• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepszym sposobem na lepszy Gdańsk będzie zmiana prezydenta miasta.

    Najlepszym sposobem na lepszy Gdańsk będzie zmiana prezydenta miasta.

    • 3 4

  • Czy to prawda, że BUDYŃ szkodzi ?

    Czy to prawda, że BUDYŃ szkodzi ?

    • 3 3

  • Trzeba latać samolotem, jak premier.

    Wtedy korków nie będzie.

    • 2 6

  • Prawoskręt ze środkowego pasa

    Codziennie rano mam wątpliwą przyjemność przemieszczać się Al. Havla na Armii Krajowej. Często ze środkowego pasa skręcam w prawo - jak to kiedyś było dozwolone - o tym że już nie jest przypomniała mi Policja za 250 + 5 punktów. Ale po oczekiwaniu przez jedną zmianę świateł by któryś z 98% Katolików zechciał mnie wpuścić na pas dla skręcających zdecydowałem się na taki manewr (nadmieniam że nie mam w zwyczaju wpychać się komuś przed maskę). Zjechałem ze skrzyżowania, zrobiłem miejsce dla następnych samochodów i dostałem mandat. Przywrócenie tego prawoskrętu raczej nie zblokuje wjazdu na Łostowicką - po zapaleniu zielonego światła Armii jest pusta i samochody po prostu będą znikały ze skrzyżowania - jeden warunek - zielone do jazdy na wprost musi być jednocześnie zielonym do skrętu w prawo.

    • 3 3

  • zalatuje marudzeniem i krótkowzrocznością

    Po 1 nie piszmy głupot typu - 1 osoba w samochodzie - taka jest rzeczywistość i ją należy zaakceptować, a nie gadać dla samego gadania.

    Co do Havla, fakt - korkuje się, ale jest o niebo lepiej niż było zanim Havla powstała. Rozwiązania które przedstawiła redakcja są fajne, ale uważam, że takie troszkę z czapki.
    Miasto ma plan rozbudowy, powstanie - Nowa Jabłoniowa, Małomiejska, Świętokrzyska, Warszawska, Bulońska i Unruga.
    Jeśli po ich realizacji dalej będzie problem na Havla, to można wrócić do tematu.
    Strasznie ludzie narzekają, a tak naprawdę miasto właśnie teraz zaczęło się rozwijać, po latach posuchy. Troszkę więcej zacznijmy dostrzegać plusów, bo minusy to zawsze się znajdzie.

    • 1 7

  • rozwiązania

    Witam

    żadne z proponowanych w artykule rozwiązań nie usprawni ruchu w skali miasta, jedynie punktowo (o ile w ogóle:) problem tkwi nie w technologii i rozwiązaniach inżynieryjnych, a w partycypacji w ruchu i oderwaniu bezpośredniego przepływu zapłaty za usługę (płacą wszyscy - użytkują niektórzy)

    tzn. że koszt jeżdżenia po drodze jest nieadekwatny w stosunku do kosztu budowy tejże drogi, tj. poruszanie się ulicami jest relatywnie tańsze niż powinno. Skoro jeżdżenie samochodem jest tanie, to prawie wszystkich na to stać i drogi się korkują.

    to tak, jakby za pomocą rządowych dotacji wspierać obywateli chcących jeść łososia. rząd (czyli de facto my wszyscy) wykłada jakąś ilość pieniędzy i od dzisiaj łosoś w sklepie dla każdego chętnego kosztuje 5zł/kg. Każdy chce kupić, więc w szybkim tempie łosoś znika z półek. Część ludzi jest zadowolona, a pozostała część już nie bardzo, bo dla nich zabrakło towaru.

    Analogicznie pojawiają się korki, czyli brak "towaru" dla tych którzy chcieliby skorzystać z "promocji" - "rządowej przeceny"

    rozwiązania istnieją, a są one z goła zupełnie inne. to rozwiązania natury systemowej, a nie technicznej.

    pozdrawiam

    • 4 2

  • Estakada

    jedynym rozwiązaniem jest estakada. nie rozumiem nad czym tu debatować.

    • 1 1

  • ehh

    Najpierw robic jak najtaniej, a potem zastanawiac sie, jak poprawic to, co od poczatku moglo byc dobrze rozwiazane. Estakady sa potrzebne, obie. I to nie tylko na ze wzgledu na mieszkancow Chelmu i okolic stojacych w korkach. Tam stoja tez inni, ktorzy chca dojechac z centrum do obwodnicy i potem do autostrady. Po drugie - zeby sie moc przesiasc na komunikacje miejska, trzeba moc gdzies zaparkowac. Nie kazdy ma przystanek 5 minut na piechote od domu. A o P&R to w Gdansku chyba nikt do tej pory nie slyszal...

    • 2 0

  • Poważnie? Korki znikną?

    "Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły"... Pan Naskręt idzie w dobrym kierunku. Wnioski? Zbudujmy estakady na kolejnych i następnych skrzyżowaniach. Zlikwidujmy przejścia dla pieszych - to jest zmora ! I jeszcze rowerzystów - szczególnie tych w obcisłych gaciach.

    • 1 0

  • Problemem jest przejście dla pieszych (4)

    Po wjechaniu z Havla na AK, jest przejście dla pieszych. Gdyby go nie było, można by dać ruch ze środkowego pasa w prawo. Żeby tak zrobić, należy dać zielone światło dla pieszych TYLKO na 5 sek (tyle wystarczy) a potem czerwone dla pieszych i zielone na 3 pasach od razu. Nie będzie korków - gwarantuję.

    • 5 4

    • 100% racji

      popieram

      • 0 1

    • 5 sekund na przejście?
      hmmm, nie mierz każdego swoją miarką...
      zauważ, że może przechodzić też ktoś starszy czy niepełnosprawny...

      • 0 0

    • Nie ilość sekund jest ważna, ale kolejność

      Zielone dla pieszych można włączyć podczas gdy włącza się czerwone dla Havla i Łostowickiej na wprost, a włączają się zielone z Havla w lewo w AK i z Łostowickiej w lewo w AK, ale z małą zmianą.

      Narzekamy, że samochody z Havla w lewo mają krótkie światło to je wydłużmy niech przez 1/2 tego czasu pali się zielone dla pieszych, które przeszkadza, a przez drugą połowę włączamy zielone dla Łostowickiej w lewo. Zjazd z Łostowickiej w lewo jest duży więc nie będzie się korkował.

      Można też pójść dalej i zamienić kolejnością najpierw zielone mają lewoskręty i przejście, a dopiero później zielone dla jazdy na wprost.

      • 0 0

    • trochę przesadziłeś z tymi 5 sek.

      A tak na marginesie, jako pieszy, czy rowerzysta już teraz nie wystarczy 5 min., żeby przejechać to całe skrzyżowanie, tyle sie czeka na kolejnych światłach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane