• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • Gdynska konunikacja się nie zmieni dopóki...

    dopóki osoby pracujące w ZKM nie zmienia swojej nadumanej postawy albo dadzą ustąpić młodszym czy osobom, które potrafią słuchać. Obecnie ZKM nie słucha pasażerów, a te zmiany są pozorne i czasem na przekor ludziom. Często ludzie proszą o jakieś drobne zmiany, które naprawdę nie rozwaliłyby rytmiczności i taktu w odjazdach, ale od razu jest nie. Czasem pod naciskiem mediów coś zmienia, ale nie o to chodzi. Nawet wcześniej w komentarzach ktoś pisał o opóźnieniu ostatniego kursu 170 z placu Kaszubskiego. Oczywiście odmowa nie mająca uzasadnienia, że ktoś by na tym ucierpiał...za wyjątkiem ego pracowników ZKM, którzy przecież jeżdżąc samochodami, wiedzą co jest dobre dla pasażera!!!!

    • 25 5

  • Plan dla seniorów

    Pośpieszny do każdej przychodni, żeby posiedzieć tam parę godzin...

    • 15 11

  • w Gdańsku by się przydało pozmieniać linie 199, 227, 210, 122 (2)

    niektóre są tak długie, że nie mają szans być na czas na kolejnych przystankach

    • 17 10

    • 199 niedawno wydłużono

      dodatkowo puszczono go za Galerią i przez Dmowskiego. Teraz łapie spóźnienia dochodzące do pół godziny.

      • 6 0

    • W Gdańsku nikt nad niczym nie panuje.

      Rozkłady jazdy nie są dostosowane do zatłoczonych dróg, szczególnie w godzinach szczytu. Jeżeli ten sam autobus ciągle spóźnia się 15 minut to znaczy, że źle skalkulowane są czasy przejazdów. Proste?

      • 5 3

  • Polecam linię R (3)

    w szczycie brak punktualności i oczekiwanie po 20 min. ze względu na postoje wyrównawcze mające przywrócić kursowanie wg. rozkładu. Co jest bzdurą bo jak już się rozkład ro*e&ał to niech jeżdżą w kółko i zgarniają ludzi.
    Tak samo 141 , które NIGDY (poza wakacjami) nie przyjeżdża o czasie.

    • 20 11

    • Otóż to... dałaś/ eś dobry przykład (2)

      To rzekome wyrównywanie czasu, żeby wystartowały o rozkładowej godzinie i zaraz utknęły w korkach nie jest działaniem logicznym. A co do R-ki to krew zalewa jak autobusy R po przyjeździe na Kacze jadą na pusto do Rumi i stamtąd jadą o czasie i znowu go gubią, a ludzie stojący na Hutniczej stoją czasem po 40 minut, bo jak coś ma przyjechać skoro jada przez Obwodnicę. Wg mnie w takich sytuacjach ZKM powinien pomyśleć o takim autobusie wahadłowym na odcinku Hutnicza-Estakada Rumia Dworzec. Nie łapałby opóźnień z Wiśniewskiego czy Wielkopolskiej. coś na wzór linii 394, które jeździ w sytuacjach zatorów na odcinku Pogórze Górne Suchy Dwór. Tylko oczywiście ZKM nie chciałoby słuchać i wmówi ludziom swoją teorię, że to co robią jest lepsze, tylko jak mieliby odmarznięte stopy to by może zmienili zdania.

      • 8 2

      • Pewnie zminusował ktoś z ZKM :D

        To chyba to ego...

        • 8 0

      • Ale co do pustych kursów autobusów lini R jadących bez oznaczen to boga byc dodatki tej lini wracające do bazy gdzieś w rumi lub wejcherowie Najlepszym przykładem jest linia N30 kacze buki rumia i na odwrót po 23.00

        • 5 0

  • skrócenie tras wyjdzie bokiem

    a) ludzie tego b. nie lubią b) kursów będzie więcej tylko z początku c) po dwóch-trzech sezonach skończy się szybki takt, a ludzie zostaną z krótszymi kursami. To wszystko pewne jak w banku i nie ma co pisać bzdur

    • 26 10

  • W Gdańsku to samo... (2)

    Linie anakondy, zero punktualności i przewidywalności, kursy co 40 min lub co godzinę np 157, 167. W tej sytuacji auto górą.

    • 16 11

    • Przy marznięciu w lutym na 3 przystankach więcej auto tym bardziej górą.

      A spóźnienia codzienne na tych samych liniach to źle skalkulowane czasy przejazdów.

      • 9 0

    • No właśnie, kto jeździ takim 131 Olszynka Matemblewo?

      Co za geniusz wymyślił taką trasę. O 210 nie wspominając.

      • 9 1

  • Na tej linii autobus na pewno nie jeździł by pusty

    Powinno być połączenie bezpośrednio z chwarzno sokólka do oksywie dolne z pominięciem chyloni tylko bezpośrednio przez Estakadę. Bardzo dużo osób przesiadlo by się z samochodu na autobus. Trasa ktora normalnie powinna zajmować 20 minut zajmuje 50 minut przez centrum lub Chylonie. Chociaż niech zrobią autobus w bramkach czasowych. 6 rano do 9 i 14 do 17

    • 21 3

  • Społecznicy zapomnieli że na linię ,,anakonde " skasuje " jeden ( 1 ) bilet a linie krótkie 2 lub 3 ... (1)

    I wróce do samochodu bo taniej !!!

    • 23 7

    • Dwa bilety, a co lepsze dwa autobusy/trolejbusy i dwoch kierowcow....

      Chyba, ze bedzie reforma "po gdynsku" - na przykladzie linii 150:

      Z Witomina do centrum linia 150A, na przystanku przy dworcu kierowca zmienia numer na 150B i jedzie na Oksywie.

      Mamy dwie linie? Mamy.
      Potrzebna kasa na dodatkowy tabor? Nie.
      Potrzeba wiecej kierowcow? Nie.
      Koszty? Wyswietlenie literki A lub B.

      Premie za innowacje prosze przelac na moje konto.

      • 4 0

  • Kto zna podstawy matematyki, ten wie, że skrócenie trasy i taktu o połowę (5)

    przy tej samej ilości dostępnego taboru i tej samej prędkości przejazdowej nie skraca całkowitego czasu przejazdu, a jedynie zmusza do przesiadki.
    Jedyną zaletą jest to, że skrócenie trasy do połowy ułatwia optymalizację siatki.
    Oczywiście miasto na tym zarobi (a pasażer straci), bo dotychczasowe bilety jednoprzejazdowe przestaną wystarczać na dostanie się z punktu A do punktu B i podejrzewam, że właśnie o to tutaj chodzi.

    • 29 4

    • te matematyk, masz wyobraźnię przestrzenną? wiesz co to logika (powinieneś) (4)

      wiesz że nie można zapewnić dojazdów bezpośrednich wszystkim? bo wtedy to nazywa się taksówka

      ludzie przemieszczają się w różnych kierunkach i jedynie siatka współzależnych linii może odpowiadać na takie zapotrzebowanie

      najbardziej optymalne dla pasażera i dla miasta (organizatora) są częste kursy

      kropka

      • 5 6

      • A czym te "czeste kursy" obstawic i skad wziac pieniadze skoro juz brakuje? (3)

        • 0 2

        • (2)

          A czym te "czeste kursy" obstawic i skad wziac pieniadze skoro juz brakuje?
          Wyobraz siebie skorcenie lini i 5 przystanków miedzy pętlami to np. daje oszczędnosc o 15 minut na kursie w jedna strone i juz tu masz dodatkowy kurs na danej lini

          • 0 2

          • OK - zgoda. Z tym ze po skroceniu linii czyms trzeba obstawic pozostala czesc anakondy (1)

            • 3 0

            • U tu jest pytanie która dzielnice rozpotrujemy i jakie trasy

              • 2 0

  • Kolej Metropolitalna na Obłuże/Pogórze

    Inaczej to zawsze będą autobusy stać w korkach i generować opóźnienia.

    • 28 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane