• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy e-kontrola parkowania w SPP rozczaruje? Kierowcy mają sposób na ominięcie opłat

Krzysztof Koprowski
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Samochód do e-kontroli będzie sprawdzał uiszczenie opłat wyłącznie w miejscach wyznaczonych oznakowaniem poziomym i pionowym.
  • Samochód do e-kontroli będzie sprawdzał uiszczenie opłat wyłącznie w miejscach wyznaczonych oznakowaniem poziomym i pionowym.
  • Samochód do e-kontroli będzie sprawdzał uiszczenie opłat wyłącznie w miejscach wyznaczonych oznakowaniem poziomym i pionowym.

Kierowcy znaleźli sposób na uniknięcie e-kontroli prowadzonych przez wyposażony w kamery samochód w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Przykład przyszedł z Warszawy, ale w Gdańsku od lat akceptuje się proceder, który może przybrać na sile. Obecna skuteczność straży miejskiej to zaledwie 3-5 ukaranych kierowców dziennie, którzy wykorzystują lukę w prawie.



Czy wprowadzenie e-kontroli zwiększy wpływy do budżetu miasta?

Przypomnijmy: w marcu Gdańsk rozpisał przetarg na kontrolę wnoszenia opłat przez kierowców w Strefach Płatnego Parkowania przez pojazd z kamerami odczytującymi numery tablic rejestracyjnych.

Za 12-miesięczną usługę Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zapłaci ok. 468,6 tys. zł.

Kwota wydaje się wysoka, ale doświadczenia z Warszawy, gdzie podobne rozwiązanie funkcjonuje od stycznia 2020 r., pokazuje, że miesięczny koszt systemu zwraca się w zaledwie kilka dni.

I to właśnie w Warszawie, gdzie średnio co siódmy skontrolowany samochód zajmował miejsce w SPP bez uiszczenia opłaty, zaczęto masowo wykorzystywać lukę w przepisach, pogłębiającą chaos na polskich drogach.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni



Kontrola aut zaparkowanych wyłącznie w liniach SPP



Chodzi o to, że w ten sposób kontrolować można wniesienia opłat wyłącznie w miejscach wyznaczonych w Strefie Płatnego Parkowania. Jeżeli kierowca zaparkuje na terenie SPP, ale poza oznakowaniem poziomym i pionowym SPP (np. na trawniku, na drodze rowerowej czy nawet przejściu dla pieszych), ukarać może go wyłącznie straż miejska lub policja, w oparciu o przepisy prawa o ruchu drogowym.

Na problem ten zwracaliśmy uwagę już w 2017 r.

Ukłon w stronę mieszkańców wykorzystywany przez nieuczciwych kierowców



Niestety, od tamtego momentu gdańscy urzędnicy nie podjęli praktycznie żadnych działań na rzecz ukrócenia tego procederu. Wręcz przeciwnie - w każdej Strefie Płatnego Parkowania pozostawili przestrzeń bez wyznaczonych miejsc postojowych.

W teorii miał to być ukłon dla mieszkańców, którzy z kartą opłaty zryczałtowanej mieszkańca mogą parkować właśnie w tych częściach ulic (z zachowaniem wszystkich innych przepisów prawa o ruchu drogowym).

W praktyce na co dzień masowo korzystają z tego kierowcy, którzy nie chcą płacić za postój.

Czytaj też:

Parkują na dziko na peronie kolejowym



Ulica Uphagena z pustymi miejscami SPP po lewej i zajętą przestrzenią po prawej, gdzie kontrolerzy SPP nie mogą nakładać żadnych kar za nieuiszczenie opłat. Ulica Uphagena z pustymi miejscami SPP po lewej i zajętą przestrzenią po prawej, gdzie kontrolerzy SPP nie mogą nakładać żadnych kar za nieuiszczenie opłat.

Kierowcy omijają wyznaczone miejsca SPP, bo czują się bezkarni



O skali tego problemu niedawno przekonali się na własnej skórze pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podczas spaceru z radnymi dzielnicy Wrzeszcz Górny w rejonie ul. Małachowskiego, Staszica, Kołłątaja i DekertaMapka. Na wniosek Rady strefa w tym miejscu zostanie uszczelniona, a parkowanie przeniesione w całości na jezdnię.

Podczas wizji lokalnej niemal żaden kierowca parkujący poza liniami SPP w całym kwartale nie miał stosownego identyfikatora za szybą. Część z nich w sposób wulgarny odnosiła się do urzędników i radnych, gdy zwracano im uwagę na łamanie prawa.

Czytaj też:

Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny proponuje zmiany w wyznaczaniu miejsc SPP



Oznakowanie na wjeździe do SPP z sektora AWG z wykorzystaniem znaku B-39 i tabliczki zwalniającej posiadaczy identyfikatorów z parkowania w liniach SPP. Oznakowanie na wjeździe do SPP z sektora AWG z wykorzystaniem znaku B-39 i tabliczki zwalniającej posiadaczy identyfikatorów z parkowania w liniach SPP.

Niedofinansowana straż miejska praktycznie bezradna



Niedofinansowana od dekad gdańska straż miejska z niewielką liczbą patroli (zaledwie trzy patrole do wszystkich spraw w dzielnicach Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Rozstaje i Młyniec oraz Brzeźno) jest praktycznie bezradna wobec takiego procederu.

Statystyki mandatów zachęcają już teraz do parkowania poza liniami SPP, bo ryzyko nałożenia mandatu przez strażnika miejskiego jest praktycznie zerowe.

- Za niestosowanie się do znaku B-39 [strefa ograniczonego postoju, znajdującego się na każdym wjeździe do SPP - dop. red.] na sprawców wykroczeń strażnicy miejscy w całym 2020 r. nałożyli 1217 mandatów na łączną kwotę 123 030 zł. W bieżącym roku do 30 września było to odpowiednio 1320 mandatów na kwotę 132 850 zł - informuje
Marta Drzewiecka
, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Z prostego rachunku matematycznego przekłada się to na:
  • nieco ponad trzy mandaty dziennie o średniej wysokości ok. 101 zł każdy w 2020 r.,
  • mniej niż pięć mandatów dziennie o średniej wysokości ok. 101 zł każdy w 2021 r.

Czytaj też:

Straże miejskie w Trójmieście mają 33 wakaty. Zarobki od 3 tys. zł brutto



Omijanie SPP poprzez parkowanie aut na terenie kościoła przy ul. Zator-Przytockiego. Urzędnicy od wielu miesięcy odmawiają montażu słupków, czekając na całkowitą dewastację nowego chodnika. Omijanie SPP poprzez parkowanie aut na terenie kościoła przy ul. Zator-Przytockiego. Urzędnicy od wielu miesięcy odmawiają montażu słupków, czekając na całkowitą dewastację nowego chodnika.

Mandat od straży miejskiej tańszy niż za brak opłaty w SPP



Warto dodać, że za nieopłacenie parkowania w wyznaczonych miejscach SPP może zostać nałożona opłata (przez pieszego kontrolera lub system w samochodzie) w wysokości 200 zł lub 130 zł w przypadku wniesienia jej w ciągu 14 dni od ukarania. Mandat od straży miejskiej jest więc tańszy.

Jakby tego było mało, Gdańsk od wielu lat tworzy całkowicie bezpłatne miejsca w obszarach SPP poza pasem drogowym, gdzie zautomatyzowany system kontroli, piesi kontrolerzy, ale i strażnicy miejscy są bezradni wobec omijania opłat.

Dzieje się tak np. w miejscu zburzonej kamienicy przy domu towarowym JantarMapka czy tzw. kwartale wstydu w rejonie ul. Partyzantów - SosnowejMapka lub naprzeciwko w parku de Gaulle'aMapka.

Czytaj też:

Kierowcy nie zaparkują już w parku na Siedlcach


Ulotki za dewastację trawników. Urzędnicy chcą edukować kierowców



  • Parking klepisko przy ul. Partyzantów poza pasem drogowym na gruncie miejskim, gdzie nie obowiązują żadne opłaty, choć cały obszar jest w granicach SPP.
  • Parking klepisko przy ul. Do Studzienki w miejscu zburzonej kamienicy poza pasem drogowym na gruncie miejskim, gdzie nie obowiązują żadne opłaty, choć cały obszar jest w granicach SPP.

Parkowanie niezgodne z przepisami również tańsze od SPP



Warto tutaj przytoczyć statystyki straży miejskiej dotyczące łamania innych przepisów drogowych, bowiem oprócz parkowania poza wyznaczonymi miejscami kierowca może być ukarany z tytułu np. pozostawienia auta w zbyt bliskiej odległości od przejścia dla pieszych czy niezachowania dla pieszych 1,5 m przejścia na chodniku.

- W ubiegłym roku z tytułu wszystkich wykroczeń związanych z parkowaniem strażnicy miejscy wystawili 10 125 mandatów na łączną kwotę 1 099 990 zł, natomiast w br. do 30 września odpowiednio 14 504 mandaty na łączną kwotę 1 574 740 zł - wylicza rzecznik SM w Gdańsku.
Przekłada się to średnio na zaledwie ok. 28 - 53 mandaty dziennie na średnią kwotę ok. 109 zł, a więc wciąż poniżej opłaty dodatkowej za brak opłacenia postoju w SPP.

Ulica Topolowa. Auto e-kontroli będzie sprawdzało tutaj uiszczenie opłat wyłącznie w autach stojących po prawej stronie. Kontrolę po lewej stronie może prowadzić tylko SM i policja. Ulica Topolowa. Auto e-kontroli będzie sprawdzało tutaj uiszczenie opłat wyłącznie w autach stojących po prawej stronie. Kontrolę po lewej stronie może prowadzić tylko SM i policja.

Urzędnicy przerzucają odpowiedzialność na SM i policję



Jak do sprawy odnosi się Gdański Zarząd Dróg i Zieleni? Urzędnicy potwierdzają możliwość kontroli wyłącznie w miejscach wyznaczonych SPP, a resztę odpowiedzialności z omijaniem SPP przerzucają na służby mundurowe.

- Brak karty opłaty zryczałtowanej mieszkańca czy działalności gospodarczej uprawniających do postoju poza wyznaczonymi miejscami w godzinach obowiązywania poboru opłat (w Śródmiejskiej SPP całodobowo) daje podstawę do podjęcia interwencji przez straż miejską czy policję. Jednocześnie straż miejska nie sprawdza wniesienia opłat na miejscach postojowych w SPP - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Ponadto Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zwraca uwagę, że przy wyznaczaniu miejsc postojowych uwzględnia się także minimalne odległości od skrzyżowań, przejść, szerokość jezdni czy zapewnienie widoczności. Stosowanie jednak dodatkowego oznakowania "przypominającego" o zbyt wąskim chodniku do postoju czy słupków traktowane jest jako ostateczność w organizacji ruchu.

E-kontrola wciąż w fazie testów na ulicach Gdańska



System do zautomatyzowanej kontroli nadal jest w fazie testów, dlatego specjalistyczny samochód z kamerami na dachu można od czasu do czasu spotkać na ulicach Gdańska. Nie jest on jednak jeszcze wykorzystywany do wystawiania żadnych opłat. Na razie urzędnicy nie podają terminu zakończenia testów i rozpoczęcia działania systemu.

Ulica Dmowskiego po remoncie i przestrzeń do parkowania poza liniami SPP na wjeździe do nieistniejącej od wielu lat bramy. Ulica Dmowskiego po remoncie i przestrzeń do parkowania poza liniami SPP na wjeździe do nieistniejącej od wielu lat bramy.
Nieprawidłowo zaparkowany pojazd? Wyślij zdjęcie do straży miejskiej!

Od 2018 r. każda osoba postronna może zgłosić policji lub straży miejskiej nieprawidłowe parkowanie dowolnego pojazdu celem ukarania jego kierowcy. Wystarczy wykonać zdjęcia (np. telefonem komórkowym) dokumentujące wykroczenie, a następnie wysłać je drogą elektroniczną na adres e-mail straży miejskiej wraz z podaniem swojego imienia, nazwiska, danych do korespondencji, lokalizacji wykroczenia, daty i godziny oraz wskazania podstawy do wystawienia mandatu.

Przykładowa treść wiadomości e-mail:

Pouczony o treści art. 233 par. 1 kpk oraz art. 177 kpk przesyłam dokumentację fotograficzną wykroczenia, polegającego na postoju przez kierującego pojazdem marki... o numerze rejestracyjnym... niezgodnie z obowiązującą organizacją ruchu (tutaj wskazujemy podstawę - np. z dala od krawędzi jezdni) na ulicy... (w rejonie numeru...) w Gdańsku dnia... o godz.... Jan Kowalski (adres do korespondencji).

Parkowanie z dala od krawędzi jezdni na chodniku to podstawa do nałożenia mandatu w wysokości 100 zł. Wystarczy wysłać takie zdjęcie do SM z odpowiednimi informacjami. Parkowanie z dala od krawędzi jezdni na chodniku to podstawa do nałożenia mandatu w wysokości 100 zł. Wystarczy wysłać takie zdjęcie do SM z odpowiednimi informacjami.
Aby ułatwić cały obieg dokumentacji, można również skorzystać z automatyzowanego systemu, np. strony internetowej uprzejmiedonosze.net. Tam też znajdziemy spis najczęstszych wykroczeń związanych z parkowaniem, który może być przydatny przy zgłaszaniu spraw straży miejskiej.

Nowelizacja przepisów sprzed trzech lat daje w ten sposób możliwość sformowania przez samorząd specjalnych grup kontrolerów na zasadach komercyjnych i powiązanie ich skuteczności z wynagrodzeniem (wzorem kontroli biletów w komunikacji miejskiej), ale dotychczas władze Gdańska, Sopotu i Gdyni nie zdecydowały się na taki krok.

Czytaj też:

Nawet 300 zdjęć źle parkujących miesięcznie



Miejsca

Opinie (322) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy artykuł o patologicznym ustawieniu świateł w Gdańsku? (2)

    Kiedy artykuł o katastrofalnym stanie dróg w Gdańsku?

    • 20 7

    • Co?!!! Katastrofalnego stanu chyba nie widziałeś

      Pewnie za młodziutki jesteś, ale ja pamietam jak to wyglądało w 1992.

      • 0 0

    • Niech zgadnę - akurat na drodze z Twojego domu do Twojej pracy?

      Przyznaję, ludzie muszą dramatycznie długo czekać na przejście przez jezdnię, w całym Gdańsku, to jakaś patologia.

      • 3 4

  • tytuł.... (1)

    powinien brzmieć ,,poradnik młodego ormowca ;)

    • 16 16

    • Dlaczego ormowca? Ty byś nie zgłosił jakby ktoś zaparkował ci auto na środkowym pasie Grunwaldzkiej?

      To mniej więcej tak samo jak zaparkowac na środku chodnika. A jak ktoś prawa nie łamie, to przecież nie ma się czego bać

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Karać, karać i jeszcze raz karać. Straż miejska powinna działać jak Renoma w tramwajach. Zero toleracji dla łamania prawo. Jakoś polscy kierowcy potrafią stosować się do znaków na Zachodzie.

    • 48 29

    • (2)

      Nie masz pojęcia o zachodzie.

      • 3 2

      • Ale ja mam prawie 20 lat mieszkałem w Londynie (1)

        • 1 0

        • Masz prawie 20 lat?
          Wszystko na to wskazuje, gramatyki na podstawowym poziomie naucza się dość wcześnie...

          • 0 1

    • A ty powinieneś w koncu zobaczyć ze nie ma gdzie aut parkować (3)

      bo nie robią miejsc parkingowych

      • 5 7

      • Jest od groma miejsc, a to że się nie mieścicie no to już trudno (1)

        miasto nie jest z gumy

        • 6 5

        • Każdy chce parkować za darmo

          • 2 0

      • Ale czemu ktos ma tobie robic miejsce do parkowania? Auto tez dostałeś od miasta?

        • 6 4

    • a karać to sobie możesz synka albo coreczke

      • 4 9

  • Czy takie super auto zauważy kartę inwalidy? (2)

    .

    • 1 0

    • Karta inwalidy nie zwalnia z opłat za parkownie

      • 0 0

    • Masz na myśli legalną czy kupioną w necie?

      • 0 1

  • (5)

    Miasto myśli tylko jak zwiększyć wpływy...a kiedy więcej parkingów, poprawa stanu dróg?O inwestycjach w zieleń,parki czy ścieżki rowerowe nie wspomnę bo to dramat.Potem się dziwią że ludzie kombinują.W sąsiedniej Gdyni już strzelili sobie w kolano z parkowaniem.Ceny drakońskie,miejsc do parkowania jak na lekarstwo.

    • 61 27

    • a ty nie jesteś ten jakiś tam sven...... cos coś tam , zmieniłeś ksywkę ?

      • 0 0

    • Złodziej zawsze wytłumaczy sobie dlaczego kradnie Dr Svenson.

      • 1 0

    • Poprawa stanu dróg i parkingi (pomijam że budowanie parkingów to błąd) kosztuje. Czy jest lepszy sposób finansowania niż bezpośrednio z opłat od kierowców?

      • 0 2

    • Czy prace remontowe są darmowe? Jeździsz po mieście to płacisz za tę atrakcję tak jak kupuje się bilet na autobus itp.

      • 2 4

    • Miasto wolne od pojazdów spalinowych tylko rowery moi mili i drodzy.

      A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.

      • 2 5

  • (2)

    Na gnilnej w Gdańsku jest takie miejsce. Dobrze mówię? Nie jest ono wyznaczone liniami ale niby dalej płatne. Stawałem tam kilka razy i żadnego mandatu nie było.

    • 0 1

    • Jeżeli nie ma identyfikatora, to nie powinieneś tam parkować. Nie dostałeś mandatu, bo Straż Miejska w Gdańsku nic nie robi.

      • 0 0

    • Czyli niby płatne a ty na serio nie zapłaciłeś . Jutro pójdziesz do sklepu i też niby trzeba płacić ale po co , można schować pod pazuchą . Czym to się różni ? Niczym to kradzież i to kradzież .

      • 0 2

  • brawo bardzo dobrze zescie sie zachowywali (1)

    opluwac tych urzednikow i podpowiem zakrywac tyne tablice

    • 3 2

    • i wtedy samochody z nieczytelnymi tablicami będziemy odholowywać

      • 1 1

  • Parkowanie poza strefą, zgodnie z przepisami, to co w tym złego?

    • 3 1

  • (4)

    Szczerze nie rozumiem kierowców, którym żal tych 2-5 zł/h. Sam nim jestem i wolę zapłacić te pieniądze, ze świadomością, że zasilą one budżet miasta, który nie będzie musiał się bardziej zadłużać, aby dla zmotoryzowanych remontować drogi. Czy jak płacicie za paliwo to też krzyczycie, że to zdzierstwo, bo chcecie jeździć, a ktoś wam każe za to płacić?
    Samochód to koszt i tyle.

    • 9 10

    • A co jeśli parkujesz na 10h to 20 dych już będzie żal coooooo

      • 1 2

    • Nie chodzi o 3 złote, ale o system - 1. Płacę za parkowanie w moim mieście 2. Płacę za parkowanie z góry, mimo że nie wiem ile będę stał. 3. Płacę za brak.jakiejkolwiek usługi wzajemnej. Dlatego gdy na prywatnym parkingu mam zapłacić panu cieciowi 3 złote przy wyjeździe to problemu nie mam.

      • 3 1

    • Tyle że te nasze pieniądze NIE idą na nowe drogi dla zmotoryzowanych, tylko na utrudnianie nam życia

      Pieniądze z Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku idą na bezsensowne przejścia naziemne obok istniejących przejść podziemnych:
      -przy Bramie Wyżynnej
      -przy GUMedzie
      -w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów
      oraz na tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Ani grosz nie idzie na nowe drogi. Gdańsk utrudnia nam życie wykorzystując na to nasze własne pieniądze. Więcej: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Trzy-przejscia-i-nowe-tablice-SIP-z-zyskow-ze-Srodmiejskiej-Strefy-Platnego-Parkowania-n157188.html

      • 6 2

    • Wolę dziecku samochodzik kupić

      czy starszemu ciastko.

      • 2 1

  • Czyli pochwała dla tych którzy są kreatywni i znajda zawsze drogę żeby zostać złodziejem . Jakoś nigdy nie przyszło mi do głowy zeby nie zapłacić za parkowanie kiedy zapłacić trzeba . Ale cóż taki naród .

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane