• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Przestańcie marudzić

    Bo alternatywa jest. Na Havla mamy wybudowaną piękną rowerostradę rowerową jedną z najlepszych w Gdańsku , może w końcu zamiast samochodem dojeżdżać do pracy rowerem , wielu tak robi i niektórzy jadą nawet 30 km w jedną stronę. Naprawdę rower jest panaceum na Korki , tym bardziej że sieć dróg rowerowych się rozrasta a niedługo drogi rowerowe na Południu Gdańska zostaną połączone z resztą miasta , dzięki budowanej właśnie drodze rowerowej na ul. 3 maja. Tak więc , rower , bo jest szybciej , taniej i ekologiczniej

    • 1 1

  • a może odblokować Słowackiego?

    Kiedy oni skończą, jak długo ludzie będą jeszcze jeździć Reymonta pod prąd, stwarzając zagrożenie dla siebie, osób z naprzeciwka jadących i jeszcze pieszych na chodnikach...?

    • 2 0

  • najlepiej zrobic jednoczesnie 3 rozwiazania

    Najlepiej zrobic jednoczesnie 3 rozwiazania. A swoja droga to rzeczywiscie obserwowalem samochody i w 80 % samochodow jest 1 kierowca. Ludzie nie chca ani jezdzic z sasiadami ani jezdzic komunikacja miejska.

    • 0 0

  • tramwaje za darmo

    Jak zachęcić do komunikacji zbiorowej? Tramwaje powinny jeździć w szczycie znacznie częściej (co 3-4 minuty) i generalnie powinny być za darmo. Pozornie obciąży to finansowo bardziej miasto, ale nikt nie liczy strat spowodowanych staniem w korkach, a irytacja przenosi się na mniej wydajną pracę. Inną kwestią jest prawidłowe (najwydajniejsze dla ruchu) zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej. Niestety ci, którzy są za to odpowiedzialni, są marnymi fachowcami w tej dziedzinie, a już na poszczególnych skrzyżowaniach nigdy nie byli i nie obserwowali ruchu. Poprawiając ten element w bardzo wielu miejscach nie traciłoby się czasu.
    Co do propozycji redaktora - wariant 3 jest oczywiście najlepszy, ale i rozbudowa wariantu 2 byłaby też bardzo skuteczna. Po dwa pasy długich lewoskrętów z każdej strony i po dwa prawoskręty w ciągu Łostowicka - Havla (łatwiej "posortować" samochody jadące w różnych kierunkach i przejazd przez skrzyżowanie będzie sprawniejszy.

    • 2 1

  • !!! koniecznie lewoskręt w Armii Krajwej musi być wydłużony aż do wjazdu z Wilanowskiej, bo te auta które stamtąd wjeżdżają a (1)

    • 1 0

    • taki projekt zlozylismy wiosna jako Rada Osiedla Ujesc-Łost i uzyskal wstepna akceptacje ZDiZ...zostal nawet zaplanowany do realizacji w pazdzierniku b.r. - niestety miasto odmowilo srodkow na te inwestycje...moze uda sie w 2013...

      • 0 0

  • !!! koniecznie lewoskręt w Armii Krajwej musi być wydłużony aż do wjazdu z Wilanowskiej,

    bo te auta które stamtąd wjeżdżają a potem chcą skręcić na Armii Krajowej w lewo stają w poprzek Havla i blokują ruch na wprost na Łostowicką, a tak by się od razu chowały na lewoskręcie i już jest łatwiej

    • 1 0

  • Jak można tak debilnie projektować skrzyżowania

    Z Havla nie idzie skręcić w lewo Armii Krajowej - nawet jak nie ma dużego ruchu, bo jakiś debil nie potrafił zaprojektować skrzyżowania. Poza tym z Wilanowskiej nie idzie skręcić w lewo z Havla ani jechać prosto w Warszawską, tylko trzeba zawracać na tym samym lewoskręcie, stać jak debil i potęgować te korki. Nie wiem co za idiota zaprojektował to skrzyżowanie. To nie jest wina zbyt dużej ilości samochodów tylko głupoty ludzkiej.

    • 2 0

  • Myśliwska hm... ico dalel? (1)

    Kiedy w końcu będzie otwarta ulica Myśliwska bo jak na razie nic si e tam nie dzieje

    • 0 0

    • dla mnie mogliby wogóle jej nie otwierać

      robią tam znów płyty betonowe i to zdaje się tylko 100m

      • 0 0

  • Kanalia

    W trakcie wystąpienia Ludwika Dorna z Solidarnej Polski, gdy poseł mówił o premierze Tusku, siedzący w ławach poselskich Stefan Niesiołowski nie wytrzymał nerwowo i krzyknął: "Kanalia". Dorn zareplikował: "Tak źle o panie premierze nie myślę".

    • 0 0

  • Ludzie i redaktorzy, dajcie spokój naszej władzy ...

    Oni mają inne problemy, niż usprawnianie życia mieszkańcom. Myślą jak podzielić ciepłe posadki w ECS, Teatrze Szekspirowskim, Muzeum II Wojny Światowej, w PGE Arenie i jeszcze jakie inwestycje rozpocząć na miarę potrzeb i swojego chciejstwa. Inwestycja poniżej 30 mln jest dla nich mało interesująca, bo okruchy które spadną z tego stołu są już zbyt małe.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane