• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka

Szymon Zięba
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata. SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata.

Wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska nie kupi dziesięciu nowych pociągów, które pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych składów. Kolejarze twierdzą, że to efekt zbyt krótkiej umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, która nie przewiduje zakupu i rozliczenia nowych pojazdów.



Przekonują cię tłumaczenia SKM?

Przypomnijmy: kilka dni temu radni Sejmiku Województwa Pomorskiego zadecydowali o zabezpieczeniu środków na sfinansowanie dłuższych umów z przewoźnikami kolejowymi.

Wicemarszałek Leszek Bonna poinformował, że umowy zostaną podpisane do grudnia 2026 r. Umowa z Polregio zacznie obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a kontrakt z PKP SKM będzie zawarty od 12 grudnia 2021 r. Wówczas bowiem zakończy się umowa obowiązująca od grudnia 2018 r.

202,5 mln za 5 lat przewozów



Wartość umowy z SKM opiewa na 202 550 000 zł. Praca przewozowa została określona na poziomie 15 230 000 pociągokilometrów.

- Negocjowaliśmy umowę 9-letnią, gdyż taka umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany przez spółkę PKP SKM w Trójmieście zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Te pojazdy pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów, a należy pamiętać, że nasze pojazdy należą do najstarszych w Polsce - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Dodaje, że ostatecznie podpisano jednak umowę "tylko na pięć lat", a zrobiono to "w poczuciu odpowiedzialności za utrzymanie ciągłości przewozów na obsługiwanych przez SKM liniach po wygaśnięciu obecnej umowy".

- Umowa ta nie przewiduje jednak zakupu i rozliczenia tak bardzo potrzebnych nowych pojazdów. Aby zrealizować ten zakup, w 2018 r. zabezpieczyliśmy dofinansowanie ze środków UE w wysokości 160 mln złotych, a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pozyskanie nowego taboru jest dla PKP SKM absolutnym priorytetem. Za wszelką cenę nie chcieliśmy dopuścić, aby przepadło pozyskane przez PKP SKM 160 mln złotych unijnego dofinansowania - mówi Złotoś.

Kredyt zabezpieczy umowa na minimum dziewięć lat



Rzecznik SKM tłumaczy, że krótsza umowa nie pozwala kolejarzom na zakup proporcjonalnie mniejszej liczby pociągów. Spółka otrzymała bowiem dofinansowanie na dziesięć pojazdów - i w ten sposób musi być ono spożytkowane.

- W ramach pięcioletniej umowy nie jest także możliwe ubieganie się o mniejszy kredyt w banku, ponieważ to minimum dziewięcioletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie kredytu inwestycyjnego. Taka umowa to gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - wskazuje Złotoś.

Składy SKM miałyby być własnością Samorządu Województwa



Kolejarze deklarują, że w trakcie negocjacji przedstawili kilka wariantów umowy wieloletniej. Jeden z nich zakładał przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez PKP SKM unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez PKP SKM, ale byłyby własnością Samorządu Województwa.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



- Spółka PKP SKM zapewniła też akceptację tego pomysłu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niestety - ten pomysł nie został zaakceptowany przez Samorząd Województwa. Istnieje więc realna groźba utraty 160 mln unijnego dofinansowania przeznaczonego na zakup nowych pojazdów, a perspektywa pozyskania nowych pojazdów niebezpiecznie się oddala - mówi Złotoś.

Na przeszkodzie stanęły m.in. ceny energii elektrycznej?



Rzecznik SKM przypomina, że na sesji Pomorskiego Sejmiku Zarząd Województwa tłumaczył radnym, że obawia się zawrzeć dłuższą umowę z PKP SKM, gdyż jest zbyt wiele czynników, których obecnie nie da się przewidzieć. Są to m.in. ceny energii elektrycznej czy wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Ładowarki USB od Trojmiasto.pl w składach SKM



- To istotne argumenty, należy jednak zauważyć, że brak tych informacji nie przeszkodził Organizatorom Przewozów w 9 województwach w podpisaniu 11 umów z przewoźnikami na okres nie krótszy niż do 2030 roku (stan na dzień 10.12.2020 r.). Warto też zaznaczyć, że wartość jednego pociągokilometra zapisana w tych umowach (z jednym wyjątkiem) jest zacznie wyższa niż w umowie zawartej przez Organizatora Przewozów z PKP SKM. Dotyczy to także tych województw, gdzie przewoźnicy mają niższe koszty, gdyż korzystają z taboru będącego własnością Organizatorów - podsumowuje Złotoś.

Przetarg na nowe składy miał być ogłoszony jesienią 2019 r.



Na koniec warto przypomnieć, że pierwotnie SKM zapowiadało ogłoszenie przetargu na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych na jesień 2019 r.

Szacowana wartość tego zamówienia wynosiła ok. 320 mln zł netto. Pierwszy nowy pociąg miał przyjechać do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23. Wszystko wskazuje jednak na to, że - o ile nawet uda się dojść do porozumienia w sprawie zakupu nowych składów - te nie wyjadą tak szybko na tory.

Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
 Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na liniach PKM wykorzystywanych jest także jedenaście spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie.

Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Tak wyglądał montaż ładowarek USB w pociągach SKM. Film archiwalny.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • Nie raz narzekałem na SKM ale tutaj mają rację. (4)

    Jakoś w przypadku PKM problem udało się rozwiązać. W decyzjach Urzędu Marszałkowskiego widać jest więcej polityki niż gospodarności i dbałości o region.

    • 51 9

    • Co się udało rozwiązać? (2)

      Jak SKM chce jeździć to niech kupi składy. Jak Marszałek ma sam kupować składy to po co nam pkp skm?

      • 8 13

      • Ignorancie

        Marszałek organizuje transport. Może dać swój tabor przewoźnikowi, albo w długoletniej umowie umożliwić rozliczenie zakupu. przewoźnikowi. Marszałek kupuje tabor (ostatnio 10 nowych pociągów) i... wszystkie trafiają do Polregio. Przypadek?

        • 13 3

      • Zkłady PKM są własnością samorządu województwa.

        Ale może pracownicy SKM zrobią zrzutkę i kupią jakiś skład z własnej kieszeni? Ciekaw jestem czy po takim potraktowaniu przystąpią do następnego przetargu.

        • 1 6

    • Jakoś w przypadku PKM problem udało się rozwiązać.

      Nie masz pojęcia o czym mówisz. Widać to w tym zdaniu.

      • 2 3

  • Skoro (5)

    Tak to migiem ceny za bilety obniżać bo niby czemu mamy jeździć ponad trzydziestoletnimi kolejkami??

    • 25 6

    • Marszałek ustala ceny.

      Już widzę jak obniża...

      • 5 0

    • pisz do PKP

      • 1 4

    • (1)

      Pamiętaj, że podróż pociągiem retro jest zawsze droższy.

      • 8 0

      • Weź lepiej nie dawaj pomysłów patałachom z politbiur.

        • 0 1

    • Z Wej do Sop 9,80zł. Masakra.

      • 1 1

  • tak beznadziejnie mści się PO (3)

    aby odgryżć się na polskim rządzie rzuca kłody na tory SKMki.
    Struk z kolegami to banda nieudaczników tak jak gospodarowali do 2015 w Polsce i jak kulawo prowadzą samorządy to w czasach pandemi doprowadziliby nas wszystkich do nędzy lub na cmentarz.
    Buta, arogancja i przyzwolenie na złdziejstwo - to im wychodzi najlepiej

    • 56 12

    • (1)

      hahaha, dobre... tymi hasłami o rzucaniu kłód na tory, to można było mamić ludzi 5 lat temu.

      • 0 8

      • jak byś nie widział, to w pomorskim nadal rządzi PO i witac jakie są tego skutki...

        • 6 2

    • Mówisz oczywiście o PiSie, prawda?

      • 1 3

  • Obowiązki z segregacją,

    Podwyżki czynszu,wszystko pozamykane,brak nowych SKM podwyżki biletòw. Lista sukcesòw nie ma końca.

    • 30 0

  • a dziurę miedzy peronem a składem kiedyś wyeleminują? (3)

    ?

    • 29 6

    • uuu.... na to to by musieli dostac umowe na 20 lat. To nic, ze nikt inny nie startuje do przetargu.

      • 3 2

    • PKP nigdy - nie interesuje ich to

      a niektórzy pamiętają te stare składy bodaj z Berlina... ach...

      • 5 0

    • Niestety

      Niestety do tego potrzebny jest nowy tabor z wysuwaną platformą dojeżdżającą do peronu.

      • 0 0

  • No cóż,,,

    SKM pozostaje wspieranie fabryk farb, których produkty spowodują, że wagony nie staną się druszlakami.

    • 20 1

  • Te stare wagony...

    ...rodem z PRL-u to lepiej na złom oddajcie.

    • 9 5

  • Pod takimi artykułami brakuje mi zdecydowanie

    ikonek śmiechu do kliknięcia.

    • 24 1

  • Gdynia, Gdańsk i Sopot muszą działać jak jeden organ! (2)

    Jeden organ! Powinniśmy być jednością i wspierać się wzajemnie.

    • 16 8

    • (1)

      1 prezydent jedno zarządzanie Trójmiasto to tak naprawdę 1 miasto

      • 0 1

      • Na pewno nie jedno miasto. Ja z Gdyni do wrogiego Gdańska nie jeżdżę. Prędzej z Gdyni do Wejherowa pojadę niż do Gdańska.

        • 1 0

  • Po co nowe jak te stare są całkiem dobre.

    A na 1 maja to tej jeden nowy pojedzie w pochodzie.

    • 16 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane