• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy GUMedzie powstanie w osiem miesięcy. Wybrano wykonawcę

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu. Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu.

To już niemal pewne - w najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet MedycznyMapka. Prace budowlane pochłoną prawie 3,2 mln zł, a na ich realizację przewidziano 8 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą.



Co należy robić z tunelami obok nowych przejść naziemnych?

O budowie przejścia naziemnego przy jedynym na al. Zwycięstwa tunelu dla pieszych pisaliśmy w październiku, kiedy ogłoszono przetarg na wykonawcę robót.

Ostatecznie w postępowaniu przetargowym wpłynęły oferty od trzech firm:
  • Strabag z Pruszkowa - 4 228 566,56 zł,
  • Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich - 3 826 474,21 zł,
  • WPRD Gravel z Gdańska - 3 189 079,92 zł.


Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa. Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa.

Osiem miesięcy na wykonanie prac budowlanych



Ponieważ wszystkie przedsiębiorstwa zadeklarowały przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji jakości robót o kolejne dwa lata, przy wyborze oferty kierowano się wyłącznie najniższą ceną.

Kilka dni temu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wskazała oficjalnie jako zwycięzcę przetargu firmę WPRD Gravel. Stało się tak mimo nieznacznego przekroczenia zaplanowanego budżetu na ten cel - 2 mln 970 tys. zł.

Po podpisaniu umowy z gdańską firmą na realizację zadania przewidziano osiem miesięcy.

Czytaj też:

Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej



Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa. Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa.

Przejście częściowo sterowane sygnalizacją świetlną



W ramach zaplanowanych robót najważniejszym elementem jest oczywiście budowa przejścia naziemnego przez całą szerokość al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego. Równolegle do niego powstanie też przejazd rowerowy, który będzie łączył się z drogą rowerową wzdłuż alei.

Na jezdniach alei Zwycięstwa ruch będzie sterowany sygnalizacją świetlną. Na Trakcie Konnym przejście z przejazdem będzie wyniesione - w formie podłużnego progu, bez sygnalizacji świetlnej (jezdnia w tym miejscu pozostanie zwężona do jednego pasa ruchu).

Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie. Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie.

Sygnalizacja ostrzegawcza przed tramwajem i dłuższe perony



W obrębie torowiska tramwajowego przewidziano montaż sygnalizatorów ostrzegawczych wzorem przystanków ChodowieckiegoMapka, PolitechnikaMapka czy najnowszej realizacji tego typu na przystanku Reja.

Budowa przejścia naziemnego wymusi drobne korekty w układzie peronów, które zostaną wydłużone o ok. 20 metrów w stronę Bramy Oliwskiej. Przesunięte zostaną też wiaty tramwajowe oraz tablice Systemu Informacji Pasażerskiej.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa. Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa.

Coraz więcej przejść naziemnych obok podziemnych



Utworzenie przejścia naziemnego przy GUMedzie jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku. Pierwszą zmianą w organizacji ruchu pieszego było utworzenie "zebry" przy Uniwersytecie Gdańskim. W kolejnych latach przejścia naziemne zbudowano przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Chmielnej oraz Łąkowej.

W trakcie realizacji jest przejście przy Bramie Wyżynnej, a w planach na najbliższe lata kolejne przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim, przy dworcu głównym oraz w ciągu al. Rzeczypospolitej (w rejonie skrzyżowania z ul. Hynka oraz al. Jana Pawła II).

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • 30 km/godz, brakuje nam tego (1)

    spowolnienie ruchu i likwidacja świateł drogowych

    • 20 6

    • dałem plusa, choć wyczuwałem ironię

      w godzinach szczytu prędkość rzędu 30 km/h daje największą przepustowość korytarza ruchu drogowego.

      • 4 2

  • (8)

    Nieprawdopodobnie piękny jest kwik samochodziarzy. Czekam aż zaczną emigrować na Białoruś czy Ukrainę, tam jest ich wymarzona infrastruktura drogowa. Miejsce jest, bierzcie rodziny i jedźcie!

    • 22 55

    • minusują właściciele białych suvów :D (2)

      brawo, Gdańsk dla ludzi nie dla samochodów!!!!

      • 11 12

      • Minususja Sebki z Kartuz co tu wpadaja swoimi E46

        • 13 5

      • a może dla ludzi - ale myślących?!

        • 5 2

    • O Białorusi się nie wypowiem, ale na Ukrainie likwidują parkowanie na chodnikach :D Zamach na samochodziarzy!

      • 7 1

    • lepiej ty się tam wybierz, infrastruktura i sposób myślenia w sam raz dla ciebie. Chociaż - tam też chyba jednak myślą bardziej racjonalnie niż ten gdański ruch obywatelski, ubóstwiający wąchać spaliny i stać w korkach. Bo tramwaj przecież góra przefrunie, nieprawdaż?

      • 9 4

    • (2)

      Komentarze idealnie to potwierdzają, tu jest jeszcze mentalność bardzo głęboko wschodnia, samochodzik to status społeczny i ważniejszy jest niż człowiek. Zabawne to jest szczególnie z perspektywy kogoś kto w garażu ma nowego lexusa, a do biura ciśnie na rowerku codziennie, nawet w taki dzień jak dziś.

      • 7 7

      • (1)

        Tak tak, a ja mam w garażu 5 Maybachów ale wolę latać do biura statkiem kosmicznym. Zabawnie się czyta wytwory twojej wyobraźni.

        • 5 7

        • Haha no mowie, wschodnia mentalność na całego, Twój umysł nawet nie może pojąć tego i od razu zakłada, że to wytwory wyobraźni. Zabawne.

          • 1 2

  • Przy tysiącach ludzi tam chodzących

    Bardzo potrzebne. A TriStar koniecznie musi być zsynchronizowany na czerwono.

    • 10 15

  • Porownajcie dwie Polski -te sprzed 1939 roku i obecna

    w latach 20-tych za pomoca lopat i zaprzegow konnych wybodowano ponad 20 kilometrowa trase kolejowa Gdynia-Kokoszki w trudnym terenie w bodaj 14 miesiecy.
    A teraz te niedoroby robia pasy na afalcie w 8 miesiecy.Ten kraj zostanie albo zjedzony przez Niemcy albo przez Putasa.To musi walnac z takimi ludzmi bezrozumnymi i leniwymi.

    • 32 6

  • Rozwiązania rodem z Białorusi lub od Ruskich. (6)

    Tam każdy ma swoje przejścia naziemne,gdzie chce i kiedy chce.

    • 21 11

    • chyba tylko słyszałeś o białoruskich przejściach (1)

      od dziadka Mroza

      • 1 1

      • Nie,od snieguroczki.

        • 1 0

    • w ZSSR obowiązywała zasada: davay dorogu transportu! (3)

      pieszy i rowerzysta był "prywatny", samochód zwykle "uspołeczniony" i dlatego miewał pierwszeństwo. Nadal pieszy jest traktowany w Moskwie i Mińsku jako zawalidroga, a nie pełnoprawny uczestnik ruchu. Musi uciekać przed samochodami nawet wtedy, gdy ma zielone.

      • 4 3

      • Oni na światłach nie przechodzą, chodzą gdzie chcą,mają swoje przejścia naziemne,gdzie chcą.

        Władze Gdańska kopiują ruskie rozwiązania z tymi przejściami naziemnymi obok tuneli.

        • 3 4

      • (1)

        W Mińsku nie byłam, ale w centrum Moskwy było OK. Świateł wszyscy przestrzegali. I tunelami nie musiałam chodzić, chyba że do metra.

        • 3 1

        • Także wzorce z Moskwy w Gdańsku.

          • 0 2

  • Jeżeli schody to bariera (7)

    To tam jest sporo miejsca by łagodne wyjścia bez schodów zrobić.

    • 19 7

    • Tu nie chodzi o likwidację barier, tu chodzi o celowe korkowanie miasta i wpychanie na siłę ludzi do zbior-komu (3)

      to jeszcze umocni monopol GAiTu i ZTM na transport mieszkańców, a jak już mieszkańcy nie będą mieli alternatywy to można podnosić ceny biletów do woli i czerpać z tego zyski. Mieszkańcy albo zapłacą, albo nie dojadą.

      • 7 6

      • Zyski z komunikacji miejskiej.

        Hahaha chyba na Marsie

        • 3 2

      • (1)

        Jeszcze i w tym temacie zwolennik teorii spiskowych xd

        • 3 2

        • To nie "teoria spiskowa" tylko standardowa strategia wielu firm - agresywną polityką cenową zmonopolizować rynek, a jak już mają monopol (albo duopol, bo są ustawy antymonopolowe) to podnoszą ceny. Klient i tak nie ma alternatywnego wyboru, bo nie ma konkurencji). Tylko zazwyczaj klienci zyskują przynajmniej podczas fazy agresywnej polityki cenowej, a tu w przypadku gdańskich dróg tracimy od początku do końca. Metoda kija a nie marchewki.

          • 3 2

    • Z tramwaju do tunelu też? (1)

      • 0 1

      • nie

        • 0 0

    • Tak, zwłaszcza w stronę szpitala jest miejsca że hej.

      • 0 0

  • Brak logiki (2)

    Przecież ten projekt nie ma żadnego sensu. Po co budować przejście naziemne jak obok mieści się przejście podziemne niekolidujące z ruchem aut. Strata, marnotrawstwo pieniędzy i kompletny absurd.

    • 40 15

    • Ponieważ tunel jest niewygodny

      I tyle. Miasto ma być wygodne. Ty w samochodzie poczekasz na siedząco te 30 sekund, a ludzie tracą czas i siły na chodzenie góra dół ;)

      • 8 7

    • Ponieważ obok, deweloper będzie stawiał wieżowce.

      • 2 4

  • kluczowa "inwestycja" nie ma innych ważniejszych wydatków (2)

    jeszcze 3 pas zabiorą i tyle, a samochodów i osiedli przybywa. Kompletny brak logiki.

    • 28 8

    • samochodów nie musi przybywać (1)

      w porównaniu z wieloma metropoliami zachodu w Gdańsku jest dwukrotnie więcej samochodów w przeliczeniu na 100 gospodarstw domowych.

      • 3 2

      • To sprzedaj swój, od naszych się odczep

        • 0 2

  • Łącznik Łucznicza Niepołomicka (7)

    Nadal nie podpisali umowy ale na przejścia które dublują przejścia juz istniejące to czas mają

    • 73 6

    • cyklisci i ludzie bez przyklejonych samochodów do tyłu też (5)

      • 2 12

      • wielu kierowców zdaje sobie sprawę z kłopotów wynikających z nadmiaru samochodów w mieście (4)

        i głosują na kandydatów, którzy oferują sensowne alternatywy. Ważne także, że nie kupują kolejnego samochodu: liczba wielosamochodowych gospodarstw domowych nie powinna rosnąć.

        • 5 9

        • Co za brednie, ta teoria się kupy nie trzyma (3)

          Jakby woleli kandydatów komplikujących życie im samym i wspierających alternatywy, to sami by z tych alternatyw skorzystali i już by nie byli kierowcami.

          • 3 5

          • kierowcą się bywa od czasu do czasu, pieszym się jest codziennie (2)

            • 3 6

            • Ty pewnie pieszo z kowal idziesz nad morze :))))))))))))))))) (1)

              co za bełkot

              • 4 1

              • napisał facet, który wjeżdża beemwicą do sypialni

                naprawdę tylko współczuć

                • 0 0

    • Nowa Świętokrzyska musi pilnie powstać! Dulkiewicz zajmij się Gdańskiem i realnymi problemami!

      • 7 2

  • Przejscia naziemne z "lampami"- trzy kolory daja czas na przejscie wyliczony na olimpiadzie. (1)

    Lepiej juz niedoleznym i niedojdom cierpliwie gramolic sie przejsciem podziemnym, gdyz nie ma w nim limitu czasu na pokonanie toru przeszkod do szpitala.

    • 16 6

    • Niestety oni również będą szli przejściem dla pieszych, a skoro piesi mogą skończyć przechodzenie już na czerwonym jeśli nie zdążyli na zielonym (w przeciwieństwie do samochodów, które nie mogą wjeżdżać na skrzyżowanie jeśli nie będą w stanie przed czerwonym z niego zjechać) to będą jeszcze bardziej korkować Al. Zwycięstwa

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane