• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości

Krzysztof Koprowski
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta? Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta?

Postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ul. Nowej Politechnicznej zostało umorzone ze względów proceduralnych. Urzędnicy jednak nie rezygnują z inwestycji, choć można przypuszczać, że powstanie ona we Wrzeszczu według pierwotnych planów sprzed wielu lat.



Który wariant przebiegu Nowej Politechnicznej zostanie wybrany przez miasto?

W listopadzie pisaliśmy o złożeniu niezbędnych dokumentów do pozyskania tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej. Kilka dni temu te same dokumenty zostały wycofane, a całe postępowanie umorzono. Urzędnicy zapewniają jednak, że nie należy traktować tego jako odstąpienia od inwestycji.

- Z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz [alternatywna nazwa dla ul. Nowej Politechnicznej - dop. red.] wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został zakwestionowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i wycofany przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z Wydziału Środowiska - wyjaśnia Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Obecnie DRMG przekazało do RDOŚ dwa odrębne wnioski, które są powieleniem wcześniejszego "wspólnego" wniosku. Zaproponowano w nich osobno warianty na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska do al. Grunwaldzkiej lub z przejściem do al. Grunwaldzkiej ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej. Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej.
- Ostateczna decyzja dotycząca wyboru przebiegu podjęta zostanie dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla obydwu wskazanych rozwiązań - dodaje Piotrowski.
Oba warianty wiążą się z wyburzeniem kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki, co było w 2015 r. zarzewiem sporu między aktywistami miejskimi a urzędnikami i przyczyniło się do wielkiej dyskusji publicznej.

Po prawie dwóch latach od prezentacji przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej alternatywnej wizji ul. Nowej Politechnicznej, działania miasta można ocenić jako sprawne zagranie polityczne.

Zamiast spierać się ze społecznikami, którzy oponują przeciwko wyburzeniom przedwojennej zabudowy czego wymaga realizacja wizji urbanistów z poprzedniej epoki, zdecydowano się powierzyć wykonawcy dokumentacji przygotowanie alternatywnych wariantów przebiegu ul. Nowej Politechnicznej.

Przesuń aby
porównać

We wrześniu 2015 r. Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, przy wsparciu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, na zlecenie Mostów Katowice zaproponował poprowadzenie tramwaju przez Piecki-Migowo (Morenę), a następnie obok Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska.

Całość miała uzupełniać "odnoga" tramwaju na Suchanino zobacz na mapie Gdańska oraz w kierunku ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska dla zawracania tramwajów w godzinach szczytu i przy okazji ułatwiając dotarcie do niego z nowych osiedli.

Materiał z września 2015 r.

Koncepcja tramwaju przez UCK i Wrzeszcz PKP.

Dodatkowo zamiast tramwaju przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, przedstawiono koncepcję ułożenia torów obok dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i dalej ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do istniejącej trasy tramwajowej przez al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaj przy dworcu we Wrzeszczu nie teraz

Dzisiaj wiadomo już, że tramwaj przez rejon dworca nie ma szans na szybką budowę, zaś zamiast torów, "ulica" Klonowa (w rzeczywistości to deptak z parkingiem) zyska lepsze oświetlenie i nową nawierzchnię chodników. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę tego przedsięwzięcia.

Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu.
- Obecnie nie proceduje się dokumentacji projektowej dla tego odcinka i nie ma również planów finansowych na jego realizację, co nie oznacza jednak rezygnacji z takiego zadania - zapewnia Piotrowski. - Instytucje zarządzające transportem publicznym w Gdańsku zdecydowanie preferują to rozwiązanie zamiast wariantu Miszewskiego - Wyspiańskiego.
Tramwaj przed Siedlicką bez zgody PG

Podczas gdy prezentacja Nakoniecznego wyciszyła konflikt we Wrzeszczu, wątpliwości zaczęli mieć mieszkańcy Południa, dla których wariant przez UCK oznaczał wydłużenie czasu przejazdu.

Argumenty mieszkańców górnego tarasu znalazły potwierdzenie w analizach porównawczych kilku wariantów. Znając doskonale stanowisko FRAG-u i zwolenników ocalenia przedwojennej zabudowy, a także w oparciu o modele matematyczne, zarekomendowano przebieg przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska i Bohaterów Getta Warszawskiego.

Zyskał on od razu bardzo duże poparcie społeczne z dwoma wyjątkami: Politechniki Gdańskiej i mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej. Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej.
PG przekonywała, że ul. Siedlicka musi być deptakiem, ponieważ niemożliwe jest przeniesienie kilku urządzeń badawczych z budynków przy tej ulicy w inne miejsce kampusu. Mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego zaczęli domagać się realizacji wariantu przez ul. Do Studzienki.

Politechnika tłumaczy, dlaczego linia tramwajowa nie może biec przez jej teren



Powrót do wariantu przez ul. Do Studzienki

Urzędnicy zaakceptowali stanowisko PG i wrócili do przebiegu przez ul. Do Studzienki, a następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Pod względem wizerunkowym, propozycja wariantu przez ul. Siedlicką była bardzo korzystna - włodarze mogli pokazać, że zależy im na ochronie (przynajmniej na razie) zabudowy ul. Do Studzienki, a złą wolę wykazały władze uczelni.

- Argumentem PG ws. ul. Siedlickiej było istnienie obiektów z aparaturą wrażliwą na drgania i taką też argumentację przyjęliśmy - wyjaśnia Michał Piotrowski, pytany o rezygnację z wariantu przez kampus PG.
PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką. PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką.
Równolegle do ul. Sobieskiego

Ponieważ jedynym możliwym do realizacji przebiegiem tramwaju okazała się ul. Do Studzienki, zrezygnowano z "przyklejenia" tramwaju do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Było to zresztą łatwe do przewidzenia po podjęciu decyzji o jej remoncie. Tramwaj powrócił na swoje pierwotne miejsce - w równoległą do ul. Sobieskiego rezerwę ul. Nowej Politechnicznej.

Odwrócenie uwagi od sedna problemu

Wydawać by się mogło, że wariant przez ul. Do Studzienki ponownie wywoła konflikt we Wrzeszczu. Nic bardziej mylnego - mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego ściągnęli na siebie całą uwagę.

Problem przekształcenia ul. Do Studzienki w kolejną szpetną rezerwę terenową ograniczył się do sporu o to, czy chronić trzy kamienice wzdłuż ul. Do Studzienki, czy poprowadzić tramwaj z ich pominięciem, tworząc przy okazji wygodny przystanek tramwajowy bez dociążania skomplikowanego skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką.

Przesuń aby
porównać

Wszystko było od dawna zaplanowane

Warto zauważyć, że w konflikt ten nie angażowało się już Biuro Rozwoju Gdańska. Gdańscy urbaniści swój wariant przebiegu określili już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Tramwaj był dla nich jedynie dodatkiem do kolejnej szerokiej drogi - potrzebnej według analiz ruchowych dopiero w okolicach 2040 r.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - mówił już w 2014 r. Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Materiał z 2014 r.

Rozbiórka pierwszej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.


W 2015 r. słowa te podtrzymała nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Edyta Damszel-Turek:

- Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale, aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.
Rezerwa pod drogę najważniejsza

W 2016 r., po wielu miesiącach prac, przedstawiono zarys nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Choć wpisano do niego kilka wariantów tramwaju w ramach ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W) przez rejon dworca we Wrzeszczu, ul. Boh. Getta Warszawskiego czy Wyspiańskiego - Miszewskiego, czteropasowa droga Nowa Politechniczna nadal pozostała.

  • Zdegradowany teren w centrum Gdańska, stanowiący rezerwę dla poszerzenia ul. Jana z Kolna.
  • Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
  • Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
Gdańszczanom urbaniści proponują więc kolejną zaniedbaną rezerwę terenową na wzór Drogi Czerwonej czy ul. Jana z Kolna.

Jednocześnie zespół Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej udowodnił, że można, pod względem organizacji ruchu, doprowadzić tramwaj do skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką. Odbędzie się to wprawdzie kosztem i tak już niewielkiej przestrzeni dla pieszych na samej alei, ale przecież w walce o przepustowość nie można stosować półśrodków.

Materiał archiwalny

Opinie (202) 2 zablokowane

  • Jaki Gdańsk jest brzydki na tych zdjęciach. (1)

    • 20 9

    • bo Gdańsk jest coraz brzydszy

      • 0 1

  • Politechnika dopiero co zbudowała nowoczesny budynek, w którym są laboratoria (5)

    A te laboratoria były konstruowane właśnie z myślą o sprzęcie, który stał się kością niezgody w sporze o przebieg tramwaju. Nie dziwi wcale opór PG, skoro wiązałoby się to ze zmarnotrawieniem tych dziesiątek milionów zainwestowanych w technologię.

    Urzędnicy dalej robią swoje i wiedzą wszystko najlepiej. Po raz kolejny będziemy mieli popis polityki Św. Przepustowości kosztem zasyfienia i zdegradowania miasta. Moje miasto takie piękne

    • 25 18

    • (3)

      Tylko pytanie, co my mamy z tych laboratoriów? Jak ważne badania są tam prowadzone, że ich kosztem ma się utrudnić życie mieszkańcom miasta? Nie mówiąc już o tym, że to właśnie ludzie z tej uczelni powinni być świadomi, że w mieście z tak marną ilością zabudowy z przełomu XIX i XX wieku wyburzenia przy ul. Do Studzienki nie są dobrym pomysłem.

      • 6 4

      • (1)

        Jeżeli będziemy patrzeć na to co z tych laboratoriów mają mieszkańcy miasta to równie dobrze możemy zadać pytanie - co z PG mają mieszkańcy Gdańska?

        Proponuję zaorać PG i w tym miejscu wybudować wielki parking.

        • 6 3

        • dobre wyjscie z tym parkingiem

          ale zostawilbym jeszcze tam park i po klopocie.

          A PG zbudowac na obrzezach miasta.

          • 3 1

      • Laboratoria są po to

        by odbywały się w nich zajęcia laboratoryjne :)
        A w nich, jak wiadomo, najważniejsze jest sprawozdanie po zajęciach. Dalej, wiadomo, że wyniki pomiarów i tak się "poprawia", najlepiej by były zbliżone do wyników uzyskanych przez studentów o rok starszych. I tak to się kręci.
        A realne wyniki - to jest druga sprawa. Pomijalna.

        • 2 2

    • aha tramwaj idący Siedlicką zły, bo drgania, a idący obok, ale nie przez teren PG, już cacy, mimo drgań?

      • 1 2

  • A dlaczego zrezygnowano z odnogi na Suchanino. W przeciągu x lat to bardzo opłacalna inwestycja, a długość odnogi jedynie około 800metrów.

    • 13 6

  • Sobieskiego - Traugutta - szpital akademicki - Opera Bałtycka (6)

    Dlaczego nie jest brany pod uwagę taki wariant?

    • 40 7

    • No właśnie, ten wariant jest całkiem dobry

      • 8 2

    • (2)

      Bo to ma byc docelowy przewoz ludzi Morena- Wrzeszcz. Mi tez pasowaloby takie rozwiazanie jednak pewne jest ze ztm przekalkuluje ta trase tak ze sie okaze ze to ok 8min wiecej przy jednym kursie w jedna strone, a ile byloby to straty w ciagu lat? Ztm i tak propaganduje ze dali 115 dla UCK a w rzeczywistosci zabrali ja poprostu z Suchanina.

      • 3 3

      • (1)

        Jak zabrali z suchanina? Czy politechnika leży na suchaninie?

        • 3 2

        • Jak zabrali z suchanina - odpowiedź

          A zabrali tak, a wlasciwie to zabiorą, ze zamiast przez suchanino pojedzie skrótem przez ul.cyganska góra do uck. Poza tym gdzie ja pisalem cokolwiek o politechnice?

          • 0 1

    • Bo czas przejazdu byłby o 5 minut dłuższy a to za długo dla ludzi którzy pobudowali się na polach kapusty pod obwodnicą. Władze miasta są zainteresowane tylko mieszkańcami południa. Pozostałe 80% ma siedzieć cicho i płacić podatki.

      • 11 2

    • Wara od Sobieskiego!!!! Nie chcemy tu złomów!

      • 2 7

  • Gimbusy z Politechniki!!Tramwaj musi isc przez POLIBUDE!! (2)

    To oni robią najwięcej problemów!!
    Jest taka prawda o gimbusach z Polibudy.
    Wsiadają profesorowie politechniki do samolotu który leci na zagraniczne sympozjum naukowe .Kapitan mówi samolot jest zaprojektowany przez waszych studentów.
    Powstaje panika wszyscy uciekają tylko jeden zostaję .
    Pytają się dlaczego nie uciekasz chcesz zginać???
    Spokojnie, znam swoich studentów nawet nie da się go uruchomić nigdzie nie odleci :)

    • 25 15

    • Nie musi gimbusie ;)

      • 3 4

    • Najpierw naucz się pisać gimbusie

      • 3 4

  • Iowa (4)

    Co za bzdura!! Kto jest właścicielem gruntu pod Siedlicką? To prywatny teren PG? Niech spadają na drzewo. Wybudowali laboratorium to i przeniosą laboratorium.

    • 25 16

    • Można przenieść

      aparaturę do rektorskich apartamentów.Urządzenia nie zajmują dużo miejsca a GG / Gmach Główny / to solidna niemiecka budowla więc aparatura bedzie bezpieczna,a magnificencje mogą rezydować przy Siedlickiej,będą mieli bliżej do tramwaju...

      • 9 6

    • Sobie we własnym slumsie możesz klocki poprzestawiać!
      NIE DLA ZLOMWAJU PRZY SOBIESKIEGO !!!!!! NIGDY !!!!

      • 3 8

    • Tak, ten teren to własność PG.

      • 5 3

    • Tak to jest TEREN PG

      i nie chce być inaczej

      • 1 1

  • Bardzo proszę o artykuł o Nowej Kościuszki (6)

    Temat ucichł z niewiadomych powodów. Proszę o informację czy i kiedy nastąpi ta inwestycja.

    • 19 0

    • Podobno ta inwestycja nigdy nie nastąpi

      komuś jest solą w oku

      • 2 1

    • Też się nad tym zastanawiam. (2)

      Przecież połączenie od ETC chociaż do szerokiej Hallera to nie jest wielki koszt. Znacznie więcej kosztują inne niezbyt mądre pomysły. Dlaczego więc temat nie jest poruszany? Moim zdaniem powinni tam zrobić drogę. Niekoniecznie dwa pasy w jedną stronę bo wciskanie takiej drogi między gildię a domki na Krzemienieckiej będzie wyglądało jak świni siodło, podobnie jak wciskanie szerokiej drogi między Lwowską a Kopalnianą. Jednak łącznik po jednym pasie w każdą stronę by się przydał. Duży ruch niech płynie tak jak teraz dwoma pasami Rzeczypospolitej oraz Jana Pawła II. Jeśli natomiast miasto nie ma zamiaru nic budować to niech chociaż zadba o tereny na tyłach gildii między Rzeczypospolitej a Chrobrego bo wygląda to bardzo niereprezentatywnie.

      • 4 2

      • lidl jest problemem (1)

        podobno pomysl padł wraz z oddaniem działki na sklep Lidl na Chrobrego.

        • 3 0

        • wydaje mi sie, ze droga ma isc kolo lidla

          Miedzy lidlem a domkami na Kopalnianej

          • 0 0

    • cicho, sza!

      Bo kasa wydana a nową na to samo - niezręcznie...

      • 0 0

    • Temat ucichł bo się zakończył. Wspomnieli o tym w jednym artykule, że chyba do 2020r czy 2027r Nowa Kościuszki nawet nie będzie rozważana z braku funduszy.

      • 2 0

  • (4)

    Miasto jak najszybciej powinno zrezygnować z tej inwestycji i zamiast inwestować w tramwaje, które non stop się psują powinni postawić na wymianę autobusów! One przynajmniej dojadą wszędzie, bo nie są ograniczone torami, a w bardziej newralgicznych miejscach (gdzie najczęściej się korkuje) zamienić tory tramwajowe na buspasy.

    • 22 11

    • (2)

      Co to za brednie???? Wiecznie psujące się tramwaje? Yyyyyy nie pij tyle w weekend

      • 4 4

      • (1)

        Minimum 3 awarie dziennie - no faktycznie, sprawne jak cholera

        • 3 1

        • Podaj jakie trzy tramwaje wczoraj miały? Problem jakiś?
          Nie fantazjuj

          • 2 3

    • Tramwaj tak. Ale nie wszędzie...

      Wszędzie dojadą elektryczne autobusy. Na niektórych liniach to one są potrzebne.

      • 0 3

  • (5)

    Jeżeli wygra koncepcja BRG to ja wyprowadzam się do Gdyni... Władze Gdańska chcą tylko budować "galerie" handlowe i wszystko zalać betonem. Chore!

    • 30 3

    • (1)

      A ja do Sopotu.

      • 4 0

      • Też spoko :)

        • 1 0

    • Och tak, rzeczywiście w Gdyni jest dużo s*aj trawników

      • 3 2

    • Chore? Słabo powiedziane - bardzo chore!!! (1)

      BRG nie rozumie najnowszych trendów w architekturze miast. Dla pracowników tej instytucji liczy się tylko zabudowa. A zieleńce, parki, szpalery drzew itd. są w planach pomijane. Nie chcą przyjąć do wiadomości, że "zielone miasta" są przyjazne dla mieszkańców, mniej tu depresji i samobójstw.

      • 6 2

      • Dokładnie, nie zapomnę jak Pani dyrektor stwierdziła, że Jan Gehl "nie zna się na rzeczy" i jes to ślepe podążanie za trendem. Życzę BRG żeby chociaż w 1/100 byli w stanie zdziałać tyle do Gehl dla urbanistyki :)

        • 2 0

  • Rozwiązać FRAG! (4)

    Burzyć stare rudery i robić porządną czteropasmową drogę.
    Nie ma co słuchać maruderów.

    • 16 40

    • Robić, ale bez tramwaju!

      • 1 9

    • i mądrali z końskiego zada

      • 0 1

    • Panie Bielawski, do pracy a nie internety.

      • 2 1

    • akurat zrobia czteropasmowa drogę ,,, jak dopieli swego i beda zwezac Podwale Przedmiejskie

      za namowa FRAGU

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane