• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (294)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Budowa trasy tramwajowej przez ul. KlonowąMapka do dworca we WrzeszczuMapka, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. RzeczypospolitejMapka, a nawet al. HalleraMapka i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.



Który wariant połączenia tramwajowego między Wrzeszczem a Zaspą jest najlepszy?

O budowie trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca pisaliśmy kilkukrotnie. Pomysł ten przewijał się od lat w różnych koncepcjach - zarówno na poziomie analiz urbanistycznych, jak i bardziej amatorskich rozważań akademickich.

Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. ChłopskaMapka - al. RzeczypospolitejMapka) z Wrzeszczem Górnym (al. GrunwaldzkiejMapka) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.

Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
  • Docelowy układ sieci tramwajowej we Wrzeszczu. Tramwaj do dworca jest tylko początkiem inwestycji.
  • Koncepcja ZTM Gdańsk odejścia torowiska od al. Grunwaldzkiej pod dworzec we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Koncepcja ZTM Gdańsk układu torowego przed dworcem we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Przebieg trasy Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe-Wrzeszcz), której towarzyszyć będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu.

Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej



Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.

Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Przekroczenie torów kolejowych niezależnie od dalszego przebiegu rozważane jest wyłącznie wiaduktem.

Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu



Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.

To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. RakoczegoMapka (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).

Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
  • Tramwaje z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową będą skręcać w prawo jeszcze przed przystankiem.
  • Wstępnie przewiduje się na pl. Czerwonych Gitar urządzenie wspólnej przestrzeni pieszej z torowiskiem tramwajowym wzorem np. rynku w Katowicach.
  • Torowisko będzie poprowadzone środkiem ul. Klonowej.
  • Na wysokości dworca we Wrzeszczu (po prawej w przebudowie) powstanie w pierwszym etapie przystanek końcowy z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych.

Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych



Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.

Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.

Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli StrzyżaMapka, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej OliwyMapka, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".

  • Realizacja układu torowego przy dworcu będzie wiązała się także z przebudową pętli autobusowej.
  • Pomiędzy ul. Dmowskiego przy Galerii Bałtyckiej a torami kolejowymi planowana jest budowa najazdu do nowego wiaduktu dla tramwajów.
  • Niezagospodarowany teren przy Galerii Bałtyckiej, gdzie możliwa jest budowa najazdu na nowy wiadukt dla tramwajów nad torami kolejowymi.
  • Nowy wiadukt dla tramwajów planowany jest tuż obok istniejących wiaduktów drogowych.

Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?



Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:

Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.

- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu



Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego)Mapka - Letnicę do ul. Marynarki PolskiejMapka.

Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
  1. wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
  2. wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
  3. wzdłuż Hallera,
  4. wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
  5. (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).

Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z ul. Kościuszki i Nad Stawem.
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego (ul. Hynka) z al. Rzeczypospolitej.
  • Ulica Kościuszki.
  • Ulica Kościuszki.
  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska

To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.

- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (294) 5 zablokowanych

  • Zamiast torów buspasy? (2)

    Zamiast tramwajów niech zrobią w tym samym miejscu bus pasy i puszcza więcej autobusów. Wydawanie pieniedzy na drugi typ transportu jest bez sensu.

    • 4 4

    • Pociągi też są innym typem transportu niż autobusy. Czy to oznacza, że SKM powinna zostać zastąpiona autobusami?

      • 0 0

    • zobacz co się dzieje w Warszawie - ile tam jest typów transportu

      • 1 0

  • A miało być na prosto (14)

    Tramwaj z Moreny miał jechać ul.Do Studzienki, przecinać Grunwaldzką i przez Miszewskiego jechać wprost na plac Komorowskiego.

    • 33 7

    • (4)

      I to była głupota, bo dworzec jest najważniejszym punktem węzłowym we Wrzeszczu. A doprowadzenie do niego PKM jeszcze zwiększyło rangę i potrzebę lepszego dojazdu.

      • 5 7

      • (1)

        jakoś można było rozwalić najważniejszy punkt węzłowy przy dworcu w Gdańsku Głównym. W Oliwie też nie masz tramwaju obok dworca.

        • 0 0

        • W jaki sposób rozwalony jest węzeł przy dworcu głównym, skoro przejeżdżają tam praktycznie wszystkie linie tramwajowe (wyjątek: 4, 5 i w lecie 68) i znaczna część autobusowych?

          • 1 1

      • dworzec byłby ważny, gdyby nie sprzedaż otaczających go gruntów

        teraz to miasto ma iść w koszty, aby kolejny szklak miał "godne" otoczenie...

        • 0 0

      • Tej PKM co raz na półtorej godziny jeździ?

        • 8 1

    • (8)

      Prosto i głupio, bo z chamskim pominięciem bardzo dużego (pod względem liczby pasażerów i różnych połączeń) węzła przesiadkowego jakim jest Wrzeszcz PKP. Już w paru miejscach w Gdańsku tramwaje omijają przystanki SKM bokiem (Pomorska, Hallera) i chyba wystarczy.

      • 10 6

      • (6)

        Czyli zamiast prostego i w miarę taniego rozwiązania, które mogłoby być już zrealizowane, mamy plany skomplikowanego, drogiego i nieralizowalnego w najbliższych dwóch dekadach zygzaka przez Wrzeszcz. Tą trasą tramwaj będzie jeździł wolno, bardzo wolno. A jak widać - nadal planiści chcą wyrzucić sprzed dworca we Wrzeszczu węzeł przesiadkowy, zostanie jeden skromny przystanek. Zatem poczekamy, dopłacimy a rozwiązanie i tak okaże się półśrodkiem.

        • 8 6

        • (3)

          Nawet jak będzie jechał ciut wolniej, to jest to lepsze rozwiązanie niż z Zaspy jechać do dworca okrężną drogą przez Wyspiańskiego, potem przesiadać się na tramwaj na trzy przystanki (bo nie da się zrobić skrętu pod górę) i jeszcze z Grunwaldzkiej iść pieszo do dworca (krótki dystans, ale to kolejna uciążliwość). A tak będzie bezpośredni kurs z przystankiem przed samym wejściem do dworca.

          • 3 2

          • ciut wolniej? (2)

            On musi sie przebic przez wiecznie zapchane centrum Wrzeszcza... Policz, ile tam skrzyzowan i swiatel...

            • 5 1

            • (1)

              A tramwaj przez Wyspiańskiego i Miszewskiego będzie frunął? Od Grunwaldzkiej do Kościuszki tramwaj będzie jechał z pominięciem ruchu aut. Pierwsze światła będą dopiero za torami kolejowymi, a potem przy wariancie Hynka aż przy ETC. Ciężko znaleźć lepszą trasę!

              • 4 1

              • ale najpierw do tej Kościuszki

                musi dojechać...

                Warianty poprzeczne do Grunwaldzkiej są pożądane, ale konsekwentnie poprzeczne. Od Wyklętych, Abrahama czy Bażyńskiego... Jana Pawła zablokowane przez centrum handlowe ale też coś dałoby się wykroić... Od Smoluchowskiego zgodnie z dawną koncepcją wpięcia się w Węzeł Kliniczna (już bez kliniki)...
                To są rozwojowe punkty a nie slalomy niszczące ostatnią we Wrzeszczu przestrzeń miejską...

                • 0 0

        • (1)

          Prostego i taniego!? Byłeś kiedyś na ul. Wyspiańskiego? Z tej totalnie zakorkowanej uliczki należałoby całkowicie wyciąć ruch samochodowy żeby tramwaj sprawnie tam przejechał. Może to i dobrze - ekologicznie, ale w tym mieście nikt nie ma cojones żeby sprawić św. kierowcom taki prezent :)

          • 3 3

          • Tak, 4 godziny temu, w drodze do pracy. Za kilka godzin będę nią wracał. I nadal uważam, że tramwaj na Wyspiańskiego miałby sens.

            • 0 1

      • Wrzeszcz zostal chamsko pominiety przez budowe Galerii Baltyckiej

        I zaniechanie tramwaju na Slowackiego...

        Te dzikie piruety z wyskokami jak w jezdzie figurowej na lodzie, jakie wykonuja miejscy planisci, to konsekwencje tych kardynalnych bledow oraz obrona partykularnych interesow "wlascicieli" miasta...

        • 9 1

  • (2)

    Najpierw tramwaj do Osowy- ta dzielnica jest najbardziej potrzebująca!!!!!!!

    • 1 10

    • Osowa to ma PKM (1)

      Tylko jeszcze trzeba, żeby jeździła częściej niż raz na półtorej godziny.

      • 7 0

      • SKM masz do Wrzeszcza więc niepotrzebny tam tramwaj?

        • 0 0

  • Zacząłem czytać

    I zobaczyłem "kilkadziesiąt lat". I stwierdziłem, że szkoda czasu na bzdury

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    A kiedy tramwaj w ciągu Kołobrzeskiej? (10)

    Potrzeba jak największej ilości miejsc przesiadkowych TRAM-SKM a przy okazji powstała by doskonała linia obsługujące Centrum Biznesowe i Uniwersytet z Przymorzem i Zaspą...

    • 54 16

    • Czemu TRAM-SKM zamiast BUS-SKM? (3)

      SKM jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd między dzielnicami. Szybko i bezkolizyjnie przewozi wielu pasażerów między stacjami SKM rozmieszczonymi po jednej na dzielnicę.
      Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd wewnątrz dzielnicy, od startu podróży do najbliższej stacji SKM i od najbliższej stacji SKM do celu podróży. W przeciwieństwie do tramwaju może wjeżdżać głęboko w dzielnicę, dzięki czemu każdy może mieć blisko na przystanek.
      Tramwaj, próbując być czymś pomiędzy SKM a autobusem, łączy wady obydwu rozwiązań.

      • 2 9

      • Pomyliłaś się. (2)

        Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji _wiejskiej_. Natomiast w dużych miastach się nie sprawdza.

        • 7 5

        • A skad taka opinia

          Jakieś dowody czemu?

          • 0 0

        • To co proponujesz za linie puścić na Suchanino? Tramwaj czy skm?

          • 2 1

    • Po pierwsze nikt poza bezmógowcami nie chce tramwajów

      • 3 12

    • Kołobrzeska Barzyńskiego (3)

      To także bardzo fajny pomysł i wiele się o tym mówiło, a ta trasa idealnie by obecnie się wpisywała w rozwój miasta.
      Ponadto obecnie widać, że nie wszystkie tramwaje muszą zasuwać do Jelitkowa i część mogła by tu zawracać.

      • 9 0

      • Dokładnie (2)

        Pętla tramwajowa w centrum sieci jest niezbędna aby jakoś sensownie podzielić kursy (obecnie zdecydowanie za długie). To, że bedzie przy stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz jest logiczne i bardzo wygodne

        • 6 3

        • wystarczy połączenie linii na Wita Stwosza z tą na Chłopskiej

          tramwaje było robiłyby "kółko"

          • 5 2

        • pętla jest na Zaspie

          • 3 2

    • jakie żałosne to planowanie

      tramwaj może być tu albo tu albo tam

      • 3 2

  • (1)

    Co po tych torach będzie jeździć? Teraz nie macie taboru, likwidujecie kursy. Tramwaj nr 5 co 20 minut to żart.

    • 40 2

    • To proste

      Jeździ w większości na wspólnej trasie z 3, więc ucieli. Na Hallera faktycznie tramwaj jest co 10 minut, ale co wylosujesz, to twoja sprawa.

      • 0 0

  • Utrapieniem to jest brak połaczenia tramwajowego osowej z OLIWĄ i od tego należałoby rozpocząć inwestycje torowe (3)

    • 16 18

    • Mieszkańcom Osowej to nie tramwaj jest potrzebny

      Tylko dofinansowanie z programu rozwoju wsi. Bo tym właśnie są, wsią której wszystko przeszkadza.

      • 1 0

    • tak tak, wam na osowej będzie przeszkadzał hałas tramwajów, skoro potrafiliscie zablokowac budowę kładki nad obwodnica

      • 3 0

    • Wystarczą buspasy

      • 5 2

  • Oho (5)

    A tymczasem po obecnych torach z Hallera do Wrzeszcza jeździ 1 (słownie jedna) linia a z Nowego Portu/Letnicy całe 0 (słownie zero). Może wizjonerzy zmienili by już coś teraz?

    • 75 7

    • (3)

      Linia 5 jedzie co 20 min, to jakaś głupota, nie wiem kto to wymyslił. Lepiej by 5 jezdziła tylko do pętli w Oliwie ale za to częściej.

      • 10 5

      • Przeciez 5 jezdzi tylko do petli w Oliwie (2)

        A poza tym też 3 jeździ przez Hallera więc o co kaman?

        • 6 4

        • Zostawcie 3 do NP zawsze (1)

          tramwaj nr 3 tylko tymczasowo dojeżdża do Nowego Portu,jak wiadukt wyremontują będzie tylko do Brzeźna.

          • 1 0

          • Zagadką pozostanie drugi koniec trasy linii 3

            Dlaczego jeździ do cienistej, a nie pętli świętokrzyska? Tajemnica nie do rozwikłania.

            • 1 0

    • Widać że nie jeździsz

      Z Nowego Portu do Wrzeszcza jest linia 5. Ta sama co z Brzeźna.

      • 0 0

  • Jak oni to forsują!

    Jest tyle ważniejszych połączeń torowych do zrealizowania, a oni z uporem maniaka wciskają ten podjazd pod budynek dworca. Gdyby tam nie było jednej z większych pętli autobusowych w Gdansku, to jeszcze możnaby to zrozumieć, ale w obecnym kształcie jest to zwyczajne marnotractwo środkow na planowanie. Kołobrzeska lub Obrońców Wybrzeża, tam jest potrzebny tramwaj na przedwczoraj, ale to nie jest jak widać istotne.

    • 1 0

  • Jakby aferzyści nie spylili pasa startowego...

    ... Tramwaj mógłby iść koło Żaka, po JP2, i dalej do Bzreźna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane