• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.




Czy dyskusje nad planami zagospodarowania powinny odbywać się w lipcu i sierpniu?

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego "Zaspa Młyniec - południowa część dawnego pasa startowego przy al. Jana Pawła II", obejmującego obszar od ul. Hynka aż do kładki nad al. Rzeczypospolitej, to końcowy etap prac planistycznych dla tego rejonu miasta.

Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.

O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.

Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście


  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).
  • Obecnie na dawnym pasie startowym stoją dwa wieżowce dewelopera Spravia (dawniej pod nazwą Budimex Nieruchomości).

Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla



Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.

Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we WrzeszczuMapka (ok. 45 tys. m kw.).

Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
  • na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
  • minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
  • wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
  • w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.

  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci (Sopot).

Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni



Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.

Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.

W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.

  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Nowa przestrzeń publiczna w obrębie zbudowanych wieżowców.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.
  • Wieżowce od strony ul. Hynka.

Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne



Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum GdańskaMapka.

W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.

Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego



Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4Mapka, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i bibliotekiMapka po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.

Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla. Na wysokości charakterystycznego odgięcia istniejącej zabudowy i pasażu handlowego powstanie ogólnodostępny plac pomiędzy nowymi budynkami osiedla.

Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas



W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1Mapka) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. PilotówMapka do Dywizjonu 303Mapka.

Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.

Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.



Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).

Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).

Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny. Dawna jezdnia al. Jana Pawła II  w stronę al. Rzeczypospolitej. W przebiegu zbliżonym do niej przewidziano nowy ciąg pieszo-jezdny.

Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej



Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
  • maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
  • minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
  • przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
  • wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.

Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew



W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.

Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.

Czytaj też:

Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa



Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej dla poszerzonej al. Jana Pawła II.

Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej



W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.

Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.

Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).

Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.

Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303. Wytyczne Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej łącznika drogowego Pilotów - Dywizjonu 303.

Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).

Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy



Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (804) ponad 10 zablokowanych

  • Dulkiewicz Ciebie juz do konca pogrzało kobieto !! (3)

    Prędzej na PIS zagłosuje niż na Ciebie w następnych wyborach.

    • 103 20

    • Drogie gdańszczanki, drodzy gdańszczanie. Proszę o więcej serdeczności, aby nasze miasto wypełniła miłość, której PiS chce nam zakazać.

      • 14 8

    • To po co głosowałeś na tą bliższą kulturowo

      • 0 0

    • Niszczy Gdańsk

      • 1 0

  • co by nie gadać ale za komuny jednak plan przestrzenny miał sens (8)

    wprawdzie powciskali tysiące ludzi do mieszkanek z płyty ale jak się wychodziło na zewnątrz to przestrzeń była, dzieciaki miały gdzie biegać, na spacer też było gdzie iść... Zaspa miała swój urok i przestrzeń... teraz zaleją całe osiedle do końca betonem... za 5 lat jak przyjdą upały ludzie będą padali jak muchy a sieci energetyczne będą się paliły jak knoty kiedy co zamożniejsi odpalą klimę w mieszkaniu... nie wiecie w co się pakujecie...

    • 141 8

    • (4)

      Jasne - i tak budowali, że do najbliższego przystanku czy sklepu miałeś kilometr lub więcej.

      • 2 13

      • (3)

        Gdzie tak niby? Przystanki różnych środków komunikacji z każdej strony. Pojedź sobie na jakieś kapitalistyczne osiedle- bez chodnik,a kilkanaście minut piechotą do autobusu, jeżdzącego co pół godziny (południowe osiedla Gdańska).

        • 12 1

        • (2)

          Te osiedla są dobrze skomunikowane na skutek wieloletnich działań miasta. Pierwotnie to było wygwizdowo z nielicznymi sklepami i szczątkową komunikacją miejską.
          To właśnie urbanistom PRL-u - zapatrzonym ślepo w modernizm - zawdzięczamy chaos przestrzenny w Gdańsku.

          • 1 10

          • Nie do końca tak było. Osiedle przy SKM, zaraz pociągnęli tramwaj od pętli przy Kościuszki. Za mostem tramwaje przy Grunwaldzkiej, jakaś linia autbusowa się pojawiła. Ale fakt- komuniakacja autobusowa długo nie domagała, ulic w zasadzie nie było. Za to SKM jeździła co 6 minut, poza szczytem co 12 minut, 3 składy... Dziś nieosiągalny poziom.

            • 7 0

          • Chcesz mi powiedzieć, że Zaspa nie miała od początku komunikacji?

            Linia skm istniała tam chyba jeszcze przed budową osiedla, tramwaje od kiedy tam mieszkam (a mam 40 lat i od początku na zaspie) były na wiadukcie + 2 autobusy - 124 do Wrzeszcza i 127 do Oliwy. Na tamte czasy to wystarczało. A to, że miasto się rozrosło, to niestety ale wiąże się też z koniecznością uruchamiania nowych linii. Poza tym, do 89 roku wszystko było centralnie sterowane i rozdzielane z góry, więc to nie żadne wysiłki miasta. Miasto co najwyżej zgłaszało zapotrzebowanie, a kasę na to dawała centrala. Tak było w PRL.

            • 5 0

    • Nieśmiało przypomnę (1)

      że tam był niedawno betonowy pas po horyzont. Beto zerwali i pobudują normalne osiedle z alejkami, sklepami, drzewami, ławkami i jak widzę jakimś sporym placem po środku. Ja bym to nazwał postępem w stosunku do tego co było. Ale co kto woli, co kto woli.

      • 1 7

      • Nie normalne osiedle, a gęste, deweloperskie. W tym właśnie problem i stąd protesty.

        • 5 0

    • No więc walcz człowieku o godność Zaspy - bo może jeśli zauważymy że na Zaspie się udało - to uda się także na innych osiedlach w całej Polsce. A tak to jak zwykle narzekanie na ekranie ale nie bunt wobec złych działań Rady Miasta i braku wizji urbanistycznej przy i tak już ciasnej urbanistyce terenu dzielnic - to jest właśnie przyczyna niezadowolenia wielu dzielnic miejskich - krytyka wobec władz miasta, krytyka zarządu transportu miejskiego nie potrafiącego sobie poradzić z nadmiarem albo niedomiarem pasażerów, problemy powodziowe, problemy retencyjne, nadmiar ruchu samochodowego w mieście. Brak sprzątania budynków przy rozbudowanej aglomeracji budynków. Czy ma być u nas jak w Łodzi czy Warszawie gdzie samochody stoją w korkach przy wylotówkach po parę godzin ???

      • 0 0

  • Poproszę teraz o wizualizacje

    z parkiem centralnym.

    • 41 6

  • Więcej betonu!!!

    Aż dulkiewicz wypłynie ze swoją bandą z urzędu pontonem ratunkowym.

    • 77 7

  • Ach ta nasza p.prezydentowa

    Kontynuuje to czego nauczył ją poprzednik.Ciekaw tylko jestem czy dużo ziemi jest jeszcze do sprzedania

    • 66 5

  • Wszystko zabudują.. kiedy nowe osiedle na zatoce? Za dużo wolnej przestrzeni tam jest

    • 45 7

  • No to paraliż komunikacyjny kolejnej dzielnicy mamy zapewniony. (7)

    Brak szerokiej dwupasmowej ulicy wzdłuż tej części pasa będzie gwoździem do trumny zapaści komunikacyjnej Zaspy.

    Poraża również gęstość zabudowy. Betonoza na maksa. O jakiekolwiek przestrzeni za oknem możemy zapomnieć. Wychodzi na to że zabudowa komunistyczna Przymorza i Zaspy to niedościgły ideał zapewnienia mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku i poczucia spokoju bez zaglądania sąsiadowi w okno.

    To się nazywa wyciągnąć maksa m2 mieszkań z hektara działki. Za 20 lat to będą slamsy zamieszkałe przez emigrantów. Zagęszczenie jak w miastach Azji. Szkoda że Gdańsk nie zna pojęcia urbanistyka.

    • 125 13

    • jaki paraliż?

      na zaspie jest zbiorkom działający idealnie - skm, autobusy, tramwaje. trudno o lepiej skomunikowaną dzielnicę

      • 12 17

    • kogo kierofczykowe problemy mają obchodzić (5)

      masz skm tramwaj autobusy obok. to miasto , a nie jakaś wieś żeby po niej samochodem jeździć

      • 4 8

      • Tylko że deweloper tak ci to obmuruje parkingami i płotami że na przystanek skm oddalony o 100m (4)

        Będziesz szedł 900m.

        • 10 1

        • od alt nie można grodzic osiedli w miescie (3)

          pobudka

          • 0 4

          • Nie można niby, a powstają.

            • 3 1

          • Gdzie niby nie można? (1)

            City park na Zaspie to kiedy niby powstało? Trzy żagle, Przy Alejach - to nie są grodzone, nowe osiedla?! A to tylko w okolicach Zaspy/Przymorza

            • 0 0

            • Tak samo w Brzeźnie, nowe osiedla na Przymorzu Małym. Wszędzie płoty, zasieki.

              • 0 0

  • dlaczego za czasów Wolnego Miasto nie budowano mieszkań w tym miejscu? (7)

    bo teren podmokły
    bo ujęcia wody
    bo piasek nienadający się pod zabudowę

    • 80 15

    • ale od tego czasu coś się zmieniło, (1)

      tyci więcej mieszkańców, może kilka aut przybyło, a i Forstera już też nie ma...

      • 8 10

      • Tyci wiecej mieszkancow?

        To moze by tak tyci wiecej drog ,tramwajow,przystankow SKM wybudowac na tyci wiekszym terenie? Moze taka tyci infrastruktura by sie przydala na Kowalach,Jasieniu,Baninie itd???
        Jakis tyci szpital na Gornym tarasie by nie zawadzil....Bo mam wrazenie ,ze dokwaterowywanie nowych mieszkancow do starych mieszkan,jak to bylo za Stalina, to chyba niezbyt sensowna proba rozbudowy miasta.A tak wlasnie nalezy potraktowac dogeszczanie optymalnie zaludnionych obszarow Gdanska jak np. Zaspy,Oliwy,Wrzeszcza.

        • 4 1

    • bo było płasko i idealnie to na lotnisko się nadawało

      • 8 4

    • Nie budowano tam mieszkań, bo było tam... lotnisko. Pasa startowego nie zauważyłeś przez tyle lat?

      • 8 5

    • Dalczego kiedyś ludzie mieszkali w jaskiniach?

      Bo nie umieli budować domów

      • 6 2

    • bo technologię mieli z czasów Wolnego Miasta?

      jak widać niektórzy mentalnie ciągle w tych czasach tkwią.

      • 1 1

    • I pełni paliwa i chemi po lotnisku w gruncie

      • 0 2

  • To są jakieś jaja (4)

    Jest plan, deweloper wie co kupuje i teraz robi mu się dobrze? Pomijając fakt ze plan przekładał się na niższa cenę działki która teraz zyskuje na wartosci

    • 81 6

    • (1)

      Według planu zagospodarowania tam miała być galeria handlowa.

      • 8 1

      • I niech będzie. Wcale nie galeria, a usługi. Może być i teatr, czy przychodnia.

        • 3 1

    • to już jest jajecznica (1)

      Oczywiście! Kupić, poczekać, zawnioskować, posmarować gdzie trzeba i wszelkie zgody są :)

      • 13 1

      • To jest właśnie Gdańska Sycylia

        • 11 2

  • Woda

    W związku z ociepleniem klimatu i badaniami hydrologów , ten teren będzie zalany do około 2050. Czy w takim wypadku budynki będą wykonane z ekologicznych materiałów nie powodujących zatrucia wody?
    https://dziennikbaltycki.pl/tak-bedzie-wygladalo-pomorze-gdy-podniesie-sie-poziom-wod-morze-bedzie-sie-wdzierac-do-gdanska-zobaczcie-te-wizualizacje/ar/c1-14561409

    • 30 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane