• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (294)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Budowa trasy tramwajowej przez ul. KlonowąMapka do dworca we WrzeszczuMapka, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. RzeczypospolitejMapka, a nawet al. HalleraMapka i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.



Który wariant połączenia tramwajowego między Wrzeszczem a Zaspą jest najlepszy?

O budowie trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca pisaliśmy kilkukrotnie. Pomysł ten przewijał się od lat w różnych koncepcjach - zarówno na poziomie analiz urbanistycznych, jak i bardziej amatorskich rozważań akademickich.

Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. ChłopskaMapka - al. RzeczypospolitejMapka) z Wrzeszczem Górnym (al. GrunwaldzkiejMapka) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.

Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
  • Docelowy układ sieci tramwajowej we Wrzeszczu. Tramwaj do dworca jest tylko początkiem inwestycji.
  • Koncepcja ZTM Gdańsk odejścia torowiska od al. Grunwaldzkiej pod dworzec we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Koncepcja ZTM Gdańsk układu torowego przed dworcem we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Przebieg trasy Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe-Wrzeszcz), której towarzyszyć będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu.

Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej



Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.

Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Przekroczenie torów kolejowych niezależnie od dalszego przebiegu rozważane jest wyłącznie wiaduktem.

Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu



Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.

To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. RakoczegoMapka (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).

Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
  • Tramwaje z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową będą skręcać w prawo jeszcze przed przystankiem.
  • Wstępnie przewiduje się na pl. Czerwonych Gitar urządzenie wspólnej przestrzeni pieszej z torowiskiem tramwajowym wzorem np. rynku w Katowicach.
  • Torowisko będzie poprowadzone środkiem ul. Klonowej.
  • Na wysokości dworca we Wrzeszczu (po prawej w przebudowie) powstanie w pierwszym etapie przystanek końcowy z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych.

Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych



Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.

Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.

Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli StrzyżaMapka, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej OliwyMapka, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".

  • Realizacja układu torowego przy dworcu będzie wiązała się także z przebudową pętli autobusowej.
  • Pomiędzy ul. Dmowskiego przy Galerii Bałtyckiej a torami kolejowymi planowana jest budowa najazdu do nowego wiaduktu dla tramwajów.
  • Niezagospodarowany teren przy Galerii Bałtyckiej, gdzie możliwa jest budowa najazdu na nowy wiadukt dla tramwajów nad torami kolejowymi.
  • Nowy wiadukt dla tramwajów planowany jest tuż obok istniejących wiaduktów drogowych.

Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?



Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:

Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.

- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu



Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego)Mapka - Letnicę do ul. Marynarki PolskiejMapka.

Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
  1. wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
  2. wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
  3. wzdłuż Hallera,
  4. wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
  5. (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).

Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z ul. Kościuszki i Nad Stawem.
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego (ul. Hynka) z al. Rzeczypospolitej.
  • Ulica Kościuszki.
  • Ulica Kościuszki.
  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska

To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.

- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (294) 5 zablokowanych

  • Fajnie ale przy Klonowej rozjazd w obu kierunkach (12)

    Inaczej nie ma to sensu bo z Przymorza do Strzyzy nadal trzeba by jechać na około i z przesiadka. Dwa, ze w Kościuszki nie ma miejsca na tramwaj bo ta ulica i tak dziś prnamentnie jest zakorkowana

    • 119 11

    • z Przymorza do Strzyży jedzie się autobusem (4)

      Tramwaj nie może być konkurencją dla autobusu, to ta sama spółka i te środki transportu mają się uzupełniać, nie konkurować ze sobą.

      • 3 14

      • spolka jeszcze ta sama... (1)

        Ale ludzi i plemiona rozne...

        • 2 2

        • Kolejna wielka rewolucja

          Na miare naszych mozliwosci

          • 3 0

      • (1)

        Autobus zlikwidować a tramwaj puścić Kołobrzeską

        • 9 1

        • Autobisy i tak będą powoli likwidowane

          Autobus będzie tylko "dojazdówką" do tramwaju. Bo tramwaj ma jeździć często i ma być zbiorkomem. A docelowo na ważniejszych trasach ma być zastępowany przez PKM.

          • 2 0

    • Mozna

      Na Kościuszki tramwaj tam gdzie teraz ścieżka rowerowa i deptak między drzewami będzie ok, ścieżka rowerowa między jezdnią a torami tam gdzie teraz drzewa, drzewa do wycięcia bo i tak usychaja, piesi na ścieżkach przy budynkach- ew tam też ścieżki rowerowe, hulajnogi Elektr, skutery, i inne pojazdy, spoko wszystko się zmieści, można też wszystko puścić góra nad jezdnią jak metro w Chicago i tramwaj nikomu nie będzie kolidowal , trochę wyobraźni. ...projektanci. ....nie wszystko musi być na ziemi

      • 2 22

    • Przez Hynka (2)

      Jedyna opcja to tramwaj przez Hynka, na Kościuszki nie ma szans, bo z jednej strony zbyt blisko budynków, a z drugiej trzeba by wyciąć masę drzew

      • 17 0

      • Nowa Kościuszki

        No i potem łatwiejsze włączenie w Nową Kościuszki która miała chyba rozpoczynać się na tyłach ETC

        • 9 0

      • Hynka tez i potem w Jana Pawla i do parkingu przy molo

        • 5 0

    • Kościuszki będzie tylko dla mieszkańców i transportu zbiorowego

      Jest w końcu Nowa Kościuszki

      • 2 1

    • słabo wykonalne.

      Zakręt w lewo jest wiele razy trudniejszy do zorganizowania niż w prawo. Tzn. w państwach z ruchem prawostronnym.

      • 1 3

    • Jak wywalić samochody z Kosciuszki to korki znikną :)

      • 1 1

  • Niby powiązanie Zaspy czy Wrzeszcza Dolnego z Górnym jest potrzebne i wciskają tramwaj. To może ktoś wyjaśni ile razy w ciągu ostatnich 3 lat zredukowano liczne kursów 124/127? Dlaczego do dziś nie ma obiecanej odwróconej linii 124? Dlaczego dalej 127 nie ma przystanku na Legionow?

    • 31 3

  • Nikt Wam tyle nie da co UMG obieca

    • 25 1

  • A miało być na prosto (14)

    Tramwaj z Moreny miał jechać ul.Do Studzienki, przecinać Grunwaldzką i przez Miszewskiego jechać wprost na plac Komorowskiego.

    • 33 7

    • (4)

      I to była głupota, bo dworzec jest najważniejszym punktem węzłowym we Wrzeszczu. A doprowadzenie do niego PKM jeszcze zwiększyło rangę i potrzebę lepszego dojazdu.

      • 5 7

      • Tej PKM co raz na półtorej godziny jeździ?

        • 8 1

      • dworzec byłby ważny, gdyby nie sprzedaż otaczających go gruntów

        teraz to miasto ma iść w koszty, aby kolejny szklak miał "godne" otoczenie...

        • 0 0

      • (1)

        jakoś można było rozwalić najważniejszy punkt węzłowy przy dworcu w Gdańsku Głównym. W Oliwie też nie masz tramwaju obok dworca.

        • 0 0

        • W jaki sposób rozwalony jest węzeł przy dworcu głównym, skoro przejeżdżają tam praktycznie wszystkie linie tramwajowe (wyjątek: 4, 5 i w lecie 68) i znaczna część autobusowych?

          • 1 1

    • (8)

      Prosto i głupio, bo z chamskim pominięciem bardzo dużego (pod względem liczby pasażerów i różnych połączeń) węzła przesiadkowego jakim jest Wrzeszcz PKP. Już w paru miejscach w Gdańsku tramwaje omijają przystanki SKM bokiem (Pomorska, Hallera) i chyba wystarczy.

      • 10 6

      • (6)

        Czyli zamiast prostego i w miarę taniego rozwiązania, które mogłoby być już zrealizowane, mamy plany skomplikowanego, drogiego i nieralizowalnego w najbliższych dwóch dekadach zygzaka przez Wrzeszcz. Tą trasą tramwaj będzie jeździł wolno, bardzo wolno. A jak widać - nadal planiści chcą wyrzucić sprzed dworca we Wrzeszczu węzeł przesiadkowy, zostanie jeden skromny przystanek. Zatem poczekamy, dopłacimy a rozwiązanie i tak okaże się półśrodkiem.

        • 8 6

        • (3)

          Nawet jak będzie jechał ciut wolniej, to jest to lepsze rozwiązanie niż z Zaspy jechać do dworca okrężną drogą przez Wyspiańskiego, potem przesiadać się na tramwaj na trzy przystanki (bo nie da się zrobić skrętu pod górę) i jeszcze z Grunwaldzkiej iść pieszo do dworca (krótki dystans, ale to kolejna uciążliwość). A tak będzie bezpośredni kurs z przystankiem przed samym wejściem do dworca.

          • 3 2

          • ciut wolniej? (2)

            On musi sie przebic przez wiecznie zapchane centrum Wrzeszcza... Policz, ile tam skrzyzowan i swiatel...

            • 5 1

            • (1)

              A tramwaj przez Wyspiańskiego i Miszewskiego będzie frunął? Od Grunwaldzkiej do Kościuszki tramwaj będzie jechał z pominięciem ruchu aut. Pierwsze światła będą dopiero za torami kolejowymi, a potem przy wariancie Hynka aż przy ETC. Ciężko znaleźć lepszą trasę!

              • 4 1

              • ale najpierw do tej Kościuszki

                musi dojechać...

                Warianty poprzeczne do Grunwaldzkiej są pożądane, ale konsekwentnie poprzeczne. Od Wyklętych, Abrahama czy Bażyńskiego... Jana Pawła zablokowane przez centrum handlowe ale też coś dałoby się wykroić... Od Smoluchowskiego zgodnie z dawną koncepcją wpięcia się w Węzeł Kliniczna (już bez kliniki)...
                To są rozwojowe punkty a nie slalomy niszczące ostatnią we Wrzeszczu przestrzeń miejską...

                • 0 0

        • (1)

          Prostego i taniego!? Byłeś kiedyś na ul. Wyspiańskiego? Z tej totalnie zakorkowanej uliczki należałoby całkowicie wyciąć ruch samochodowy żeby tramwaj sprawnie tam przejechał. Może to i dobrze - ekologicznie, ale w tym mieście nikt nie ma cojones żeby sprawić św. kierowcom taki prezent :)

          • 3 3

          • Tak, 4 godziny temu, w drodze do pracy. Za kilka godzin będę nią wracał. I nadal uważam, że tramwaj na Wyspiańskiego miałby sens.

            • 0 1

      • Wrzeszcz zostal chamsko pominiety przez budowe Galerii Baltyckiej

        I zaniechanie tramwaju na Slowackiego...

        Te dzikie piruety z wyskokami jak w jezdzie figurowej na lodzie, jakie wykonuja miejscy planisci, to konsekwencje tych kardynalnych bledow oraz obrona partykularnych interesow "wlascicieli" miasta...

        • 9 1

  • Piękny potrzebny projekt

    I oby jak najszybciej doszło do realizacji

    • 8 23

  • Utrapieniem to jest brak połaczenia tramwajowego osowej z OLIWĄ i od tego należałoby rozpocząć inwestycje torowe (3)

    • 16 18

    • Wystarczą buspasy

      • 5 2

    • tak tak, wam na osowej będzie przeszkadzał hałas tramwajów, skoro potrafiliscie zablokowac budowę kładki nad obwodnica

      • 3 0

    • Mieszkańcom Osowej to nie tramwaj jest potrzebny

      Tylko dofinansowanie z programu rozwoju wsi. Bo tym właśnie są, wsią której wszystko przeszkadza.

      • 1 0

  • Lepsze metro (1)

    Wzdłuż plazy

    • 16 0

    • I na Hel od razu

      • 8 2

  • (1)

    Co po tych torach będzie jeździć? Teraz nie macie taboru, likwidujecie kursy. Tramwaj nr 5 co 20 minut to żart.

    • 40 2

    • To proste

      Jeździ w większości na wspólnej trasie z 3, więc ucieli. Na Hallera faktycznie tramwaj jest co 10 minut, ale co wylosujesz, to twoja sprawa.

      • 0 0

  • (2)

    Może najpierw naprawią chodniki i wybudują parkingi

    • 34 5

    • Parking sobie sam wybuduj jak potrzebujesz

      • 2 1

    • Wlasnie planuja zlikwidowac kolejny

      Jak puszczą przez klonowa tramwaj to zlikwidują jedyny parking przed dworcem

      • 0 1

  • Może niech pomyślą najpierw o dzielnicach południowych ! (13)

    Dolny taras jest dobrze skomunikowany - ma tramwaj, SKM, autobusy a południowe dzielnice maja komunikację jak 50 lat temu i drogi też sprzed kilkudziesięciu lat.

    • 36 15

    • (1)

      Budują wam trzecią linię tramwajową, a dalej narzekacie. Nie da się nadrobić zaległości w kilka lat. Na Dolnym Tarasie dopiero teraz myśli się o domknięciu układu tramwajowego. Na was też przyjdzie kiedyś czas.

      • 14 10

      • Budują czwartą trasę.

        Al. Adamowicza też zalicza się do południa.

        • 9 6

    • Do tej pory budowali tylko na "południu" (7)

      2007 r. Śródmieście SKM - Chełm,
      2012 r. Chełm - Łostowice Świętokrzyska,
      2020 r. Migowo - Ujeścisko,
      2023 r. Ujeścisko - Havla.
      A na dolnym tarasie - nic.

      • 15 9

      • Jak porównasz ilu ludzi mieszka na dolnym i górnym oraz ile tras na jest tu u
        I tu, to jednak górny wypada słabiej i należy bardziej tam budować

        • 9 13

      • (3)

        poprzednie 50 lat budowali tylko na dolnym tarasie, a górny taras nie kończy się na Adamowicza i pętli na Orunii

        • 11 1

        • (2)

          Ostatnią trasę tramwajową na dolnym tarasie zbudowano w latach 70 między Zaspą a Legionów. 50 lat przerwy to chyba wystarczająco długi okres, by wrócić do inwestycji?

          • 12 10

          • (1)

            tylko po co jak gęstość linii jest wystarczająca - jakoś "5" nie jest obleganym kursem, a "4" ze swoja starą trasą z Zaspy do Nowego Portu świeciła pustkami

            • 6 1

            • Czytałeś artykuł czy nie bardzo?

              • 0 0

      • Nie no, budują

        Przed euro przebudowali skrzyżowanie Czarny Dwór/Hallera. Teraz 3 i 5 jadą Płażyńskiego i mają wspólny przystanek z autobusami ze stogów. Na 20 lat wystarczy tych inwestycji haha.

        • 0 0

      • Dolny taras jest wystarczająco dobrze skomunikowany

        Niczego tam nie potrzeba oddawać

        • 1 0

    • 50 lat temu nie było Gdańska - Południe (1)

      Trzeba było sie nie wyprowadzac na wieś, a teraz kazdy by chciał życ jak na wsi, a do centrum miec 5 minut bez korków. Ilośc inwestycji na Gdańsku -Poludnie w stosunku do zaniedbanego Dzirawego Wrzeszcza cz śródmiescia jest ogromna. Od lat we Wrzeszczu nie remontuje sie dróg, zbudowano ani basenu, ani hal sportowych MOSIR, ani nowych placów zabaw nic. Tylko dorzucaja nam samochodów tych co mieszkaja w Szadółkach.

      • 11 14

      • Wrzeszcz i Oliwa są okropne

        Poza Grunwaldzką są tak zapuszczone, że szkoda gadać.

        • 0 0

    • Dla dzielnic południowych

      myślą o SKM, tramwaju do Wrzeszcza itp. Buduje się teraz tylko na południu.
      Na dolnym to zbudowano tramwaj pod koniec lat 70tych ubiegłego wieku.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane