- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (59 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (58 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (115 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (48 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (65 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. Rzeczypospolitej, a nawet al. Hallera i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. Chłopska - al. Rzeczypospolitej) z Wrzeszczem Górnym (al. Grunwaldzkiej) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej
Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.
Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu
Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.
To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. Rakoczego (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).
Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych
Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.
Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.
Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli Strzyża, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej Oliwy, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".
Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?
Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:
- w Trasę Słowackiego (ul. Hynka) do al. Rzeczypospolitej lub...
- w ul. Kościuszki do al. Legionów.
Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.
- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu
Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego) - Letnicę do ul. Marynarki Polskiej.
Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
- wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
- wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
- wzdłuż Hallera,
- wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
- (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).
Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska
To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.
- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (294) 5 zablokowanych
-
2022-11-21 08:18
Coraz głupsze te pomysły urzędników.
Masakra
- 17 4
-
2022-11-21 08:23
Rewolucja??!
Raczej konsekwentne utrwalanie bledow i zaniechan w zwiazku z koncertowym spapraniem przebudowy Slowackiego i budowa PKM...
Oraz unikanie ze wszystkich sil koniecznosci budowy nowych polaczen pod/nad torami magistrali kolejowej...
To polaczenie powinno powstac w ramach budowy wiaduktow w osi Slowackiego - Hynka/Kosciuszki. Ale nie stalo pomyslow i kasy. Byle co, byle jak, byle na termin...
Podobnie jak nie stalo kasy i odwagi aby te przedsiewziecie domknac polaczeniem do tunelu... Ktos sie wystraszyl...
Gdzie wiadukty na Abrahama? Gdzie przebudowa Kolobrzeskiej? Gdzie tramwaj na wiadukcie na Zaspie?
Wszyscy chca sie komunikowac ale nikt nie chce tramwaju w swojej bliskosci...
Tereny oddane handlarzom a komunikacji pozostaje kluczyc i slalomowac po ostatkach. Jaka jest efektywnosc takich zakosow?!- 27 1
-
2022-11-21 08:24
(1)
Mam wrażenie, że jest tyle braków w infrastrukturze drogowej i zbiorkomu w całym mieście, że nie ma co myślec i dywagować nad takimi "rewolucjami". Niech się wezmą za konkretną robote i inwestycje to może chociaż trochę korki znikną
- 35 8
-
2022-11-21 08:32
Za jakis czas znikna korki poczekaj troche
Twoj kochany kolchoz zlikwiduje auta
- 1 4
-
2022-11-21 08:28
ile to planów przed wyborami
tylko bankrut kasą z kredytów to wiele się nie zdziała.
- 18 2
-
2022-11-21 08:28
Ile jest miejsc dla rowerow w takim tramwaju?
- 10 7
-
2022-11-21 08:30
No jak maja zakazac samochodow
To do 2035 sie wyrobia:)
- 7 0
-
2022-11-21 08:31
Wolałbym żeby transportem publicznym zajmowali się rozsądni ludzie a nie rewolucjoniści z Nowych Ogrodów (2)
Potem powstają takie koszmarki jak nieużywany wezeł przesiadkowy przy forum Gdańsk albo wycieczkowe linie tramwajowe gdzie z godnie z idea walki klas trwa codziennie walka o wejscioe do tramwaju
- 32 2
-
2022-11-21 21:26
Widać że nie korzystasz (1)
Węzeł Śródmieście jest używany.
- 0 0
-
2022-11-21 21:34
oszczędnie
używany...
Jeden chyba autobus, 118...- 0 0
-
2022-11-21 08:32
widac ze gdanski magistrat byl na korepetycjach w Gdyni...
Plany, wizje, wizualizacje. Szmery, bajery, usmiechy, usciski.
A jak co do czego to kasy nie ma i nie bedzie... A jesli juz, to "przypadkiem" w okolicy przedsiewziecia kolegi...- 15 1
-
2022-11-21 08:46
komunikacja w gdańsku (3)
To wszystko co się dzieje to polityka i tabelki nie zrównoważony transport. Kasowanie kursów, wmawianie ludziom, że linie autobusowe nie są potrzebne, to się nie opłaca tamto nie rentowne.. tak to u nas działa. Ludzie mówią co innego a tabelki co innego.... polityka polityka tak dobrej komunikacji nie zrobimy. Pomysły włodarzy zaskakują np: pospieszanie tramwajów p. prezydent powołał specjalny zespół do przyspieszenia tramwajów...kasa płynie ludziska zarabiają, przeprogramowanie 2 skrzyżowań na Morenie 2 bańki do zrobienia jeszcze paręnaście...skrzyżowań, przebudowa przystanków, projekty, sztuczne obcinanie czasu przejazdu, aby prędkość wzrosła, stawianie znaków 70 na trasie, że niby tramwaj tak szybko jedzie....Projekt fajny, ale zadziała dopiero jak będzie wykonany w całości. Ile na to pójdzie pieniędzy? nikt nie wie, ile to potrwa nikt nie wie, czy uda się dopiąć projekt do końca nikt nie wie, a pieniądze idą. Co to oznacza dla pasażerów linia 12 i 10 wiecznie opóźniona bo nie mieści się w czasie jak opóźniona to i załadowana do maximum, wozy jadą stadami, prowadzący pojazdy zmuszeni do wożenia ludzi jak kartofle bo ZTM nie przewidział postojów wyrównawczych takich aby mieć czas zmienić kabinę... linia 12- 5 minut na zmianę linia 10- 3 min na zmianę kierunku jazdy. Wozy z początkowego już jadą opóźnione, ale UM trumfuje i trąbi sukces a na wiecach trąbią o oszczędnościach bo nie ma na prąd...Prawda jest taka, że w kryzysie wydajemy nasze pieniądze na chore wizje zamiast dostosować komunikację do potrzeb. Kończy się budowa nowej linii na południu a tak naprawdę to nie ma taboru który będzie tam jeździł...skończy się na tym, że przekierują inną linie na nową trasę, np: linia 6 zamiast do Łostowice pojedzie do Lawendowego wzgórza... przyjdą ,otworzą, wstęgi przetną, foty do prasy zrobią, sukces jak nic a nie ma co tam jeździć... taką politykę prowadzi UM... tak to u nas wygląda i my takie pomysły finansujemy oj jak mnie to drażni....
- 28 1
-
2022-11-21 08:59
(1)
No właśnie. Pasażerowie to wiedza, pracownicy to wiedzą a UM nie. Uważam, że urzędnicy UM powinni mieć obowiązek docierania do pracy i na służbowe spotkania komunikacją miejską.
- 4 1
-
2022-11-21 10:00
A może urzędników należy wymieniać co kolka lat,nowi ,to świeże spojrzenie na problemy miejskie.
- 3 1
-
2022-11-21 16:52
na petli lawendowe tramwaje nie mogą zawracać w stronę havla. jest tylko opcja wyjazdu na adamowicza
owszem, mozna przy szkole zawracac, ale do tego potrzeba wiecej tramwajów, które mogą taką opcję wykonać
- 0 1
-
2022-11-21 08:47
tyle samo będzie warta wizualizacja zawierająca lotnisko w każdej dzielnicy. (1)
Dzisiaj nie ma pieniędzy na remont kilkuset metrów torów przy operze.
Już napraw wymagają, a za chwilę będą wymagały remontów torowiska remontowane 10 i 20 lat temu. Wrzeszcz, Armii Krajowej, Podwale Przedmiejskie, most Siennicki.
Nie mamy wystarczającej liczby tramwajów, nie mamy zaplecza dla ewentualnych nowych zakupów.
Żeby to zrealizować potrzeba ogromnych pieniędzy, których miasto nie ma.- 23 1
-
2022-11-21 10:09
"nie mamy zaplecza..."
a ZNTK zaorane...
Nie ma kolei regionalnej, nie ma tramwajów...
Choć w paru miastach regionu takie linie funkcjonują...
To co jest?!
No, jest rydwan...- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.