- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (257 opinii)
- 2 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (84 opinie)
- 3 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (97 opinii)
- 4 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (141 opinii)
- 5 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (50 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (619 opinii)
Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa
- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Przypomnijmy:
- Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
- Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
- M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
- Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.
Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.
ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody
Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".
Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).
Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?
Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię
Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.
Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.
Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.
Czytaj też: przybyło tablic na przystankach
Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.
Pracy jest jeszcze dużo
Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.
Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.
Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.
Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (406) 8 zablokowanych
-
2019-01-04 10:48
Kpina z mieszkańców
Ten artykuł wychwalający zmiany to kpina, na Chrzanowskiego jest gorzej niż było likwidacja autobusu który jeździł 50 lat , zamiast tego inny numer zupełnie inne godziny odjazdów nikt nie wziął pod uwagę że problem będą miały m.in. dzieci z dojazdem do szkół na odpowiednią godzinę, nie było konsultacji, miasto ma ta dzielnice głęboko w d. Tylko potrafi podnosić kategorie mieszkań .
- 27 4
-
2019-01-04 10:50
doktur Lewandowski na dyrektora ZKM!!!
- 18 6
-
2019-01-04 11:10
(1)
Jestem mieszkańcem Pogórza Górnego, a mowa tu o silnej linii 194 do Placu Kszaubskiego, tylko proszę zauważyć, że jest to właściwie jedyny autobus którym można się wydostać z tej dzielnicy i przesiadać się dalej, bo na Chylonię bezpośrednim z Pogórza za bardzo nie dojedziesz.
- 25 6
-
2019-01-04 11:16
nawet siła tej linii nie pomogła
I przy 3cm pierwszego śniegu, podróż ze Gdy - Stocznia na Pogórze trwała 2,5h. I to nie przez estakadę, gdzie bus-pass się sprawdził a na podjeździe na Kępę oraz na Wiśniewskiego, wypełnionej zderzak-w-zderzak na całej długości...
- 6 2
-
2019-01-04 11:11
Wreszcie ktoś próbuje wytłumaczyć władzom że połączenie raz na 40 minut nawet jak jest bezpośrednie to się nie sprawdza bo autobusy stoją w korkach i nigdy nie wiesz czy twój już jechał czy nie a nie będziesz 40 minut na następny czekać
- 16 10
-
2019-01-04 11:11
To nie jest alternatywa. (4)
Nie albo - albo tylko krótkie i długie linie powinny się uzupełniać. Marznięcie w lutym na kilku przystankach więcej? Myślę, że więcej ludzi wybierze samochód niż obecnie.
- 20 8
-
2019-01-04 11:36
uwzględniając brak punktualności komunikacji robi się jeszcze zimniej na tych przystankach brrr...
- 10 0
-
2019-01-04 12:25
najlepiej mieszkać blisko miejsca pracy (2)
wyprowadzka do sąsiednich gmin nie ma sensu.
Najlepiej wybrać mieszkanie w pobliżu stacji SKM, której tabor powinien zostać wymieniony a częstotliwość połączeń zwiększona do 6-10 na godzinę. Do tego hulajnoga lub rower MEVO dla pokonania "ostatniej mili" od stacji docelowej do miejsca pracy lub szkoły. Kombinacje autobus/trolejbus i SKM są dużo mniej atrakcyjne.- 6 3
-
2019-01-04 13:19
Najlepiej być pięknym, młodym i bogatym (1)
Ale wiesz co? Wyglądasz na fajnego gościa, na pewno kupisz mi mieszkanie...
PS: Proszę sobie darować pitolety o wyprowadzce do sąsiednich gmin - mieszkam na terenie Trójmiasta, w nowym mieszkaniu przy starym osiedlu z czasów PRL.- 7 0
-
2019-01-04 21:28
Zdecydowanie należy pogodzić oba rozwiązania: linie długie i linie krótkie uzupełniajace
Do tego jeszcze linie o trasach typowo szczytowych.
- 7 0
-
2019-01-04 11:15
hehe najlepsze są autobusy nocne spod dworca, skm spóźni się o 5-10 minut i czekasz godzinę na nastęny
- 16 9
-
2019-01-04 11:17
Gdynia Centrum - Gdańsk Nowy Port (1)
Kiedy wreszcie kursować bedzie autobus pośpieszny na tej linii ?
- 14 11
-
2019-01-04 11:23
Odpowiedź: nie mam twojego płaszcza i co mi zrobisz?
- 5 3
-
2019-01-04 11:21
a kiedy tunele na Puckiej, Północnej, Piaskowej i Hutniczej? (5)
Wtedy tez autobusy będą miały gdzie jeździć.
Mój ostatni wynik na Północnej - 40min pod szlabanem.- 34 0
-
2019-01-04 11:23
szczur powiedział wyraźnie: nie da się! (1)
- 11 0
-
2019-01-04 11:35
i mieszkańcy to potwierdzili w wyborach więc proszę nie marudzić z tymi tunelami!
- 10 3
-
2019-01-04 11:29
żaden autobus nie jedzie przez Północną (2)
tak więc jak się to ma do artykułu
- 6 8
-
2019-01-04 11:41
.
Każdy chce zaistnieć.
- 6 5
-
2019-01-04 13:48
żaden, to fakt
a mógłyby...
I rozwiazałoby to wiele problemów.
Północną jeżdżą 710 do/z zajezdni, bo ten przejazd jest nieco częściej otwarty niż ten na Puckiej. Stoję tam w samochodzie, to widzę, kto mi dymi...
Wpis ma to do artykułu, że chce zwrócić uwagę na fakt, że w tym anachronicznym układzie komunikacyjnym, jaki ma Gdynia, to się kręcimy jak przysłowiowy "pies w studni".
Miasto uważa, że nie jest zainteresowane rozwojem tego układu i skutkiem tego mamy działania pozorne w postaci propozycji jak w artykule. Których jedynym pozytywem będzie poprawa wyników finansowych przewoźników - bilet czasowy jest droższy, przesiadki tym bardziej.
Niektórym od samego mieszania herbata robi sie słodsza...- 6 2
-
2019-01-04 11:34
(3)
Dojeżdżam do pracy z Gdyni Pogórza do Gdańska Osowy, wybieram auto, bo to około 15-25 minut jazdy uwzględniając korki, Toyota Yaris - koszt na paliwo to około 200 pln miesięcznie. Komunikają dojazd zajmuje około 1,5 godziny, koszt ten sam, kto mnie przekona do komunikacji miejskiej?
- 23 8
-
2019-01-04 12:10
yyyyy
Marian, przekonaj jakoś panią Helenkę
Psy gryzą :D :D :D- 2 4
-
2019-01-04 12:27
do komunikacji miejskiej cię nie przekonam, ale przemyśl zmianę miejsca zamieszkania (1)
poprzyj elektryfikację linii PKM do Osowy i naprawdę nie promuj korzystania z samochodu: inni kierowcy wpływają ujemnie na szanse uniknięcia korków. Te czasy, które podajesz, to ściema.
- 4 5
-
2019-01-04 13:08
To prawda wszyscy mieszkańcy pólnicnych dzielnic Gdyni powinni przemyśleć miejsce zamieszkania ze względu na kominukację.
Dlaczego te czasy to ściema, jakieś argumenty?- 3 2
-
2019-01-04 11:50
N10 (2)
Dlaczego ten autobus ma 10_do15 minut postoju przy dworcu Gdynia. N10
- 12 12
-
2019-01-04 12:27
Opinia (1)
Kierowca może i świni.. ale też człowiek. Zapalić musi, pogadać z innymi kierowcami.
- 6 0
-
2019-01-04 13:09
A nie pomyślałeś że ludzie przesiadają się z skm, muszą dojść z peronu do przystanku + ewentualne opóźnienie.
Już coś tak lekko zaczyna trybić w głowie?- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.