- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (180 opinii)
- 2 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (177 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (118 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (78 opinii)
- 5 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (93 opinie)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (81 opinii)
Pas startowy na Zaspie wielkim placem budowy. Gdańsk prezentuje projekt planu
W środku wakacji do publicznego wglądu wyłożono budzący ogromne emocje projekt planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Dokument daje dużą swobodę deweloperowi w kształtowaniu przyszłej zabudowy mieszkaniowo-usługowej o wysokości do 55 m (18 kondygnacji), w ramach której powstanie ok. 1,1 tys. mieszkań. Dyskusja publiczna odbędzie się 11 sierpnia.
- Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
- Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
- Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
- Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
- Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
- Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
- Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
- Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
- Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
- Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
- Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Wcześniej, w kwietniu 2018 r., zmieniono studium zagospodarowania, w którym pas startowy został wyłączony z obszaru dominacji funkcji usługowej w ramach Centralnego Pasa Usługowego.
O takie zmiany zabiegał deweloper - Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości), który w 2015 r. przejął ten teren od niemieckiej spółki za 11 mln euro, a kilka miesięcy później rozstrzygnął konkurs architektoniczno-urbanistyczny na kształt zabudowy.
Bieżące prace nad planami zagospodarowania w Trójmieście
Nowy plan zagospodarowania niezbędny dla budowy osiedla
Dzisiaj na pasie startowym od strony ul. Hynka stoją już dwa ok. 55-metrowe wieżowce mieszkalne z handlowo-usługowym przyziemiem. Kolejne budynki będą częściowo przeznaczone pod mieszkania na wynajem.
Realizację następnych etapów osiedla utrudnia obowiązujący plan zagospodarowania z 2004 r., dopuszczający wysoką zabudowę tylko na 5 proc. powierzchni terenu, a ponadto dalej w stronę kładki ograniczający jej wysokość do 15 m. W obowiązującym planie istnieje też nakaz realizacji usług i handlu o powierzchni minimum 50 tys. m kw., czyli więcej niż np. Galeria Bałtycka we Wrzeszczu (ok. 45 tys. m kw.).
Zapisy procedowanego nowego planu zagospodarowania przestrzennego w znacznym stopniu znoszą te ograniczenia:
- na całym terenie dopuszczona jest funkcja mieszkaniowa, a lokale usługowe obowiązkowe są wyłącznie w parterach na odcinku kościół - kładka,
- minimalna powierzchnia usług nie jest zdefiniowana poza wskazaniem jej lokalizacji w budynkach,
- wysokość zabudowy do 55 m (18 kondygnacji) jest dopuszczona na całej długości działki wzdłuż ul. Hynka,
- w drugiej linii zabudowy od ul. Hynka, w stronę kładki maksymalna wysokość obniżona zostaje do 15 m (5 kondygnacji), a następnie od rejonu kościoła ponownie wzrasta do 20-23 m (6-7 kond.), by osiągnąć 40 m (13 kond.) w sąsiedztwie kładki.
Duża swoboda dla dewelopera w kształtowaniu przestrzeni
Warto odnotować także, że w toku sporządzania projektu planu wykonano kolejny ukłon w stronę dewelopera i w sposób bardzo liberalny dopuszczono realizację 55-metrowców bez wskazywania sposobu ich sytuowania na działce, a także zasad budowy wokół chodników (w tym minimalnych szerokości) czy zakazu lokalizacji parkingów od frontu.
Efekty takiego podejścia planistycznego widać już w pierwszym etapie inwestycji, gdzie dla pieszych pozostawiono wąski przesmyk wzdłuż wejść do sklepów i podwyższonych względem chodnika miejsc postojowych.
W projekcie planu zrezygnowano także ze wskazywania obowiązkowych przejść pomiędzy budynkami na rzecz sprecyzowania jedynie miejsc wejścia i wyjścia z terenu. Kwestię "rozprowadzenia" ruchu pieszego po działce wokół wieżowców pozostawiono deweloperowi.
Wielkopowierzchniowy handel i obowiązkowe usługi społeczne
Na wniosek dewelopera przywrócono możliwość realizacji wielkopowierzchniowego handlu, lecz ograniczonego do powierzchni sprzedaży 17 tys. m kw. To skala galerii handlowej Madison w centrum Gdańska.
W zakresie usług obowiązkowe jest ponadto zarezerwowanie powierzchni 500 m kw. pod tzw. usługi społeczne np. przedszkole, dom sąsiedzki, dom kultury czy placówkę pomocy społecznej. Kwestia organizacji i funkcjonowania (w tym finansowania) leży po stronie dewelopera. Spełnienie tego kryterium może nastąpić np. poprzez wynajem przestrzeni usługowej prywatnemu przedszkolu.
Ogólnodostępny plac w centralnej części pasa startowego
Nowością względem obowiązującego planu jest ogólnodostępny plac w centralnym punkcie pasa startowego - na wysokości charakterystycznego odgięcia bryły budynku Jana Pawła II 4, przez który będzie przechodziło się do istniejącego pasażu handlowego i biblioteki po przeciwnej stronie pasa startowego. Plac ten pojawił się wcześniej w zwycięskiej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.
Dodatkowy plac przewidziano na zapleczu wieżowców, przez który w zamyśle urbanistów przechodzić się będzie w kierunku niższej zabudowy.
Dojście do przychodni i poprzeczna droga przez pas
W projekcie planu wskazano obowiązkowe połączenie piesze na wysokości przychodni zdrowia (ul. Startowa 1) oraz drogowe (z obustronnymi chodnikami) pomiędzy dwiema stronami dawnego pasa startowego w pobliżu kościoła - pozwoli to na bezpośredni przejazd z ul. Pilotów do Dywizjonu 303.
Od strony ul. Dywizjonu 303 obsługa komunikacyjna przewidziana jest przez ciąg pieszo-jezdny w przebiegu zbliżonym do jezdni wykorzystywanej w przeszłości do prowadzenia ruchu w stronę al. Rzeczypospolitej.
Rozbudowa al. Jana Pawła II do czterech pasów do 2040 r.
Istniejąca al. Jana Pawła II znajduje się wprawdzie poza granicami projektu planu, jednak w analizie oddziaływania na środowisko możemy znaleźć informacje o docelowej rozbudowie do czterech pasów ruchu (po dwa w każdą stronę).
Plan zagospodarowania nie precyzuje w żaden sposób terminów realizacji, jednak dla potrzeb prognozy oddziaływania na środowisko przyjęto rok 2040 jako horyzont czasowy realizacji pełnego układu drogowego w tej części miasta (w tym Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych).
Bez wydzielonych terenów zieleni urządzonej
Pod względem zieleni nie zostały wydzielone żadne obszary w formie parku czy skweru. Realizacja tej funkcji będzie odbywała się wyłącznie poprzez ogólnikowe zapisy dotyczące:
- maksymalnej powierzchni zabudowy - 35 proc. (przy ul. Hynka) oraz 65 proc. na pozostałym obszarze,
- minimalnej powierzchni biologicznie czynnej (np. trawnika z drzewami) - 25 proc.,
- przydomowej zieleni rekreacyjnej (np. placu zabaw bez obowiązku udostępnienia osobom postronnym spoza osiedla) o powierzchni min. 0,3 m kw. na każdy 1 m kw. powierzchni mieszkań,
- wspomniane już ogólnodostępne place miejskie między budynkami.
Szpalery wzdłuż ulic, plac i dojście do przychodni bez drzew
W projekcie planu wskazano obowiązek utworzenia szpalerów drzew wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego po stronie ul. Dywizjonu 303 oraz wzdłuż łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303.
Warto odnotować, że obowiązkowego szpaleru drzew nie wskazano na placu w centralnej części pasa startowego ani też na łączniku pieszym prowadzącym do przychodni.
Czytaj też:
Na Hucisku stanęły donice, ale będą posadzone drzewa
Nowe zapisy dot. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej
W projekcie planu pojawiły się nowe zapisy dotyczące wytycznych do Koncepcji Programowo-Przestrzennych nowych ulic. To efekt przyjętego w grudniu 2020 r. Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej.
Wskazanie ich dopiero w uzasadnieniu projektu uchwały może być jednak niezwykle trudne w egzekucji w toku realizacji docelowego układu drogowego.
Dla poszerzonej al. Jana Pawła II (jak już wspomniano, poza granicami planu) przewidziano cztery pasy ruchu po 3 m szerokości każdy, obustronne 2,5-metrowe drogi rowerowe, obustronne szpalery drzew i chodniki o szerokości od 2,17 m do 3 m (poszerzone o kolejne 2 m przed lokalami usługowymi).
Dla łącznika drogowego Startowa - Dywizjonu 303 jako pożądaną formę wskazano dwa pasy ruchu po 2,5 m szerokości każdy, obustronne szpalery drzew oraz obustronne chodniki szerokości 3 m. Ruch rowerów na tym krótkim odcinku będzie odbywał się po jezdni.
Dyskusja publiczna 11 sierpnia po wcześniejszej rejestracji
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusję publiczną przewidziano 11 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00. Odbędzie się ona w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Webex Events, wymagającej wcześniej rejestracji na wydarzenie (szczegóły również na stronie BRG).
Prezydent miasta i radni zdecydują o losach planu dla Zaspy
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 30 sierpnia 2021 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
[Artykuł z 2016 r.] System planowania przestrzennego w Polsce
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (804) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-28 08:13
Zaczarowany ogród... (2)
To miejsce prosi się (aż krzyczy) o stworzenie spektakularnego (zaczarowanego) ogrodu, ale takiego z prawdziwego zdarzenia- z dużą ilością drzew, krzewów, kwiatów; fontanny, oczka wodne, dużo ławek, alejki, rzeźby artystów... (nie tylko hektar trawy i pustka) tak aby tym wszystkim starszym ludziom, którzy tam mieszkają chciało się jeszcze po coś wychodzić z domu...
- 52 5
-
2021-07-28 08:36
Piękna wizja ale może bez tych rzeźb.
- 2 1
-
2021-07-29 11:11
Przecież starsi i tak zaraz umrą po śmiercionce.
Miasto o tym wie. Nie musi więc uwzgledniać nas w swoich planach...
- 0 1
-
2021-07-28 08:14
Może jeszcze na plaży da się osiedle zbudować!
Obywatel w Gdańsku jest zerem-liczy się tylko kasa!Nikt nie rozlicza błędów urzędniczych, władze robią co chcą.A głupi Janusze dalej będą na nich
Głosować- 43 0
-
2021-07-28 08:14
Korki korki korki i jeszcze raz korki! Gdańsk stał się jednym wielkim placem budowy (3)
I ani jednej inwestycji drogowej wewnątrz miasta!
- 42 3
-
2021-07-28 09:57
i dobrze. po mieście się samochodem nie jeździ
- 3 3
-
2021-07-28 12:38
Mam pomysł - wyburzmy dom, w którym mieszkasz - i zróbmy tam "inwestycję drogową".
- 1 3
-
2021-07-28 15:39
Karma wraca!
Trzeba było kupić mieszkanie w centrum miasta a nie na jakiś zad*piu typu Zaspa, a potem narzekanie, że dróg nie ma.
- 1 2
-
2021-07-28 08:24
11 milionów euro za działkę z kiepskim planem zabudowy, czyli
Musieli mieć pewność, że plan, zgodnie z życzeniem
Zostanie zmieniony- 34 1
-
2021-07-28 08:25
(2)
Układ budynków powinien nawiązywać do reszty dzielnicy, czyli w tzw. plaster miodu.
- 20 1
-
2021-07-29 11:14
Układ heksagonalny powinien być.
Psują taka piękna koncepcję dzielnicy. Powinna być ona jakoś zabezpieczona. Oni niszczą dorobek świetnego architekta Hordyńskiego i zdrowie tysięcy ludzi. Tam nie wolno stawiać bloków. To my jesteśmy suwerenem tego miasta. My mieszkańcy a nie jakaś przyjezdna ze wschodu.
- 4 0
-
2021-07-29 11:23
Architekt Zaspy Roman Hordyński stworzył coś pięknego. Nie wolno tego niszczyć.
Tam nie powinno powstać nic poza parkiem i ewentualną niska zabudowa.
Koncepcja hexagonalna, czyli naturalny układ plastra miodu nie może zostać zniszczona. Na to są przecież chyba jakieś przepisy dotyczące własności intelektualnej?? Dlaczego mieszkańcy Gdańska wciąż jeszcze pozwalają przybyszce ze wschodu rujnować to piękne miejsce. Jeszcze się nie poznali na budyniowej?- 2 0
-
2021-07-28 08:26
Narzekacie (1)
A jak mieszkanka pojawiać się w ofercie to pierwsi biegniecie kupić po 750 tysi za kawalerkę....
- 18 8
-
2021-07-28 08:52
A gdzie ma mieszkać, w namiocie?
- 4 3
-
2021-07-28 08:33
Grube koperty za zmiane planu dostarczone
no i ta pyszna kawusia z ekspresu przy ich zatwierdzaniu, to jest zycie . Dziekujemy naszym deweloperom ze dbaja o zwyklych urzednikow
- 27 0
-
2021-07-28 08:34
Betonowa dżungla
Wszędzie betonowe kloce , byle zarobić-a może długi po całości pas zieleni, dostawca tlenu dla osiedla, miejsce spacerowe dla mam z dziećmi, ławeczki dla emerytów a nie bloki ze szlabanami na odcinkach wjazdowych
- 35 3
-
2021-07-28 08:35
Bardzo ładne getto (1)
jw
- 35 2
-
2021-07-28 15:41
Getta zawsze są spoko, szczególnie gdy je się likwiduje.
- 1 1
-
2021-07-28 08:38
Normalne,nowe dodatkowe ulice wybudujcie (5)
Cała infrastruktura drogowa jest jeszcze z czasów komuny! Wydaje mi się że kiedyś myśleli bardziej przyszłościowo i trochę lepiej niż obecnie :(
- 71 18
-
2021-07-28 08:52
No i dzięki nim teraz stoimy w korkach zamiar pomykać szybką komunikacją. (4)
- 7 8
-
2021-07-28 09:06
Dzięki nim mamy gdzie mieszkać cymbale. (1)
- 7 10
-
2021-07-28 10:25
A to sorry, nie wiedziałem że mieszkasz na jezdni
Czy rozbijasz namiot na pasie zieleni?
- 2 3
-
2021-07-28 09:07
Jest komunikacja publiczna - masz problem to przenieś się na wieś :)
- 4 7
-
2021-07-28 09:36
Brak szybkiej komunikacji miejskiej
Nie jest kwestia układu drogowego tylko kwestia beznadziejności naszej komunikacji:) nawet komuniści nie myśleli na zasadzie pogorszymy warunki poruszania, żeby ludzie korzystali z komunikacji ( fakt, nie musieli, bo w somie brzmi to jak komunizm)
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.