)

      zgadzam się w 100 procentach, te działeczki to przeżytek dla biedoty, kto to słyszał, żeby w centrum miasta stały takie baraki.. jak już to poza granicami miasta, co to za przyjemność "wypoczywać" przy ruchliwych ulicach i w hałasie ? ludzie, na grilla i hodować marchewki poza miasto !

      • 49 20

      • Marchewka za miasto

        Wsadź łeb w rurę wydechową jak Ci za dużo zieleni w mieście.

        • 3 1

      • Swoje racje można wyartykułować w sposób bardziej przyjazny a nie walić jak kretyn obuchem na prawo i lewo.

        • 6 0

      • gdzie można znaleźć stawki za takie wpisy? trudno się wkrecic

        Do takiej roboty

        • 15 20

    • (1)

      Ogródki działkowe w centrach miast trzeba likwidować, ale rezerwy pod drogi nie. Jesteśmy za biedni, żeby te drogi powstały już dziś, ale kiedyś muszą powstać bo jakoś musimy się przemieszczać. Nie ma jednak powodu, żeby te rezerwy pod drogi wyglądały tak jak dzisiaj to przecież mogą być przejściowe, ale uporządkowane tery zielone... Zobaczcie jak to robią Finowie. Na takim terenie sadzą mnóstwo małych drzewek (zwykle brzóz ze względu na klimat), po paru latach wycinają co któreś żeby przerzedzić, żeby trawa pod nimi rosła a jeszcze po paru latach kolejne w tym samym celu i dzięki temu teren ten jest od pierwszego do ostatniego roku mocno zazieleniony i choć wygląda jak dziki to jest porządnie zadbany... A jak już mają kasę to robią drogi z wiaduktami nad przejściami pieszo rowerowymi, żeby nie chodzić czy jechać rowerem ciemnymi tunelami...

      • 27 10

      • te drogi już nie powstaną - na szczeście

        • 4 7

    • Drodzy czytelnicy (1)

      Dajcie spokój tym ogrodom dzialkowym Wielu z Was w tym 2030 roku już dawno nie będzie i po co się tak nadać. W wielu krajach europy zachodniej są ogrody działkowe i jest ok. Życie jest jedno żyjcie w pokoju.

      • 6 1

      • Źle

        Policzyłam. 2047 :-)

        • 1 0

    • Ludziska

      Nie mam działki na ogrodach działkowych ale mam tam znajomych byłam na kilku grillach było miło grzecznie. Czemu tak sie czepiacie tych ogrodów. Ludzie w Gdańsku czy innych miastach jest o wiele więcej problemów. Weźcie sobie w Gdańsku za problem Forum Gdańsk. Dajcie ludziom tym pożądanym spokój niech się cieszą swoimi działkami i ich małym szczęściem. Pozdrawiam

      • 7 7

    • park

      Proponuje w miejsce ogródków stworzyć parki do pospacerowania a nie kolejne sypialnie Q chwale budynia od deweloperów.

      • 8 2

    • Skąd to przypuszczenie, (2)

      że jak deweloper kupi działkę na dole, po ogródkach działkowych, to będzie sprzedawać mieszkania tanio?

      • 22 6

      • Większa podaż - niższe ceny (1)

        • 9 21

        • Centrum miasta - wyższe ceny

          • 14 3

    • 100 procent racji

      • 31 27

  • A co z Drogą Czerwoną?

    Jest potrzebna!!
    Wtedy będzie mniej korków

    • 0 0

  • Za 30 lat nie powinno już być Gdańska w obecnych granicach (1)

    Cała Metropolia od Wejherowa do Pruszcza powinna tworzyć jeden organizam miejski i w ramach rzeczywistych powinno sie odbywać planowanie rozwoju. Rozważanie z perspektywy dzisiejszej 30 lat do przodu bez udziału innych samorządów to próżny trud. Transport publiczny powinien być projektowany w skali całej aglomeracji a nie pojedyńczych miast.

    Lansowanie polityki zamykania autom wjazdu do miasta przy braku alternatywnego sprawnego transportu publicznego spowoduje dalsze przenoszenie funkcji miejskich za obwodnicę i rozwój Gdańska w kierunku Zukowa, Kolbud, Pruszcza a Gdyni w kierunku MTK. Niektórtym sie wydaje że jak utrudnią mieszkańcom innych dzielnic aglomeracji przyjazd do Głównego Miasta to im się poprawi jakość życia. Spójrzcie na realia - centra handlowe przy obwodnicy pełne ludzi 7 dni w tygodniu, a na starówce upadające sklepy i rotujące co dwa lata restauracje. Szkoda że receptą na peryferyjność Głownego miasta ma być dalsze ograniczenie ruchu, lansoweanie rowerów rónoprzędnych skrzyżowań I innych tego typu absurdów. Gdy nie masz jak przyjechać, nie masz jak zaparkować - omijasz taka dzielnicę. Jako rodowity Gdańszczanin uwielbiam Długą czy Motławę ale wystarczy mi taki romantyczny spacer raz czy dwa razy do roku. Po co sobie nerwy psuć szukaniem parkingu? Oprócz łądnych widoków w tzw śródmieściu nic nie ma. Wszystkie funkcje handlowe i rozrwykowe miasta są lepiej dostępne w innych dzielnicach aglomeracji.

    • 3 0

    • Polecam parking na Ołowiance

      Tak bez nerwów zaparkujesz, a nową kładką szybko znajdziesz się w miejscach po których lubisz spacerować.

      • 0 0

  • Wszystko idzie w kierunku betonowej dżungli i tyle w temacie dyskusji

    Jesteśmy już na końcowym etapie bycia tzw turystyczną atrakcją.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane