• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy GUMedzie powstanie w osiem miesięcy. Wybrano wykonawcę

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu. Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu.

To już niemal pewne - w najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet MedycznyMapka. Prace budowlane pochłoną prawie 3,2 mln zł, a na ich realizację przewidziano 8 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą.



Co należy robić z tunelami obok nowych przejść naziemnych?

O budowie przejścia naziemnego przy jedynym na al. Zwycięstwa tunelu dla pieszych pisaliśmy w październiku, kiedy ogłoszono przetarg na wykonawcę robót.

Ostatecznie w postępowaniu przetargowym wpłynęły oferty od trzech firm:
  • Strabag z Pruszkowa - 4 228 566,56 zł,
  • Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich - 3 826 474,21 zł,
  • WPRD Gravel z Gdańska - 3 189 079,92 zł.


Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa. Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa.

Osiem miesięcy na wykonanie prac budowlanych



Ponieważ wszystkie przedsiębiorstwa zadeklarowały przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji jakości robót o kolejne dwa lata, przy wyborze oferty kierowano się wyłącznie najniższą ceną.

Kilka dni temu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wskazała oficjalnie jako zwycięzcę przetargu firmę WPRD Gravel. Stało się tak mimo nieznacznego przekroczenia zaplanowanego budżetu na ten cel - 2 mln 970 tys. zł.

Po podpisaniu umowy z gdańską firmą na realizację zadania przewidziano osiem miesięcy.

Czytaj też:

Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej



Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa. Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa.

Przejście częściowo sterowane sygnalizacją świetlną



W ramach zaplanowanych robót najważniejszym elementem jest oczywiście budowa przejścia naziemnego przez całą szerokość al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego. Równolegle do niego powstanie też przejazd rowerowy, który będzie łączył się z drogą rowerową wzdłuż alei.

Na jezdniach alei Zwycięstwa ruch będzie sterowany sygnalizacją świetlną. Na Trakcie Konnym przejście z przejazdem będzie wyniesione - w formie podłużnego progu, bez sygnalizacji świetlnej (jezdnia w tym miejscu pozostanie zwężona do jednego pasa ruchu).

Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie. Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie.

Sygnalizacja ostrzegawcza przed tramwajem i dłuższe perony



W obrębie torowiska tramwajowego przewidziano montaż sygnalizatorów ostrzegawczych wzorem przystanków ChodowieckiegoMapka, PolitechnikaMapka czy najnowszej realizacji tego typu na przystanku Reja.

Budowa przejścia naziemnego wymusi drobne korekty w układzie peronów, które zostaną wydłużone o ok. 20 metrów w stronę Bramy Oliwskiej. Przesunięte zostaną też wiaty tramwajowe oraz tablice Systemu Informacji Pasażerskiej.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa. Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa.

Coraz więcej przejść naziemnych obok podziemnych



Utworzenie przejścia naziemnego przy GUMedzie jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku. Pierwszą zmianą w organizacji ruchu pieszego było utworzenie "zebry" przy Uniwersytecie Gdańskim. W kolejnych latach przejścia naziemne zbudowano przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Chmielnej oraz Łąkowej.

W trakcie realizacji jest przejście przy Bramie Wyżynnej, a w planach na najbliższe lata kolejne przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim, przy dworcu głównym oraz w ciągu al. Rzeczypospolitej (w rejonie skrzyżowania z ul. Hynka oraz al. Jana Pawła II).

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • uwstecznianie (6)

    Nie dość że mamy niepełnosprytnych w Warszawie zaczynając od naczelnego notariusza to ta choroba rozprzestrzenia się również w Gdańsku. Ktoś kiedyś wymyślił tunele, bezpieczniejsze dla pieszych i usprawniające ruch. W Gdańsku od kilku lat utrudnia się wszystko i wszystkim. Po jasny gwint wyrzuca się pieniądze w błoto? Czy to kolejny sukces włodarzy Gdańska po wycince lasów w Parku Krajobrazowym? betonowaniu i niszczeniu zieleni.

    • 75 11

    • (5)

      Pewnie jesteś osobą młodą i zdrową, czego Ci życzę. Ale postaw się w sytuacji osoby starszej lub schorowanej o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla takich osób tunele czy kładki stanowią często barierę nie do przebycia. A takie wynalazki jak windy szybko padają ofiarą dewastacji i wandalizmu. Cały świat (rozwinięty) odchodzi od priorytetu samochodowego w miastach na rzecz priorytetu pieszych. I dobrze że Gdańsk również idzie tą drogą.

      • 7 16

      • Nierozwinięty Gdańsk.

        • 3 4

      • (1)

        Masz rację w zupełności Przez 50 lat nie było osób starszych tylko pojawiły się w ostatnich 5 latach Kpina Kolejne wyrzucone pieniądze a cały Gdańsk Południe stoi w korkach

        • 7 7

        • Nie. Przez 50 lat wszyscy mieli w nosie starszych i mniej sprawnych. Robią to też dla Ciebie i innych, którzy być może kiedyś będą musieli wysiąść z samochodu i przejechać tramwajem do szpitala...

          • 5 5

      • Jak jesteś starszy i schorowany i schody są problemem to i tak nie wejdziesz na wzgórze 0,5 km pod górę do samego GUMedu. Zamiast tego podjedziesz bliżej autobusem, albo ktoś ciebie podwiezie stojąc w jeszcze większym korku.

        • 7 2

      • Peebue jesteś lniwym rowerzystą, ktry wicera sobie usta starszymi

        a oni bedę stać w korkach w augustusach

        W Holandi jest pełno tuneli pieszo rowerowych, tylko o łagodnym spadku

        • 2 1

  • (1)

    A dlaczego 43% jest za zasypaniem tunelu? Przynajmniej tam można się schować przed deszczem albo w przyszłości do czegoś wykorzystać.

    • 29 9

    • Supermarket ja bym tam widział.

      • 1 0

  • Kabaretowy Gdańsk.

    • 48 7

  • (4)

    Będzie zarąbisty korek :D

    • 31 11

    • oj biduńka, suvek Ci sie zagrzeje (1)

      • 4 4

      • Co to jest suvek kolego ? Xd

        • 2 1

    • już jest w wielu miejscach miasta i na obwodnicy

      warto proponować drogi wyjścia ze ślepej uliczki niezrównoważonego rozwoju

      • 0 1

    • Tak, aż do Pucka.

      • 3 1

  • Uszczypnijcie mnie bo nie wierzę. 8 miesięcy budowa przejscia dla pieszych??? (2)

    Nie wnikając w jego sens czy bezsens, skoro obok jest podziemne przejscie. Ale 8 miesięcy??? Nie 8 dni, nie 8 tygodni ale 8 miesięcy!!! To co oni będą tam robić???

    P.S.A propos przejść podziemnych to najlepsze jest to na Okopowej z obydwu stron otoczone przejściami naziemnymi w promieniu 100m, pies z kulawą noga tamtędy nie przechodzą a ile kasy kosztowało jego zbudowanie i teraz utrzymanie to wolę nie myśleć.

    • 42 5

    • (1)

      Spróbuj przejść Okopową na drugą stronę Podwala, nie używając tunelu. Powodzenia.

      • 3 0

      • chodzi mi o ten odcinek gdzie przechodzisz z jednej strony Okopowej na drugą stronę Okopowej

        czyli w okolicy urzędu wojewódzkiego, w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
        Jedne światła z przejsciem, drugie światła z przejsciem w odległości ok 150 m, pomiędzy nimi tunel jako dodatkowe i nieużywane

        • 2 0

  • Czas pomyśleć o zarządzie komisarycznym dla Gdańska! (5)

    • 49 12

    • Kasperek, to ty? (1)

      • 5 6

      • Nie, to każdy normalny obywatel, każdy kto nie jest aktywistą w ciasnych gaciach

        • 9 6

    • (2)

      A myśl sobie. Akurat mieszkańcy Gdańska, a nie tylko przejeżdżający przez Gdańsk, ten kierunek działań Miasta popierają.

      • 3 5

      • Mów - pisz za siebie, jesteś pojedynczym głosem,większość myśli inaczej. (1)

        • 5 3

        • masz jakieś badania?

          kilkadziesiąt spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami Gdańska pozwoliło na sformułowanie oczekiwań priorytetowego traktowania pieszych i rowerzystów w mieście.

          • 0 0

  • Tragedia. Likwidacja bariery ??? Przecież przejścia podziemne to jedno z najlepszych rzeczy jakie jest, bezpieczne niczym nie

    • 53 17

  • To już jest choroba - mam wrażenie budowania czegoś w rodzaju przybudówek na siłę (6)

    Jeśli coś jest - zostało wybudowane kiedyś, to wystarczyło by to porządnie zabezpieczyć - zadbać a nie budować bo ktoś chce. Nie dość że marnotrawstwo pieniędzy to jeszcze przesada - prowizorka. brak mi słów na to co się u nas ostatnimi czasy wyczynia

    • 124 40

    • Dokładnie.

      Też nie rozumiem po co to poszerzanie obwodnicy...

      • 10 9

    • (3)

      Co to znaczy "ktoś"? Mieszkańcy Gdańska chcą.

      • 3 4

      • (1)

        Od urodzenia mieszkam w Gdańsku i nie chcę. Prawdę mówiąc nie znam nikogo, kto by chciał, za to znam wielu gdańszczan i gdańszczanek krytykujących politykę utrudniania życia kierowcom.

        • 6 6

        • Ja chcę, jak widzę te kobiety z wózkami czy ludzi o kulach, to chcę przejść naziemnych.

          • 3 2

      • Nie chcą

        • 1 0

    • zrobić łagodne pochylnie gdzie się da i będzie najlepiej

      • 0 1

  • (8)

    Kolejny Miś aby wyprowadzić pieniądze z budżetu? Po pierwszym wypadku śmiertelnym (gdy ktoś wlezie pod tramwaj np. pod dworce) przejścia będą likwidowane. I w ten sposób jest szansa na dwukrotne wyprowadzenie kasy z budżetu.

    • 223 69

    • Kwestia januszowej mentalności. (5)

      Ktokolwiek zabije człowieka na pasach, powinien być zlinczowany na miejscu. A tymczasem wszyscy mają się chować, bo jaśnie kierowca nie będzie jakichś tam przepisów przestrzegał...

      • 18 31

      • Wsysmy mają sie narażac na przejechnie przez samochów, bo jaśnie pan rowerzysta nie chce zejść z siodełka (1)

        • 28 10

        • dla tego od "kwestii"

          w ramach przestrzegania przepisów założyć mu gniazdka bez ochrony przepięciowej z naklejką "nie dotykaj"

          • 3 0

      • zlinczowac kierowcę - czyli będa 2 trupy a tak mogłoby nie być żandego (gdyby był tylko tunel)...

        • 19 11

      • idź miszczu i linczuj bogu ducha winnemu motorniczego

        • 6 5

      • Albo jaśnie pieszy wpadnie pod tramwaj

        • 4 3

    • To już nie Miś,to jedenaście Misiów.

      • 13 3

    • Masz rację! Zlikwidować przejazdy przez tory wzdłuż Kartuskiej!

      Lada moment będzie tam wypadek śmiertelny z kierowcą samochodu

      • 18 4

  • Autor widmo. (7)

    Z chęcią byśmy poznali imię , nazwisko i stanowisko tego lobbysty, który forsuje potrzebę budowy przejść nad istniejącymi tunelami. Władza w Gdańsku kiedyś się zmieni a wraz z nią takie pomysły. Może nowi postanowią uhonorować tego, tę albo tych którzy wywalili miliony na takie pomysły i zafundują im odpoczynek od pracy. Niech ci, którzy się chwilowo cieszą z możliwości przejścia górą nie zapominają że wcześniej dotarli do niego stojącym przed światłami tramwajem lub czekali w korku siedząc w autobusie czy samochodzie i nawdychali się spalin.

    • 57 10

    • mam wrażenie, że nie jesteś świadom tego, że wewnątrz większości samochodów stężenie spalin jest wyższe niż w ich otoczeniu

      wdychanie spalin znacznie ogranicza wyobraźnię i przyczynia się do ograniczenia możliwości zrozumienia innych punktów widzenia w debacie publicznej.

      • 4 3

    • Podobno inżynier miejski Agata L, jak ten co nie dostał Złotej Piłki

      • 6 2

    • Sławomir Kalwasiński

      To on pociąga za sznurki

      • 2 2

    • (1)

      Nudzisz. To przejście będzie przeszkadzać, a pozostałe już istniejące nie? Tam nie stoją korki?

      • 1 5

      • Wszystkie przeszkadzają, dlatego powinniśmy likwidować te już istniejące i iść w kierunku ruchu bezkolizyjnego, a nie jeszcze komplikować życie.

        • 5 3

    • (1)

      I jeszcze aby było ciekawiej to jak już dotrą tramwajem na ten przedłużony przystanek ,to nie będą mogli skorzystać z nowego przejścia gdyż będą od niego odcięci na całej szerokości przystanków zejściem do tunelu .

      • 3 1

      • Nie pisz glupot. Zobacz projkt.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane