- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (140 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami (80 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (108 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (124 opinie)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (119 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. Rzeczypospolitej, a nawet al. Hallera i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. Chłopska - al. Rzeczypospolitej) z Wrzeszczem Górnym (al. Grunwaldzkiej) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej
Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.
Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu
Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.
To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. Rakoczego (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).
Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych
Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.
Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.
Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli Strzyża, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej Oliwy, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".
Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?
Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:
- w Trasę Słowackiego (ul. Hynka) do al. Rzeczypospolitej lub...
- w ul. Kościuszki do al. Legionów.
Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.
- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu
Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego) - Letnicę do ul. Marynarki Polskiej.
Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
- wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
- wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
- wzdłuż Hallera,
- wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
- (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).
Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska
To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.
- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (294) 5 zablokowanych
-
2022-11-21 10:09
Oni nie potrafia rozkladow autobusow prawidlowo ulozyc a za rewolucje sie biora. Na tramwaj na Chelm czekalismy 40lat to tutaj bym na nic nie liczyl
- 13 1
-
2022-11-21 10:14
jasneeee
kiedy termin oddania ?? 2030 ? 2035 ? Weźcie się za rozwiązanie bieżących problemów i łatanie dziur. A nie takie bujdy o inwestycjach które nigdy nie powstaną.
- 7 1
-
2022-11-21 10:15
Zamiast tego powinna być SKM do letnicy, dajcie juz spokój z tymi tramwajami tam gdzie to tylko szkodzi
i jeszcze ten skret po kątem 45 stopni
- 9 3
-
2022-11-21 10:15
Po co skoro juz nie ma kierowcow i motorniczych bo miasto nie ma kasy na wyplaty
- 7 2
-
2022-11-21 10:23
Dlaczego ciągle pchamy się w tramwaje? Nie róbmy z Gdańska "tram-infested city"! (4)
Tramwaj zatrzymujący się co 300 metrów to najgorszy środek transportu. Jest drogi, powolny i nieelastyczny.
Tak jak pociąg potrzebuje własnych torów i żaden radiowóz czy karetka nie mogą z tych torów skorzystać, ale za to tak jak autobus jest kolizyjny z samochodami i pieszymi.
Niezależnie od pory dnia i korków nawet rower wygrywa wyścig z tramwajem, a co dopiero samochód. Do tego każdy tramwaj kosztuje po kilka milionów złotych.
Odejdźmy w końcu od tego najgorszego środka transportu.- 11 12
-
2022-11-21 10:44
Napisal kierofczyk ktory chce pedzic na zlamanie karku
- 2 6
-
2022-11-21 10:55
Dokładnie
Ale duzi chłopcy lubią tramwaje, bo są takie fajne, robią "dzyń-dzyń", no i ładnie wyglądają, tak miejsko...
- 7 1
-
2022-11-21 14:43
Może minusujący rzucą jakieś argumenty? (1)
Ja nie widzę uzasadnienia dla tramwaju w Gdańsku. Są za to minusy: drogie, ciężkie, wolne, wymagają szyn, jak jeden się zepsuje, to pół miasta stoi. Czas na autobusy elektryczne albo wodorowe. Szynowy transport to niech będzie w postaci pociągów (skm, pkm) - na dłuższe dystanse i tam, gdzie nie ma pociągu.
- 1 1
-
2022-11-23 00:49
Są droższe w zakupie od autobusów, ale za to przy odpowiedniej eksploatacji mają żywotność kilkukrotnie większą niż autobus. Są przy tym znacznie pojemniejsze od nawet przegubowców, a w razie potrzeby mogą zostać stosunkowo łatwo powiększone (PESY mają np. modularną budowę). W Gdańsku tramwaje są wolne głównie przez to, że stają na każdych światłach, a przejazd na odcinku między Śródmieściem SKM i Bramą Oliwską trwa wieki dzięki świetnemu projektowi Węzła Unii Europejskiej i Huciska. Przy braku awarii, tramwaje nie stoją także w korkach (co można było niedawno docenić, gdy po zamknięciu ul. 3 Maja korek ciągnął się od Forum do przystanku Odrzańska, a tramwaj pokonywał tę trasę bezkolizyjnie w rozkładowym czasie - autobus musiałby tkwić w tym samym korku).
- 1 0
-
2022-11-21 10:30
a kto będzie tym jeździł? (1)
nie ma motorniczych, w dodatku trasa objazdowa przez pół Gdańska po 1,5 godziny nie licząc usterek
- 12 2
-
2022-11-21 15:39
Byle nie dizlem w korkach po 2 godziny ze wsi do miasta/
Trzeba było kupowac mieszkanie bliżej miasta.
- 1 1
-
2022-11-21 10:32
" Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat".
Chyba kilkaset.
- 11 0
-
2022-11-21 10:42
(1)
Lepiej niech sie wezma za petle autobusowa przy dworcu. Brak miejsc postojoqych dla autobusow, kierowcy nie maja nawet dzialajacwj toalety
- 12 2
-
2022-11-21 14:25
toaleta
"Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat. "
Unio daj !!!!!- 3 1
-
2022-11-21 10:49
Koncepcja jest co najmniej nietrafiona w obydwu przypadkach !!!!! Pole dla oszczędności potrzebnych miastu !!!!!!!!!!!!!
- 4 2
-
2022-11-21 10:50
Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
W tym miejscu skończyłem czytać
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.