• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • Kpina z mieszkańców

    Ten artykuł wychwalający zmiany to kpina, na Chrzanowskiego jest gorzej niż było likwidacja autobusu który jeździł 50 lat , zamiast tego inny numer zupełnie inne godziny odjazdów nikt nie wziął pod uwagę że problem będą miały m.in. dzieci z dojazdem do szkół na odpowiednią godzinę, nie było konsultacji, miasto ma ta dzielnice głęboko w d. Tylko potrafi podnosić kategorie mieszkań .

    • 27 4

  • doktur Lewandowski na dyrektora ZKM!!!

    • 18 6

  • (1)

    Jestem mieszkańcem Pogórza Górnego, a mowa tu o silnej linii 194 do Placu Kszaubskiego, tylko proszę zauważyć, że jest to właściwie jedyny autobus którym można się wydostać z tej dzielnicy i przesiadać się dalej, bo na Chylonię bezpośrednim z Pogórza za bardzo nie dojedziesz.

    • 25 6

    • nawet siła tej linii nie pomogła

      I przy 3cm pierwszego śniegu, podróż ze Gdy - Stocznia na Pogórze trwała 2,5h. I to nie przez estakadę, gdzie bus-pass się sprawdził a na podjeździe na Kępę oraz na Wiśniewskiego, wypełnionej zderzak-w-zderzak na całej długości...

      • 6 2

  • Wreszcie ktoś próbuje wytłumaczyć władzom że połączenie raz na 40 minut nawet jak jest bezpośrednie to się nie sprawdza bo autobusy stoją w korkach i nigdy nie wiesz czy twój już jechał czy nie a nie będziesz 40 minut na następny czekać

    • 16 10

  • To nie jest alternatywa. (4)

    Nie albo - albo tylko krótkie i długie linie powinny się uzupełniać. Marznięcie w lutym na kilku przystankach więcej? Myślę, że więcej ludzi wybierze samochód niż obecnie.

    • 20 8

    • uwzględniając brak punktualności komunikacji robi się jeszcze zimniej na tych przystankach brrr...

      • 10 0

    • najlepiej mieszkać blisko miejsca pracy (2)

      wyprowadzka do sąsiednich gmin nie ma sensu.

      Najlepiej wybrać mieszkanie w pobliżu stacji SKM, której tabor powinien zostać wymieniony a częstotliwość połączeń zwiększona do 6-10 na godzinę. Do tego hulajnoga lub rower MEVO dla pokonania "ostatniej mili" od stacji docelowej do miejsca pracy lub szkoły. Kombinacje autobus/trolejbus i SKM są dużo mniej atrakcyjne.

      • 6 3

      • Najlepiej być pięknym, młodym i bogatym (1)

        Ale wiesz co? Wyglądasz na fajnego gościa, na pewno kupisz mi mieszkanie...

        PS: Proszę sobie darować pitolety o wyprowadzce do sąsiednich gmin - mieszkam na terenie Trójmiasta, w nowym mieszkaniu przy starym osiedlu z czasów PRL.

        • 7 0

        • Zdecydowanie należy pogodzić oba rozwiązania: linie długie i linie krótkie uzupełniajace

          Do tego jeszcze linie o trasach typowo szczytowych.

          • 7 0

  • hehe najlepsze są autobusy nocne spod dworca, skm spóźni się o 5-10 minut i czekasz godzinę na nastęny

    • 16 9

  • Gdynia Centrum - Gdańsk Nowy Port (1)

    Kiedy wreszcie kursować bedzie autobus pośpieszny na tej linii ?

    • 14 11

    • Odpowiedź: nie mam twojego płaszcza i co mi zrobisz?

      • 5 3

  • a kiedy tunele na Puckiej, Północnej, Piaskowej i Hutniczej? (5)

    Wtedy tez autobusy będą miały gdzie jeździć.
    Mój ostatni wynik na Północnej - 40min pod szlabanem.

    • 34 0

    • szczur powiedział wyraźnie: nie da się! (1)

      • 11 0

      • i mieszkańcy to potwierdzili w wyborach więc proszę nie marudzić z tymi tunelami!

        • 10 3

    • żaden autobus nie jedzie przez Północną (2)

      tak więc jak się to ma do artykułu

      • 6 8

      • .

        Każdy chce zaistnieć.

        • 6 5

      • żaden, to fakt

        a mógłyby...
        I rozwiazałoby to wiele problemów.
        Północną jeżdżą 710 do/z zajezdni, bo ten przejazd jest nieco częściej otwarty niż ten na Puckiej. Stoję tam w samochodzie, to widzę, kto mi dymi...
        Wpis ma to do artykułu, że chce zwrócić uwagę na fakt, że w tym anachronicznym układzie komunikacyjnym, jaki ma Gdynia, to się kręcimy jak przysłowiowy "pies w studni".
        Miasto uważa, że nie jest zainteresowane rozwojem tego układu i skutkiem tego mamy działania pozorne w postaci propozycji jak w artykule. Których jedynym pozytywem będzie poprawa wyników finansowych przewoźników - bilet czasowy jest droższy, przesiadki tym bardziej.
        Niektórym od samego mieszania herbata robi sie słodsza...

        • 6 2

  • (3)

    Dojeżdżam do pracy z Gdyni Pogórza do Gdańska Osowy, wybieram auto, bo to około 15-25 minut jazdy uwzględniając korki, Toyota Yaris - koszt na paliwo to około 200 pln miesięcznie. Komunikają dojazd zajmuje około 1,5 godziny, koszt ten sam, kto mnie przekona do komunikacji miejskiej?

    • 23 8

    • yyyyy

      Marian, przekonaj jakoś panią Helenkę

      Psy gryzą :D :D :D

      • 2 4

    • do komunikacji miejskiej cię nie przekonam, ale przemyśl zmianę miejsca zamieszkania (1)

      poprzyj elektryfikację linii PKM do Osowy i naprawdę nie promuj korzystania z samochodu: inni kierowcy wpływają ujemnie na szanse uniknięcia korków. Te czasy, które podajesz, to ściema.

      • 4 5

      • To prawda wszyscy mieszkańcy pólnicnych dzielnic Gdyni powinni przemyśleć miejsce zamieszkania ze względu na kominukację.
        Dlaczego te czasy to ściema, jakieś argumenty?

        • 3 2

  • N10 (2)

    Dlaczego ten autobus ma 10_do15 minut postoju przy dworcu Gdynia. N10

    • 12 12

    • Opinia (1)

      Kierowca może i świni.. ale też człowiek. Zapalić musi, pogadać z innymi kierowcami.

      • 6 0

      • A nie pomyślałeś że ludzie przesiadają się z skm, muszą dojść z peronu do przystanku + ewentualne opóźnienie.
        Już coś tak lekko zaczyna trybić w głowie?

        • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane