• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
  • Tramwaje oczekujące na przejazd przez Hucisko to jedna z największych bolączek układu sieci tramwajowej w Gdańsku.
  • Korki tramwajowe przed Huciskiem potrafią często sięgać aż budynku prokuratury.

Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.



Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska



Czy należy wprowadzić bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach dla tramwajów?

HuciskoMapka to dzisiaj miejsce, gdzie codziennie w godzinach szczytu tworzą się największe zatory tramwajowe.

Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.

Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.

Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.

Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze BałtyckiejMapka, wydaje się obecnie najpilniejszą inwestycją usprawniającą ruch tramwajów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Śródmieście SKM to koleje miejsce w centrum miasta, gdzie tramwaje tracą wiele czasu.
  • Węzeł Groddecka tuż obok przystanku Śródmieście SKM.
  • Ul. Nowe Ogrody w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską - Pohulanka - Powstańców Warszawskich.

Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu



Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii EuropejskiejMapka, Śródmieście SKMMapka oraz GroddeckaMapka - tramwaje muszą czekać nawet kilka minut na swoje światło.

Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.

Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - KartuskaMapka, a czasami jeszcze pod Urzędem MiejskimMapka.

Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe. Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe.

Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera



Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. HalleraMapka to kolejne miejsce, którego Gdańsk powinien się wstydzić, mówiąc o rzekomym priorytecie tramwajowym.

Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej WałowejMapka (Popiełuszki) zastępującej tzw. Żółty WiaduktMapka. Efekt? Tramwaj musi stać w korku, ponieważ kilku kierowców wjeżdża na torowisko zaraz za wiaduktem oraz w okolicach ul. Towarowej.

Czytaj też:

Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy



Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic. Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic.

Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską



Pętla OliwaMapka to miejsce, gdzie można poczuć ducha czasu. Nie dość, że układ torowy od lat wymaga kapitalnego remontu, to na dodatek motorniczowie muszą przekładać ręcznie zwrotnice na wjeździe i czasami wyjeździe z pętli.

Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek SubisławaMapka także wymaga kolejnych minut oczekiwania na pionową kreskę na sygnalizatorze tramwajowym (czyli odpowiednik zielonego światła).

Czytaj też:

"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie



  • Przejazd pod torami w ciągu ul. Pomorskiej. Po stronie Żabianki tramwaje tracą nawet kilka minut, by zjechać ze środka jezdni.
  • Skrzyżowanie Chłopska - Pomorska, gdzie tramwaje powinny być wykrywane po ruszeniu z przystanku.

Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską



Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - ChłopskaMapka.

Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.

Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.

  • Przystanek Wojska Polskiego. Z lewej widać tramwaj oczekujący na wjazd na przystanek w stronę al. Grunwaldzkiej.
  • Przystanek tramwajowy Klonowa, gdzie ruch wstrzymywany jest wyłącznie przez sygnalizatory na przejściu przez tory tramwajowe.
  • Przystanek Miszewskiego, gdzie brakuje krawędzi peronowej dla obsługi dwóch tramwajów jednocześnie.

Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory



Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.

Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: MiszewskiegoMapka, Jaśkowa DolinaMapka, KlonowaMapka czy Wojska PolskiegoMapka.

Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej

W przypadku przystanku Klonowa problem można też rozwiązać, usuwając zbędne sygnalizatory na przejściach na pieszych, wstrzymujące wjazd i wyjazd z przystanku. Tak stało się na ul. Kartuskiej, al. Zwycięstwa, a w ubiegłym roku w obrębie przystanku Reja.

W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.

Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.

Czytaj też:

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



  • Estakada do przystanku Brętowo PKM pozbawiona jest odbojnic i barier ochronnych.
  • Planowany układ przestrzenny osiedla na terenach przy Brętowo PKM (w lewym dolnym rogu).

Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM



Przystanek Brętowo PKMMapka nie cieszy się dzisiaj dużą popularnością, co wynika z jego położenia z dala od budynków mieszkalnych oraz pomijania przez niektóre pociągi na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć to jedyny z tak wygodną przesiadką pociąg - tramwaj, pozwalający dotrzeć przez Morenę - Siedlce do centrum miasta).

Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicjiMapka trwa budowa ogromnego osiedla, którego mieszkańcy niebawem masowo zaczną korzystać właśnie z tego przystanku.

Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.

Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.


Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów



Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.

W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • Panowie i panie to dyktando pismaka i jego aluzje. Brakuje mu własnych pomysłów.

    • 1 6

  • Ach te zawalidrogi na szynach

    A może wrócić do rozwiązania z przed kilkunastu lat jak dwójka i dwunastka jechały górą koło dworca PKS.Potem zawieszono niby z powodu słabego muru oporowego nad peronami PKP.Ale dgy był remont Błędnika przed Euro i cały ruch tramwajowy puszczono górą, to jakoś nie przeszkadzało. Podobnie zchrzaniono prace przy remoncie i dobudowaniu zjazdu od Huciska w 3 maja w sronę PKSu zdemontowano elektryczny rozjazd z Nowych Ogrodów w stronę Galerii, co w razie problemów w okolicy Lotu utrudnia pracę motorniczym w razie objazdu. Dla miasta takie miejsca to może i drobiazg, ale łącznie to spore utrudnienia w kursowaniu tramwajów

    • 12 3

  • Kiedyś czytałam Trójmiasto jako źródło info. (1)

    Teraz to niezły kabaret:
    Ci sami którzy zarządzają Gdańskiem od ok 20-30 lat teraz robią debaty jak zabudować, zrobić dobrą architekture, upiększyć, jak przyspieszyć transport miejski...a przecież to ci sami ludzie, którzy niszczą te dziedziny życia w naszym mieście,
    Udają że coś im leży na sercu...

    • 19 3

    • a chodzi tyko o to jak, okraść mieszkańców

      najlepiej z zieleni i przestrzeni (deweloperiada, "dogęszczanie do środka"). Zapomina się tylko, nie chce pamiętać, że to okradanie na pokolenie, wiele pokoleń na przód.

      • 9 1

  • Priorytetem i to na wczoraj jest trasa do Wrzeszcza bezpośrednio z Moreny odciąży to natychmiast Hucisko.

    • 9 4

  • Komunikacja miejska to porażka (2)

    Komunikacja miejska to porażka i skrócenie czasu przejazdu o 2 czy 3 minuty na całej trasie nic nie zmieni. Przede wszystkim jest za droga. Za 3.80 mam półtora litra LPG co wystarczy na przejechanie 20Km Biorąc, że gdzieś jadąc muszę jeszcze wrócić to mam już 7,20 - zupełnie nieopłacalne (do HM mam 5 Km). Po drugie czas przejazdu, ale tego czasu nie da się skrócić. Danie pierwszeństwa komunikacji może skróci czas przejazdu o minutę czy dwie, ale przy trasie o długości 30min to i tak nie ma znaczenia. Pojazd po prostu musi się zatrzymać na każdym przystanku, a kierowca często jeszcze sprzedać bilet bo oczywiście automat w każdym pojeździe lub choćby na każdym przystanku, wykracza poza możliwości ZTM. Częstotliwość kursowania - co 20-30min? Naprawdę? I mam sterczeć na przystanku tyle czasu? Samochodem obrócę w tym czasie w obie strony. Po czwarte siatka tras. Często, żeby gdzieś dojechać, należy skorzystać z kilku środków komunikacji miejskiej, bo jednym nie da rady. I znowu, dwie linię w jedną stronę to albo dwa bilety jednorazowe albo jeden czasowy (pod warunkiem że się zmieścisz w czasie bo przy tak rzadko kursujących pojazdach może być ciężko) i co jeszcze bardziej podraża ten interes. Po piąte, oddalenie przystanków od miejsca zamieszkania. Iść na przystanek 15 min a później tyle samo do miejsca do miejsca docelowego a na dodatek tachać ciężkie zakupy taki kawał? Reasumując, własnym samochodem w 95% przypadków i to uwzględniając korki i poszukiwanie miejsca parkingowego, jest i tak zdecydowanie szybciej, zdecydowanie taniej i nieporównywalnie wygodniej. Zaprzeczyć mogą tylko Ci, którzy nie mają prawa jazdy i/lub własnego samochodu. Czy coś się da z tym zrobić? NIE. Taka jest specyfika tego środka transportu i bardzo nie wiele można z tym zrobić. Oczywiście, można obniżać cenę za przejazd (by chociaż cena zrekompensowała inne niedogodności) oraz optymalizować tras i częstotliwości kursowania pojazdów. Dlaczego z komunikacji korzystają głównie emeryci? Bo nie płacą

    • 13 7

    • bo nie płacą i mają czas, a miejsce - których nie ma - i tak im się udostępni (1)

      nie, koszty KM nie są przesadnie duże, ale absolutnie należy nakazać płacić dzieciakom! Absolutnie, to i głupie i niepedagogiczne.

      Problemem są odległości, w Gdańsku tak naprawdę olbrzymie, zwłaszcza po wybudowaniu koszmaru Gdańsk-Południe. To da się obsłużyć tylko SKM/PKP, nawet szybki tramwaj to za mało.

      • 6 1

      • nie są duże koszta komunikacji miejskiej?

        pasażerowie płacą 1/4 ceny przejazdu. Miesięczny za 100 ma 300 zł dopłaty. 3,8 za bilet to 15 zł. Taksówki wychodzą podobnie.

        • 5 1

  • w Bydłowozie z Bydgoszczy nawet 5 minut to wieczność

    • 4 5

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    W pierwszej kolejności zmienić cykl świateł. Są skrzyżowania, na których zielone dla tramwaju zapala się dosłownie na 4 sekundy.
    W tym czasie tramwaj nie jest w stanie zamknąć drzwi i ruszyć, nawet jak jest w świetnym stanie technicznym,przez co nawet o 23,tramwaj potrafi złapać 6 minut opóźnienia, przy praktycznie zerowym ruchu.
    Przykład - Opera Bałtycka w kier. Wyspiańskiego.
    Przystanek podwójny, ale tylko jeden tramwaj przejedzie.
    Drugi przykład - Przy zieleniaku w kier. Placu Solidarności - Jeden tramwaj ruszy, nie zdąży minąć sygnalizatora i już pali się czerwone, więc tramwaj za nim traci około 2-3 minut.
    W drugiej kolejności zrobić więcej przystanków podwójnych.
    W trzeciej kolejności zmienić położenie "sanek" sterujących zwrotnicami
    W czwartej kolejności poprawić rozkład jazdy.

    • 108 9

    • Prawie się zgodzę. (1)

      Jedyne "ale" co do sanek. To 19-wieczny wynalazek (tak, serio!). Należy całkowicie przejść na sterowanie radiowe.

      • 9 0

      • zlikwidować co drugi przystanek

        i już będzie znacznie szybciej

        • 3 1

    • Przecież problemy świateł miał rozwiązywać Tristar (1)

      • 6 0

      • Teistar byl zaprojektowany do odcinkowego pomiaru predkosci i do mandatow za czerwone. Jednak itd jie zgodzila sie na to i 120 mil zl poszlo w bloto . Yeistar mial zarabiac kase a nie poprawiac ruch. W gd brak infrastruktury zeby tristar mogl zwiekszyc orzepustowosc skrzyzowan

        • 3 4

    • W Gdańsku sygnalizacje swietlne (2)

      Programują osoby pozbawione mózgu, ew absolwenci szkół specjalnych. Najgorsze jest to, że zaprogramują i już ich nic nie obchodzi. Czy omi robią jakiekolwiek przeglądy jak działają te sygnalizacje przynajmniej raz do roku? A skąd, po co? Lepiej kawę w biurze pić. Gdyby robili te przeglądy to już dawno by przeprogramowali światła prz fashion house i na przywidzkiej/jabłoniowej. To co tam się w weekendy dzieje to armagedon, ale oni to mają w D a pensje biorą z naszych podatków..... coś tu ewidentnie trzeba zmienić....

      • 7 1

      • Obajtkowi to zupełnie nie przeszkadza (1)

        co dwa lata nowa willa jest - a teraz dojdzie pokaźna nagroda za prywatyzację Lotos i będzie na nowe wille dwie

        • 1 1

        • zapytaj sie tego co po 3 dniach prezesury w orlen zgarnał 2mln odprawy...

          poza tym jak ci polskie media nie pasuja to zostan przy zydowskiej gw...

          • 0 1

    • zlikwidowac ten stary kosztowny tramwajowy złom to jedyne rozwiazanie !

      • 2 8

    • (1)

      Te krótkie zmiany świateł zazwyczaj mają sekundniki, więc motorniczy może przygotować się do ruszenia. 4 sekundy to tylko takie "symboliczne zielone" żeby wpuścić na skrzyżowanie jeden tramwaj, który zdążył się już wcześniej przygotować. Szkoda że kierowcy nie mają sekundników, bo bez niego czasami kierowcy "zamulają" na zielonym, bo nie wiedzą kiedy się jego spodziewać.

      • 0 1

      • Dodatkowo z tymi 4s jest problem jak na Chłopskiej

        Wygląda, że jest tam zielona fala (przynajmniej w jednym) kierunku, ale to działa dla samochodów. Tramwaj dojeżdża na przystanek otwiera dzrwi, a w tym czasie gaśnie to "zielone" 4s. czasami pasażerowie wsiedli, można by pojechać, ale zielone jest tylko dla samochodów, a dla tramwaju były tylko te 4s na samym poczatku zielonego dla aut. Tak więc czekamy kolejny cykl. W tym czasie było zielone dla pieszych w poprzek, doszli na przystanek, więc otawieramy dla nich drzwi, a tu zapala się zielone na 4s. zdążymy czy nie zdążymy wpuścić, zamknąć i przejechać?

        • 2 0

  • Tunel od węzła przy Okopowej (SKM Śródmieście) do Zieleniaka (4)

    Poziom -1 dla ruchu samochodowego po dwa pasy w obu kierunkach ze zjazdem na Hucisko (tam rondo na powierzchni. Przy zieleniaku i wyjazd na Rajską (prawoskręt), Błędnik i Marynarki Polskiej.
    Tramwaj pozostawić na powierzchni i BUS na linii tramwajowej.
    Efekt?!
    Mamy piękną otwartą przestrzeń dla pieszych i centrum miasta bez rzeki aut w środku dnia w centrum starego miasta. Obok dworca PKP, nad tunelem (w miejscu obecnego asfaltu) wielka piesza i rowerowa promenada ze szpalerem drzew zieleni i linią tramwajową w miejscu obecnej.
    Marzenie, ale wcale nie takie nierealne...

    • 11 3

    • Oczywiście, że realne, wystarczy (1)

      spojrzeć na Łódź, która wybudowała tunel dla samochodów w samym centrum miasta.

      • 3 1

      • A w Gdańsku dużo łatwiej

        W Łodzi mamy zwartą zabudowę i drążenie tunelu było dużo bardziej skomplikowane. A Gdańsku nie mamy zabudowy wzdłuż teoretycznej nitki tunelu. Mocne ściany oporowe, głębokość do 10 metrów, żaden problem przy współczesnym budownictwie. Na pewno sporo wysiłku byłoby przy instalacjach i kanale Raduni, ale to problem dla inżynierów spokojnie do opanowania (ostatecznie można Radunię puścić nad ruchem samochodowym - to nie Wisła)
        W zasadzie, w celu ograniczenia kosztów to nie musi być jeden długi tunel. To może być głęboko osadzona jezdnia a nad nią co kilkadziesiąt metrów zielone przejścia (szerokości również kilkudzieseciu
        metrów) w głównych ciągach pieszo-rowerowych i ruchu samochodowego poprzecznego (przy forum, hucisko, przy rajskiej i dworcu). Naprawdę jest to w zasięgu ekonomiczno - budowlanym dla tego miasta, a miałoby to gigantyczne korzyści dla jakości życia setek tysięcy mieszkańców i turystów.
        Uplynniloby ruch komunikacji miejskiej i połączyłoby przede wszystkim Stare Miasto z Dworcami PKP i PKS. A ciągi piesze byłyby wolne od smrodu tuneli przy forum i przy dworcu co jest zmorą naszego pięknego centrum.

        • 0 0

    • przy dawnym Żaku pod ulicą leci kanał Raduni. (1)

      • 1 0

      • Można to obejść

        Robiąc zmianę biegu rzeki/kanału lub stosując tzw. syfon. Współcześnie to nie problem w budownictwie, ale na pewno zwiększy koszty.
        Tunel może być drążony metoda odkrywkową (powierzchniową) tymczasowo cześć ruchu przenieść na 3-go maja. Przy dobrej organizacji ruchu i prac nie byłoby potrzeby zamykania ruchu w centrum. Szczególnie, że jest ten "bajpas" na 3 maja.
        Trzeba tylko trochę wizji i chęci i współpracy Samorząd, Rząd, środki UE

        • 0 0

  • Przejście naziemne przy locie i dwitcu (4)

    Ciekawe o ile wydłuży się postój tramwajów przez bezsensowne przejścia naziemne przy locie i dworcu

    • 15 6

    • (1)

      O ile się wydłużyło przy Bramie Wyżynnej albo UG?

      • 3 4

      • Gdzie jest przejście przy bramie wyżynnej? A przy UG to słabe porównanie - przecież tez tam jest zupełnie inny ruch. A swoją droga to totalna głupota i zagrożenie - nie widać przez betonowe zapory ludzi wchodzących na przejście. Szkoda, jeśli będzie tam kolejny wypadek z pieszymi :(

        • 3 2

    • w jaki sposób przejścia dla pieszych wpływają na tramwaje? (1)

      w żaden.

      • 2 2

      • Maja duży wpływ - blokują i spowalniają ruch oraz płynność tramwajow

        • 4 3

  • Najlepiej to zlikwidować tramwaje i w ich miejsce zrobić bus pasy

    • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane