- 1 Rozbiórka na terenie kupionym z 130 mln zł (68 opinii)
- 2 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (773 opinie)
- 3 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (71 opinii)
- 4 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (23 opinie)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (29 opinii)
- 6 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (115 opinii)
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło założenia transportowe do nowego studium. Sieć tramwajowa nie przekroczy obwodnicy, ale istnieje szansa na budowę połączenia przez ścisłe centrum miasta. Dodatkowo planuje się obniżenie klas kilku planowanych dróg, w tym Drogi Czerwonej.
Czym jest studium?
Przypomnijmy, studium jest w dużym uproszczeniu masterplanem sporządzanym dla całego obszaru miasta, w którym w dość ogólny sposób zawarte są zapisy odnoszące się do przebiegu i formy dróg, transportu zbiorowego, przeważającej funkcji użytkowania terenów itd.
Na podstawie studium sporządzane są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które precyzyjnie rozgraniczają tereny o różnej formie wykorzystania, narzucając im też podstawowe parametry np. limity wysokości, ustawienie budynków, elementy wyposażenia dróg itp.
Plany zagospodarowania - o ile nie wykorzystuje się specustawy drogowej - służą następnie projektantom i architektom do sporządzania projektów budowlanych i wykonawczych, w których uwzględniane są najdrobniejsze szczegóły każdej inwestycji.
Zapisy studium w żaden sposób nie odnoszą się do czasu realizacji inwestycji i z założenia daleko wykraczają poza teraźniejszość, stanowiąc wizję rozwoju przestrzennego miasta na kilka dekad.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Bez tramwaju za obwodnicą
W najnowszej odsłonie studium znacznych zmian planuje się dokonać w docelowym układzie sieci tramwajowej. Całkowicie zrezygnowano z tramwaju za obwodnicą do lotniska oraz Osowej (jako dwusystemowy tramwajowo-kolejowy).
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Oznacza to, że odstąpiono również od planów realizacji tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej do Przywidzkiej , choć jeszcze niedawno traktowano tę trasę jako ważny element nowego układu komunikacyjnego Południa.
Czytaj też: Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje
Rozbudowa PKM
Tramwaj za obwodnicą ma zastąpić Pomorska Kolej Metropolitalna (w 2007 roku zdawkowo pojawiła się ona w tekście studium, za bardziej realny w budowie uznano system tramwajowy) z nowymi przystankami - w rejonie przecięcia ul. (Nowej) Kielnieńskiej oraz między Matarnią a Portem Lotniczym - dla obsługi kompleksu biurowców.
- Planujemy również rozbudowę systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa, odbudowę fragmentu kolei kokoszkowskiej do Starej Piły oraz w miarę intensyfikacji zabudowy ponowne uruchomienie linii SKM do Nowego Portu - dodaje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki? oraz Pociągi SKM mogą wrócić do Letnicy, a nawet do Nowego Portu
Mniejszy Most Czerwony
Zamiast przewymiarowanego węzła integracyjnego Most Czerwony, planuje się wykonanie jedynie przystanku SKM. Jego dotychczas planowana forma, w ramach której przewidziano ogromne parkingi, a nawet lądowisko dla helikopterów, nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy nie będzie on ostatnim na południe przystankiem SKM.
Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat
Buspasy na Nowej Małomiejskiej i Podmiejskiej
Do Mostu Czerwonego nie dojedziemy tramwajem z Południa. Urbaniści proponują w zamian buspasy na tzw. ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej. Buspasy te byłyby kontynuowane na Trakcie św. Wojciecha do centrum miasta (uwzględniono je już w ramach przebudowy układu drogowego w rejonie wiaduktu Biskupia Górka ).
Czytaj też: Coraz bliżej budowy wiaduktu Biskupia Górka
- Nie mamy jeszcze pewności, czy potrzebny jest tramwaj w ul. Nowej Chmielnej [połączenie Podwala Przedmiejskiego z Mostem Czerwonym - dop. red.]. Nie było dla niego większej rezerwy terenowej - szyny mogą być wbudowane w jezdnię. Jeżeli przestrzeń wokół Czerwonego Mostu będzie intensywnie zagospodarowana, niewykluczona będzie potrzeba realizacji tego połączenia tramwajowego. Sprawę tę zostawiamy otwartą w studium - informuje Karolina Rospęk-Aszyk.
Z Południa do Wrzeszcza
Tramwaj między Południem a Wrzeszczem przewidziano w dwóch przebiegach - przez Piecki - Migowo (Morenę) i dalej wzdłuż ul. Wileńskiej oraz rezerwą Nowej Politechnicznej do al. Grunwaldzkiej , a także z wykorzystaniem wolnej przestrzeni pod estakadą ul. Rakoczego . Ten drugi przebieg będzie rezerwą przyszłościową - gdyby zaszła potrzeba realizacji szybszego połączenia międzydzielnicowego.
Czytaj też: Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej
W studium dopuszczony zostanie też tramwaj w ramach trasy Nowej Abrahama, czyli po nasypie kolejowym z Moreny na pętlę Zaspa (z przejściem nad/pod torami głównej magistrali kolejowej) lub/i do Wrzeszcza. Rozważa się w tym celu wykorzystanie tramwajów dwusystemowych, choć istnieje fizyczna możliwość budowy drugiej pary torów tylko dla tramwajów.
- Zapis o tej trasie będzie w studium "na wszelki wypadek", ponieważ obecne przepisy nie pozwalają na poruszanie się tramwaju po torach kolejowych. Technicznie jest to jednak możliwe - wyjaśnia kierownik Zespołu Transportu.
Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Tramwaj w Śródmieściu
W ścisłym centrum Gdańska, wewnątrz którego poza powolną i rzadko kursującą autobusową linią 100 brakuje komunikacji miejskiej, planuje się budowę połączenia tramwajowego. Ma ono spinać Hucisko z ul. Nową Wałową przez Podwale Staromiejskie oraz ul. Grodzką i Stara Stocznia .
Tramwaj ten ma nie tylko ułatwić dojazd komunikacją miejską do Śródmieścia, ale też umożliwić sensowną organizację ruchu tramwajów na Młodym Mieście do czasu budowy tunelu pod Motławą, którym tramwaje będą mogły dotrzeć do trasy wzdłuż ul. Siennickiej .
Co ciekawe, w ramach tej trasy, na ul. Grodzkiej planuje się odcinek jednotorowy, sterowany sygnalizacją.
Czytaj też: Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
W tym przypadku urzędnicy niestety nieco przespali sprawę rezerwacji terenów, ponieważ można było poprowadzić tramwaj dwutorowo alternatywną trasą np. Szeroką - Groblą II/II/IV - Olejarną - Browarną - Osiek do Nowej Wałowej, co jednak wymagało od miejskiej spółki TBS Motława rezygnacji ze sprzedaży fragmentu swojego terenu dla wykonania łagodnego łuku torów.
Bliżej Placu Solidarności
Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie także inaczej włączał się do Jana z Kolna. Zamiast oddalonej od zabudowy łącznicy pod estakadami drogowymi do Bramy Oliwskiej , zostanie poprowadzony ul. Nową Nowomiejską na obrzeżach Placu Solidarności.
Choć w ten sposób zwalnia się miejsce na połączenie tramwajowe Bramy Oliwskiej z Młodym Miastem, do studium nie planuje się wpisać takiej łącznicy.
Brak połączenia ul. Kartuskiej i "wuzetki"
W studium znika także łącznica tramwajowa ul. Kartuskiej z Trasą W-Z , pod którą wykonano nawet wiadukt w rejonie przystanku Pohulanka. Zastąpić je ma rozbudowane skrzyżowanie tramwajowe na ul. 3 Maja przy Urzędzie Miejskim , skąd będzie można skręcić w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście .
Lepsze powiązanie z SKM Politechnika
Zachowany zostaje natomiast łącznik tramwajowy Opery Bałtyckiej z Węzłem Kliniczna w rejonie przystanku SKM Gdańsk Politechnika , pozwalając tym samym na budowę przystanku przesiadkowego tramwaj - SKM.
Którędy przekroczyć tory kolejowe?
Pomiędzy Operą Bałtycką a ul. Pomorską przewidziano w studium dwa nowe połączenia tramwajowe - ul. Miszewskiego/Wyspiańskiego lub w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu (dalej ul. Kościuszki lub Trasą Słowackiego).
Do tego dochodzi wspomniana Nowa Abrahama, choć szansa na realizację wszystkich tych połączeń w przyszłości jest niewielka - przypuszczalnie powstanie tylko jedno z nich.
Nie będzie tramwaju przy dworcu w Oliwie
Do studium nie trafiło połączenie tramwajowe przez rejon dworca w Oliwie , zgodnie z koncepcją arch. Marka Nakoniecznego. Zdaniem BRG powiązanie torów z al. Grunwaldzką po stronie Oliwy wiązałoby się ze "zdemolowaniem dzielnicy" ze względu na brak miejsca.
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Tory wzdłuż Drogi Zielonej
Uzupełnienie układu tramwajowego Dolnego Tarasu stanowić będzie tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej od al. Hallera do ul. Pomorskiej z odgałęzieniem przez ul. Obrońców Wybrzeża .
Czytaj też: Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Wciąż problematyczny pozostanie przejazd tramwajem z al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej , ponieważ między Nowym Portem a Węzłem Kliniczna nie przewidziano żadnego powiązania.
Bez zmian w Nowym Porcie i Brzeźnie
Urbaniści odstąpili od likwidacji tzw. małej pętli tramwajowej ulicami Nowego Portu oraz wzdłuż ul. Mazurskiej . Decyzja ta byłaby nieuzasadniona po niedawnym remoncie torowisk, a ponadto w Brzeźnie niezwykle trudno byłoby ułożyć drugi tor wzdłuż ul. Gdańskiej .
Miejskie ulice
Rewolucji w stosunku do poprzednich dokumentów nie przewiduje się w układzie drogowym. Większość dróg pozostaje w swoich rezerwach, choć planuje się obniżenie ich klas technicznych. To pozwoli na utworzenie większej liczby skrzyżowań oraz realizację w bardziej przyjaznej dla pieszych formie.
Tzw. miejskimi ulicami mają się stać m.in. Droga Czerwona, Droga Zielona, Nowa Politechniczna (mimo tramwaju, nadal planowana jest droga), Nowa Kościuszki, Nowa Wałowa, Nowa Bulońska Południowa oraz Nowa Świętokrzyska.
- Redukujemy również klasę ul. Nowej Kielnieńskiej w związku z faktem, że wprowadzenie Trasy Kaszubskiej planowane jest w Gdyni, a nie w Gdańsku. Dzięki temu będą częściej skrzyżowania, a tym samym lepiej będą obsługiwane osiedla na Osowej - uzupełnia Karolina Rospęk-Aszyk.
Tramwaj wodny
Cały układ szynowo-drogowy będzie można uzupełnić transportem wodnym. Tramwaje wodne mogłyby popłynąć z centrum miasta do Brzeźna oraz na Wyspę Sobieszewską.
Gotowe studium w 2018 r.
Biuro Rozwoju Gdańska po raz pierwszy w ramach prac nad studium przeprowadziło łącznie 80 spotkań, warsztatów i debat z mieszkańcami, radami dzielnic oraz ekspertami planowania przestrzennego. Działania te nie były wymuszone zapisami prawa, lecz były inicjatywą miejskiej jednostki.
W przyszłym roku przewiduje się ustawowe procedowanie projektu studium: wyłożenie do publicznego wglądu, dyskusję publiczną oraz zgłaszanie uwag. Gotowy dokument planuje się skierować do głosowania na sesji Rady Miasta Gdańska na początku 2018 r.
Czytaj też: Projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska
Sopot bez większego rozgłosu także przystąpił do aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Z projektem dokumentu zapoznać się można w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej Sopotu.
Dyskusję publiczną zaplanowano 12 grudnia o godz. 17 w siedzibie Urzędu Miasta Sopotu przy ul. Kościuszki 25/27 w sali nr 36.
Miejsca
Opinie (325) 7 zablokowanych
-
2016-12-04 13:07
(1)
ten student od korków na Smoluchowskiego potrzebny
- 20 2
-
2016-12-04 13:51
za nim dojdzie do realizacji to się habilituje
---z marketingu---- 8 0
-
2016-12-04 13:09
Najgorsza komunikacja najdroższa w Polsce ważne ze kolesie Adamowicza tworzą kolejne studium szkoda slow
- 20 8
-
2016-12-04 13:18
Nowe tramwaje zaniedbane w środku
ZKM powinno pojechać do Krakowa i zobaczyć jak powinno się dbać o nowe składy.
- 22 1
-
2016-12-04 13:20
Autobusy na Kartuską (1)
Wbrew hura optymistycznym komentarzom, poruszanie się po Kartuskiej to dramat. Tramwaje są niepunktualne, często przepełnione, przynajmniej dwa razy w tygodniu w ogóle nie jadą. Odkąd zlikwidowano ruch autobusowy na Kartuskiej znacznie zwiększył się tam ruch samochodowy. Wystarczy posłuchać komentarzy na przystankach czy w tramwajach, co ludzie o tym naprawdę sądzą. Gdyby naprawdę chcieć zmniejszyć ruch samochodowy, należałoby owszem, postawić na tramwaje ALE utrzymać autobusy, co najwyżej zmniejszyć trochę częstotliwości ich kursowania. Ludzie mając alternatywę, korzystaliby chętniej z komunikacji miejskiej. Wystarczy spojrzeć, że przywrócony 167 jakoś nagle nie spowodował gwałtownego odpływu pasażerów z tramwajów. Jest miejsce i na tramwaje i na autobusy. Pasażerów byłoby znacznie więcej, gdyby dać im taką możliwość. Więc może dotrze wreszcie do kogoś, że połączenia wyłącznie tramwajowe nie są taką możliwością. A już zwłaszcza nie w Gdańsku, który ma specyficzny układ torów, gdzie jedna awaria blokuje pół miasta...
- 36 2
-
2016-12-04 20:45
Tramwaje to w ogóle prehistoryczny środek transportu. Potrzeby mieszkańców się zmieniają, szczególnie w miastach ciągle rozwijających się. A linia tramwajowa jest praktycznie "na stałe". Żeby wprowadzić jakąkolwiek jej modyfikacje trzeba lat projektów, konsultacji, budowy i oczywiście kosztów. Autobusy, szczególnie te, kursujące po wydzielonych buspasach to jest przyszłość. W każdej chwili można trasę zmodyfikować według potrzeb.
- 3 2
-
2016-12-04 13:25
Tramwaj do szpitala UCK (3)
- 23 5
-
2016-12-04 13:51
to powinien być priorytet (2)
Zainteresowany nim powinien być każdy, bo tam i tak nie ma gdzie stanąć.
- 11 1
-
2016-12-04 14:15
A prawie każdy tam trafi
Jako pacjent
- 5 1
-
2016-12-04 15:15
pacjent
za ciasno za drogo , a nie maja gdzie stawać bo gum nie dba swoich pracownikow, mieliby parking to zwolniliby miejsca dla przywozonych pacjentów
- 5 0
-
2016-12-04 13:30
Bezsens (2)
W planach jest tramwaj od pętli Świętokrzyska-Łostowice dalej na południe (a właściwie na zachód). Ten tramwaj jedzie tam tak długo przez Ujeścisko, że jeśli nie doprowadzi się tam tramwaju przez Orunię Górną z Chełmu czy od Traktu Św. Wojciecha, to nikt tak długo jeździć nie będzie (może poza żulami). Brakuje też linii tramwajowej z Havla do Kartuskiej. No ale czego oczekiwać od BRG - bardzo szkodliwej dla Gdańska instytucji utrzymywanej jednak z naszych pieniędzy, zajmującej się głównie projektowaniem autostrad w mieście.
- 25 5
-
2016-12-04 17:28
Małomiejska - Podmiejska - Chmielna i Małomiejska-Sikorskiego-Chełm
Jak można wykluczyć tak ważne trasy? Wystarczy tylko na al. Armii Krajowej wykolejenie i już pół nowych tras stoi, bo co z tego że będzie trasa przez Morenę do Wrzeszcza czy przez Siedlce. Naturalna i krótka trasa byłaby przez Trakt św. Wojciecha, ale po co myśleć, przecież to by trzeba było drogę zwężyć i samochodem nie wjedziesz. To jak my chcemy w końcu przekonać do zbiorowej komunikacji? Tramwajem który jedzie na około? Trasa musi być szybka. Do Świętokrzyskiej nadal szybciej dojeżdża się autobusem 256 niż tramwajem 2, 6 czy 7.
Chmielna - zobaczcie ile tam wolnych terenów i bardzo blisko do Centrum, Opływ Motławy, Bastiony wokół tego będzie zabudowa, a skomunikowania żadnego.
Bez tramwaju nie widzę sensu przebudowy żadnej ulicy. Zaprojektujcie w końcu trasy o przekroju 1+3 (na środku pas do lewoskrętów, dla karetek), a obok tramwaj.
Mamy skończyć z lobby samochodowym, a nie dokładać, a rozbudowa Małomiejskiej i Podmiejskiej z byle bus pasem po którym da się jechać samochodem mija się z celem.
Sikorskiego - naturalny ekspresowy łącznik, czas przejazdu tramwaju na trasie Świętokrzyska - Dworzec Gł. skraca się o dobre 15 minut. Przystanków dużo mniej, skrzyżowań zresztą też. A tak to tramwaj na Wilanowskiej stoi 5 min., na Płockiej też nie lepiej.- 6 0
-
2016-12-04 17:54
tramwaj Chełm - Orunia Góra jak to kiedyś było w planach. Dzisiaj rezerwy pod tę inwestycję
już nie ma w całości. Skoro puszczono wzdłuż Havla to uznali że olać rezerwę terenu w tamtym miejscu
- 5 0
-
2016-12-04 13:39
baran z BRG
Czy trzeba mieć dużo wyobraźni aby się zorientować że od Huciska przez Podwale nie da się. Wystarczy sobie spacer zrobić. Wyjść zza biurka. Opuścić wirtualny świat i Google Earth. Trochę rozsądku panowie rozwojowcy. Planowanie to nie minecraft. Tu się szybko backspace nie da zrobić
- 23 5
-
2016-12-04 13:48
Brak dróg, uboga siatka połączeń, ciągłe pacyfikowanie kierowców (1)
Jak się poruszać po tym mieście, gdzie ilość dróg można policzyć na palcach jednej ręki, komunikacja miejska jest żartem, a ciągle słychać idiotów, którzy zrobią wszystko, żeby utrudnić poruszanie się swoim samochodem.
- 18 17
-
2016-12-04 14:05
Prawda
- 5 5
-
2016-12-04 13:55
nie rozpedzajcie sie z tym wydawaniem kasy bo dobra zmiana niedługo zamknie kurek wraz z prezydentem
- 15 4
-
2016-12-04 14:02
Smirdzace i brudne tramwaje
Syf w Gdansku jak byl tak juz zostanie bo Budyn to syfiasz
- 22 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.